Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

pipe skrev 52 minutes ago:

Jeg er litt bereist og kan med hånden på hjerte konstantere att katastrofe for alle andre og miljøet blir det ikke.
Drinebitere for natulig nok en ting til å irretere seg over men dem om det.

 

Jeg er enig at en katastrofe i storskala blir det neppe, det er en krisemaksimering. Men dersom du er litt bereist kan du kanskje opplyse oss om regler for vannscooter i andre sammenlignbare land?

 

Liker kommentaren din om "Drinebitere" (Grinebitere) - det er en bekreftelse på hvordan retorikken levert av pro-vannscooterne har vært hele veien (Hokksund og Harberg), altså å få fokus bort fra fakta og heller svartmale andre grupper.

Redigert av Bigmac (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper at man ikke har små MDG-lan'ere rundt i kommunene som nå er inspirert til å lage egen galskap.

 

båt er båt.

 

Som sap_2000 sier, grisekjøring må det slås hardt ned på, ingen er tjent med det. 

 

Jeg brukte vannscootern min til langturer hovedsaklig og trivdes med det, jeg solgte når det ble 5 knop og 400 meter da det i praksis var umulig å komme seg noen steder, vurderer da å kjøpe igjen, vifårse. Om sommern når jeg var steder med store båten, brukte jeg den som lettbåt ofte, da med 3 personer og bagasje med vanlige klær + lanterner, de er overaskende kjekke til mye. 

 

Jeg håper opphevingen gjør at man får fler seriøse brukere, ikke bare folk som leier for 2 timer og kjører som "nyrunka ekkorn" (sitat venn) 

Link to post
Share on other sites

Billa skrev for 1 time siden:

Nei, dette er en katastrofe for alle andre og miljøet.

 

 

Hvis miljøet skal brukes som et argument, så bør man forby alle båter større enn 20 fot istedet. En cabincruiser på 10 tonn og dertil drivstofforbruk har et veldig mye større miljøavtrykk enn en vannscooter på 200 kg.

 

Link to post
Share on other sites

jotto skrev 6 minutes ago:

 

Hvis miljøet skal brukes som et argument, så bør man forby alle båter større enn 20 fot istedet.

Min båt på 26 fot og 9 hk forurenser ikke så mye, spesielt ikke når jeg seiler. Tror ikke lengde er det rette kriteriet for hvor mye en båt forurenser :wink:

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, jotto said:

 

Hvis miljøet skal brukes som et argument, så bør man forby alle båter større enn 20 fot istedet. En cabincruiser på 10 tonn og dertil drivstofforbruk har et veldig mye større miljøavtrykk enn en vannscooter på 200 kg.

 

 

Tull. Motorbåten min på 12 tonn har et årssnitt på under 1 liter/ nm.  

Omtrent det samme som når jeg hadde 18 fots skjærgårdsjeep og 20 fots DC på rundt tonnet.

 

hva med å ta den helt ut å forby all fritidskjøring med fossilt drivstoff? (ikke si det til Lan:pray:

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en Williams Turbo Jet RIB som jolle i flere år. Dette er en 9 fots RIB med 100 hk turbo motor og vann jet.

Motor og jet er samme som på mange vannscootere. Denne gjorde 0-20 knop på 2,5-3 sekunder. Toppfart 42 knop.

Fantastisk bra jolle som også ungene kjørte (i Sverige før de var gamle nok til å kjøre i Norge).

 

Hvorfor skal denne være lov og ikke vannscooter har jeg alltid lurt på.

 

Det er brukerne som må kontrolleres - ikke tingene. 

Analogien til land hadde vært at MC hadde vært forbudt

Link to post
Share on other sites

miljøsvin sap :p

 

vannscootere bruker overaskende lite, 26 fots følgebåten jeg hadde en stund når jeg hadde vannscooter brukte 4x mer på samme distansen vs scooterne, vi kom til sverige på 70 liters tank typ med god fart. 

 

Har hele tiden sagt jeg skal kjøpe ny scooter når det blir lovlig, men avventer nok litt hva hun gærne dama i oslo bestemmer der og hva vi får her i bærum, er uansett såpass mye på jobb/reise i år at jeg knapt får brukt båten, den skal ikke ut før slutten av juni :/  first world problems.. 

 

 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vannscooter ser jo utrolig kult ut! Skulle egentlig gjerne hatt en sånn :yesnod:  Men det er vel liten tvil om at de fleste med vannscooter har et helt annet bruksmønster enn vanlige båter. For meg virker det som om de fleste bare svirrer rundt og rundt og kjører fram og tilbake stup i ett, da blir det jo bare plagsomt for andre som oppholder seg i skjærgården. Det eneste stedet vi virkelig har blitt plaget av dette er et sted rett syd for Strømstad. Der kjører det folk ut og inn den lille fjorden inn til campingen hele tiden. Og det er de samme som kjører fram og tilbake. 

 

Noe annet blir jo med de som har et bruksmønster som andersb beskriver:

andersb skrev 48 minutes ago:

Jeg brukte vannscootern min til langturer hovedsaklig og trivdes med det,

 

Link to post
Share on other sites

Med vikepliktsregler som alle andre båter, blir jo dette en hyggelig affære. 

 

Inn fra SB side kommer ett eller 5 fartøy  i 50 knop som ratter rundt, stadig skifter kurs, hopper på bølger, og har det kjekt? Helt topp! 

50 knop er 10 ganger så fort som jeg masjer rolig med seilbåten. 

 

viktigheten av å holde kontinuerlig utkikk har vel aldri vært større. 

 

God sommer. ?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommunene kan ved behov fastsette lokale forskrifter om bruk av vannscooter, skriver Miljø- og klimadepartementet på sin hjemmeside.

 

I Bærum vil flertallet behode restriksjoner mens i Asker ville man fjerne de. I begge kommunene har Høyre (og med hjelp av FrP) et flertall.

 

Vannscooterne er helt uskyldige i at dette er et problem, men førerne av disse har vist med all tydelighet at de ikke ser noen grunn til å respektere hverken lover, regler eller å vise hensyn til andre. Dette gjelder sikkert ikke alle, men svært mange etter hva jeg har opplevd ved selvsyn. All statistikk viser jo også at de er overrepresentert ved ulykker, sikkert ikke helt ulikt motorsykler i så måte.

Link to post
Share on other sites

Vannscooter er garanter et kjempemoro leketøy, og også et transportmiddel for noen få.

Folk som bråker unødvendig er alltid plagsomt, og jeg håper dette ikke medfører at det blir mye mer av det.

(Forøvrig syns jeg MDG-Lan er topp, endelig har vi en politiker som faktisk klarer å gjennomføre endringer som de som kommer til å bo lengst i byen ønsker:

http://www.aftenposten.no/osloby/Hundrevis-av-p-plasser-skal-fjernes-i-Oslo--unge-vil-ha-sykkelvei_-eldre-vil-ha-parkering-620529b.html)

Hilsen Oslo-borger!

Link to post
Share on other sites

Om dette er en gledens dag eller ikke vet jeg ikke, men jeg tenker at dette føyer seg inn i rekken av rare norske regler som jeg ikke helt skjønner. Hvorfor forby skateboard på 70 tallet, hvorfor forby Segway, vannscooter osv. Eller for ikke å snakke om Monty Pythons Life of Brian....  Det virker som om norske myndigheter ikke helt klarer å omstille seg så da er det bare å forby. Dagens samfunn fungerer ikke slik.

 

En vannscooter er jo en motorisert "båt" på samme måte som en campingvogn på en flytebrygge med en påmontert påhengs er en båt. Går jo ikke å lage spesialregler for en vannscooter eller flytende campingvogner. Neste år kommer kanskje noe helt annet. Skal det også da forbys i 3-5 år mens myndighetene tenker seg rundt? Dersom man skal regulere noe så må det gå på en annen parameter slik som fart, avstand til land, utslipp eller støy. Og da må disse reglene gjelde for alle farkoster på sjøen tenker jeg.

 

En gledens dag for mange, og sikkert en sorgens dag for andre. La oss glede oss over at vi har skjærgården å kose oss i og la oss ta hensyn til hverandre!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...