Jump to content

Det var dråpen som fikk begret mitt til å bli fullt, vannscooter


pipe

Recommended Posts

Ca 10 godt voksne mennsker koste seg ombord i en åpen tresnekke i Sandefjord nå på llørdag men det var før vannscooteren dukket opp.
Føreren av torpedoen valgte å kjøre i full fart mot tresnekken for så å bråsvinge slik at kaskader av vann ble slynget over de ombord.

Sitat Tønsberg Blad

– Vi var under 100 meter fra land da han kom rett mot oss, i hva jeg vil anslå som 30 knop. Ti meter fra skutesiden vår gjorde han en «breisladd», en 90 graders høyresving. Hekksjøen slo over hele båten og fylte delvis cockpiten. Så snudde han seg smilende, før han kjørte en kort runde og gjorde det samme en gang til. Vi ropte imot ham, men han bare smilte og kjørte av gårde, sier en sjokkert Rosenlund

Han forteller at reisefølget ble våte til skinnet, og at flere mobiler ble ødelagt.

Link (obs betalingside)
https://www.tb.no/nyheter/vannscooter/bat/ble-sprutet-ned-av-smilende-vannscooterforer-en-dramatisk-opplevelse/s/5-73-417925

I tilegg motok Vestfold Politi distrikt 8 henvendelser til på vannscootere som kjørte gris.
Desverre så må jeg bare innrøme at min støtte til ett liberalt vannscooter regelverk er dødt og begravet da for mange av disse førerne er helt ute av kontroll.
Synd for de som kan oppføre seg men jeg som båtfører har ingen lyst til å måtte forholde meg til det kontrollregimet og straffereaksjonene som er nødvendig for å holde disse krapylene i sjakk.
Jeg tror også promillegrensen på 0.8 som allerede henger i en tynn tråd  faller som følge av ett liberalt vannscooter regelverk
Summen av dette er mere enn jeg er villig til å forsvare så det blir ingen flere sidestill vannscooter og båt innlegg fra meg hverken har på BP heller i andre forum.
Man skulle tro at de som førte vannscooter i disse dager virkelig la seg i selen for å vise seg fra sin beste side men når man ikke klarer å vise ansvar i disse dager er løpet kjørt.

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bøller finns det overalt! Trist, og de fortjener en `mild` :thumbsdown:korreks! Jeg lar meg imponere av besteforeldre på vannskuter som kjører gris med barnebarna klamrende bak seg i stille kveldsstunder der båter har lagt seg til for kvelden! Er det en spesiell mennesketype som føler dragning mot dette kjøretøyet, eller er det dette kjøretøyet som gjør noe med oss? Ikke greit å vite? Ønsker i prinsippet `fjorden for alle`, men tvilen siger inn.....

Link to post
Share on other sites

Er det noen som IKKE har hatt dårlige erfaringer med vannscooterførere? Jeg har ikke gått fri i hvertfall. Skled stille og rolig gjennom trang led i Sverige da en slik kom brølende motsatt vei, på feil side av leia i toppfart (50 knop?). Han klarte å vri seg rundt oss og passerte mellom oss og bergveggen, som jeg lå maks 5 meter fra.

3 meter klaring i 50 knop.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ja hva gjelder i Sverige egentlig?

 

Har ikke orket å nevne det i en så opphetet debatt som det er nå men for noen uker siden var jeg og kona i Grebbestad. Var en scooter som hadde leia sånn ca fra Tjurpannan til Grebbestad som lekeplass, inklusive de smaleste plassene. 

 

Jeg har fakta aldri sett noe som har gått så fort, dvs jeg har jo det, men ikke noe som har akselerert så sinnsykt opp i en så vanvittig fart. Ikke mye sånn typisk jokkekjøring men mer fra 20 til zillion knop sånn med jevne mellomrom. Var en rød/brunaktig sak. Himmel så fort det gikk mellom holmer og skjær, som i vill galopp nær alt som var. 

 

Bra det var lite båt og få andre vannscootere for etter mine svake evner så jeg ikke at det var marginer på noe som helst tidspunkt. Men har jo lest at vannscootere kan stoppe på meteren eller noe, kan man det i 50+ knop uten å daue? 

---

400 metersregelen var kanskje ikke sååå dum. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

X10an skrev 9 minutes ago:

Og denne episoden ville selvfølgelig vært unngått dersom det fremdeles fantes en regel om max 5 knop inntil 400 meter fra land for fører av vannscooter.

 

Kanskje ikke, men slik idiotoppførsel med påfølgende mediedekning gjør det bare enda enklere for lokalpolitikere å argumentere for lokalt forbud.

 

Som (minst) en annen har skrevet tidligere - denne oppmykningen av regelverket kan ironisk nok være med på å gjøre det enda vanskeligere å kjøre vannscooter lovlig pga at det innføres lokale forbud langs hele kysten. Og da blir risikoen for å bli tatt enda større, fordi det holder å bli sett på en vannscooter for å bryte lover/regler. Man trenger ikke bedrive grisekjøring for å provosere lovens lange arm.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 11 minutes ago:

Ja hva gjelder i Sverige egentlig?

 

Jeg tar det litt etter hukommelsen, men Sverige har vel en lov som sier at vannscooter kun kan brukes på anvist område, og i spesiell farled eller noe slikt.

Dog er Sverige med i EU, og en dom fra EU sier at slik lovgivning ikke er gyldig, noe med konkurransemuligheter på alle markeder i EU eller noe slikt.

 

Så vidt jeg har forstått, betyr det at det ikke finnes noen regler for vannscooter i Sverige, per i dag anser de fleste det som båt, å vanlige regler for båt gjelder.

 

 

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, Artekno said:

Er det noen som IKKE har hatt dårlige erfaringer med vannscooterførere?

 

Ja, jeg kjenner meg ikke igjen i noe av det jeg leser her. Jeg bor på en øy i indre Oslofjord, og ser konstant båter passere gjennom sundet foran huset mitt. Mange båter bryter femknopsgrensen (stort sett de minste jollene), men jeg har ennå ikke sett en eneste vannscooter gjøre det. De jeg møter på fjorden ser også ut til å bruke scooteren som fremkomstmiddel, ikke leketøy. Sammenlignet med de raskeste båtene er de nesten lydløse også, og lager ingen bølger av betydning, så jeg tenker nesten ikke over at vannscootere eksisterer. De gir ikke engang utslag på min skala over irritasjonsmomenter på sjøen.

 

Er det først forbi Drøbakssundet at vannscooterfolket mister alle hemninger?

Redigert av hakonrk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

X10an skrev for 12 timer siden:

Og denne episoden ville selvfølgelig vært unngått dersom det fremdeles fantes en regel om max 5 knop inntil 400 meter fra land for fører av vannscooter.

Trenges ikke. Høyeste tillatte hastighet på havna i Sandefjord er 5 knop. Høyeste tillate hastighet i Sandefjord kommune er 30 knop generelt.

De fleste vannscooterførere holder seg til gjeldende lover og bestemmelser. Men noen utskudd driter i alt. 

Mot sånne som vi ser her er det kun en ting som hjelper. Inndragelse og destruksjon av vannscooteren.

Link to post
Share on other sites

hakonrk skrev 52 minutes ago:

 

 De jeg møter på fjorden ser også ut til å bruke scooteren som fremkomstmiddel, ikke leketøy. Sammenlignet med de raskeste båtene er de nesten lydløse også, og lager ingen bølger av betydning, så jeg tenker nesten ikke over at vannscootere eksisterer.

 

Det eneste korrekte i disse setningene er det med bølger. Resten er i beste fall fantasien din. Apropos bølger - vi ble i allefall fullstendig nedsprutet av vannscooteren. Teller det?...

 

Selvsagt finnes det bøllefrø og køddulfer i båt også. Det er plenty av de til og med. Men heldigvis er de utvannet av relativt mange fornuftige og hensynsfulle båtførere. Når det gjelder vannscooter så kan de godt sammenlignes med de aller verste R-motorsyklene på land. Det er ikke akkurat noe du drar på tur med...

Link to post
Share on other sites

Ble mektig imponert over far i daycruiser som lot poden, en liten bøtteknott som garantert ikke var i nærheten av 16 år, kjøre scooter-beistet tilbake til hjemmehavn etter søndagens utflukt til Revlingen. Null kontroll, null oversikt over trafikkbildet rundt seg, ren idiotkjøring rundt i ring og, stolt far som beundret idiotien. 

 

Håper lokalpolitikere og Vårherre snart bidrar til restriktive lokale regler. 

Link to post
Share on other sites

39 minutes ago, Artekno said:

 

Det eneste korrekte i disse setningene er det med bølger. Resten er i beste fall fantasien din. Apropos bølger - vi ble i allefall fullstendig nedsprutet av vannscooteren. Teller det?...

 

Selvsagt finnes det bøllefrø og køddulfer i båt også. Det er plenty av de til og med. Men heldigvis er de utvannet av relativt mange fornuftige og hensynsfulle båtførere. Når det gjelder vannscooter så kan de godt sammenlignes med de aller verste R-motorsyklene på land. Det er ikke akkurat noe du drar på tur med...

 

Nei, det er ikke i min fantasi. Min eneste dårlige erfaring med vannscootere var da jeg selv skulle prøvekjøre en i forbindelse med en sommerfest på jobben. Syntes farkosten føltes veldig utrygg, da det føltes veldig utsatt i høy hastighet (var redd for å bli kastet frem i styret hvis jeg skulle treffe en bølge i feil vinkel). Nå skal det sies at jeg nesten ikke kjenner meg igjen i noen av problemene folk har med andre menneskers oppførsel, det være seg i båt eller andre områder i livet, og det kan kanskje ha noe med saken å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ofte argumentert i mot de reglene som var for vannscooter da jeg syns disse var kunstige. Jeg har egentlig ikke sett noe forskjell på vannscooter og en hvilket som helst annen båt.

Men jeg må jo si at jeg nå begynner å tvile på mitt standpunkt.
Selv sverger jeg til seiling så vannscooter er rimelig fjernt fra mitt interesseområde.
Det er jo helt klart at en visse typer mennesker trekkes mot denne typen farkoster - det er ikke vannscooterne som er problemet, men folkene som sitter oppå. Dersom en stor del av de som sitter på motorsykler hadde oppført seg på tilsvarende måte i trafikken, som det vi ser på sjøen med vannscooter - så tenker jeg at det fort hadde kommet rimelig strenge restriksjoner på bruk av motorsykkel. 
 

Redigert av EsSpin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Scooter folket har yndet å argumentere for at de er som alle andre båtfolk, men jeg har faktisk aldri opplevd at båtfolket har brukt dagen, hele dagen til å kjøre i ring, og lage åttetall på sjøen rundt fuglereservat  og båter som ligger på svai for å nyte den ene sommerdagen.

Noen sammenligner vannscooteren med motorsykler, med den forskjellen at de med motorsykler kjører ikke rundt i sirkler og åttetall  på parkeringsplasser og rasteplasser med 8000 omdr. på motoren

Link to post
Share on other sites

FredT skrev 1 time siden:

I min store uvitenhet - hva kan forventes å skje om en skuter "spiser" litt Lecakuler?

Jeg vet ikke, men jeg mistenker at vannjeten ikke liker å spise "småstein".

 

Bare tenk hvilken nytelse det ville vært om de i snekka hadde kastet ut en sekk med lecakuler etter første "angrep,og sett frykten i hvitøyet på vassfis idioten som nå dupper hjelpeløst på fjorden, og dnekka med søkkvåte folk kommer tøffende imot han i 5 knop????

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...