Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Den Fjord 1001 må du holde deg unna. Ikke bare har den hekkaggregat, men den har to. Noe som betyr dobbelt trøbbel.

 

 

Synd så mange har drev-angst.

Med drev kan man styre båten mens man bakker. Med to drev styrer man ennå bedre bakover. Med aksling styrer båten selv bakover. Som regel ikke den veien man ønsker...

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva jeg skal tro om denne strengen lengre...

Strengstarteren vil ha stoor båt, som skal ha gode sjøegenskaper, og nesten gratis....

Gammel båt uten vedlikeholdsbudsjett. For å fiske i Skagerak.... :-0

F0r å sette det på spissen alså. (Unnskyld!)

 

Vedr. MIN oppfatning av fremdriftsmåte:

-Drev er mye dyrere enn strak aksel, men kan få båten opp i høyere fart.

-2 - to drev er dobbelt så mye trøbbel og vedl.-pris.

-Aksel styrer ikke bakover!! Mulig at drev gjør det. Mulig at 2 drev får båten til å rotere om egen akse.

-Hekktruster får akselbåten til å styre akterover og koster ca 16 båtpenger....

Do the math...

Link to post
Share on other sites

Er jo nettopp noe vedlikeholds budsjett jeg vil ha, derfor kjøper ikke Princess 414 til 550 000, da måtte jeg jo lånt penger nærmest og hatt null i budsjett. Med mindre jeg venter noen år til med å starte båteventyret og sparer inn penga. Jeg er en person som ikke liker å låne penger til høyrisiko gjenstander hvor man risikerer å tape hele kjøpesummen om ting blir ødelagt på en skikkelig ondskapsfull måte slik at det å reparere koster mer enn å kjøpe ny eksemplar. Derfor kjøper kun for penger jeg har allerede spart opp.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Råder trådstarter til å lage et budsjett. Hvor mye penger har du tenkt å bruke i måneden/året?

 

Tre hoved poster i budsjettet.

 

-Kapitalkostnad.

-Forventa årlig verditap.

-Driftsutgifter (forsikring,båtplass,drivstoff,planlagt vedlikehold,uforutsette reparasjoner,pluss diverse..)

 

Jeg har intrykk av at de fleste nye båteiere tror første post er største utgiftspost. Min erfaring, og de fleste jeg snakker med har erfart at de to siste postene utgjør de store ugifte. (Og de fleste er nok ikke ærlig når di snakker om driftsutgiftene, særlig til kona...)

 

Lykke til av valg av båt.

Link to post
Share on other sites

Råder trådstarter til å lage et budsjett. Hvor mye penger har du tenkt å bruke i måneden/året?

 

Tre hoved poster i budsjettet.

 

-Kapitalkostnad.

-Forventa årlig verditap.

-Driftsutgifter (forsikring,båtplass,drivstoff,planlagt vedlikehold,uforutsette reparasjoner,pluss diverse..)

 

Jeg har intrykk av at de fleste nye båteiere tror første post er største utgiftspost. Min erfaring, og de fleste jeg snakker med har erfart at de to siste postene utgjør de store ugifte. (Og de fleste er nok ikke ærlig når di snakker om driftsutgiftene, særlig til kona...)

 

Lykke til av valg av båt.

 

He he, man skjønner det etter hvert, kanskje ikke med første båten, men den kunnskapen kommer. Kjøpte båt i høst til 110K, foreløbig er jeg oppe i reparasjoner på litt over 300K.

Link to post
Share on other sites

Er jo nettopp noe vedlikeholds budsjett jeg vil ha, derfor kjøper ikke Princess 414 til 550 000, da måtte jeg jo lånt penger nærmest og hatt null i budsjett. Med mindre jeg venter noen år til med å starte båteventyret og sparer inn penga. Jeg er en person som ikke liker å låne penger til høyrisiko gjenstander hvor man risikerer å tape hele kjøpesummen om ting blir ødelagt på en skikkelig ondskapsfull måte slik at det å reparere koster mer enn å kjøpe ny eksemplar. Derfor kjøper kun for penger jeg har allerede spart opp.

 

Det er smart å ikke bruke mer pengar en det du har. Jag mener fortsatt at det er mer fornuftig å kjøpe en mindre, nyere båt, men siden du har bestemt deg for en større, eldre håper jeg du har tur og finner et bra eksemplar. Sett av et OK beløp hvert år til vedlikehold og reparasjoner så kan du få mye glede av en eldre båt.

Link to post
Share on other sites

Vel jeg skal jo ha litt båtglede også ikke kun fiske da, og jeg ville ikke følt meg trygg i en fullstendig åpen knøtteliten 23 foter midt ut på Skagerrak og blir lite kos med vann som spruter deg søkkvåt uten noe form for skjerming i en helt åpen båt. Så å bruke over 200k på en liten åpen båt føles som veldig lite båt for pengene.

 

Jeg anser dette som et svar til meg når jeg anbefaller skjærgårdsjeep / walkaround. Disse trenger ikke å være fullstendig åpne, eller være uten noen form for skjerming. 

Jeg har som signaturen sier, en Galia 660 WA, og står vi under kalasjen over styreposisjonen i denne, så blir vi ikke våt. 

 

Og fordelen med en båt som flytter litt på seg (30+) er at du er inne rimelig fort visst været begynner å bli utrivelig. 

 

Når man er ute å fisker på 500meter + utenfor Langesund, så gjør man det ofte fra båter i den størrelsen jeg nevner. Og det er ca ca samme sjøen som Skagerak... 

 

En annen ting å tenke på med disse "store" båtene;

 

Skal du fiske på litt dypbe, så vil vil avdriften i båter på denne størrelsen være formidabel, og kreve mye arbeid bak roret for å ligge i ro. Da må du fort opp i vekt på søkke for å komme deg ned, og det er ikke alltid gøy å fiske med 800 gram søkke.... 

 

Tror dere virkelig at man må se på 10 båter som er beskrevet i annonsene som veldig godt holdt med veldig god motor før man finner en som stemmer med annonse teksten? Tippet at det ville kanskje bli noen færre undersøkelser med spesialist.

Du kan jo spørre i denne tråden om han forventet at alt måtte rives p.g.a. utette dieseltanker og lekasje? 

Utifra tråden forventet han vel litt problemer med den ene motoren (Man langt i fra å måtte kjøpe to nye maskiner)

 

Men for å svare på spørsmålet.

 

Ja.

 

Når du ser på 30-40 år gamle båter, så tror jeg det.

Og hva skal spesialiten se på? Motor og drev? Innredning? Og hva med skroget?  Skal man få gjort en virkelig god sjekk av så gammel båt, må den opp for å få sett på skroget, det er heller ikke gratis. Ja, man kan jo se på en som ligger på land, men du vil jo helst sjekke båten på sjøen også? 

 

PS. Når det gjelder fiskeutstyr så er jeg ikke så sløsete holder med vanlig havfiskestang til noen tusen og en del sluker, opphenger osv. Blir like mye glede av å få opp fisken, eller rettere sagt var da jeg etter å ha hivd snekka for mange år siden har bare vært å fiska i båt noen veldig få ganger når jeg ble invitert av noen.

 

Jeg leser hva du skriver... 

 

Kortutgaven av et svar, er at jeg har ikke like mye glede av å fiske med en 30-50 punds stand i Drøbak, som jeg har med en 12-20 pund, eller mindre. Mens 12-20 pund blir litt spinkelt når jeg fisker etter storlange utenfor Frøya. Og de samme snellene funker heller ikke begge steder. Og det er noen mellomting innimellom her også, så det står vel minst 10 stengre for havfiske i skapet. Og det er jo ikke det eneste fisket jeg bedriver... 

 

Men vi har nok litt forskjellige utgangspunkt, jeg har båt som en del av fiskehobbyen min, hadde jeg ikke trengt båt for å få fiske, så hadde jeg ikke hatt båt. 

 

Fiske, ikke fikse  :giggle:

 

Du aner ikke hvor ofte jeg har bommet på de to ordene. Men jeg følte at det passet veldig godt i denne sammenhengen.

 

Som med alt annet finnes det sikkert en mellomting, men den Fjorden 34 oppleves i hvert fall på bilder som skikkelig fin. Den 1001 har noe rart i utseendet i tillegg til å ikke være like stor, man får på en måte ikke helt følelsen av "vil ha" vet ikke hvordan det bedre kan beskrives. Men min båtsmak er slik at jeg synes båter som Princess 414 er aller finest, liker dem store :D Litt som med bil foretrekker eldre 7-serie fremfor nyere 5-serie :D Bare bilene har ikke så høye reparasjonskostnader da.

 

Får vel bare spare opp fint med penger til båtreparasjoner, men likevel så tror jeg det bør være mulig å finne en eldre båt i god stand hvor motorn ikke ryker på første turen hvis man får noen til å se over den før den kjøpes. Da kan man kanskje utsette reparasjoner litt frem i tid og da investere i nye motorer med garanti elns. Kan jo selvsagt bare sitte og spare i ett eller to eller tre år til men da ender det opp med å kjøpe Princess 414 og ha samme problemet med mulige reparasjoner :D

 

Joda, det er mulig å finne en eldre båt i god stand, hvor motorene ikke ryker det første året du har båten. Men i den prisklassen du opererer i, tror jeg det blir mange bomturer før du finner den rette båten. 

 

Har du tenkt på drivstofforbruket på en disse båtene? Det går jo fort noen liter i timen når 9 tonn skal flytte seg i litt mer enn 6 knop...  

Link to post
Share on other sites

Angående budsjett så kan jeg bruke mer enn det f.eks Fjord 34 koster men det er ikke slikt da at jeg vil bruke alt til siste krone på båt. Men hvis jeg først må det pga. vedlikehold så vil jeg jo gjøre det derfor en buffer som også kan brukes på annet om båten ikke svikter. For øvrig kommer det jo nye penger inn hvert år i form av lønn da mitt personlige budsjett per måned viser overskudd på alt fra 10 000 (da har jeg sløst) til 20 000 per måned (siden jeg er heldig å ikke ha bokostnader ol.).

 

Når det gjelder drivstoffkostnader så har jeg en feriebil i utlandet i form av 760i som drekker avgiftsfylt 98 blyfri så jeg vet hva 22 liter per 100 km med bil koster av og til blir det 50 liter blyfri 98 i timen på autobahn i Tyskland :D. Båten får stort sett dobbel drivstoff mengde for samme prisen da den skal ha avgiftsfri diesel. Antar at den Fjorden suger ikke inn mer enn 44 liter per time, men kanskje jeg tar drastisk feil og den bruker mer enn et tanks :D

Link to post
Share on other sites

Hver motor i Fjord 34 bruker nok 45-50 liter/time på full gass. Altså rundt 90-100 liter i timen samlet.

Med 17 knop skulle det bli ca. rundt 5,5 liter/nm.

 

Til sammenligning bruker min 18-foter (115 hk Mercury) fra 0,5-0,9 liter/nm i fartsområdet 20-40 knop.

 

Men du trenger/bør antagelig ikke ha full gass over lengre perioder så noe lavere blir det jo pr. time.

Men hvis du klarer å holde deg nede i moderat snekkefart så blir nok forbruket langt hyggeligere, både pr. time og pr. nautisk mil.

 

Ford 2728T motorene er jo gamle slitesterke steinknusere på 6 liters sylindervolum så du har da 12 sylindre på 1 liter hver totalt.

Men på en så tung båt er det ikke mere enn det må være hvis man skal kunne holde litt fart iblant.

De er vel 200 hk i utgangspunktet, men det er vanlig å skru dem litt opp. Er oppgitt til 220 hk i annonsen.

 

Til sammenligning vil forbruket på den Viksund Futura 900 jeg linket til her tidligere, være rundt 2 liter/nm på full gass i 20 knop og noe mindre i 16-17 knop (toppfart for Fjord 34).

Altså omkring 1/3 av forbruket til Fjord 34 i samme fart.

En tilsvarende båt med drev (hekkaggregat) vil bruke enda mindre, pga høyere fart med samme motorstørrelse.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes det virker som om trådstarter har et nokså bevisst forhold til fortrinnsvis å kjøpe og bruke stor flott luksus som er noen år gammelt fremfor å kjøpe nytt, smått, kompakt og moderne (jfr BMW 760i - for de som vet hva det er).. Det er en helt fair holdning og noe som svært mange båteiere vil kjenne seg igjen i. Så kan man argumentere at en Fjord 34 fra 1970-tallet (eller annet av samme alder størrelse) er å ta dette vel langt. Ok.

 

 

Mitt råd er at du likevel holder fast ved den drømmen selv om del av oss bedrevitere her ute har alle mulige argumenter for hvorfor du absolutt ikke burde gjøre det. Eneste måten å bekrefte eller avkrefte om et slikt valg er fornuftig, er å prøve det ut selv. Du setter en del tid og penger på spill, men ikke mer enn at du kan leve med det sannsynligvis.

 

 

Ang fuelforbruk, så kan du her på forumet finne enkle kalkyler for forventet dieselforbruk pr hk. En enkel anbefaling er at du bruker 0,2 liter pr hk pr time. Dvs at hvis du kjører disse to motorene på full pinne (2x220 hk) så bruker du 88 liter pr time samlet. Ved lavere fart (effektuttak) er forbruket mye, mye lavere.

 

 

Når du så har holdt på med gammel båt i noen år, så kan du heller komme tilbake hit til forumet og gi velmente og fornuftige råd om hvorfor noen absolutt ikke må gjøre et slikt kjøp. Da er du mange erfaringer rikere og har forhåpentligvis også fått oppleve gleden ved å cruise rundt i stor og gammel, men elegant luksus uten alt for mye plunder. Selvsagt er det en helt annen følelse å kjøre en stor 34-foter med flybridge enn å ligge og fiske fra en åpen RIB eller skjærgårdsjeep på 18-23 fot midt i Skagerak.:) 

 

Link to post
Share on other sites

Noen skriver at motorene fra 1989 er gode og "steinknusere" osv. imens andre forteller at det kan bli helt grusomt med så gammel båt. Ergo antar jeg at det er litt lotteri enten så fungerer de med godt vedlikehold i noen år eller så "dævver" de plutselig og brutalt (forhåpentligvis ikke begge samtidig) og det blir en saftig reparasjonsregning. I verste fall er det bra idee å spare opp til 2 nye motorer få dem på plass og helheten vil fungere i 10-20 år med bra vedlikehold :D ?

 

For øvrig de båtmotorene suger skikkelig godt med drivstoff ifølge det dere skriver. Så dersom man skal spare opp og realisere drømmen om en stor Princess så er det bare å begynne å spare til drivstoff også. For forbruket må jo være hårreisende på en Volvo Penta 122D 900 HK motor som finnes i slike. For øvrig er nye motorer like sugne på drivstoff som de eldre?

Link to post
Share on other sites

Båtvekt og fart betyr alt for forbruket.

Tung halvplanende båt med to tunge gamle dieselmotorer er jo ikke den beste oppskriften på lavt forbruk hvis man har det travelt.

Men gå ned til 6-7 knop så blir det ikke så ille  :smiley:

 

At de er steinknusere betyr bare at de er solid bygd og varer nesten evig med skikkelig vedlikehold og gode driftsforhold.

Dvs. jevnlig bruk og jevnlig vedlikehold.

Men i gamle båter kan jo motorene i perioder ha levd et trist liv for alt man vet.

Det er heller ikke nødvendigvis bra for motorer å stå ubrukt i lange perioder.

Link to post
Share on other sites

Vil den samme regelen gjelde for større motorer eller er det ett tak på hvor mye dieselforbruk øker i takt med antall HK i motorn? Er nye motorer mindre tørste enn de gamle?

 

Når det gjelder de 1989 motorene fra Fjorden så forstår jeg det sånn at dersom jeg er heldig så fungerer de i noen år til med årlig vedlikehold? Ellers er min tanke rett at hvis man putter oppi to helt nye motorer når de gamle tar kvelden så vil man kunne se frem til flere års bruk med kun årlig service ?

Link to post
Share on other sites

Nye motorer er kanskje rundt 10% mindre tørste enn de gamle så det skiller ikke mye.

Men det er jo kommet flere generasjoner, etter de gode gamle 80-talls motorene.

På slutten av 90-tallet kom det motorer med elektronisk styrt dieselinnsprøytning og utpå 2000-tallet kom det motorer med common rail høytrykks dieselinnsprøytning av samme type som moderne bildieselmotorer.

Utpå 80-tallet var rundt 200 hk stort sett max. ytelse for lettvekts hurtiggående lystbåtmotorer, men nå er det jo 350-400 hk i motorer i samme vektklasse.

 

Saktegående og tyngre (altså med lavere turtall) dieselmotorer som Ford 2728T og andre finnes jo fortsatt, men brukes jo sjelden i planende båter pga. høyere vekt i forhold til ytelse.

Men de foretrekkes jo ofte i tyngre båter pga. høyere driftssikkerhet og levetid, samt mere behagelig støybilde.

På 60-70 tallet var det også vanlig uten turbo på slike motorer, men det er ikke så vanlig på nyere motorer i denne størrelsen.

 

Dieselforbruk pr. hk er stort sett konstant, så det spiller ikke så stor rolle hvor stor motoren er.

Men saktegående dieselmotorer er gjerne mere sparsomme, iallefall i større båter/skip. Men da veier de jo til gjengjeld så mye at det er lite interessant i denne sammenhengen.

 

Her er f.eks instruksjonsbok Ford 2720-serien http://www.baadteknik.dk/Manualer/Motor/Ford-2720/Ford-2720.pdf

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En helt ny motor vil greie seg i flere år om man følger service intervallene til motoren (og bruker, men ikke misbruker, den jevnlig). 

Men nå er det jo slik at en motor bare er en av flere ting som kan gå galt på en gammel båt, så selv med 2 helt nye motorer så kan du man oppleve å måtte betale et par kr innimellom. 

Link to post
Share on other sites

Forbruket avhenger mest av hvor mye effekt du tar ut, men en ny, moderne motor bruker mindre en en eldre. 

Tror ingen kan si hvor lenge de motorene går, kanskje mange år kanskje ikke... 

Nye motorer koster vel fort 400000,- så det spørs vel om det er verdt pengene. 

Jeg har en eldre båt med ny motor og trives med det men det er imponerende hvor mye annet som koster penger, på en eldre båt.

Link to post
Share on other sites

Lurte på det med forbruket i enda større motorer bare for å være klar over hvor mye penger trengs dersom jeg engang realiserer Princess drømmen, disse båtene er store og motorene deres er gjerne på 900 HK derav noen hårreisende tanker om forbruk.

 

Når det gjelder nye motorer så er det jo avgiftsfritt for båtmotor altså med andre ord er motorer til båt mye dyrere enn de som puttes inn i en bil hvis slike motorer kommer på 400 000 som nye (de som er i Fjorden). Når det gjelder spørsmålet om det er verdt pengene så vil man jo få samme dilemma med motor som engang tar kvelden i alle båter vel? Hvis man kjøper en Princess til 550 000 eller 700 000 så vil den fortsatt har brukte motorer og de vil vel fortsatt kunne ta kvelden så da vil utgiften komme på toppen av båtprisen uansett da vel ?

 

Så ett sted må man jo starte båteventyret og som jeg har skjønt så gjelder det å ha flaks med motorene man kjøper om de er brukte :D

Link to post
Share on other sites

0,2-liters regelen stemmer også forbløffende godt på Volvo Pentas D-4 og D-6 motorer, som jo er av den moderne common rail-typen. Jeg har selv 2 stk i kjelleren (2x370 hk)og skal da i teorien brenne av 148 liter pr time på full guffe iht dette regnestykket. Iht teknisk datablad er det korrekte tallet 75 liter pr time pr motor, dvs 150 liter pr time samlet. Tror det også er forbløffende likt forbruket på den litt eldre generasjonen fra Volvo som heter TAMD 63P som også har 370 hk. Begge disse er rekkeseksere på ca 5,5 liter slagvolum. Mulig TAMD 63 er litt tyngre?

 

Det interessante er jo da selvsagt hvor langt kommer du på den forbrukte dieselen. Derfor er det greit å også måle liter pr nautisk mil (evt liter pr km). Det er egentlig et mer interessant tall. Kjører du i sakte fart (deplasementsfart) typisk 6-7 knop så er forbruket svært beskjedent selv på disse relativt store dieselmotorene. 

Link to post
Share on other sites

Tenkte mer på om 0,2 HK stemmer på enda større motorer de som har f.eks 900 HK ol. som oftest er montert i Princess 414, Princess 50 osv.

 

Ellers så er flaks bra å ha, det gjelder med alt som koster penger og ikke har garanti vil jeg tro. Forhåpentligvis kan flaksen hjelpes litt av forundersøkelse.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...