Jump to content

Seilbåter nektet å vike for Bastøferga


Komodo

Recommended Posts

Artig at kystverket kunne gi såpass klare uttalelser som sitert lenger opp når jeg bare fikk et svevende svar fra sjøfartsdir.

Hadde vært fint med både spørsmålet som ble sendt og hele svaret inklusiv hvem i kystverket som har svart. Blir litt mer brukende for å finne det endelige svaret da.

Regner med at vi etterhvert kan presse lovgiver til å gi et eksakt svar i denne saken.

Link to post
Share on other sites

47 minutes ago, adeneo said:

 

Selvfølgelig, men nå er vel min kompetanse irrelevant, i og med at det faktisk er Kystverket som svarer, ikke meg ?

 

Nja, med så sterke meninger som du har her i denne tråden, også om andres kompetanse, så synes jeg faktisk at din egen kompetanse har en viss interesse.

 

Hvordan vil du forresten definere "trangt farvann" uten å ta hensyn til det aktuelle skipet med hensyn til stærrelse, dypgående osv? For meg er et farvann som er trangt for en ULCC ikke nødvendigvis trangt for en liten ferge for 20 passasjerer så ja, det er naturlig å måtte gjøre noen egne vurderinger til sjøs.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 6 minutter siden:

 

Nja, med så sterke meninger som du har her i denne tråden, også om andres kompetanse, så synes jeg faktisk at din egen kompetanse har en viss interesse.

 

Hvordan vil du forresten definere "trangt farvann" uten å ta hensyn til det aktuelle skipet med hensyn til stærrelse, dypgående osv? For meg er et farvann som er trangt for en ULCC ikke nødvendigvis trangt for en liten ferge for 20 passasjerer så ja, det er naturlig å måtte gjøre noen egne vurderinger til sjøs.

 

Min kompetanse er jo helt irrelevant, eller må man nå sende en komplett CV til deg for å få lov til å delta i debatten?

 

Det er jo ikke jeg som definerer "trangt farvann", det får være opp til myndighetene, men nå var det vel "sterkt beferdet lei" vi diskuterte.

 

Det er jo i for seg greit at det som ikke er å anse som trangt for en fiskeskøyte på 30 fot, kan være svært trangt for et containerskip.

Det kan vel likevel ikke være meg, som totalt amatør, som skal kunne vite hvorvidt det er trangt for en ULCC eller ikke?

 

Hvordan skal jeg vite hvor dypt dette skipet stikker, eller hvor dypt farvannet er, eller hvilke andre båter som befinner seg i nærheten, når jeg tøffer rundt i min 20 fots daycruiser?

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 11 timer siden:

Artig at kystverket kunne gi såpass klare uttalelser som sitert lenger opp når jeg bare fikk et svevende svar fra sjøfartsdir.

Hadde vært fint med både spørsmålet som ble sendt og hele svaret inklusiv hvem i kystverket som har svart. Blir litt mer brukende for å finne det endelige svaret da.

Regner med at vi etterhvert kan presse lovgiver til å gi et eksakt svar i denne saken.

 

ja, hadde vært veldig fint med henvendelse/svar in extensio

 

ikke verst av Kystverket å komme opp med dette,

særlig tatt i betraktning at det er Sjøfartsdirektoratet som er tillagt det rettslige forvaltningsansvaret for denne forskriften

og dermed også sitter på tolkningskompetansen

 

kikket kjapt på forskriften i dag, så mest på fanene, kunne ikke senoe om sanksjoner i farta, kunne også vært klarere def av virkeområde.

 

(så ellers at omsider har SD klart å rette opp feil i oversettelse fra engelsk som jeg gjorde dem oppmerksom på for ca 10 år siden

 tok sin tid, men men)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
mons skrev On 8.9.2017 at 18.31:

Artig at kystverket kunne gi såpass klare uttalelser som sitert lenger opp når jeg bare fikk et svevende svar fra sjøfartsdir.

Hadde vært fint med både spørsmålet som ble sendt og hele svaret inklusiv hvem i kystverket som har svart. Blir litt mer brukende for å finne det endelige svaret da.

Regner med at vi etterhvert kan presse lovgiver til å gi et eksakt svar i denne saken.

 

ja, hadde vært veldig fint med henvendelse/svar in extensio

 

ikke verst av Kystverket å komme opp med dette,

særlig tatt i betraktning at det er Sjøfartsdirektoratet som er tillagt det rettslige forvaltningsansvaret for denne forskriften

og dermed også sitter på tolkningskompetansen

 

kikket kjapt på forskriften i dag, så mest på fanene, kunne ikke senoe om sanksjoner i farta, kunne også vært klarere def av virkeområde.

 

(så ellers at omsider har SD klart å rette opp feil i oversettelse fra engelsk som jeg gjorde dem oppmerksom på for ca 10 år siden

 tok sin tid, men men)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
janet skrev On 2017-08-02 at 5.28:

 

 

Tilsvarende i amerikansk marine; om man kommer/forventer å komme nærmere andre skip enn ca 3.6 km skal øverstkommanderende

tilkalles. 

 

 

 

Står litt om dette i den amerikanske rapporten 

 

http://pakryss.se/skrammande-rapport-om-bristande-sjomanskap/

 

http://s3.amazonaws.com/CHINFO/USS+Fitzgerald+and+USS+John+S+McCain+Collision+Reports.pdf

Link to post
Share on other sites

ja

 

og den rapporten er ganske lesverdig

 

jeg fikk utrolig mye pepper for noen måneder siden på et par engelskspråklige fora da jeg

lanserte at marineoffiserer ikke er gode sjåfører, de er dårlige på navigering og dårlige på shiphandling og kan ikke parkere,

for lite praksis og for lite trening

 

i rapporten fra US Navy står det jo side opp og side ned om at de ikke kan kjøre båt og har vesentlige hull i sine navigasjonskunnskaper

 

US Navy (og andre mariner) har utfordringer så det holder for å rette opp i dette

 

 

 

Link to post
Share on other sites

janet skrev for 9 timer siden:

ja

 

og den rapporten er ganske lesverdig

 

jeg fikk utrolig mye pepper for noen måneder siden på et par engelskspråklige fora da jeg

lanserte at marineoffiserer ikke er gode sjåfører, de er dårlige på navigering og dårlige på shiphandling og kan ikke parkere,

for lite praksis og for lite trening

 

i rapporten fra US Navy står det jo side opp og side ned om at de ikke kan kjøre båt og har vesentlige hull i sine navigasjonskunnskaper

 

US Navy (og andre mariner) har utfordringer så det holder for å rette opp i dette

 

 

 

 

Er man sjåfør ombord i et skip? Kjører man det før det parkeres?

 

 

 

 

 

 

 

:wflag:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

SD er på lederutviklingskurs i Amsterdam for å få frem en holdningsendring: 

 

23905561_2014404892133847_7419795707080542276_n.jpg.d29193d734cd68a68ae79f77e0a8e744.jpg

 

De har utarbeidet et mantra som de messer på mens de røyker "brennesle" og nyter utsikten:

 

- "Moss- Horten er..... er.........er.............rr.r....IKKE...... tett trafikkert farvann". 

 

En gang til:

 

- "Moss- Horten rrrr .... *Host!* tett... faen!... IKKE tett trafikkert farvann"

 

- "Olav! Skjerpings! Vi tar det en gang til: 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

I følge Sysla Maritim, skal det bli tryggere på sjøen for oss som ikke ferdes i + 30 knop.

Fjord 1 bygger nye ferger, som skal være med i to test områder for såkalt autonom ferdsel.

Da er det nok ikke lenge før de er hel automatisk.

 

Linken er til en betalingsside, men hvor man kan lese noen gratisartikler.

https://sysla.no/maritim/na-skal-fergene-krysse-fjorden-automatisk/

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...