Jump to content
Pinkvin

Mange som har gått over til DAB med FM sender?

Recommended Posts

Pinkvin   
Pinkvin

Står en del i kø og kjører i tett trafikk til-fra jobben hver dag. Opplever nå at det til stadighet, flere ganger hver dag, slår inn andre kanaler en kort stund, høyt og tydelig, før det forsvinner igjen. 

Jeg gjetter at det nå er mange flere biler som kjører rundt med DAB via FM sender. 

Hva tror dere?

Lars H.   
Lars H.

Jeg bruker AUX kobling mellom adapter og eksisterende musikkanlegg, funker som et skudd. Men hjemme kommer det til å bli med en FM-sender som dekker hele boligen, må bare få redusert effekten, nå rekker den 3km!

Redigert av Lars H.

Shore   
Shore
Pinkvin skrev for 4 timer siden:

Står en del i kø og kjører i tett trafikk til-fra jobben hver dag. Opplever nå at det til stadighet, flere ganger hver dag, slår inn andre kanaler en kort stund, høyt og tydelig, før det forsvinner igjen. 

Jeg gjetter at det nå er mange flere biler som kjører rundt med DAB via FM sender. 

Hva tror dere?

Er det på DAB eller FM radio dette skjer? Jeg har ingen forutsetning for å svare, men ser for meg et sant kaos om dette er på en DAB radio. Regner med at ganske mange etterhvert skaffer seg utstyr som gjør de istand til å ta inn digitale sendinger via sin vanlige radio om det er en, for dem, akseptabel løsning. Hvis det utstyret kan ødelegge for naboens mottak, ja da..... 

Pinkvin   
Pinkvin

Skjer på FM radio. Tipper det er autosøk på disse dabsenderne og at de legger seg for nær opp til brukte frekvenser, eller er unøyaktige.

Popeye70   
Popeye70

DAB-adapter med (svak) FM-sender fungerer fint så lenge du er alene. Så raskt det blir mange rundt deg kan/vil du få problemer.

Jeg kjører på Ring 3 i Oslo i rushet, og nettopp derfor har jeg avventet å kjøpe meg DAB-adapter. Har ikke funnet det Det Perfekte Adapteret(TM) ennå, og jeg vil helst ha full nytte av knappene på rattet for å kontrollere DAB-adapteret, og det får jeg ikke med et billig adapter som bruker FM.

Midtpinne   
Midtpinne

Små FM-sendere som du kan bruke i bilen/båten/hjemme er ganske billige om dagen. Du får dem i alle former og fasonger, enkelte kan ta inn DAB og sende ut FM.

Denne koster 119,-NOK f.eks: https://www.123elektronikk.no/fm-transmitter/fm-transmitter-m-usb-inkl-fjernkontroll.asp?utm_source=MerchantAVX&utm_medium=cpc&utm_campaign=73

Jeg har et par slike sendere, ikke den jeg lenket til, men tilsvarende som jeg kobler til telefonen og bruker der jeg har FM-radioer. Som oftest bruker jeg dem til å streame NRK-Jazz, podcaster eller spotify. Mobilen er blitt min underholdningshub når jeg forlater hjemmet. Faktisk så enkelt å greit at jeg har installert et program som streamer fra telefonen til nett og stereoanlegg hjemme. Den kobler seg automatisk opp i bilen og slik er jeg på vei å få det i båten også.

Jeg regner med det er en slik som meg du hører.

Faxen   
Faxen

De fleste adaptere sender på 87,5 Mhz, og da blir det trøbbel.

Ida Marie III   
Ida Marie III

Foreløpig hører jeg på NRK radio på TV om bord i båten, regner med det er DAB radio.. er grønn på dette..

Men de små dingsene en viser til her, som bare plugges i lighteren, er det alt som skal til for å kunne høre radio om bord på FM radioen/stereoen som er om bord ??

Eller er det en masse antenner og skit utenom som også må rigges opp ??

Redigert av Ida Marie III

Propell1   
Propell1

De billigste adapterne har ikke DAB+ og da må du ha en annen lydkilde, f.eks. streame fra mobiltlf med "internett datastrøm", dvs. det du kan hre på via internett.  En FM-sender som kan ta imot DAB+ selv, trenger en antenne som bør plasseres riktig, som regel til å klistre på vinduet.

Det var omtrent det jeg tror at jeg vet om dette.

Lars H.   
Lars H.

Vi kjørte idag fra Skjetten ved Lillestrøm til Kristiansund og hadde stabilt DAB+ mottak av NRK1 hele veien med en Tiny Audio C5 adapter koblet til bilradioens AUX-inngang med kabel og antenne i frontvinduet. Adapteret sørget selv for å bytte frekvens da vi kom inn inye regioner.Vi kjørte E6 til Dombås og så ned til Åndalsnes, og videre med med ferge fra Åfornes og så til Kr.sund. Det eneste stedet var 5 sekunder på fergen.

Ida Marie III   
Ida Marie III
bliss X skrev On 15.9.2017 at 15.24:

Bare noen dager igjen til FM slukkes her i Oslo

Vurderer å bestille denne men trenger da også en passende DAB+ radio.

Forslag til passende radio?

Noen som har erfaring med denne nettbutikken?

http://www.dx.com/no/p/new-nio-t6b-1w-6w-1-5-lcd-adjustable-stereo-audio-fm-radio-transmitter-silver-388243 

Lenge siden det stengte på Vestlandet,  de mnd jeg var der savnet jeg det faktisk ikke.. ennå jeg var en ivrig radio lytter...

Stillhet har aldri skadet noen..

Ronald   
Ronald
bliss X skrev On 15.9.2017 at 15.24:

...Noen som har erfaring med denne nettbutikken?...

Ja, jeg. Og mange andre her på forumet gjennom årene, slik jeg har forstått. Bare gode erfaringer, men som med «free shipping» fra Kina og omegn så kan det ta lang tid å få varene. En stund siden sist jeg handlet der riktignok, går mest i aliexpress for tiden, men det har ingenting med kvaliteten på dx som butikk å gjøre. Varene er som masse annet fra kinesiske nettbutikker; stort spenn i kvalitet. Les anmeldelser om du er usikker, gir ofte en god pekepinn.

Du har forøvrig tilsvarende (tilsynelatende) her: https://m.aliexpress.com/s/item/32797920120.html?spm=a2g0n.detail-cache.0.0.4da55cd9fNydVG#autostay

Redigert av Ronald

Lars H.   
Lars H.

Jeg har en FM-sender fra Kina til under halve prisen av den nevnte ovenfor som jeg skal fyre opp snart for å betjene diverse små FM-mottakere (kjøkken, bad, soverom osv.). "Problemet" med den er at den rekker for langt. Med full guffe (7W) rekker den opp mot 5km. Den kan reguleres ned til 0,5W, men det ser ut til at den da også rekker langt utenfor boligen, skal teste litt mer de nærmeste dagene. Blir effekten for stor da, kan jeg jo snekre sammen et dempeledd for antennen.

Jeg hadde tenkt å mate senderen fra en Pure One Mi series 2 liten DAB+ radio, men den skranter litt. Fra lydutgangen på hjemme PC'n blir det bra inn på senderen. Men det blir litt dumt å streame NRK P1 til resten av huset mens jeg feks. vil se og høre TV på PC'n.

Det er vel ikke mulig å sette inn et ekstra lydkort og la lyden fra NRK P1 gå til det ene lydkortet, og alt annet til det andre kortet (eller en USB lyddongle)?

I stuen i 1.etg. bruker jeg lydutgangen fra en GET-boks med audiokabel til en AUX inngang på stereoanlegget der. I stuen i 2.etg har jeg en GET-box med SPDIF lydutgang, så der blir det optisk omformer (i bestilling fra eBay) koblet til stereo'n der.

Redigert av Lars H.

Mouche   
Mouche
On 15.9.2017 at 3:24 PM, bliss X said:

Har også handlet der, helt problemfritt. Handler også regelmessig fra banggood.com. også helt problemfritt. Helt utrolig hva man får og i mange tilfeller til en brøkdel av prisen her hjemme, sågar levert rett i,postkassen for mindre pakker og uten frakt! EKsempelvis en lyspære til 16 kroner som koster nærmere 100 kroner her. Så tenker man sikkert at kvaliteten er så mye dårligere. Mulig det, men alle varer har kommet frem hele, alt har virket og enda ikke hatt noe å klage på. Hvis, eller når, det skjer så gjør det egentlig ikke for uansett er besparelsen enorm.

Ronald   
Ronald
Mouche skrev 59 minutter siden:

....alt har virket og enda ikke hatt noe å klage på. Hvis, eller når, det skjer så gjør det egentlig ikke for uansett er besparelsen enorm.

Da ser det ut som du mener at varer som ikke virker er penger tapt? Vel, sånn er det ikke. Jeg har i alle fall tre selvopplevde tilfeller; en gang at varen ikke kom, og to ganger at de ikke fungerte. Fikk valget mellom penger i retur, eller nye varer, i alle tilfellene. Ved første feiltilfelle tok de meg på ordet. Det andre var mer teknisk komplisert, så jeg laget en liten youtube-film med mobilen for å vise dem at det ikke var brukerfeil. Ble ikke pålagt å sende varene med feil i retur (det ville jo også kostet mer enn varene var verdt).

Men la det være sagt at disse tre tilfellene av feil ikke er typiske, jeg har nok handlet godt over hundre andre varer på denne måten uten feil.

Mouche   
Mouche

Nei, mener vel ikke det, men grenser for hvor mye tid og krefter jeg i praksis vil gidde å bruke på en vare som kostet 16 kroner. Når det er sagt så har jeg enda ikke opplevd det med varer som kommer fra kina, merkelig nok vil jeg si når det eksempelvis er snakk om en forsendelse med åtte større dekorasjonspærer.

Ronald   
Ronald
Mouche skrev for 3 timer siden:

...men grenser for hvor mye tid og krefter jeg i praksis vil gidde å bruke på en vare som kostet 16 kroner....

Skjønner. Men det er ikke mye tid og krefter som går med, du må riktignok logge inn og gjøre et par klikk. Og kanskje skrive en setning. Mitt ene eksempel som "krevde" youtube var en del dyrere enn kr. 16. Selgerne er så avhengige av tillit både hos oss kunder, og hos nettstedet de selger gjennom (eks. aliexpress og ebay), at de gjør omtrent alt i sin makt for å unngå negativ rating. Resultatet er mindre "motstand" på kundeservice enn hva man ofte opplever her hjemme.

Redigert av Ronald

Mouche   
Mouche
4 hours ago, Ronald said:

Skjønner. Men det er ikke mye tid og krefter som går med, du må riktignok logge inn og gjøre et par klikk. Og kanskje skrive en setning.

For så vidt helt enig med deg, men vet egentlig ikke svartet på hva jeg vil komme til å gjøre dersom hvis eller ifall siden jeg enda ikke har hatt et slikt problem, heldigvis. Har en gang etterspurt varen siden jeg syntes det tok lang tid i forhold til tidligere forsendelse, men alt var i orden og fikk raskt svar på mitt spørsmål, og varen kom trygt frem til slutt.

janet   
janet

Med DAB+ inn og FM ut løsninger i heimen hva gjør dere med antennedelen? Bruker en innvendig DAB+ pisk eller annet?

(jeg antar uten videre at de DAB piskene jeg har ikke kan brukes i forbindelse med DAB+)

Har GET i heimen, vegg uttak med et uttak til TV/GET-box og et uttak til radio (FM),

Var i kontakt med GET per epost for 3-4 måneder siden og spurte om hva som ville bli sendt til radio uttakene etter at FM forsvinner

i Oslo området. Da var svaret et krystallklart INGENTING.

Så jeg ser vel for meg at behovet blir;

en god antenneløsning for innkommende DAB+

en OK DAB+ mottaker (som vel vil bli min program søker/velger) der utgående FM frekvens kan reguleres

Noen (små) FM pisker for mottak av hjemme-FM

(har aldri prøvd om DAB piskenejeg har kan brukes til å motta FM signaler)

Lars H.   
Lars H.
janet skrev for 3 timer siden:

Har GET i heimen, vegg uttak med et uttak til TV/GET-box og et uttak til radio (FM),

Var i kontakt med GET per epost for 3-4 måneder siden og spurte om hva som ville bli sendt til radio uttakene etter at FM forsvinner

i Oslo området. Da var svaret et krystallklart INGENTING.

Da kobler du en kabel mellom GET-boksen, enten fra boksens audio eller SPDIF utgang (dersom stereoanlegget ditt har slik inngang) til stereoanlegget ditt. Da kan du velge et utall stasjoner. Hos meg på Romerike er det da å velge kanal 200 på GET-boksen for å få NRK P1 inn på stereoanlegget, kanal 224 for NRK P1+ osv.. Og det funker som et skudd!

Redigert av Lars H.

janet   
janet
Lars H. skrev for 3 timer siden:

Da kobler du en kabel mellom GET-boksen, enten fra boksens audio eller SPDIF utgang (dersom stereoanlegget ditt har slik inngang) til stereoanlegget ditt. Da kan du velge et utall stasjoner. Hos meg på Romerike er det da å velge kanal 200 på GET-boksen for å få NRK P1 inn på stereoanlegget, kanal 224 for NRK P1+ osv.. Og det funker som et skudd!

ja, takk, det der høres greit ut. forsterker apparatet er helt high tech og har "alt" av innganger

dersom GET boksen har audio/spdif utganger burde dette dekke behovet i stuen (der GET box og TV er)

(har ikke GET micro boksen men en noe større boks (ikke gammel) med bl a scart kontakter)

lyt sjekke opp boksen når jeg kommer hjem og se hva den har av utganger

imidlertid, de to DAB/FM radioene jeg hører mest på er i andre enden av boligen,

den ene er en ordinær receiver den andre en ren tuner uten andre innganger enn antenne

der ser jeg for meg en DAB+ inn/FM ut boks kombinert med en FM pisk på mottakerne.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn