Jump to content

Seilbåter nektet å vike for Bastøferga


Komodo

Recommended Posts

Med alle forbehold om hva som befinner seg på styrbord side av den relativt mye mer hurtiggående og lett manøvrerbare Bastøyferja (to klikk mot styrbord på broens  autopilot/ joystick) som passerer disse tre seilbåtene med relativt mye vind i ryggen og ikke uten videre lett kan vike - det virker som om kapteinen på ferga lager en unødig situasjon her? 

 

Han har jo tydeligvis sett seilbåtene lenge.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5

 

Hvor står det egentlig at ferger og nyttetrafikk har forkjørsrett?

 

Det nærmeste jeg finner der:

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

--------------------------------

 

Men gjelder dette her, midt i der Oslofjorden er på det romsligste?

Normalt er det sunt og fornuftig å gi plass til store fartøy. Men med sterk vind rett i hekken har seilbåtene mindre manøvreringsevne enn ferga her. Ikke lett å vite uten å være på broen selv, men her tror jeg fergeskipperen kunne gjort en bedre jobb...

 

 

Link to post
Share on other sites

Det var jo veldig mye rart i denne artikkelen: 

Sitat

Sjøtrafikksentralen i Horten er passe frustrert nå. Ingen av de tre seilbåtene har noen klare kjennetegn, og de er ikke registrert i systemene våre. De leker med livet, slik været er nå, konstaterer Nedregotten til Dagbladet

 

Denne var jo spesielt morsom da:

Sitat

- De kjører rett og slett rundt i blinde, når det er så tåkete som det er nå. Og det er ikke bare Bastøferga som er ute i fjorden. Det er flere andre store båter som også trafikkerer der. Det er tett trafikk, sier Nedregotten.

I og med at Kystverket ikke får kontakt med båtene, kan de heller ikke gi dem noen sanksjoner. Båtene ville i så fall fått klar beskjed om å fjerne seg fra området.

 

 

Sitat

Fritidsbåter har alltid vikeplikt for nyttefartøy

 

Kapteinen burde kanskje lese sjøveisreglene, spesielt regel 2, 7 og 44?

Link to post
Share on other sites

Hvis føreren av denne fergen anser dette farvannet/området hvor den aktuelle situasjonen oppstår som trangt så regner jeg med at han trenger slepebåt ved ankomst og avgang Moss og Horten. Hvor vanskelig er det for en slik ferge å justere kursen litt og hvor mye kan det være snakk om at en slik manøver forsinker ankomsten på den andre siden?  

Link to post
Share on other sites

Hva med 18 (a) iv ?

(min utheving)

I sjøveisreglene er det tre "kommandoer /rettninglinjer", nemlig: KAN, BØR og SKAL

 

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:

(a)  SKAL  et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for:
(i) et fartøy som ikke er under kommando,
(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,
(iii) et fartøy som holder på med å fiske,
(iv) et seilfartøy,
(b)  

 

Så regel 44

(Min utheving)

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal MEST MULIG holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Tipper at hvis det skjedde en ulykke og det ble holdt SJØFORKLARING, TROR jeg ferjeskipperen hadde ligget tynt an!

 

Redigert:

Seilte seilbåtene i trafikksep.-sonen?

 

Og, ikke glem 19 d... ( Ferja seilte i tåke...)

Et fartøy som oppdager et annet fartøy bare ved hjelp av radar, SKAL avgjøre om en nærsituasjon KAN utvikle seg og/eller om det er fare for sammenstøt. Hvis så er tilfelle SKAL det i god tid ta forholdsregler for å unngå dette. Når slik forholdsregel er en kursforandring, skal såvidt mulig følgende unngås:
(i) en kursforandring til babord for et fartøy som er forenom tvers unntatt for et fartøy som blir innhentet,
(ii) en kursforandring mot et fartøy som er tvers eller aktenfor tvers.

 

Redigert 2:

MEG bekjent, står det intet i hverken de internasjonale eller nasjonale sjøveisreglene at Bastøyferga ( eller andre propelldrevne ferjer for den del) har forkjørsrett for full fart i TÅKE.!! OG: Det står heller intet om at seilbåter SKAL ha VHF eller Radar. 

Skal bli intr. å se den videre diskusjonen om denne episoden.

Redigert av Marwin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

26 minutes ago, Marwin said:

 

Skal bli intr. å se den videre diskusjonen om denne episoden.

 

Den blir vel en repetisjon av tidligere års diskusjon om akkurat samme tema vil jeg tro, men du har gode poeng her Marwin. Ser ut til at noen av disse fergekapteinene tror de fører en fullastet VLCC i et havneområde hva angår sine rettigheter og alle andres plikter.

Link to post
Share on other sites

Ja, dette har vært diskutert mye før.. men det er som flere sier her, bare i trange farvann at denne regelen med forkjørsrett til  største fartøy gjelder..

 

Alt annet ville vært galskap..  forutsigbarhet og klare regler er et must..

 

Og er jo egentlig betenkelig vist denne kapt på Bastøy fergen ikke vet det...

Link to post
Share on other sites

Blir forundret over att det finnes folk som mener helt seriøst att ett stort skip  skal vike for noen små idioter som ligger ute i tåken og roter. Hva fan feiler det dere? tror dere det er så jævla enkelt å bare styre unna med ett slikt skip? Om kapteinen hadde endret kursen tidligere så har han ingen garanti for att disse idiotene hadde endret sin kurs tilsvarende og da allikevel vært mitt i veien for han. 

Link to post
Share on other sites

Uten radar har ikke seilbåtene hatt noen mulighet til å vike. I tåke og ute av sikt hører de tåkeluren inn fra babord, men har ikke mulighet for å retningsbestemme og vurdere fart/avstand slik at de vet om de skal fortsette eller snu for å vike. Dette kan de først når de visuelt ser ferga, og da er det i alle fall for sent å snu.

Hvis de to minutter før hadde begynt å endre kurs og kanskje spredt seg ville ferga fått alvorlig trøbbel med å vike.

Link to post
Share on other sites

Dette må være dagens sitat:

"I og med at Kystverket ikke får kontakt med båtene, kan de heller ikke gi dem noen sanksjoner. Båtene ville i så fall fått klar beskjed om å fjerne seg fra området.

- Vi kan ikke gjøre annet enn å oppfordre folk om vise sjøvett når det er så tykk tåke, sier Nedregotten".

Såvidt jeg kan se seiler de på harde livet.

Og Bastøferga er ikke fritatt for å vise vett.

Link to post
Share on other sites

Kun ut fra egen erfaring ved å bo i Son og ha krysset fergetrasseen mange ganger siden 70-tallet. Før Bastø-Fosen overtok, var det lettere å kommunisere med fergene. Dessuten var det færre av dem, et par/tre stykker. Nå er det vel fem av dem (når ingen har havariproblemer), som i tillegg går med høyere hastighet. Tidligere kunne man kalle opp en ferge på 16 for å avklare hva man selv oppfattet som en truende situasjon for en liten båt som går i seks knop. I dag gidder fergene ikke å kommunisere med annet enn kryssende nyttetrafikk. Og fergene kommer tett som haggel, sett fra en seks-knoper. Vi krysset fergetrasseen nå i april på vei sydover, gikk for seil (7- til 8 knop). Prøvde igjen å kalle opp ferge på utgående fra Moss, det er vanskelig å vurdere om man ligger i kurslinjen når fergen runder Jeløen. Null svar på kanal 16. Som vanlig.

Link to post
Share on other sites

Regel 44. Ansvar mellom fartøy (litt redigert slik at noen tungnemme også får dette med seg)

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

): Lystfartøy for seil  skal mest mulig holde av veien for rutegående ferger i en sterkt beferdet lei.

 

At det var seilbåter ser ut til å være forståelse for.

At Bastøfergene er rutegående ferger. Ja mener nok det.

Er Oslofjorden på dette stedet en sterkt befredet lei. Ja den er nok det.

Mest mulig holde av veien - vil også si å starte motor og fjerne seg om så er mulig.

 

Det er ut fra Regel 44 liten tvil om at seilbåtene skulle sette seg inn i at det er en lei både på tvers og på langs i Oslofjorden,  at de har seilbåt for seil fritar dem ikke, at de også skal bruke motor for å fjerne seg om så er mulig og at Bastøfergene er nyttefartøy og er rutegående.

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 38 minutes ago:

Kun ut fra egen erfaring ved å bo i Son og ha krysset fergetrasseen mange ganger siden 70-tallet. Før Bastø-Fosen overtok, var det lettere å kommunisere med fergene. Dessuten var det færre av dem, et par/tre stykker. Nå er det vel fem av dem (når ingen har havariproblemer), som i tillegg går med høyere hastighet. Tidligere kunne man kalle opp en ferge på 16 for å avklare hva man selv oppfattet som en truende situasjon for en liten båt som går i seks knop. I dag gidder fergene ikke å kommunisere med annet enn kryssende nyttetrafikk. Og fergene kommer tett som haggel, sett fra en seks-knoper. Vi krysset fergetrasseen nå i april på vei sydover, gikk for seil (7- til 8 knop). Prøvde igjen å kalle opp ferge på utgående fra Moss, det er vanskelig å vurdere om man ligger i kurslinjen når fergen runder Jeløen. Null svar på kanal 16. Som vanlig.

 

AIS er tingen her Hulda  :wink:

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 27 minutes ago:

I følge ekspertisen så er alt innenfor Færder for trangt farvann å regne så da skal også en cabincruiser på 60-70 fot vike for en taxibåt på 30 fot. Og ja, de mener det faktisk også!

 

Og det er poenget i et nøtteskall, å vite hvem som er nyttetrafikk og hvem som ikke er, vil gi mange håpløse situasjoner..

 

Høyre regelen må  brukes mest mulig, det gir forutsigbarhet...

 

Men treffer jeg Danskebåten under Askøy broen, litt trangt der, så er det åpenbart at jeg holder av veien for den..

 

Krysser jeg derimot foran Hurtigbåten til Askøy i nesten samme område, følger jeg høyreregelen, og det gjør også de, ser det på AIS..:wink:

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 15 minutes ago:
Regel 44. Ansvar mellom fartøy (litt redigert slik at noen tungnemme også får dette med seg)

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

): Lystfartøy for seil  skal mest mulig holde av veien for rutegående ferger i en sterkt beferdet lei.

 

At det var seilbåter ser ut til å være forståelse for.

At Bastøfergene er rutegående ferger. Ja mener nok det.

Er Oslofjorden på dette stedet en sterkt befredet lei. Ja den er nok det.

Mest mulig holde av veien - vil også si å starte motor og fjerne seg om så er mulig.

 

Det er ut fra Regel 44 liten tvil om at seilbåtene skulle sette seg inn i at det er en lei både på tvers og på langs i Oslofjorden,  at de har seilbåt for seil fritar dem ikke, at de også skal bruke motor for å fjerne seg om så er mulig og at Bastøfergene er nyttefartøy og er rutegående.

 

:thumbsup: Det var bingo og fulltreffer. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...