Jump to content

Seilbåter nektet å vike for Bastøferga


Komodo

Recommended Posts

Baylife skrev for 8 timer siden:

Vi seilte rett syd for dette på Navigasjon 1 eksamen, i tett tåke, på styrmannskolen i vinter. 3 stykker strøk pga manglende utøvelse av regel 19, fordi de holdt for høy fart i disse forholdene, og da gikk for nærme båtene, bla seilbåter, som var plassert ut i simulatoren. Dette var etter et halvt år på skole, så utøvelse av regel 19 burde ikke være ukjent for fergekaptein. 

 

Dessverre er det en del som ikke kan Regel 19........

 

for spes. intressert

her er ett konkret fall, som kunde slutet riktig illa

Joanna  vs Stena Nautica kollisjon i tett tåke Kategatt  2004

 

haverirapport

http://www.havkom.se/assets/reports/Swedish/rs2005_03.pdf

 

både Styrmann på Stena Nautica og Kaptein på Joanna fikk bøter etter den ulykken

før att man ikke gjør den i regel 19 foreskrivne undanmanøvern

 

https://www.svd.se/boter-for-styrman-pa-stena-nautica

 

 

 

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Festina_Lente skrev 5 minutes ago:

Det sikreste for seilbåtene hadde vært å ta ned seilene for å sikre maksimal manøvrerbarhet i tilfelle man møter ferga. En feilvurdering at de ikke gjorde dette i tåka vil jeg si.

Nei dette skjønner eg hvorfor de ikke gjorde. For da har de vel ingen unnskyldninger igjen? Hadde dette vært 3 motorbåter hadde vi da ikke sittet her og diskutert hvem som gjorde feil? Det er kun pga seilbåtene jo ikke kan manøvreres i det hele tatt.......Visstnok.....

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 1 time siden:

Og hva ville jeg ha gjort om jeg kom seilende der og ble overrasket av tjukk tåke?

Jo, jeg ville seilt rett fram slik at det ikke var noen tvil om mine intensjoner. Og jeg blir lett å holde styr på av større fartøy.

 

Slik tenkte nok Bastøfergen også, det er jo tross alt de som skulle seilt rett frem, mens seilbåtene skulle holdt seg unna!

 

Nå vet ikke jeg hva som skjedde, men fergen har vel følgt opp regel 19, den har jo tross alt stoppet og endret kurs for å unngå seilbåtene.

Hvorvidt de ventet for lenge, eller om de kun ventet til de forsto at seilbåtene ikke hadde noen intensjon om å endre kurs, vet ikke jeg ?

Link to post
Share on other sites

jompi skrev 17 minutes ago:

Det var veldig mye aktivitet på VHFen I tidspunktet for hendelsen. Både ifra Ferga til seilbåtene og ifra Horten til seilbåtene.

Jeg lå oppe ved Son og lå naturlig nok på lytt på kanal 16.

 

Ingen respons fra noen av seilbåtene?

 

Da er kanskje forklaringen på dette at de stod ute og styrte og ikke har montert VHF i cockpit? Og ikke tok med seg bærbar VHF?

 

I så fall synes jeg det er dårlig.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Håp skrev for 10 timer siden:

........

Sier en regel at man skal holde av veien, så er det absolutt. Sier den skal mest mulig holde av veien, så er det ikke absolutt.

 Aldeles feil.

Det er ikkje mulig å holde seg meir "av veien" en mest mulig.  

Det er fullstendig, ensbetydende og absolutt deffinert. 

 

Eg kjenner ikkje til seiling, men eg undrast korleis til dømes redningsmenn overhode fekk hjelpt sjøfarande tilbake i tida der alle redningsskøytene var seilførte, dersom det at dette var seglbåter med nedsatt manøvrering skulle være formildande for seilasen i denne episoden.  

Eg trur dette like gjerne kunne forekommet om det var 3 motorbåter med det samme mannskapet.  Dårlig sjømannskap.

    Ferga har ikkje påkjørtrett. De overholdt sin utkikksplikt, de avverga ein episode med uheldig utfall.  

Storm i eit vannglass. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Når jeg studerer videoen så kan det virke som om fergen har stoppet opp allerede - og da er seilbåtene ikke kommet lenger enn såvidt forenom på styrbord side. Ferga har allerede signalisert med lydsignal i minst ett, kanskje flere minutter.

 

Da kan det kanskje virke som om noen tviholder på "retten sin" her, og at seilbåtene har hatt full anledning til å foreta en kursendring/ stoppe opp for å slippe ferga foran. Å ikke svare på oppkall på VHF i tillegg er kritikkverdig i seg selv. Da skaper man en farlig situasjon ja.

 

Da koker det igjen ned til: hvem har plikt til å gi vei her?

Og herom strides ekspertene

Link to post
Share on other sites

Festina_Lente skrev 10 minutes ago:

 

Ingen respons fra noen av seilbåtene?

 

Da er kanskje forklaringen på dette at de stod ute og styrte og ikke har montert VHF i cockpit? Og ikke tok med seg bærbar VHF?

 

I så fall synes jeg det er dårlig.

 

 

 

Ingen svar overhodet ifra seilbåtene på oppkall. Vet ikke helt om jeg ville ha vært på sjøen uten VHF I tåken som var.

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 14 minutes ago:

 Aldeles feil.

Det er ikkje mulig å holde seg meir "av veien" en mest mulig.  

Det er fullstendig, ensbetydende og absolutt deffinert. 

Hvis mamma sier du skal drikke opp melken din og pappa sier du skal drikke opp mest mulig av melken din, hvem er absolutt i sitt forlangende?

Link to post
Share on other sites

Festina_Lente skrev 14 minutes ago:

Da koker det igjen ned til: hvem har plikt til å gi vei her?

Og herom strides ekspertene

Ja gjør de det? Er det virkelig noen eksperter som mener at seilbåtene hadde rett til å seile i tykk tåke uten radar, ais eller VHF i separasjonssona og forvente at Bastøferga skulle vike for dem?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 16 minutes ago:

Ja gjør de det? Er det virkelig noen eksperter som mener at seilbåtene hadde rett til å seile i tykk tåke uten radar, ais eller VHF i separasjonssona og forvente at Bastøferga skulle vike for dem?

Hvor står det at båtene var i separasjonsonen?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joltus skrev 11 minutes ago:

Ekspertene har vel vært ute og ganske klart slaktet oppførselen til disse båtene.....

 

 

 

Ok, men når de først var der, hva skulle de gjort anderledes? 

 

Hver sin strategi for å unngå ferja, eller holde sammen og stø kurs? 

--

Rent umiddelbart høres det smartest ut å holde i sammen og stø kurs fremfor å spre seg som en hønseflokk i panikk. Jeg har ikke sett noen gode argument for å gjøre ting veldig anderledes når de først var der. 

--

Har selv krysset området flere ganger med god sikt og du kommer jo uansett nær en av båtene. Om alle tre vek unna denne så ville de fort komme i samme situasjon med neste. 

 

Men greit, jeg er med på at det å ankre opp nær land er et alternativ. Hvis en båt som har seilt regatta har med seg anker da... er jo ikke alle som har det. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 20 minutes ago:

Ja gjør de det? Er det virkelig noen eksperter som mener at seilbåtene hadde rett til å seile i tykk tåke uten radar, ais eller VHF i separasjonssona og forvente at Bastøferga skulle vike for dem?

 

Sjøveisreglene gir vel ikke noen retter. Bare regler for sikker seilas.

 

Vi er der vi er på sjøen med det utstyret vi til en hver tid har, og må bruke dette i den situasjonen som måtte oppstå. Klart du har rett til å ferdes på sjøen uten alskens utstyr. Der finnes mange måter å ferdes relativt sikkert i tåke, det har sjøfolk gjort til alle tider

Link to post
Share on other sites

Når de først har rotet seg inn i denne situasjonen så slår de på VHF og kommuniserer. Da hadde problemet vært løst.

 

Og de kan lett unngå "ville høns" ved å kommunisere seg imellom. Ser ingen grunn til at de skulle gjøre det?


Det som også kan være en ting å tenke på er at hvis ferja plutselig begynner å avvike sin kurs kan jo det føre til mye kødd for en del andre båter som faktisk har klart å forholde seg til det faktum at det kjører svære ferjer på denne fjorden hvert kvarter.

 

Men klart. Har man en holdning at "jeg seiler, derfor bestemmer jeg" så blir det vanskelig å tenke alternativt.

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 10 minutes ago:

 

Ok, men når de først var der, hva skulle de gjort anderledes? 

 

Hver sin strategi for å unngå ferja, eller holde sammen og stø kurs? 

Hva med felles strategi for å unngå ferja? Det er jo det eneste fornuftige alternativet?

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 2 minutes ago:

Hva med felles strategi for å unngå ferja? Det er jo det eneste fornuftige alternativet?

 

Hvordan vet du at de ikke hadde en felles strategi? Den kan ha vært å stå på fast kurs i fellesskap for å gi fergen et forutsigbart scenarie.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev for 11 timer siden:

Dersom mannskapet på broen hadde gjort jobben sin, hadde ikke denne situasjonen oppstått.

Her har de sovet på jobb, så oppstår det en situasjon og så lager de ett stort oppstyr for å fortelle hvilke idioter alle andre er.

Dette er som musikk i ørene til en gjeng med inkompetente skravlekjerringer i mediebransjen.

De publiserer røverhistorier, som formidles til en stadig økende menneskemengde, som er redd sin egen skygge. 

Opp gjennom årene er det mange ferger som har gått på land i tåke.

Hvem er det da som hatt vikeplikt?

 

.

 

Er nok holmen som ikke følger vikeplikt reglene i følge ekspertpanelet    her inne...:giggle::giggle:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joltus skrev 34 minutes ago:

Når de først har rotet seg inn i denne situasjonen så slår de på VHF og kommuniserer. Da hadde problemet vært løst.

 

Og de kan lett unngå "ville høns" ved å kommunisere seg imellom. Ser ingen grunn til at de skulle gjøre det?


Det som også kan være en ting å tenke på er at hvis ferja plutselig begynner å avvike sin kurs kan jo det føre til mye kødd for en del andre båter som faktisk har klart å forholde seg til det faktum at det kjører svære ferjer på denne fjorden hvert kvarter.

 

Men klart. Har man en holdning at "jeg seiler, derfor bestemmer jeg" så blir det vanskelig å tenke alternativt.

 

Nå har vi vel fått etablert at de ikke svarte på VHF, så kanskje vi kan ta for gitt at de ikke hadde løpende dialog seg i mellom også?

 

Sånn rent logisk så er det kanskje en båt som har noe utstyr osv som gjør at "den bestemmer" når en går i sånt vær? Vi vet jo lite men tipper det vil være en god grunn til å gå i sammen, hvis feks en av båtene har ais mottaker. Kanskje det er den mest kjente eller erfarne som "leder an". Jeg vet i hvertfall at jeg personlig ville ha svært tungt fra å bryte ut fra et sånt følge i en sånn situasjon. 

 

Og egentlig, viste det seg ikke at de gjorde riktig? Ferja overhold vikeplikten sin i forhold til §19 og alt gikk fint, utover at "noen" fikk utav seg mye gruff. 

Link to post
Share on other sites

Ja når de hadde rotet seg inn i situasjonen så gjorde de kanskje det beste utav den. 

 

Personlig syns eg det må være skummelt å basere seg på at en ferje skal gjøre alt riktig for at det ikke smeller. Liker best å avgjøre slike ting sjøl. Som utallige linker, eller argumenter for at ferja har gjort noe feil her, viser så stoler man ikke på en ferje.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 4 minutes ago:

 

Nå har vi vel fått etablert at de ikke svarte på VHF, så kanskje vi kan ta for gitt at de ikke hadde løpende dialog seg i mellom også?

 

Sånn rent logisk så er det kanskje en båt som har noe utstyr osv som gjør at "den bestemmer" når en går i sånt vær? Vi vet jo lite men tipper det vil være en god grunn til å gå i sammen, hvis feks en av båtene har ais mottaker. Kanskje det er den mest kjente eller erfarne som "leder an". Jeg vet i hvertfall at jeg personlig ville ha svært tungt fra å bryte ut fra et sånt følge i en sånn situasjon. 

 

Og egentlig, viste det seg ikke at de gjorde riktig? Ferja overhold vikeplikten sin i forhold til §19 og alt gikk fint, utover at "noen" fikk utav seg mye gruff. 

 

Helt riktig, å bryte ut av en slik situasjon for seilbåtenes del, ville vært idiotisk.. det hadde bare gjort hele "bildet" ennå  mer uoversiktlig

 

for en fergeskipper som helt tydelig ikke var på  høyde med sitasjonen..

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 2 timer siden:

Siden ferja så de mindre fartøyene på radar har garantert også Horten sett dem.

Det vil også være lurt å lytte på 19 i dette området.

 

Jeg lyttet på k16/k19 da jeg satt i stua med kaffekoppen og hørte tiltagende rauting sør av øya. Registrerte intet oppkall på VHF før i ettertid (var dog ute på terrassen i et minutt og kikket ut i tåka, så kan ha gått glipp av noe). Bastø IV tok da kontakt med Horten VTS og beklaget seg over seilerne. 

 

Horten VTS svarte at de ikke kunne gi trafikkinformasjon på grunnlag av ikke-verifisert radarekko og at ekko fra seilbåtene i prinsippet kunne være bølgeskvulp (noe jeg egentlig betviler riktigheten av, sjøen var ikke spesielt grov - og Kystverket har, såvidt jeg vet, prima radarustyr). 

 

Bastø IV fulgte opp med "dette anmelder vi", og fikk vel også notert at den ene seilbåtens navn var B..., visuelt observert med kikkert.  

 

Sett i ettertid er det kanskje flere som burde ha gjort ting annerledes i denne situasjonen. 

 

- seilerne burde ikke ha vært akkurat der, akkurat da, under rådende forhold

- fergen har godt radarutstyr, ble det brukt optimalt og ble seilasen justert ihht. observerte ekko? 

- VTS kunne ha ytt trafikkinformasjon om ikke-verifiserte radarekko

 

Denne hendelsen kan gi utmerket læring. "Anmelde noen" (for hva?) er ikke løsningen. Et bedre alternativ er å treffes ved bordet, tenne noen duftlys og holde hender, bli gode venner - og deretter lage en informasjonsvideo med beskrivelse av situasjonen sett med fergeskipperens øyne, seilernes variant - og bidrag fra VTS. Et slikt produkt kunne vært en "eye opener" og bidratt til at tilsvarende hendelser unngås. 

 

Det pedagogiske postulat om at "den beste læring finner sted når det nesten går åt skogen(*)" gjelder ikke bare i luftfarten. 

 

(*) også kjent som "til helvete", m.m.  

Redigert av torkelmj (see edit history)

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...