Jump to content

Seilbåter nektet å vike for Bastøferga


Komodo

Recommended Posts

Bitteliten skrev 28 minutes ago:

Jeg lever med disse fergene hver dag. Har utsikt til stort sett alt de gjør. Og trafikkerer fergeledene ut og inn til egen havn

 

på generelt grunnlag vil jeg si at bastøfergene er svært vant til mye småbåttrafikk, seiljoller, kiterer og surfere og de tar store hensyn. De er smidige og løsningsorienterte.  De legger seg ofte noen streker til siden for å avvikle trafikken smidig. 

 

En uforutsigbar sak nå kan være at de nye fergene ofte følger en litt annen rute enn de eldre fergene. Det er mulig dette har med egenskaper i litt sjø å gjøre. 

 

Jeg tenker at om jeg hadde vært i samme situasjon kunne et oppkall på k16 eller k19 fra meg smidig løst dette. Svarer ikke fergene på 16 så prøv 19 som er Horten vts arbeidskanal i området :wink: 

 

 

Å manøvrere båt i tett tåke uten radar er risikosport. Det var skikkelig grøt i går. Det var mye tåkelurer utpå. 

 

Her sier Bitteliten essensen i diskusjonen. De skipperne på Bastø fergene er proffe. Det kan virke som denne skipperen var litt "arg" i sin uttalelse, fordi min erfaring er at de skjelden bruker hornet, selvom det er nære på et "treff".

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Interessant å se at det er to ulike oppfatninger her om hvem som har vikeplikt. Dersom seilbåtene har vikeplikt må det vel være med begrunnelse at området anses som "trange farvann". Hvis så er tilfelle burde det vel være mulig å finne informasjon med konkrete avklaringer av hva myndighetene anser som trange farvann slik at det ikke blir opp til den enkelte å gjøre den vurderingen.

 

mons skrev for 8 timer siden:

Uten radar har ikke seilbåtene hatt noen mulighet til å vike. I tåke og ute av sikt hører de tåkeluren inn fra babord, men har ikke mulighet for å retningsbestemme og vurdere fart/avstand slik at de vet om de skal fortsette eller snu for å vike. Dette kan de først når de visuelt ser ferga, og da er det i alle fall for sent å snu.

Det i seg selv er vel et godt nok argument for at de burde holde seg unna området på det tidspunktet. De var jo åpenbart ikke skikket til å manøvrere sikkert.

 

Mulligan skrev for 7 timer siden:

Kan noen fortelle hvordan et fartøy som går i 5-6 knop skal kunne vike for et fartøy som går i 18 knop.

Og som er et fartøy de ikke kan se.

Hvis man har får øye på et fartøy hvor fare for sammenstøt kan oppstå kan man lage et referansepunkt på båten slik at man ser hvem som beveger seg fortest mot krysningspunktet. Dersom det ikke er sikt og de ikke har radar kan de kjøre inn til land og kaste anker.

 

Ida Marie III skrev for 6 timer siden:

Tror du det er enklere for en seilbåt og styre unna for noe de ikke ser ?? og med 4 til 5 knop  fremdrift ??

Hvis farten er for lav til å komme unna kan de slakke av ytterligere slik at ferga kan passere først. 

 

VannTro skrev for 6 timer siden:

Etter hva jeg kan forstå er alt innafor Færder farvann hvor man skal vike for nyttetrafikk (det bør man uansett) og denne tåka var varslet. Har man da ikke radar så har man ikke noe der ute å gjøre.

:yesnod:

 

alfaalfa skrev for 1 time siden:
 

Lystfartøy for seil  skal mest mulig holde av veien for rutegående ferger i en sterkt beferdet lei.

....

Er Oslofjorden på dette stedet en sterkt beferdet lei. Ja den er nok det. (sjekk også regler for denne leien, egne forskrifter om dette)

"Mest mulig holde av veien" - vil også si å starte motor og fjerne seg om så er mulig. Dette er den sterkeste uttrykksformen man finner. Mest mulig - da skal du gjøre alt i din makt og med alle middel.

 

Det er ut fra Regel 44 liten tvil om at seilbåtene skulle sette seg inn i at dette er en lei både på tvers og på langs i Oslofjorden der de skal kjenne til fergene og deres seilingsled og trafikkseparasjon,  at de har seilbåt og er for seil fritar dem ikke for at de skal vike, at de også skal bruke motor for å fjerne seg om så er mulig og at Bastøfergene er nyttefartøy og er rutegående.

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bare for å presisere. Det aktuelle området har separasjonssoner. Det burde være signal nok til de fleste fritidsbåtskippere at dette er et spesielt område. Disse starter/slutter ved Holenderbåen. Der opphører etter min mening også det trange farvannet. Færder som grense for trangs farvann ihht regel 44 har jeg aldri lest eller hørt. Noen som har referanse på det?

 

 

men alle her inne er vel også klar over at man skal holde seg ute av separasjonssystemer med fritidsbåt, og at de skal krysses mest mulig 90 grader, eller? :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 1 time siden:

 

 

 

Å manøvrere båt i tett tåke uten radar er risikosport. Det var skikkelig grøt i går. Det var mye tåkelurer utpå. 

 

 

Vel risikosport og risikosport, var jo det som var normalen for ikke veldig mange tiår siden...

 

Men uansett oppfattelse av det, så er det ikke forbudt...

 

Og man kan bli overasket av tåke når en er utpå

Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, Bitteliten said:

 

men alle her inne er vel også klar over at man skal holde seg ute av separasjonssystemer med fritidsbåt, og at de skal krysses mest mulig 90 grader, eller? :wink:

 

For oss som er litt, eller ganske, trege, hva gjorde seilbåtene feil her i så fall?

 

Denne tykke tåken synes ikke så tykk på noen av bildene som ligger ute, men selvfølgelig litt vanskelig å bedømme hvor god, eller dårlig, sikten var på det aktuelle stedet kun utifra et bidle eller en kort filmsnutt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, mons said:

Den 28.05.2017 16:58, skrev VTS Horten:

Hei Steinar!
Her på Horten VTS har vi ikke noe mer fasitsvar enn andre, vi forholder oss til sjøveisreglene. ( https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5 )
Etter eventuelle sammenstøt og uenighet om fortolkningen, vil retten gi sitt «fasitsvar» for det enkelte tilfelle.
Når det gjelder tåke så bør man ha det utstyret som trengs for sikker seilas.
Dersom ikke, anbefales det å ankre nær land til tåka har gitt seg.
MVH
Eva M Jensen
for
Horten VTS

 

Ett meget klokt tilsvar. :thumbsup:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev 41 minutes ago:

Har sett langt tettere tåke en dette. Virker som hendelsen er litt hauset opp

 

ferge.jpg

Og i ca 7 knop så er det et helt hav i mellom disse, men i 20 knop så er det sikkert ikke like moro og stå på brua på den fergen for og prøve og se i krystallkula for og finne ut hva,hvor,hvem,hvilken retning de finner det for godt og styre. Seilbåtene blei prøvd og anropes på vhf og ville jo kunne forklart seg der og da.

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Vrod said:

Seilbåtene blei prøvd og anropes på vhf og ville jo kunne forklart seg der og da.

 

Vet vi det eller tror vi det? Er det noe som indikerer at ikke disse seilbåtene holdt en og samme kurs hele tiden? I så fall hva da? Ble mange spørsmål, men jeg aner ikke hva som er riktig svar.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 8 timer siden:

Det er et særnorsk tilfelle.

 

Ida Marie III skrev for 8 timer siden:

En tullete norsk regel som sansynligvis ikke holder i en internasjonal rett om et utenlandsk lystfartøy blir senket av en

paranoid ferge skipper i en norsk bred fjord...

 

Norske regler er i tråd med internasjonale, å de som benyttes i de fleste land.

 

COLREGS (Convention on the International Regulations for Preventing Collisions at Sea) sier 

 

Rule 9 - Narrow channels


(b). A vessel of less than 20 metres in length or a sailing vessel shall not impede the passage of a vessel which can
safely navigate only within a narrow channel or fairway.


(d). A vessel shall not cross a narrow channel or fairway if such crossing impedes the passage of a vessel which can
safely navigate only within such channel or fairway.

 

Rule 10 - Traffic separation schemes


(c). A vessel shall, so far as practicable, avoid crossing traffic lanes but if obliged to do so shall cross on a heading as
nearly as practicable at right angles to the general direction of traffic flow.

 

(h). A vessel not using a traffic separation scheme shall avoid it by as wide a margin as is practicable.

(j). A vessel of less than 20 metres in length or a sailing vessel shall not impede the safe passage of a power-driven
vessel following a traffic lane.
 

 

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 time siden:

 

For oss som er litt, eller ganske, trege, hva gjorde seilbåtene feil her i så fall?

 

Denne tykke tåken synes ikke så tykk på noen av bildene som ligger ute, men selvfølgelig litt vanskelig å bedømme hvor god, eller dårlig, sikten var på det aktuelle stedet kun utifra et bidle eller en kort filmsnutt.

 

Kommer an på hvor dette skjedde. 

Tåka var bra tjukk den dagen. Det var rene hornorkesteret på fjorden

 

Link to post
Share on other sites

Finnes det ikke elektroniske spor etter kursen til ferga? Kunne være interessant å se om den manøvrerte som en trikk avhengig av skinnene den går på eller om det var noen som helst interesse for å unngå sammenstøt, uten å stoppe helt opp.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 17 minutes ago:

 

Gjetter rett sydvest av Jeløya.

 

Gjetter? Med så tykk tåke gjetter jeg ved Færder.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ikke kjent her, og vet ikke hvor seilbåten gikk, men gikk ikke seilbåtene innover fjorden - langs trafikkseparasjonen  - og fergen krysser denne?

 

Hvis en går på kystinfo.no velger temalag, sjøtrafikk og Ais samt og deretter passasjertrafikk for mai samt plukker fram leia for fergen (hoved og biled, arealbegrensning) (ny, ikke den som står i papirkartene) vil en se at fergene krysser separasjonslinjene og holder seg ikke til leden, og at seilbåtene på vei inn fjorden bare har et smalt felt de har lov å gå i. De kan ikke velge å svinge midt ut i fjorden og gå mot trafikken. De må enten krype i fjæresteinene i tåka eller følge separasjonslinjene.

 

Tror det er bedre å ta båten på henger forbi her ;-)

Mons

Link to post
Share on other sites

Å det er masse plass :smiley:  man kan gå på østsiden av separasjonssonen, vest for Gullholmen, eller i Gullholmsundet. Grønn stake V for Gullholmen er på 10m. Og kikker man godt på kartet kan man gå på innsiden av denne

 

Gullholmsundet er bredt nok til at båtene kunne seilt ved siden av hverandre gjennom her. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...