Jump to content

Ny båt - og litt småprosjekter (Neptim 8000)


Grand Banks jr

Recommended Posts

I full enighet har familien på 5 funnet ut at pappas (min) 16 fots fiskebåt ikke dekker behovet godt nok. Så vi har tatt skrittet over til "stor" båt.
I går busset vi oss frem i 2 timer, og jeg troppet forventningsfylt opp med eldstesønnen (10) i Stathelle for å hente hjem "ny" båt. :smiley:

 

Ivrig har jeg sett på alt mulig av motorbåter som er lagt ut på Finn til under 200.000,- og 26 fot eller større. Med behov for minimum 5 sengeplasser, praktiske løsninger og innen rimelig kjøreavstand har utvalget vært snevert. Familieøkonomien tilsa at jo nærmere vi kom 100.000 kr, jo bedre. Men jeg ville ikke ha noe helt nedslitt og jobbkrevende. 

 

Valget ble tatt forrige søndag :yesnod:

Etter en 2-3 timers prøvetur i strålende sol i Eidangerfjorden, litt tankegang og en middag falt valget på en Neptim 8000. En båt jeg har mye erfaring med fra min barndom. 

 

"En hytte på sjøen"

stod det i brosjyren fra 1979, og det stemmer godt det. I alle fall til å være 26 fot.

I Finn-annonsen, og i båtkortet, er den oppgitt til å være en 1980 modell. Men på båtens "plakett" står det byggeår er 1979. Det stemmer vel også overens med at innerliner er hvit. (Mener den ble brun senere.)

 

Her er bildet av vår nye "hytte" (flere bilder kommer):

95_2130853971.jpg.a4e439b17cbf3ca4eb8bc252e47d4e74.jpg

 

(Prosjekter beskrives under, her er litt fra hentedagen:)

Fredag midt på dagen kastet vi loss fra Stathelle Marina. Jeg fikk hjelp av guttungen til å plassere fenderne på sine plasser:
bat.jpg.0584aff7c80202c5157a67df68bd56c2.jpg

Bildet er tatt på vei ut Eidangerfjorden i strålende sol og bris. (Lite visste vi at vi skulle kjenne så lite til solen som vi skulle.)
Det var en stolt gutt som gikk rundt og plukket inn fendere, ordnet tauverk og gjorde klar til turen hjem. Han var Matros, med stor M. 


Stathelle => Fevik
Turen hjem til Fevik (Grimstad) var preget av opp og nedturer. Bokstavelig talt. Ut trakten fra Langesund møtte vi losbåten på vei inn, - og dønningene. Det var mye gammel sjø utpå, og mellom Langesund og Jomfruland humpet det godt. Guttungen fikk lynkurs i egenlæring av å skalke alle luker (og kalesje). Jeg hadde ventet litt "vær", men kombinasjonen av bølger og vind gjorde overfarten våt. Sjøen flakset over oss hele tiden, og jeg ble minnet på hvorfor jeg liker sprutavisere. (Denne båten har ikke det, ennå...) Godt kalesjen hold mål.

 

Tom for diesel?

Mellom Jomfruland og Risør var det like mye husking, og jeg så at dieselmåleren sank som en stein. Fra godt oppe på det grønne, falt nålen faretruende nære rødt. - Innen vi kom til Risør lå nålen nede på streken som skiller rødt og grønt. Jeg kjenner jo ikke alle hemmelighetene med båten, og håpte inderlig vi ikke skulle gå tom.
Akkurat der og da kunne jeg tenkt med en Fairline på 50 fot og mye diesel. (Var lei av de konstante opp og nedturene.)

Men det ble med tanken. 

Og tanken fikk vi fylt i Risør. Heldigvis. For tankautomaten påstod at den ikke fikk kontakt med banken. 4 ganger dyttet jeg inn kortet, lettere desperat, før jeg endelig fikk lov til å fylle. Hadde tusen tanker i hodet akkurat da, men det gikk jo bra til slutt. 
diesel.jpg.b3755a071d1c0b1b9a7724165c10452b.jpg

 

153 liter, på tanker som tar 250. Så da har vi en "reservetank" på 100 liter ca. Det er jo greit å vite.

Diesel på tanken, og vi kunne dra videre, men ikke helt:

 

Kjøp av davitere:
Guttungen hadde spart seg opp penger i løpet av vinteren og har stolt kjøpt sin egen båt. En Pioner 8 mini med 4 hk han fikk for kr 6000,- 

Jeg hadde lyst til å få hengt den opp i davitere, men det fantes ikke på Neptimen:
95_2030866441.jpg.038200098d1d5644ad1ae4f4d5277bc0.jpg

 

Søkte på Finn, og fant dagen før hentedagen følgende til salgs i Risør:
daviter.jpg.5c77823d6873c611ed98b1eef3852ed7.jpg

 

Og Trond (selger av davitere) dukket velvillig opp på kaia for å avlevere daviterne. Det er service det. Kjapp handel ble unnagjort. Dermed er montering av davitere ett av de første prosjektene som skal gjøres...

 

Videre hadde vi en flott, om enn berg og dalbane, tur videre til Lyngør, og deretter indre lei hjemover. 
stemning.JPG.4ecb7283cc6b309f5d61cbc0c08c7dfa.JPG

Stemingsbilde fra Tromøysund. Arendal i det fjerne. Herfra var det en drøy halvtime hjem til hjemmehavna. 

Litt om båten:

Neptim 8000, 26 fot. 

1979 modell.

Er i god stand.

Har bekvemmelighetene vi ville ha: Varmtvann, dieselvarmer, ankervinsj og baupropell.

 

Denne er uten targabøyle. Jeg trodde de fleste hadde targabøyle, og helst skulle jeg hatt det selv. Bedre å dele kalesjen i to, samt ha et sted å montere taklys og antenner etc.

 

Det står en Volvo Penta TMD40 (A, tror jeg) rekkesekser på 124 hk. Maks turtall er 3500, og den går komfortabelt på 2000-2500 o/ min. Rundt 3000 o/ min virker den glad i diesel uten at det går veldig mye raskere (tror jeg fallera).

 

Prosjekter:

- Rense Eber X2

- Montere davitere

- Kjøpe solceller, montere?

- Finne og montere ekkolodd

- Sy over kalesje, og impregnere

- Sy nye puter i båten (kabiner)

- Fikse skrogtrekk et sted det er dårlig (løsnet)

- Flytte gasstanken, og lage det sikrere mot lekkasje.

- Montere bedre stereo, for streaming fra Spotify etc. 

- Rense kjølesystemet

- Service på motor np i vinter

 

Bilder av båten:
597d1463d1433_95_963888823(1).jpg.eff05bd6d7ac533b8754eface8f73db8.jpg

Ikke det mest spennende designet. Men praktisk, god og romslig.

 

95_461500592.jpg.6bb98085d5133ec6abf10c7b03b68b7d.jpg

Stor akterkabin innbyr til soling. God trapp for å stege inn i båten. Noen av de beste båt-minnene jeg har fra barndommen var å ligge oppå akterkabinen når solen stekte. Deilig...

 

95_2031816134.jpg.abb53bbdc4a42656cf84b85c6600ec9e.jpg

(Sjåførsetet kan tiltes ennå lengre frem. ) Solseng og evt ekstra overnattingsplass i cockpit. Ellers plass til ca 6 personer rundt bordet uten å gjøre fiks faks. Plass til 8 ved å gjøre fiks faks.

 

95_1735953172.jpg.b822b9e3cb419bd1db9b1075dca2265f.jpg

Romslig akterkabin. Fin til å sitte og spille spill sammen, spise og kose seg. Det er en benk bak ryggen min her. 

Mulig du legger merke til grunnen til at vi vil trekke om putene...?

 

Bordet kan legges ned, og man får en seng på ca 135 x 204 cm. 

95_64080506.jpg.6343e7450d8a84fb60e008803a6a7e39.jpg

 

Legg også merke til "sminkespeilet" med varmt og kaldtvann til vasken. Romslig skap under med gode hyller. 

 

95_436384347.jpg.97e73e594d70bb1bca57655efd851c56.jpg

 

Forpiggen har slik liggesalong. Passer 2-3 barn. Samt at det kan ligge et barn oppå hyllen foran. Der lå min bror til han var i alle fall 3 år. Toalett inn til venstre. På høyre siden er det hengeskap og hylleløsning. 

 

95_1462841170.jpg.9b9751f7b0a8bb52964d7ccf9be7a021.jpg

 

Toalettrommet er praktisk med gode hylleplasser, godt skap og også dusj. (Tepper på gulver er løst, og under der der det et sluk.) Legg merke til den fancy orange dopapirholderen. Rett og slett ikke pen, og helt lik den jeg hadde i vår tidligere Nidelv 24...

 

Mer kommer, men nå er det sengetid :-)

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Takk. Tror dette blir bra. 

 

@Otto R: Jeg fant stor inspeksjonsluke på styrbord dieseltank, og da regner jeg med det samme i venstre. Den ligger mer gjemt under batteriene etc. og har ikke fått brukt så mye tid nedi der. Må få brukt litt av dieselen før jeg tør å åpne der.

 

Gassflaske inni båten

Noe jeg føler haster er ombygging av gass-systemet. Nå er gassflasken INNI båten, uten noen form for lekkasjesikring. Hverken i egen "boks", eller i rom drenert ut av båten. Fy fy.

 

Rense kjølesystemet

Noe annet er å sjekke over kjølesystemet. Volvo'n fyrer opp umiddelbart etter gløding. Mye raskere enn bilen min. Bare å vri nøkkelen ett hakk, og hestene rumler i kjelleren. Både kald og varm.

 

Men kjølevannstanken har et "slør" liggende og flyte på toppen. Er usikker på hva det er. Så tenker å drenere motoren for mest mulig kjølevæske og fylle på ny med rensevæske (vet ikke hva det heter. Type radiatorrens?)

 

Det kan kanskje også hjelpe til med kjølingen når jeg presser motoren?

 

Har ingen bilder her. Har ikke tatt bilder ennå...

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@Korsfjord, ja det virker slik. :-)

 

Selger leverte med alt av fendere, tauverk etc, til alt av verktøy, liten 12V støvsuger, kopper og kar etc. Samt opplagsutstyr.

 

Båten virker veldig hel og godt ivaretatt. Jeg har vært oppi diverse andre båter, og de har hatt så mange endringer gjort av åpenbare hobby folk med liten grad av finish. Denne virket veldig hel. Gammel, men hel.

 

Den bærer preg av at ting er utført peofesjonelt. Baupropell, ankervinsj etc er montert av fagfolk. 

 

Treverket er også godt holdt. Jeg har ikke lagt merke til ett sted hvor treet mangler olje eller lakk.

 

Vi fikk kjørt båten temmelig hardt i sjøen hjem (mye rulling og slag), og det var ingenting som åpenbarte seg som slarkete eller dårlig festet. Utenom et skap der låsen er slitt (plastikk fra 1979). 

 

Så veldig godt fornøyd :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Vil Neptimen ha godt av trimplan?

 

Funderer på hvordan jeg kan øke farten og evt redusere drivstofforbruket. Det virker som den ikke helt klarer å slippe vannet da den graver seg ned ved pådrag. Kan en liten tilt ned gjøre at den får brukt kraften til mer skyvkraft, og dermed kan bikke planingsterskelen? (ca 12 knop har jeg lest)

 

Kan jeg montere på oljekjøler/ intercooler og dermed få 158 hk? Bør da propell byttes, for motoren skal helst gå på samme turtall? - Er hovedsaklig for kryssing av åpne felt med mye sjø. Ellers rusler vi mye i 7,5-8,5 knops fart hittil.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ser over det elektriske litt mer nøye. Relativt ryddig, men noe spagetti jeg må fikse opp i. Er også mangelfull merking. 

 

La spesielt merke til at det er parallellkoplet et 60AH og et 110AH. Det er vel ikke helt optimalt? 

 

Forstår heller ikke hovedbryterne. Har tre stk. Den ene er for aktervinsj og baupropell. Men de to andre virker som de er koplet parallelt. Begge skrur på forbruksstrøm(!). Og begge tillater meg å gløde motoren.  Ville trodd at den ene skulle vært til forbruk, og den andre til start...

 

 

IMG_8746.JPG

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Her er det bare å gratulere så mye med ny båt.

Grand Banks jr skrev for 22 timer siden:

La spesielt merke til at det er parallellkoplet et 60AH og et 110AH. Det er vel ikke helt optimalt? 

Siden du har et spørsmålstegn bak her så tillater jeg meg å nevne at det å blande batterikapasitet (parallellkople) er helt greit. Det er ingen problemer forbundet med dette så lenge batteriene har samme kjemi.

Link to post
Share on other sites

Solcellepanel:

Kjøleskapet på strøm, samt jeg har en haugammel Eber som garantert kommer til å brukes. Spesielt kona liker en grei temperatur. Det vil også lades diverse duppeditter for hele familien. Dermed kommer det til å gå litt strøm. Det hadde vært kjekt å slippe landstrøm ved brygga men være "selvforsynt".

 

Jeg husker gleden over å alltid ha nok strøm da min far investerte i et solcellepanel på båten i min ungdom (20+ år siden). Dermed tenker jeg det kan være et smart valg å gjøre først som sist. 

 

Jeg har plass til 2 paneler på drøyt 80 x 50 cm på dekket foran. Kan finmåle, men det var grovmålingen jeg tok i dag. Panelene må være bøyelige, og tåle å bli tråkket på. Det er jo ikke akkurat sti over dekket der, men jeg har tre aktive barn så litt tråkking må vi ta høyde for... 

 

solcellepanel.jpg.5d0c7ad9ec7f4018423a11149e4bbac7.jpg

 

Jeg har to batteribanker: Forbruk og start.

 

Bruker man å lade begge? Jeg ser at det finnes regulatorer som kan ha ett solcellepanel og lade to ulike batteribanker. Dette kan også settes opp slik at det prioriterer den ene banken fremfor den andre inntil det første er toppladet.

 

Nå har jeg primært sett på sparelys.no , og dette panelet vil jo passe: https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2016&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

60W : 73 x 54 cm.   2 av dem vil tilsi 120W, og det burde vel holde?

 

Kan (og evt anbefales) det parallellkoples to solcellepanel inn på én regulator? (Har lest noe om at skygge på det ene panelet vil nesten fjerne effekten av nr to da, men jeg tenker at det primært må være med seriekopling?). 

 

Hva anbefaler du meg, og hvorfor?

(Økonomi er en viktig del av dette. Men jeg vil ikke spare meg til fant.)

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Ja, det har jo skjedd en del siden sist. Skal nå prøve å få ajourført her. :smiley:
 

Jeg fant jo ut at det var problemer med motoren. Det boblet i ekspansjonstanken, men jeg mistet ikke kjølevæske. Det var heller ikke vann i oljen, og etter å ha testet med såpe fant jeg ut at det ikke var saltvann i kjølevæsken. Men kjølevæsken ble melkeaktig/ gråhvit. 
 

Kjøpte meg en slik testløsning for å sjekke om det var CO (eksos) i ekspansjonstanken, og det var det. Etter mye feilsøking viste det seg at synderen var overgang fra eksosmanifold og turbo. 2 forsøk, og fremdeles ikke tett. Fikk så hjelp av en kompis som har skrudd hele livet, og det endte opp med at vi (han) planslipte både turbo og manifold. Bare for hånd. Det var ikke mye som måtte korrigeres. Deretter tok vi i bruk en spesialpakning som er for eksosanlegg. Skrudde på plass, og vipps var det fikset. Holdt på med dette hele høsten, så det var deilig når det ble fikset i våres. :yesnod:

Dermed kan jeg nå fokusere på det som er gøyere: Å få båten i god bruksstand for familien.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Første steg ut var å ta ut den gamle aluminiums-septiktanken. Folk sier at slike aluminiumstanker kan leve 10-15 år, og da kan de begynne å lukte og lekke. Min var 38 år gammel, så det var nok på tide. 

 

Jeg ante ikke hvor mye det gamle septikksystemet luktet før det var ute!

 

Det ble vanskeligere enn jeg ønsket, da jeg ikke fikk tømt tanken før opplag. Forsøkene var ekte dog. Prøvde med den vanlige håndpumpen, og den ville ikke. Kjørte så til pumpeanlegget i Arendal, og der var det stengt for sesongen. I Grimstad hadde de like godt fjernet hele tømmestasjonen :lipseal:, visstnok fordi de skulle fikse bryggen. Så da fikk jeg ikke tømt tanken før kranbilen kom.


Dermed ble det å balansere en 1/3 full septiktank ut av båten. Trangt og tungt, men det gikk. Alene. Luktet ikke friskt i båten akkurat da, men sølte ingenting :clap:

Deretter fjerne alle gamle slanger. Du verden hvor mye urinstein det var i dem!!!

Kan ikke forstå at det var mulig å pumpe noe som helst igjennom der. 

 

Etter at den siste slangen var ute så måtte jeg lukke kalesjen og gå. Deretter 2 dager med varmt vær og mye sol. Overraskelsen var derfor stor da jeg gikk opp i båten etter to dager, og det luktet ingenting. Ikke "gammel båt". Ikke innestengt. Bare ok. 

Så ja, de slangene har nok gjort sitt til at det luktet "gammelt" i båten. 

Bilder får komme i neste post. Måtte bygge om litt nedi skottet der tanken er. Gikk også opp fra ca 70 liter til 103 liter. 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

I går sene kvelden bestilte jeg ny dieselvarmer! Fant ut at den 39 år gamle Eber'en kan byttes ut med noe som nok går stillere, bruker mindre strøm, og som kan holde en jevnere temperatur i båten. Spesielt kona vil nok sette pris på det. 

pyromax.jpg.d0faf795aba1b5f54c93a7ab6300e7ba.jpg

 

pyromax2.jpg.329977068daed95f08a2d250bbc972a8.jpg

 

Valget falt på en Pyromax PM-5. En 5 kW varmer som kan justere seg i effekt, og med en digital termostat som kan holde temperaturen selv. Fra før er det lagt opp med varmeutløp både i forkabin, akterkabin og cockpit (under kalesje). Det er samme dimensjon på eksos og inntak så langt jeg har sett, og i utgangspunktet bør denne kunne koples rett på eksisterende varmeslanger. 

 

Håpet er en mer lettstartet varmer, og som heller ikke er lunefull - men bare gir lun varme :giggle:  Det er nok bare rensing som skal til for at den skal være bedre, men det med jevn varme (termostat) er en viktig faktor i regnstykket mitt. Dette blir første sesong for familien om bord i båt, og jeg ønsker at det skal bli gode opplevelser!

 

Hvor bør jeg plassere termostaten?

 

Jeg antar at vi på kveldene vil oppholde oss mye i akterkabinen, så det er kanskje der jeg bør ha termostaten? Uansett kan jeg fordele varme til de andre stedene med stillbare ventiler. 

 


 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Takk, det er hyggelig å høre! :cheers:
Jeg skal komme meg ut i båten og få tatt litt bilder av hvordan jeg løste det med septiktanken. 103 liters plasttank som jeg fikk plassert stødig og godt nedi stuerommet under førerstolen.

Den gamle aluminiumstanken (septik) var skrudd fast i veggen til motorrom og i veggen frem mot toalettrommet. Den nye tanken var en plasttank og hadde ingen skrufester.

Jeg tenkte egentlig å kjøpe en slik blå med skrå bunn som de hadde på Maritim. Jeg bestilte en slik, og alt var greit til jeg skulle hente den. Da viste det seg at de hadde feil i datasystemet, og dermed kunne jeg ikke få en allikevel. Litt skuffet reiste jeg derfra og tenkte meg om. Kom tilbake senere samme dag og hentet med meg en 103 liters plasttank for septik, eller black water som det står på den. Samt en kvernpumpe. Jeg hadde først tenkt membranpumpe, men selger overbeviste meg om kvern. 

1778548777_Skjermbilde2018-06-20kl_23_35_32.png.bb4b3c2bf533ecf6d3f928572fd11457.png

 

I og med at jeg har et HAV av plass nedi stuerommet under salongen i cockpit, så tenkte jeg at jeg like godt kan ha en 103 liter i stedet for en 70 liter. Etterpå gant jeg ut at den måtte ta mer plass enn jeg forventet, for jeg hadde glemt lufttilførselen til motoren. Måtte derfor trekke tanken ca 25 cm mer akterover enn forventet. - Ikke det at det er noen krise, da jeg fremdeles har god plass til å sitte mellom den ene dieseltanken og septiktanken. :yesnod:

 

Etter å ha brukt de mange store grå litt, så fant jeg ut at den beste plasseringen av tanken er at den heller bittelitt nedover på den siden der vakuumsuget og septikpumpen pumper fra. Det fine med denne tanken er at den har både mannlokk, 2 UT rør, og 2 INN rør. Jeg trenger ikke mer enn 1 INN, men ville gjerne ha både pumpe OG vakuumsug. (Jeg bor i Raet nasjonalpark, og her er det ikke lov til å tømme septik i sjøen. Men det vet ingen. Bare jeg som var dum nok til å lese meg opp på det...)

For å sørge for at en firkantet tank ligger greit der det bare er skrått, så bygde jeg et rammeverk den kan hvile på. Jeg hadde IKKE lyst til å holde på med tokomponent epoxy etc pga avgasser. Det er DÅRLIG med ventilasjon nedi slike rom.

 

Så jeg landet på å bruke det samme limet jeg brukte på å feste ekkolodd-giveren på fiskebåten min. Der limte jeg en bit 2x4" til skroget med Biltemas Marine Sealant, og skrudde hekkgiveren til den. Min fiskebåt ligger ute året rundt, og jeg hadde den oppe nå for litt stell. Da så jeg at det limet hang som bare det, selv om det hadde ligget i saltvann i 1,5 år kontinuerlig. 

Det endte opp med at jeg bygde slik (sett bakfra). 

992677115_Skjermbilde2018-06-20kl_23_31_52.png.82764da11f55d293ec9c9b6701f78a77.png

 

Først fant jeg ut hvor høyt opp på veggen mot motorrommet tanken måtte være for å ligge i vater (vannlinjen på båten, ikke slik den ligger i krybben). Jeg merket med sprittusj. Deretter kappet jeg til den liggende 2x4" med skåskjæring mot skogsiden. Der kom Dewalt 707 sagen til sin rett, atter igjen.

Deretter lagde jeg en kloss under mot motorrommet. Først lite jeg denne, deretter den liggende bæringen. 

 

Gjorde så i fremste kant av tanken også. Brukte vater for å lage litt helling bakover. Limte så dette fast. Til slutt lagde jeg bjelke i midten også, og justerte den inn med en rettholt som da lå i lengderetning med tanken. 

Notat: 
- Alle flater som det ble limt mot (på skrogside og motorromsveggen) ble vasket grundig med aceton. Jeg tok hyppige pustepauser utenfor rommet. 

- Alt treverket jeg brukte var impregnert. Dette er i utgangspunktet et veldig tørt rom, men man vet jo aldri i båt.

 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ovenfra ser det slik ut:
Dette er tegnet to ganger. 

 

Den første viser ca hvor jeg plasserte tanken i forhold til veggene, og at har satt fast støtter som skal hindre tanken i å skli forover og til siden. 

 

Det siste bildet viser at jeg også lagde en 2x4" som lå over hel tanken på tvers. Denne har som hensikt å holde tanken på plass slik at den ikke kan "lette" i kraftig sjø, og også være et feste for septikpumpen. Da fikk jeg plassert pumpen slik at den er relativt grei å komme til, samt at den har svært lite løftehøyde. (Maritim anbefalte å plassere pumpen over tanken, men ikke høyt over.)


539359389_Skjermbilde2018-06-21kl_00_07_34.png.e7ced547d9790a071a5f024c9fcbe9af.png

 

Jeg ønsket egentlig å ha tanken helt imot veggen mot toalettrommet, men pga at sepikslangene da ville komme i konflikt med luftslangene inn til motorrommet valgte jeg å dra tanken litt bakover.

 

Skjermbilde 2018-06-21 kl. 00.05.31.png

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@Okkaby, Neptim 8000 er en veldig god sjøbåt. Usikker på hva du mener med "grov sjø".

 

Min erfaring som ung gutt: Da jeg var ung gutt (for ca 30 år siden) så hadde familien en slik en, og vi krysset fra Koster til Verdens ende i 4-6 meter bølger (offisielt leste vi etterpå). Var ikke planlagt å gå i så grov sjø (det brøyt mye!), men min far oppdaget for sent hvor mye sjø og vind det var, og turte ikke å gå tilbake gjennom "grumset" rundt Koster i mørket. Hadde sneket oss ut sent på kvelden fordi det var meldt at det skulle løye. Det virket slik også, inntil vi kom noen nautiske mil utpå. Da kom vinden. På vei over møtte vi uvær. Var ubehagelig, men ingen stygge tendenser eller farlige situasjoner slik jeg oppfattet det. (Bortsett fra at tauet i den ene daviteren røk, og pappa gikk bak for å kutte det andre tauet. Men det er jo ikke sjøegenskapene.)  Blir en del rulling om man ligger lavere i fart enn 10 knop, og i perioder lå vi i 2 knop.  Lå bevisst og stanget mot bølgene. Får man sjøen inn bakfra på skrå så må man jo jobbe mer med rattet da, som med "alle" halvplanere.:sailing:

 

Min familie har aldri vært redd for å gå ut i kuling, og med Neptimen hadde vi flere turer i en del bølger og vind. 

 

Min erfaring fra i fjor: Jeg førte vår "nye" Neptim hjem i fjor sommer fra Langesund til Grimstad. Gikk da i anslagsvis 2-3 meter bølger delre av turen. Mye graps fra mye vind dagene før, samt frisk bris kanskje liten kuling på vei hjem. Fikk da sjøen inn forfra, litt til babord. Ingen stygge tendenser i det hele tatt. Heller ikke mye ratting. Det går opp og ned, og vannet blåser over båten. Men den ligger stødig og på kurs. Men jeg gikk innaskjærs da jeg kunne, for det er ikke så hyggelig ombord når det ruller og slår. (Selv om jeg synes det er litt kult når det slår...  :cool:)

 

En tur over Skagerrak regner jeg som trygg hvis bare forholdene ligger til rette. Det er jo langt i 10 knops fart, som min går i. I min ungdom hadde vi en Concorde 9000 (etter Neptimen), og vi synes Neptimen var stødigere i grov sjø. Mer "staut" på en måte. Men Concorden var jo i Danmark.

 

Selv hadde jeg ikke krysset over til Danmark uten at jeg hadde reist i følge med noen andre, men det er mest mtp. at vi jo bare har én motor. Og nå er den jo gammel. Skulle det skje noe midt utpå der så tar det lang tid å få hjelp hvis man ikke har med seg en venn i en annen båt.

 

@Espen, takk for tilbakemeldingen! Jeg tenker å ta bilder fra herligheten, men da må jeg bare komme meg ombord i båten først :smiley:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det er forskjell på 4 meters og 4 meters bølger. Bølgelengden og om de bryter har stor innvirkning. Normalt har jeg ikke hatt problemer selv med å gå ut i slik sjø (synes det egentlig er morsomt). Men familien, og spesielt kona, liker det ikke. Er utrivelig. Og det forstår jeg jo.

 

Jeg tror båten tåler mer enn menneskene om bord, og nå får man veldig mye båt for pengene når man kjøper en Neptim. Ligger flere til salgs for ca 100000 nå. Jeg valgte min pga plassen ombord, byggekvaliteten, de praktiske løsningene, den stooore akterkabinen og det at jeg har erfaring med den fra langt tilbake. Min er også godt holdt.

 

Hadde jeg bodd som deg ville jeg foretrukket en med 160-200 hk motor. Da kan man ligge i ca 14 knop marsjfart, og da ligger båten stødig og mesteparten av vannet spruter bak båten i stedet for over den. Jeg liker best når den ligger i 12+ knop. Jeg har 124 hk, og det er ok her jeg bor. Mye skjærgård. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Her er noen bilder fra nytt septikopplegg. Her er alt byttet utenom skroggjennomføringene. 

 

Selv om tanken er stor så er det grei plass nedi stuerommet:

 

15296756677417135714110586118301.jpg.decce1686ef93c0a709238ab7c145fc2.jpg

 

Det er bredt nok mellom dieseltanken og septiktanker til at jeg kan sitte der. 

 

Her er bilde mot bauen. 

 

15296757931141569669398619132728.jpg.c7389a13ae4bf190988671b46d4cf4d3.jpg

 

Her ser du også hvorfor jeg måtte trekke tanken ca 25 cm akterover. Luftinntaket til motorrommet (store hvite boksene) kom i veien for septik-mannlokket og stussene.

 

Her er også pumpen montert, med godt med luft rundt. Det er også en overgang der fra 25mm eller hva det er på kvernpumpen til slangen ut.

 

15296759409852910079946903512417.jpg.bab08bbd9c5df5490943dd90e640edb3.jpg

 

Strømmen er ikke koplet ennå. 

 

Jeg har heller ikke koplet suget til vakuum ennå, da jeg mangler en slik strammedings/ skruskive til stussen. Derfor en ledig stuss. (Slangeklemmer har jeg, men ikke den som holder stussen fast i mannfolket.)  

 

15296761915848719576888800966920.jpg.9bee3d4ebedb42a6067d7eb02f42099f.jpg

 

Toalettet ble tatt ut og vasket grundig, og ny slange og slangeklemmer er på plass. Legg merke til at ved dobbelt slangeklemme skal de monteres slik som dette for nå dra jevnere. Nettopp lært det selv.

 

20180622_154530.jpg.25b20ab53ebf0c8415bef6b267b08212.jpg

 

Er litt til å gjøre, men i hovedsak fornøyd med jobben. Må få lagt opp luftingen fastmontert, og på plass med vakuumsuget. Siste er strøm til pumpen. Tenker å trekke opp en felles strømledning til den nye dieselvarmeren og septikpumpen. De kommer aldri til å kjøres samtidig på max. Så kjører jeg bare bryter nede i stuerommet til septik (helt oppe ved lokket til stuerommet selvfølgelig), slik at jeg kan høre enkelt når den er tom.

 

Andre ideer? Er åpen for løsninger og innspill ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Båten skal ut i slutten av uken, og før det må jeg ha en løsning på seng til minstejenta. Hun er 2 år og i underkant av 90 cm lang. Eller kort da...

 

Jeg har sett for meg at hun blir liggende i 2. etasje i forpiggen sammen med guttene (9 og 11). 

 

Dermed må jeg lage en sengeløsning. Platen der er 70 cm bred ca, og gjennomsnittlig ca 140 lang. Burde holde til hun er 5 i alle fall. 

 

20180625_173519.jpg.1747465f7c52ea8c96519627306fa61d.jpg

 

20180625_173548.jpg.9025b76425c7b1d513d7751bad9e9806.jpg

 

20180625_173608.jpg.d63980166d0d47d487ffb53623072c2c.jpg

 

Jeg tenker en eller annen form for gitterløsning med dør i. Noe som gjør at vi er trygge på at hun ikke kan komme ut på egen hånd, og samtidig gir henne nok luft og nærhet til guttene. Mennesker er flokkdyr. De liker nærhet. 

 

Så nå er det knaking i huet: prøver å tenke ut en ok løsning. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på å bruke deler av denne:

 

20180625_182818.jpg.06070a88757674bfad320f497ba256c6.jpg

 

Hver side er ca 56 cm lange. Har en til komplett av disse liggende i deler. ?

 

Vurderer å bruke en liggende 2x4" (på høykant) nede. Kan da borre hull som passer med stengene for hver X cm. Samt kutte av stengene med vinkelsliper kappskive. I og med at disse er fint sveist i toppen, og jeg har skjøtestykker og godt feste i bunnen kan jo dette se ok ut. 

 

Totalbredden på "fengselet" må være 205 cm nede. Så håper jeg "fluktåpningene" på siden blir små nok til at den lille damen ikke klarer å rømme. 

 

Jeg må også finne på en god døråpning. Helst en som er så enkel at minste guttungen kan håndtere den, men vanskelig nok til at jentungen ikke klarer det. ?

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...