Jump to content

Montering av sugetømming for septik


Seilersnobben

Recommended Posts

Jeg skal montere sugetømming (svensk standard) fra dekk for septiktanken. Hva trenger jeg, og ikke minst, hva heter det? Har søkt på diverse båtutstyrsfirmaer og finner lite eller ingenting. Toalettet tømmes direkte i septiktanken  som igjen tømmes med pumpe utenbords.  Avluftingen er gjennom slange av vanlig hageslangedimensjon. Hvor stor må denne være for å klare sugetømming?

Link to post
Share on other sites

Ja hvordan er dette, det er ettermontert et kullfilter på min tanks utlufting, det må vel innskrenke lufting? Har aldri forsøkt å tømme med avsug, kan jeg risikere implosjon? Det hadde ikke vært særlig koselig... ståltank, men likevel, er jo ikke kjempetykt gods...

 

Mitt avsug er forresten bare montert med et T ledd, 38mm, inn på slangen til den manuelle reservepumpa...

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Hei. Har akkurat gjort denne jobben på en Windy Scirocco. Du trenger en 3-veis ventil, feks. Tru- design som jeg brukte. Så finner du utløpet fra septiktanken og kobler deg på denne på et egnet sted. Vær nøye med hvor du plasserer ventilen slik at det blir greit å koble på den nye utløpsslangen. Utløpsslangen må føres frem til sugestussen du monterer på dekk/dollbord. Undesrsøk grundig hvor du skal føre utløpsslanegen, jeg måtte gå fra styrbord side og gjennom båten til babord. Boret hull i skottet for gjennomførinng med 50mm hullsag. Slangen er 38 mm men ganske stiv så det var greit med litt overdim på hullet. Bruk doble slangeklemmer i alle koblinger. Sjekk utluftingen, jeg må legge opp en ekstra utlufting da den 19 mm som er der i dag bllir for lite. En helt vgrei jobb, husk silicon under dekksgjennomføringen mot dekk. Alle deler får du hos Maritim  feks. ps. Planlegg og mål opp grundig så får du et fint resultat, lykke til. 

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...