Jump to content
  • Sign Up
bliss X

Nye strømmålere - frivillig eller tvang?

Recommended Posts

Lars H.   
Lars H.

Dersom du kan fremvise f.eks. legeattest om at du ikke tåler radiostråling (overføringen foregår ved radiosignaler), kan du slippe slik måler. Av de snart 300000 målerne Hafslund har montert, er det en håndfull eller to abonnenter som har fått fortsette med sin gamle måler.

bliss X   
bliss X

Ser ikke ut som man slipper unna  :thumbsdown:

Det virker ikke spesielt sikkert hvis det som står her er riktig:

Norges største nettleverandør Hafslund benytter et system der de benytter et eget radionettverk (870-875 MHz), der målerne kommuniserer direkte med en sentral i nærheten - som igjen er koblet på mobilnettet. Men dette kan variere rundt om i landet.

https://www.f-b.no/nyheter/forbruker/strom/alt-du-ma-vite-om-strommaleren-du-snart-far-hjemme-hos-deg/s/5-59-668998#am-commentArea

ivar   
ivar

jeg anser det som værre at mange melder om at nymåleren viser et mye større forbruk enn den gamle  :confused:

Smiley   
Smiley

Jeg har hatt smartmåler på hytta i noen år nå. Oh herliga du så deilig det er med nøyaktig fjernlesing av denne. Slipper å tenke på avlesningsfrister og annet tull. Gleder meg til å få tilsvarende i leiligheten!

Sensitivitet for strålingen er det vel neppe mange som kan dokumentere? De fleste av oss omgir oss jo med all verdens frekvenser høyst frivillig. I alle fall når det passer  oss selv....

Edited by smiley

Mouche   
Mouche

Ser egentlig frem til at vi får differensierte priser på strømmen avhengig av tidspunkt for bruken, mye å spare på det.

bliss X   
bliss X

Ser du også fram til den dagen en ivrig nabogutt hacker måleren og overtar styringen?

Lazyjack   
Lazyjack

Ser egentlig frem til at vi får differensierte priser på strømmen avhengig av tidspunkt for bruken, mye å spare på det.

Så vi kan kjøre "tunge forbrukere" om natten og ikke våkne om morgenen fordi dritten tok fyr  :confused:

Framtia   
Framtia

Jeg gleder meg til å slippe manuell avlesning av målerne mine. Det er et pes, så får vi håpe at de verste scenariene nevt viser seg noe overdrevet ?

Mulligan   
Mulligan

Har fjernavlesning i ferieleiligheten. Alldeles strålende.

IoT i praksis.

bliss X   
bliss X

Valkyrien?

Nei

Er nok på lik linje med DAB radio...." vi vet best " folket i aksjon..

Ikke sammenlignbart. Å høre på radio er en frivillig aktivitet som man kan velge å avstå fra. Strøm er noe de fleste er avhengige av og gjerne vil ha en viss kontroll på selv.

Shore   
Shore

Jeg forstår ikke motstanden mot en slik måler, dersom den ikke har negative effekter vi ikke vet om selv. Man mister jo ikke kontrollen selv om måleren er fjernavlest, det er display slik at man får avlest manuelt. Det vil sikkert også komme detaljert avlesningsrapport på "min side"

Jeg har nettopp fått installert ny måler, ser frem til å sjekke om spådommen om dyrere strøm stemmer. Hafslund sier det kan forekomme at gamle målere var snille med avlesningen grunnet slitne målere, men det skal vist ikke være mer enn 1% avvik etter mange år, så noen stor forskjell skal ikke forekomme. Tror neppe det vil gå upåaktet hen om de nye målerne viser for stort forbruk. Nå er jeg ikke sikker på om det å styre strømforbruk til egnede tider vil gi rimeligere strøm, for alt hva jeg vet vil det kun bli dyrere om man forbruker på de mest ugunstige tider, har ikke lest hvordan det vil fungere i praksis.

Man må nok ta til seg at verden går fremover, dette er et stortingsvedtak og ikke noe vi får gjort noe med. Det er vel ikke mer enn 15-20 år siden vi selv ble pålagt å sende inn avlesningsskjema, før den tid kom det en person på døren ved nyttårstid, kun for å gjøre den jobben. Regner med at alle forandringer har med nyutvikling, modernisering og mer effektiv drift, noe som til syvende og sist kommer forbrukerne til gode. Å spre strømforbruket mest mulig gjennom døgnet blir som å ha et sikringsskap med god fordeling av kursene. Er de skjevfordelt, vil hovedsikringen ryke i eninga. Om en bedre fordeling av effektuttaket kan forhindre kostbar oppgradering av strømnettet, som igjen vil medføre høyere nettleie, er jeg fornøyd.

Edited by Shore

Mouche   
Mouche

Så vi kan kjøre "tunge forbrukere" om natten og ikke våkne om morgenen fordi dritten tok fyr  :confused:

Jeg tenkte vel heller på midt på dagen. Hvor ofte opplever du at "dritten" tar fyr? Selv har jeg aldri opplevde det, heldigvis, men jeg lader heller ikke laptop/nettbrett/mobil ol uten tilsyn eller om natten, men hvor mange kan si det?

bliss X   
bliss X

Jeg forstår ikke motstanden mot en slik måler, dersom den ikke har negative effekter vi ikke vet om selv. Man mister jo ikke kontrollen selv om måleren er fjernavlest, det er display slik at man får avlest manuelt. Det vil sikkert også komme detaljert avlesningsrapport på "min side"

Både forbruker og leverandør mister kontrollen den dagen noen uvedkommende for tilgang til målerere gjennom nettverket som målerne er tilknyttet.

Det bør være frivillig om man ønsker å være tilkoblet et slikt nettverk på samme måte som det er frivillig om man vil ha bredbånd eller telefon.

Bredbånd og telefon kan man også skru av hvis man ønsker. Det kan man ikke med disse målerne.

Man tvinges til å være tilknyttet et usikkert digitalt nettverk noe jeg mener er helt uhørt

Smiley   
Smiley

Ser ut til at jeg må opp om natten for å brygge øl.

Det er da absolutt ikke det verste man kan foreta seg nattestid. Må bare sørge for å ha igjen litt av forrige "batch" for å kose seg med samtidig..... :yesnod:

Pinkvin   
Pinkvin

Sensitivitet for strålingen er det vel neppe mange som kan dokumentere? De fleste av oss omgir oss jo med all verdens frekvenser høyst frivillig. I alle fall når det passer  oss selv....

Om jeg ikke husker feil så var det vel ei mor, iført strålehatt osv, noe hun også mente ungene måtte ha, hvor påstått el- følsomhet var en del av avgjørelsen når hun ble fratatt ungene. 

Nå sier jeg ikke at alle med strålehatt er gærne, men ja, tror de færreste har noe igjen for å kjempe for en diagnose som el- følsom.. :-/

Pinkvin   
Pinkvin

Både forbruker og leverandør mister kontrollen den dagen noen uvedkommende for tilgang til målerere gjennom nettverket som målerne er tilknyttet.

Siden du later til å mene dette på alvor. Hvem mener du med "noen uvedkommende"? Altså hvem er det du tror har som hensikt og interesse å få tilgang til min målestand? Og hva skal skje når de evt. leser av min målestand? 

---

Dette skjønner jeg ingenting av. 

bliss X   
bliss X

Dette skjønner jeg ingenting av. 

Hørt om noe som heter virus?

Popeye70   
Popeye70

Det er fullt mulig å lage en sikker nok løsning for fjernavlesing av strømforbruk. Sånn i farta ser jeg to hovedfilosofier (veldig forenklet!!): 1) Sentral server henter info fra hver måler, eller 2) Hver måler sender inn data.

Hvis alternativ 1: Tillat sentral kun å lese (ikke skrive/konfigurere), tillat aksess kun fra et begrenset antall IP-adresser (brannmur), dropp forespørsler hyppigere enn hver X tidsenhet (for å unngå DDoS), bruk sertifikater for autentifikasjon og legg på tokens e.l., kjør alt via kryptert tunnel (TLS 1.3) osv.

Hvis alternativ 2: Hver måler låses ned og tar ikke i mot forespørsler utenfra. Dermed er hver måler en isolert øy, det er sentralen som får trykket og må sikres.

En mellomting er nok det beste - Målerne sender inn data, men sentralen må kunne kommunisere med målerne for å evt. sende ut oppgraderinger osv. Det kan også initieres via pull fra hver måler. Uansett bør sentral kunne ta kontakt med en måler for feilsøking osv, så den bør/må akseptere og svare på noe trafikk utenfra.

Sånn kan man drodle ivei til krampa tar en. Alle har en mening, og mange er uenige.

Noe av problemet med IoT er alle de produsentene som IKKE tenker sikkerhet helt fra designfasen. Det fører til usikker kommunikasjon, enheter som ikke kan patches/oppgraderes, null kontrollmulighet og all mulig annen elendighet.

Pinkvin   
Pinkvin

Hørt om noe som heter virus?

Og hvem er det som skal hacke min strømmåler og plante et virus, og hvorfor? Mao, med hvilken hensikt?

---

Er det ikke mer sannsynlig at noen planter et balltre i skallen min når jeg åpner døra, om de vil meg noe vondt på en måte...

Edited by Pinkvin