Jump to content

Seilbåter nektet å vike for Bastøferga


Komodo

Recommended Posts

Sakset fra en artikkel fra Båtforbundet KNBF skrevet av Jan H. Syvertsen;

 

"Det forundrer oss imidlertid at mange profesjonelle navigatører synes å være ukjente med sjøveisreglenes bestemmer og lever og navigerer i den tro at fritidsbåter har en ubetinget vikeplikt for nyttetrafikk. Derved bidrar de til å skape konfrontasjoner og situasjoner hvor den profesjonelle navigatøren ikke automatisk kan forutsette at føreren av fritidsbåten har de samme kunnskaper om regelverket som han burde ha. Det er nok å minne om ansvarsparagrafen og om siste setning i sjøveisregel 44: ”Selv om det gjelder en trafikkert lei, gjelder ikke vikeplikten når det på det aktuelle tidspunkt ikke er andre fartøyer i leden enn nyttefartøyet og fritidsbåten.”

Link to post
Share on other sites

Motorbåtførere får inntrykk av , fra seilbåtførere, at seilbåter er umulige å styre i mange vindretninger, at de kan og skal få ha max fart i allslags vær og forhold og har forkjørsrett fra alle kanter. Altså, ser man en seilbåt er det bare å stikke ut kurs motsatt vei. Uansett hva man fører selv.

Hvordan hadde det sett ut om tre motorbåter hadde kommet  i 25 knop ut av tåka. Da hadde man hylt at farten måtte tilpasses forholdene og hvis man ikke kunne se i tåka måtte man kjørt sakte. 

Tydeligvis kan seilbåter seile for fulle seil, i vindretning som begrenser manøvereringsevne, i blinde uten at noen skal sette fingen på dette.

Og så synes seilere at de får mye tyn fra motorbåtfolk. Wonder why?

Synes seilere minner endel om treningssyklister...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 7 minutes ago:

En ais beregner din nærmeste kolisjons kurs til annet fartøy konstant om du har lagt det inn.

Tusen takk for verdifull info. Tror du virkelig at jeg ikke kjenner bruken av AIS? Noe av poenget glipper nok for deg. Kursen er ikke rettlinjet. Det er tre trussler med dobbelt fart av din egen fart, innenfor et begrenset geografisk område. Vi ankom Gilleleje i forrigårs. Ett cruiseskip fulgte ikke separasjonssonen, innhentende aktenfra med to knop. Tanker hadde kollisjonskurs fra bb, men brøt ut av sonen på N kurs, 12 knop. Tanker fra sb, 12 knop rett kurs, ok. Cruise 1 fra sb, 17 knop, ok. Sleper sb, 8 knop, ok. Criuse 2, 12 knop, sb, ok. Nytt lasteskip fra bb, 10 knop, ok. Alle 'ok' forutsigbare og greie. Hva som gjorde saken en anelse svett, var at et dieselfilter fant det for godt å gå tett. Måtte under dørken å legge over tilfilter 2. Dette var ved tre-tiden om natten, lett vind fra lad, rett i baugen. Full kontroll på mesteparten av det som foregikk. Null problem.

Link to post
Share on other sites

Kjetil1 skrev 5 minutes ago:

 

Og så synes seilere at de får mye tyn fra motorbåtfolk. Wonder why?

Synes seilere minner endel om treningssyklister...

Nei, fri å bevare! La oss holde oss på sjøen!

(Dopa tullinger i kondomdress som hemmer trafikk på riksveier, passer bedre under OT og ikke her.)

 

Skjønner at noen (mange?) liker seilbåt. Jeg høre ikke til den kategorien (!), men sjøveisreglene er klare: JEG (motordrevne fartøyer) SKAL vike for seilfartøyer! En bestemmelse som sikkert oppsto da de første maskindrevne fartøyer dukket opp. Både internasjonalt og nasjonalt. At Bastøyskippere er blitt så vant til at "alle viker", er DERES PROBLEM!

Link to post
Share on other sites

Kjetil1 skrev 41 minutes ago:

Motorbåtførere får inntrykk av , fra seilbåtførere, at seilbåter er umulige å styre i mange vindretninger, at de kan og skal få ha max fart i allslags vær og forhold og har forkjørsrett .......... 

Tydeligvis kan seilbåter seile for fulle seil, i vindretning som begrenser manøvereringsevne, i blinde uten at noen skal sette fingen på dette.

Og så synes seilere at de får mye tyn fra motorbåtfolk. Wonder why?

Synes seilere minner endel om treningssyklister...

 +1 ?

Link to post
Share on other sites

Marwin skrev 32 minutes ago:

skippere er blitt så vant til at "alle viker", er DERES PROBLEM!

Om Hulda bulker med en av fergene, så blir problemet parkert hos Hulda. Skademessig, juridisk (har ikke ressurser til å føre sak), politisk (bygg heller annen tverrfjordforbindelse), forsikringsmessig. For noen år siden kjørte en av fergene på et fiskefartøy. Husker ikke hvem som vant, mrn det var en langdryg prosess.

Link to post
Share on other sites

Hva er det egentlig som er uklart med vikepliktsforhold til båter under seil? 

Forutsigbarhet er nøkkelord. Den som ikke skal vike skal så sant mulig holde stø kurs. Da forstår andre lettere hvor de kan manøvrere unna. 

Når hurtiggående motorbåter snitter foran seilbåter (og andre saktegående), er det ikke snakk om manglende forståelse av regelverket, men kun bøllete og egoistisk framferd. Det er det mye av på fjorden dessverre.

 

Seilerne i dette tilfellet burde gjort tiltak som feks å kommunisere med ferge på VHF. De hadde helt sikkert VHF ombord. Latterlig å ikke ta kontakt eller svare på anrop.

I mange tilfeller kan vi som seiler lett gjøre unnamanøver for Bastøfergene, og da syns jeg vi skal gjøre nettopp det - men klart og tydelig så skipperen forstår vår intensjon. I noen tilfeller, og særlig short handed eller med sterk vind bakfra, er det bedre at ferga manøvrerer. Men kommunikasjon er vesentlig.
 

Kommentar fra moderator:
short handed=single-handed=seile alene

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Tusen takk for verdifull info. Tror du virkelig at jeg ikke kjenner bruken av AIS? Noe av poenget glipper nok for deg. Kursen er ikke rettlinjet. Det er tre trussler med dobbelt fart av din egen fart, innenfor et begrenset geografisk område. Vi ankom Gilleleje i forrigårs. Ett cruiseskip fulgte ikke separasjonssonen, innhentende aktenfra med to knop. Tanker hadde kollisjonskurs fra bb, men brøt ut av sonen på N kurs, 12 knop. Tanker fra sb, 12 knop rett kurs, ok. Cruise 1 fra sb, 17 knop, ok. Sleper sb, 8 knop, ok. Criuse 2, 12 knop, sb, ok. Nytt lasteskip fra bb, 10 knop, ok. Alle 'ok' forutsigbare og greie. Hva som gjorde saken en anelse svett, var at et dieselfilter fant det for godt å gå tett. Måtte under dørken å legge over tilfilter 2. Dette var ved tre-tiden om natten, lett vind fra lad, rett i baugen. Full kontroll på mesteparten av det som foregikk. Null problem.

 

Skjønner ikke problemstillingen din. AIS`en viser kollisjonskurs hele veien vist den problemstillingen er der, uavhengig av din og andre fartøyers fart.. 

Forandres kursen fra et annet fartøy, i bue som du sier, vil du i god tid se om du på et senere tidspunkt kommer på kollisjonskurs igjen.

At filtre ikke er på stell er en annen historie, men får du maskin stopp i en slik situasjon, melder du fra på VHF, og ALLE har vikeplikt for deg...

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Marwin said:

Nei, fri å bevare! La oss holde oss på sjøen!

(Dopa tullinger i kondomdress som hemmer trafikk på riksveier, passer bedre under OT og ikke her.)

 

Skjønner at noen (mange?) liker seilbåt. Jeg høre ikke til den kategorien (!), men sjøveisreglene er klare: JEG (motordrevne fartøyer) SKAL vike for seilfartøyer! En bestemmelse som sikkert oppsto da de første maskindrevne fartøyer dukket opp. Både internasjonalt og nasjonalt. At Bastøyskippere er blitt så vant til at "alle viker", er DERES PROBLEM!

Regel 44. Ansvar mellom fartøy (litt redigert slik at noen tungnemme også får dette med seg)

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

): Lystfartøy for seil  skal mest mulig holde av veien for rutegående ferger i en sterkt beferdet lei.

 

At det var seilbåter ser ut til å være forståelse for.

At Bastøfergene er rutegående ferger. Ja mener nok det.

Er Oslofjorden på dette stedet en sterkt beferdet lei. Ja den er nok det. (sjekk også regler for denne leien, egne forskrifter om dette)

"Mest mulig holde av veien" - vil også si å starte motor og fjerne seg om så er mulig. Dette er den sterkeste uttrykksformen man finner. Mest mulig - da skal du gjøre alt i din makt og med alle middel.

 

Det er ut fra Regel 44 liten tvil om at seilbåtene skulle sette seg inn i at dette er en lei både på tvers og på langs i Oslofjorden der de skal kjenne til fergene og deres seilingsled og trafikkseparasjon,  at de har seilbåt og er for seil fritar dem ikke for at de skal vike, at de også skal bruke motor for å fjerne seg om så er mulig og at Bastøfergene er nyttefartøy og er rutegående.

 

Seil er bare seil - det er ikke noe fritak for sjømannskap eller å vise aktsomhet.

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 2 minutes ago:
 

 

Det er ut fra Regel 44 liten tvil om at seilbåtene skulle sette seg inn i at dette er en lei både på tvers og på langs i Oslofjorden der de skal kjenne til fergene og deres seilingsled og trafikkseparasjon,  at de har seilbåt og er for seil fritar dem ikke for at de skal vike, at de også skal bruke motor for å fjerne seg om så er mulig og at Bastøfergene er nyttefartøy og er rutegående.

 

Seil er bare seil - det er ikke noe fritak for sjømannskap eller å vise aktsomhet.

 

De hadde vel kanskje ikke fått særlig mer fart med motor eller ?

 

Som sagt, det skal være rimelig trangt farvann før en fergeskipper kan "torpedere" en lystbåt ...

 

Fins områder i verden med langt mer trafikk, der de ikke har denne idiot regelen, kanskje på tide å ta den vekk..

 

 

Link to post
Share on other sites

(Dagbladet): Det oppstod dramatikk på Bastøferga mellom Horten og Moss i ettermiddag. Kaptein Arne Aasberg, på Bastø 4, måtte tilslutt slå full revers.

- Det var mye tåke på fjorden, og vi setter alltid på tåkeluren og alle radarer når det er tåke, forklarer Aasberg til Dagbladet.

På avgangen fra Horten klokka 14.45 fikk imidlertid Aasberg problemer.

Midt ute på Oslofjorden kom tre seilbåter inn på radaren. Tåka var såpass tett at det ikke var mulig å se dem med det blotte øyet.

- Det var mye båttrafikk i dag, og de aller fleste viser utrolig godt sjømannskap, men disse tre båtene viste ikke tegn til å vike for oss, forklarer kapteinen.

 

 

Hur kan man se på ett radareko om det er ett nyttofartøy eller ikke ??

 

Regel 19d er solklar på hur man agerer hvis man bare oppdager ett fartøy med bare radar.......hvilket kaptein her sier han gjorde

 

  Et fartøy som oppdager et annet fartøy bare ved hjelp av radar, skal avgjøre om en nærsituasjon kan utvikle seg og/eller om det er fare for sammenstøt. Hvis så er tilfelle skal det i god tid ta forholdsregler for å unngå dette. Når slik forholdsregel er en kursforandring, skal såvidt mulig følgende unngås:
(i) en kursforandring til babord for et fartøy som er forenom tvers unntatt for et fartøy som blir innhentet,
(ii) en kursforandring mot et fartøy som er tvers eller aktenfor tvers.

 

Regel 19d er veldig intressant....den tar ikke hensyn til om du kommer fra styrbord eller babord...eller om du er stor eller liten....alle som har radar og ser att det kan bli en nærsituasjon har en plikt att vike

 

 

her velger Bastøy att kjøre  rett mot 3 radar eko...........i tron om å sen kunne pårope regel 44 senere.....

 

 

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 19 minutes ago:

 

Fins områder i verden med langt mer trafikk, der de ikke har denne idiot regelen, kanskje på tide å ta den vekk..

 

veldig enig med deg Ida Marie III,

 

det er en regel som skaper mye forvirring....og som ikke går att følga på natten (eller tåke for den delen!) 

 

Int regel  9b gir eksakt samme intensjon .....att vi småbåter håller oss unden store båter i en trang lei

Redigert av Gunga Din (see edit history)
Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Vrod said:

Men hvis de ikke går fortere og har vansker med og vike bør de vel velge et annet sted og holde på med sin farefulle aktivitet så de ikke setter andres liv i fare for 

 

Du mener ferga kunne blitt senket her ... hm ... 

Link to post
Share on other sites

Jeg lever med disse fergene hver dag. Har utsikt til stort sett alt de gjør. Og trafikkerer fergeledene ut og inn til egen havn

 

på generelt grunnlag vil jeg si at bastøfergene er svært vant til mye småbåttrafikk, seiljoller, kiterer og surfere og de tar store hensyn. De er smidige og løsningsorienterte.  De legger seg ofte noen streker til siden for å avvikle trafikken smidig. 

 

En uforutsigbar sak nå kan være at de nye fergene ofte følger en litt annen rute enn de eldre fergene. Det er mulig dette har med egenskaper i litt sjø å gjøre. 

 

Jeg tenker at om jeg hadde vært i samme situasjon kunne et oppkall på k16 eller k19 fra meg smidig løst dette. Svarer ikke fergene på 16 så prøv 19 som er Horten vts arbeidskanal i området :wink: 

 

 

Å manøvrere båt i tett tåke uten radar er risikosport. Det var skikkelig grøt i går. Det var mye tåkelurer utpå. 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Kjetil1 said:

Tydeligvis kan seilbåter seile for fulle seil, i vindretning som begrenser manøvereringsevne, i blinde uten at noen skal sette fingen på dette.

Og så synes seilere at de får mye tyn fra motorbåtfolk. Wonder why?

 

 

Det må være fordi motorbåtførere ikke er kompetente nok til å spille av en enkel video på internett? Den som har klart dét, og sett videoen det er linket til, vet at seilbåtene seilte med redusert seilføring. Rart at motorbåtfolk får mye tyn fra seilere? Wonder why ...

Link to post
Share on other sites

Fikk raskt svar fra sentralen i Horten, men det avklarte ikke så mye. Får se om jeg sender en mail til kystverket for avklaring.

 

Her er svaret med mitt tilsvar;

Takker for svar selv om det egentlig ikke gav så mye avklaring.

Sjøveisreglene og internasjonalt lovverk pålegger fartøy som oppdager et annet fartøy på radar en rekke plikter som antakeligvis også gjelder for den aktuelle ferga.

Om seilbåten uforvarende har kommet ut i tåka vet jeg ikke, men det er vel ikke forbudt?

Ettersom det ser ut for i media som om dere mener de har brutt noen regler (og derved tatt part i saken) hadde vært fint med en avklaring på hvordan de skulle opptrådt i den aktuelle situasjonen.

 

Vanskelig problematikk, men vi får vel neppe svar før det går galt en dag.

 

Vennlig hilsen

 

Steinar Monsen

 


 

Den 28.05.2017 16:58, skrev VTS Horten:

Hei Steinar!
Her på Horten VTS har vi ikke noe mer fasitsvar enn andre, vi forholder oss til sjøveisreglene. ( https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5 )
Etter eventuelle sammenstøt og uenighet om fortolkningen, vil retten gi sitt «fasitsvar» for det enkelte tilfelle.
Når det gjelder tåke så bør man ha det utstyret som trengs for sikker seilas.
Dersom ikke, anbefales det å ankre nær land til tåka har gitt seg.
MVH
Eva M Jensen
for
Horten VTS

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 4 minutes ago:

Er det i praksis (for) vanskelig å få kontakt med disse fergene på vhf?

 

 

Nei, tror ikke det. Har selv rota meg ut i ertesuppa på samme sted. Svak vind, men jeg gikk for seil rett og slett for å kunne høre noe som helst. Så to ferger på AIS og kalte opp på 16. Fikk melding om at alt var OK og at de så meg på radaren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...