Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

  • 2 år senere...

@torbi Det kan hende det blir noe mer prating siden jeg har hatt suksee i Polen med å både selv bli pilot og flyinstruktør samt eier av fly og simulatorer i en flyskole. Akkurat brukte som 25 % innskudd på brukt 2 motorsfly summen som jeg kunne kjøpt utrolig mye tonn med båt for (lurer nesten på om den som kjøpte fikk masse båt eller utrolig tung båt å hive om ingenting fungerte).

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=261414635&fbclid=IwAR1Gyv8IQKYNIPSGnY8ExhFIbvHZBDHSBGL5HOtHw8aO2u7_SSWHTRSWyvE normalt koster jo slike 10 milioner så enten var det tidenes mye tonn båt til 2,1 mln NOK og noen var superheldig..... ellers så har noen tidenes sureste mine når vedkommende har hivd 2,1 mln ut vindu og prøver å finne ut av hvordan man får 80 fots båt transportert til søppeldynga.

Uansett mine foreldre må fortsatt jobbe noen år i Norge før de får pensjon så selv om jeg er utflytta Norge så tenkte jeg å ha en båt og tilbringe den tiden som er lovlig på å kjøre rundt med den siden penger renner jo inn hver måned til og med om vintern (folk bruker flysimulatorer til IR opplæring når det ikke er vær for å fly).

Men jeg har ett stort spørsmål har det skjedd noe i Norge? Er det ikke lov å putte valuta inn i banken? Eller folk vil ikke ha kontanter om de selger noe? For kronen har "dævva" mot alle valuta snittkurs er 0,38 PLN per 1 NOK. Altså i banken får man 100 000 NOK for 38 000 PLN. MEN i ulike vekslingskontor (folk reiser fra Norge til Polen og bytter kontanter av en eller annen merkelig grunn og får kun 32 000 PLN for 100 000 NOK imens valutakontoret selger disse kontantene for 35 000 PLN (for 100 000 NOK).

Så vet noen om det har skjedd noe i Norge når jeg var borte, eller hvis jeg veksler inn 175 000 PLN til 500 000 NOK (er jo 200 000 NOK i rabatt på selve valutakursen i forhold til da 1 krone var 0,50 PLN) så er det nok å fortelle i tollboden på rødt at jeg er utflytta Norge og tar med penger i kontanter (som jeg har skattet av og tjent ærlig og redelig i Polen via mitt firma) som jeg har veksla inn til kroner ved Polsk valutakontor med kvittering. Så lar de meg ta med 500 000 NOK inn i Norge som det var alltid før i tida?

Ifølge tolletaten sine nettsider er dette helt lovlig og greit, så hvor er "fella"? Er det ikke lov lenger å innbetale penger som innskudd i banken inn på konto? Og ingen vil ha kontant betalt for båt f.eks så jeg blir sittende med alle kontantene eller er det noe annet som har skjedd? For jeg kan ikke tro at vekslingskontor i Polen er så late at de gidder ikke å reise med penger til Norge putte inn på norsk konto og sende tilbake til Polen med bedre vekslingskurs tilbake til PLN.

PS. Dersom jeg finner ut av hvordan jeg får penga lovlig og lønnsomt over til Norge så blir det nok en båt som skal brukes i noen somre. Og senere når foreldra pensjonerer seg og flytter til Polen og krone kursen er fortsatt "dau" så kjøper jeg meg en dyr båt og tar med over til Polen eller Kroatia (lite med fisk i Østersjøen, mye tyske kjemikalier fra 2 verdenskrig istedet).

 

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet kan du ta med deg så mye penger du vil over grensen bare de er deklarert.
Problemet med cash om dagen for en selger er att man kan risikere att ikke banken vil ta i mot pengene og att man vil føle på en utrygghet.
Er det "svarte penger" risikerer man att Politiet beslaglegger de i etterkant så sitter man der uten spenn og båt
Må være andre og bedre måter å gjøre opp for seg en å dra ned seg norske penger i fra Polen.

Normalt en bankoverføring fra din Polske Bank og rett til selger men du kan jo bruke foreldrene dine sin norske konto som en mellom stasjon.

Edit ser du lurer på hva som har skjedd med kontanter siden du flyttet.
Det har kommet en ny lov om hvitvasking og bankene har basic ikke lov til å motta kontanter de ikke vet hvor kommer i fra.
Det praktiserer de strengt og for strengt vil mange mene.

Har jo dukket opp noen saker i media der folk har bevist hvor penger kommer i fra og hvorfor men banken nekter fortsatt da man i teorien kan ha forfalsket papirer og kokt opp en god historie.

Feks hadde en proff pokerspiller med seg en pen sum i kontanter etter å ha vært på en pokerturnering i utlandet.
Til tross for deklarerte penger og saldo utskrift i fra pokerturneringen ville ikke banken ha noe med de pengene å gjøre

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo fortsatt norsk bankkonto, så det jeg lurer på er hvorvidt banken tar imot inskudd av penger fortsatt. Jeg vil jo ha kvitteringer for å ha vekslet pengene i Polen og inntektskilden kan fremføres som årsregnskap som blir levert av min bokfører og betalt skatt for hver måned i Polen.

Det blir jo stor forskjell om banken gir 100 000 NOK for 38 000 PLN eller om jeg får dem til 35 000 PLN og tar med kontantene og putter dem i banken i Norge. Er jo 15 000 PLN forskjell på 500 000 NOK altså minst 40 000 NOK i forskjell. Spørsmålet er om banken tar imot pengene siden ifølge toll.no er det ikke noe problem. For å ikke snakke om en båt til 2 millioner engang i fremtida da blir det jo 160 000 NOK i forskjell (da må jeg trolig besøke 8 forskjellige valutavekslings kontor i Polen før de har så mange innvekslede kroner).

Skal ringe banken og spørre om de gjør.

For øvrig så er vel jeg fritatt fra hvor pengene kom fra så lenge jeg kjøper de ikke av en privatperson men med offentlige kvitteringer fra valutakontor (siden valutakontor 100 % sikkert veksler kontanter fra noen som er tjent svart i Norge ol. men det er deres ansvar hvor de kommer fra (de gir jo europeisk godkjent kvittering på at de ble kjøpt lovlig og bekrefter at de har dem lovlig (de betaler jo skatt på sin fortjeneste osv.), jeg kjøper jo hvite penger med hvite penger som jeg utbetaler i Polen fra min bank).


Ellers lurer jeg på om kanskje noen som bruker forumet har kjøpt denne (slike koster jo opptil 10 mill som brukt og lignende årsmodell til minst 4 mill) og om det ble tidenes tonn båt per krone, eller tvert omvendt "alt dævva" og båten måtte "hives":
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=261414635&fbclid=IwAR1Gyv8IQKYNIPSGnY8ExhFIbvHZBDHSBGL5HOtHw8aO2u7_SSWHTRSWyvE
 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 10 minutter siden:

de gir jo europeisk godkjent kvittering på at de ble kjøpt lovlig og bekrefter at de har dem lovlig (

Joda, men en slik falsk kvitering kan sikkert kjøpes for en femmer i fra banditter så da koker det ned til hva banken i norge vil gå god for.
Etter loven er det banken sitt problem om noen forsøker seg og lykkes så vidt jeg har skjønt.
Så derfor sier de ofte nei til slike stunt.
 

Link to post
Share on other sites

Skal ringe banken i morgen og spørre også om hvorvidt det er noe forskjell om kvitteringen er fra største valutakontor i Warszawa (som månedsvis veksler valuta for titalls av millioner) og ikke fra "Kowalski valuta starta en måned siden".

Uansett jeg kan ikke se for meg hvordan et slikt vekslingskontor kan vite om "Kowalski" som veksler inn 10 000 kroner til złoty har tjent dem hvitt eller fått dem for svart arbeid eller for hvitt salg av noe i Norge. Men på den andre siden hvordan kan staten vite hvilke kroner hos valutaveksleren kom fra hva så de må anta de er alle gode og hvite. Men får vel dette avklart av banken.

Er jo veldig kjedelig å betale 40 000 ekstra fordi banken ikke vil ha kontanter som kjøpes lovlig og innføres lovlig inn i Norge via tollen. Håper at banken ikke sier at jo bare kom med penga også senere sier nei takk for da blir det virkelig krise med 500 000 som man kan bruke på matbutikken og ikke til å kjøpe båt med.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 16 minutter siden:

 Håper at banken ikke sier at jo bare kom med penga også senere sier nei takk for da blir det virkelig krise med 500 000 som man kan bruke på matbutikken og ikke til å kjøpe båt med.

Du kan jo kjøpe dekk om dagen så blir kontantene fort borte.
Dagens priser.(fredag)
Små bil med 16" kr 7-8k
Familie bil med 19" kr 15-20k

Svei av 23,5k på to sett med vinterdekk type premium på fredag...205/55-16 og 245/45-19.
Fikk god pris i forhold til andre forhandlere og kostet bare marginalt mer enn dekk på nett med frakt og omlegg.
Heldigvis slapp jeg polet.

Link to post
Share on other sites

Det er vel kronekursen med mindre Norge produserer dekk (som jeg ikke vet om) siden det koster med 0,38 PLN per krone (det man får ved å overføre fra Norge til Polen på konto) ca. 15 000 NOK i Polen også for dekk til 7-serie https://www.oponeo.pl/dane-opony/continental-wintercontact-ts-860-s-275-35-r20-102-v-run-on-flat-xl-fr#438355964

Og båter er billigst i Europa i Norge akkurat nå tror jeg siden staten skal heldigvis for folk i Norge ikke ha noe avgift. Men for de fleste som ikke kan norsk og ikke kan bruke dem over her (må jo betale MVA om de skal ha det noe annet sted) er det jo enten ukjent eller ikke av interesse.

Prisene er jo gått litt opp (I 2017/2018 så jeg slik båt for 500 000 NOK) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=324889855  men med kronekursen er det fortsatt 50 000 billigere (for dette eksemplaret kan jo hende båten til 500 000 var i verre stand) dersom man får putta kontantene i banken.

Ellers så vet jeg ikke om det koster nå mer enn 1000 kroner per time på verksted (helt sikkert) men det koster jo samme i Polen på verksted (som vet hva de gjør) for båt 350 PLN (før var det forskjell da 1000 kroner var 500 PLN). Og så lenge dette gjelder også arbeid på fritidsbåten https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/lonnsarbeid-i-hjemmet/lonn-betalt-under-60-000/

 

Så vil en ekstrajobb til en mekaniker til 600 kroner timen være virkelig rimelig (doblet snittlønna til håndverkere) og arbeidsgiveravgift + MVA fritt.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke noen selger i Norge vil ta imot 500K i kontanter idag. Til det er risikoen for stor.

Så ville fått skriftlig fra banken din, at de godtar innskudd av kontanter i den størrelses orden. Fro hva de sier til deg på telefon, hjelper ikke noe, når du står i banken å kjerringa i kassa sier Nei.

 

Spør om spesifikt beløp å få bekreftet skriftlig fra en som har myndighet i banken.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 17 timer siden:

...
Så vet noen om det har skjedd noe i Norge når jeg var borte,

...
Ifølge tolletaten sine nettsider er dette helt lovlig og greit, så hvor er "fella"? Er det ikke lov lenger å innbetale penger som innskudd i banken inn på konto? Og ingen vil ha kontant betalt for båt f.eks så jeg blir sittende med alle kontantene eller er det noe annet som har skjedd? For jeg kan ikke tro at vekslingskontor i Polen er så late at de gidder ikke å reise med penger til Norge putte inn på norsk konto og sende tilbake til Polen med bedre vekslingskurs tilbake til PLN.
...

 

 

pipe skrev for 15 timer siden:

...

Det har kommet en ny lov om hvitvasking og bankene har basic ikke lov til å motta kontanter de ikke vet hvor kommer i fra.
Det praktiserer de strengt og for strengt vil mange mene.

...
Feks hadde en proff pokerspiller med seg en pen sum i kontanter etter å ha vært på en pokerturnering i utlandet.
Til tross for deklarerte penger og saldo utskrift i fra pokerturneringen ville ikke banken ha noe med de pengene å gjøre

 

Okkaby skrev for 12 timer siden:

Tror ikke noen selger i Norge vil ta imot 500K i kontanter idag. Til det er risikoen for stor.

Så ville fått skriftlig fra banken din, at de godtar innskudd av kontanter i den størrelses orden. Fro hva de sier til deg på telefon, hjelper ikke noe, når du står i banken å kjerringa i kassa sier Nei.

 

Spør om spesifikt beløp å få bekreftet skriftlig fra en som har myndighet i banken.

 

Bankar og myndigheiter ynskjer å bli kvitt kontantar, det er så vanskeleg å kontrollera kva du brukar pengane dine til om du brukar pengar. Derfor har me fått ei ny kvitvaskingslov som blir brukt for det den er verdt.

 

Me kan sjå fram til sentral digital valuta (CBDC) der du brukar ein app på telefonen som lommebok, ein slags offentleg kryptovaluta. Forskjellen er at den sentralstyrte lommeboka kan programmerast ut frå politisk agenda og din oppførsel, f.eks. at du får ein kvote på raudt kjøt eller diesel pr. månad. Forsøker du å handla meir av kritiske varer vil ikkje transaksjonen bli akseptert. Og rosina i pølsa er at inflasjon kan styrast på ein heilt ny måte, beløpet du har i lommeboka kan nedjusterast kvar månad for å promotera forbruk og gjera det mindre attraktivt å spara.

 

No har jo Polen vist at dei står i mot ein del av dei værste Europeiske sprella, men dette er heilt sikkert på tegnebordet i Polen også.

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg det avklart i banken nå vet jeg hvorfor valutavekslingskontoret ikke reiser til Norge men heller selger 100 000 NOK for 35 000 PLN (de kjøper 100 000 NOK for 32 000 PLN) imens kursen hvis man sender pengene fra norsk bank til polsk bank er 38 000 PLN for 100 000 NOK (samme går motsatt vei).

Altså man kan putte penga i banken MEN man må putte ikke mer enn 20 000 per dag på butikken og ikke mer enn 40 000 per 4 dager. Altså 50 dager senere så har man 500 000 NOK på konto. Er vel verdt det å spare 40 000 NOK på valutakursen. Med mindre da noen som bor i Norge fast vil ta imot kontant betaling (hvis de har planer om å bruke penga i Norge, antar at hvis de skal kjøpe noe fra ett selskap og ikke privatperson så er det krav om at selskapet godtar kontant betaling til og med for bil osv.).

For øvrig lurer på hvordan staten hadde sett på det om en person bosatt i Norge sendte penger via banken til polsk bank tok dem ut og kjøpte norske kroner og reiste tilbake for å putte på i butikken så gjenta hele greia om 50 dager. Hadde de sett på det som inntektsgivende arbeid, investering eller hva i verden men antar at de ikke hadde sett på det som skattefri fortjeneste på at man putter penga inn regelmessig. Jeg går da heldigvis fri fra det siden jeg er utflytta og jeg tjener jo ingen ting siden jeg har ikke veksla NOK til PLN. Men brukt PLN tjent i Polen til å kjøpe NOK for en gunstig pris på valutakontor. Men merkelige greier de kontantløse bankene har skapt da.

Link to post
Share on other sites

Om du betaler kontant for en bil/båt hos seriøse forhandler, så kan du være 99% sikker på du får skatt/politi på nakken.

Forhandler vil da melde at X har kjøpt bil/båt til 500000 kontant. Da vil myndighetene automatisk anta at dette er svarte penger.  Kjøper du hos en av våre nye landsmenn, så er kanskje nok sjans mindre, da han kanskje ikke ønsker besøk av myndigheter hehe

 

Men tenker å finne en større seriøse forhandler, som tar kontanter i den størrelses orden, skal bli vanskelig, siden han må overbevise banken sin om at det ikke er svarte penger.

 

Men nå er jeg så gammel at det ikke er så lenge til en kan  pakke kofferten for godt, å nyte sit otium under en palme på en strand Langt unna stein røysa. 

Link to post
Share on other sites

24 minutes ago, Okkaby said:

Om du betaler kontant for en bil/båt hos seriøse forhandler, så kan du være 99% sikker på du får skatt/politi på nakken.

Forhandler vil da melde at X har kjøpt bil/båt til 500000 kontant. Da vil myndighetene automatisk anta at dette er svarte penger.  Kjøper du hos en av våre nye landsmenn, så er kanskje nok sjans mindre, da han kanskje ikke ønsker besøk av myndigheter hehe

 

Men tenker å finne en større seriøse forhandler, som tar kontanter i den størrelses orden, skal bli vanskelig, siden han må overbevise banken sin om at det ikke er svarte penger.

 

Men nå er jeg så gammel at det ikke er så lenge til en kan  pakke kofferten for godt, å nyte sit otium under en palme på en strand Langt unna stein røysa. 

Alt over 10000 blir meldt inn av bedrifter.  Var to stykker fra et kontinent veldig langt sør som kom med en koffert full av penger og skulle kjøpe lastebil og kjøre den hjem! :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

Da fikk jeg det avklart i banken nå vet jeg hvorfor valutavekslingskontoret ikke reiser til Norge men heller selger 100 000 NOK for 35 000 PLN (de kjøper 100 000 NOK for 32 000 PLN) imens kursen hvis man sender pengene fra norsk bank til polsk bank er 38 000 PLN for 100 000 NOK (samme går motsatt vei).

Altså man kan putte penga i banken MEN man må putte ikke mer enn 20 000 per dag på butikken og ikke mer enn 40 000 per 4 dager. Altså 50 dager senere så har man 500 000 NOK på konto. Er vel verdt det å spare 40 000 NOK på valutakursen. Med mindre da noen som bor i Norge fast vil ta imot kontant betaling (hvis de har planer om å bruke penga i Norge, antar at hvis de skal kjøpe noe fra ett selskap og ikke privatperson så er det krav om at selskapet godtar kontant betaling til og med for bil osv.).

For øvrig lurer på hvordan staten hadde sett på det om en person bosatt i Norge sendte penger via banken til polsk bank tok dem ut og kjøpte norske kroner og reiste tilbake for å putte på i butikken så gjenta hele greia om 50 dager. Hadde de sett på det som inntektsgivende arbeid, investering eller hva i verden men antar at de ikke hadde sett på det som skattefri fortjeneste på at man putter penga inn regelmessig. Jeg går da heldigvis fri fra det siden jeg er utflytta og jeg tjener jo ingen ting siden jeg har ikke veksla NOK til PLN. Men brukt PLN tjent i Polen til å kjøpe NOK for en gunstig pris på valutakontor. Men merkelige greier de kontantløse bankene har skapt da.

Å handle med kontanter når det gjelder de beløpene tror jeg blir vanskelig, både hos privatpersoner og forhandlere. 

Jeg er ikke helt sikker på hvordan du tenkte deg dette i praksis, skal du være i Norge 50 dager for å sette inn 10000,- hver dag? I så fall blir jo ikke fortjenesten per dag så stor, hvis du ikke uansett hadde tenkt å være i Norge da. 

Link to post
Share on other sites

Vel det er litt av poenget at jeg skal tilbringe noe tid i Norge så kan likegodt putte inn penga dag for dag.

Ellers så er vel det ikke noe problem om jeg skulle kjøpt noe fra forhandler siden jeg vil både ha kvittering på hvor jeg vekslet pengene samt årsregnskap fra Polen hvordan jeg tjente pengene i mitt enkeltsmannsforetak som har fly og simulatorer i en flyskole + utfører instruktør tjenester av og til.

Så forhandler rapporterer vel saken (det er helt uproblematisk siden pengene er hvite) men må likevel ta imot pengene så vidt jeg har forstått. Men nå vil jeg jo ikke kjøpe av noe forhandler siden da går vinninga opp i spinninga siden forhandler skal jo tjene penger på salget.

Og jeg er som den mannen i den norske butikk reklamen til Extra eller hva det var "kjøpe staver" osv. Selv om det kanskje ikke alltid lønner seg i lengden med ting som båt hvor regninga for nye ting og mekaniker kan bli større enn å kjøpe liten båt til høy pris :D

Men det funker ellers i livet da å aldri ta lån og alltid prøve å finne den beste dealen.

Link to post
Share on other sites

Dette sa Googel

 

Hvor mye kontanter kan man motta?
 
 
Plikten til å ta imot kontanter gjelder bare på selgers forretningssted, ifølge NHO. Merk at Hvitvaskingsloven setter forbud mot at «forhandlere av gjenstander» kan motta vederlag i kontanter på 40.000 kroner eller mer, ifølge Advokatenhjelperdeg.no.7. jan. 2023
 
Link to post
Share on other sites

14 hours ago, XardasKSP said:


Men det funker ellers i livet da å aldri ta lån og alltid prøve å finne den beste dealen.

Ja er noe med det! Jeg gjorde det motsatte, kjøpte liten båt til høy pris, uten lån så klart!

ang kontanter så tror jeg ikke har handlet noe med det siden min første bil! :lol:

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 14 timer siden:

Dette sa Googel

 

Hvor mye kontanter kan man motta?
 
 
Plikten til å ta imot kontanter gjelder bare på selgers forretningssted, ifølge NHO. Merk at Hvitvaskingsloven setter forbud mot at «forhandlere av gjenstander» kan motta vederlag i kontanter på 40.000 kroner eller mer, ifølge Advokatenhjelperdeg.no.7. jan. 2023
 

 

Og dette er å finne i Lovdata:

 

Lov om Norges Bank og pengevesenet mv. (Sentralbankloven)

fastslår at kontantar er lovleg (tvungen) betalingsmiddel.

§ 3-5.Tvungent betalingsmiddel

(1) Norges Banks sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Ingen har plikt til å ta imot mer enn 25 mynter av hver enhet i én betaling.

(2) Sterkt skadde sedler og mynter er ikke tvungent betalingsmiddel. Norges Bank kan gi forskrift om avgrensning av hva som er tvungne betalingsmidler og om erstatning for bortkomne, brente eller skadde sedler og mynter, herunder om gebyr.

 

Vidare står det i Lov om finasnavtaler (finansavtaleloven)

at forbrukar alltid har rett til å foreta oppgjer med tvungne betalingsmiddel med mindre anna er avtalt, altså inkludert kontantar. Ein må forstå at dette er betaling til profesjonelle (registrerte selskap).

§ 2-1.Oppgjørsmåte

(1) Betaling kan foretas ved overføring av beløpet til mottakerens konto, med mindre noe annet er avtalt eller mottakeren har bedt om utbetaling med kontanter.

(2) Mottakeren kan gi nærmere anvisning om betalingsmåten dersom dette ikke medfører vesentlig merutgift eller andre ulemper for betaleren.

(3) En forbruker har alltid rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren.

 

 

Norges Bank

seier også noko om retten til å betale med kontantar:

 

Finansavtaleloven fastslår i § 2-1(3) at en forbruker alltid har rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren. Med forbruker menes en fysisk person når den varen eller tjenesten som det gjøres opp for i hovedsak ikke skal brukes i næringsvirksomhet. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

En liten digresjon, men det er en misoppfatning at man alltid har lov å betale med kontanter uansett. Det er ikke noe i veien for næringsdrivende å nekte dette så lenge det avtales. Hvis det derimot ikke er opplyst når handelen gjøres kan man forlange å betale kontant. Prinsippet er da som hovedregel: "En forbruker har alltid rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren."

 men

"loven forplikter ingen til å inngå avtale, og dermed kan alle butikker som selger varer over disk fritt velge å nekte å selge til kunder som insisterer på å betale med kontanter" 

 

Det pågår en utredning om å sterke retten til kontant betaling, men hva denne vil komme frem til er ikke klart.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke forestille meg at noen forhandler eller privatpersoner vil ta imot mer enn maks noen få lapper kontant i dag. Hos en forhandler/firma vil de ikke skjønne hva du snakker om engang.

 

En lang serie med kontantinnskudd via "bank-i-butikk" i Norge vil også vekke mistanke. Dessuten forutsetter et slikt opplegg å først smugle valutaen inn i Norge, for så å sette den daglig inn i banken over en viss tid. Blir du stoppet på grensen med 500'K i kofferten, så kan det bli dyrt også.

 

Tror du må basere deg på den vanlige metoden med å overføre pengene fra din polske bank og til den norske. Så må du nok i tillegg være forbreedt på å kunne svare for hvor pengene kommer fra og evt kunne dokumentere hvorfor du ikke skal skatte av beløpet i Norge. Ikke så mange smutthull igjen med mindre du skulle gå for smuglervarianten, som altså er noskå risikabel og antakelig ikke verd risikoen for å spare noen titusener.

 

Og, som sagt, selv om du skulle greie å få smuglet 500' inn i Norge, så vil du bli mistenkt for å være kriminell (som du jo da faktisk ville være), hvis du skulle prøve å handle noe til den prisen kontant.

 

Lykke til med båtkjøp i Norge, Polen, Kroatia eller hvor det måtte bli.

Link to post
Share on other sites

@HansH: Jeg tror du ikke har lest hva jeg har skrevet. Altså jeg vil ta ut pengene fra min Polske bank og gå med kontantene til et valutavekslingskontor hvor jeg vil bytte pengene til norske kroner og få en kvittering på dette.

Deretter går jeg på RØDT i tollen og deklarerer pengene slik det står på toll.no sine sider at man skal gjøre alt sammen 100 % lovlig. I tillegg vil jeg ta med meg mitt årsregnskap for mitt firma i Polen slik at de vet hvordan jeg tjente pengene i Polen dersom det skulle interessere dem i tillegg til kvitteringen for hvordan PLN ble forvandlet til NOK.

Så alt er lovlig og det er ikke noe problem at skattetaten eller politiet sjekker hvor pengene kommer fra de er jo helt kritthvite og lovlige. Eneste problemet er at det vil ta 50 dager før de er på konto men det kan man leve med om 40 000 spares.

Ellers hvordan i all verden skulle jeg som utflytta Norge for mye mer enn 3 år siden skatte i Norge av penger som er beskattet og tjent 100 % i Polen? Staten får vel kose seg med avgift på dieseln eller skatt på mekaniker tjeneste av disse pengene siden båt er avgiftsfritt heldigvis, men noe mer har den ikke krav på.

Poenget er bare hvordan gjøre det mest lettvindt logistisk ellers sier jo loven om tvungen betalingsmiddel at næringsdrivende så lenge de ikke avtaler seg bort fra det må ta imot kontantene. Men jeg vil jo ikke kjøpe båt fra ett firma siden ingen skal tjene penger her, det er jeg som skal gjøre ett kupp på en båt fra privatperson :lol: (sagt med stemmen til han mannen i reklamen som sier "kjøpe skjegg" osv. :D )

Link to post
Share on other sites

HansH skrev for 2 timer siden:

Dessuten forutsetter et slikt opplegg å først smugle valutaen inn i Norge, for så å sette den daglig inn i banken over en viss tid. Blir du stoppet på grensen med 500'K i kofferten, så kan det bli dyrt også.

Jeg tror man kan ha med seg så mye kontanter man vil over grensen hvis man deklarerer de ved innreise.
Hvis man ikke deklarerer pengene er riktig nok grensen kr 25000

Link to post
Share on other sites

Ok, @XardasKSP. Skjønner opplegget med å deklarere inn kontanter via toll. Da er antakelig problemet, som beskrevet over, at du vil slite med å få en bank til å akseptere kontantinnskudd i den størrelsen. Kommer det fra en bank innenfor EU/SWIFT-systemet, så er det for banken en større sikkerhet for at pengene er lovlig anskaffet og banken behøver muligens ikke å dokumentere at dette ikke er hvitvasking. Men selv det ville jeg ikke veddet på ift en så stor kontantoverføring (via bank) fra Polen.

 

Og derfor antar jeg at både myndigheter, banker og potensielle selgere vil innta en mer bakoverlent holdning slik: -Hvis du vil handle i Norge, så får du overføre pengene på den måten som er ansett akseptabel i Norge, dvs via banksystemet. Vi er ferdig med kontantkjøp i Norge og for de fleste er det bare unntaksvis at man overhodet rører en mynt eller seddel. 

 

Det er en grunn til at myndighetene de siste 20-30 år har gjort alt for å få ned kontantbruk og pr i dag er kontantoppgjør ved handel for alle praktiske formål historie.

 

Men kanskje du kan ha flaks og få dette til slik du beskriver. Og hvis du likevel ender med å gjøre en handel via bank, så er jo det enkleste og billigste å betale norsk båtselger via bank/SWIFT fra din polske bank hvor du har pengene pr i dag og til selgerens norske bankkonto. Du får holde oss oppdatert. Uansett, Lykke til.:smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...