Jump to content

Ny båt - og litt småprosjekter (Neptim 8000)


Grand Banks jr

Recommended Posts

@Kanalkapteinen, responsen i knappene er veldig god synes jeg. Man merker at det "knepper", så ja det er en feedback i form av en fysisk bevegelse. I tillegg lyser det en liten rød diode når knappen er skrudd på. 

 

Det er 10A automatsikringer i reléboksen. En 10A sikring per kurs. Hver reléboks er begrenset till 35A. Jeg har sjekket over mitt strømtrekk, og jeg er ikke i nærheten av 35A når alt er i bruk. 

 

I tillegg er det en standard USB kabel mellom trykkpanelet og reléboksen. Det muliggjør at knappene kan være på dashbord, mens reléboksen kan være et annets ted i båten. Jeg vurderer derfor å plassere den ene reléboksen ved batteriene (midt i båten ca) for å korte ned ledningsstrekk vesentlig til elektrisk lensepumpe, til kjøleskap og til trykkvannspumpe. 

 

Det er én 12V pluss inn på reléboksen, og én 12V minus. Samt én 12V pluss til hver enkelt enhet. 

 

Jeg er ikke ferdig med å gjennomtenke hvordan jeg skal ha det. Er litt i stuss over at min båt ikke har topplandterne, men mulighet til å ha de hvite skrudd på for seg, og fargene på for seg. Lurer på om tanken var at man kan ha "ankerlanterne" med hvit foran og bak påskrudd. Men det er vel ikke helt etter boka...?

 

PS: Har kjøpt to, men måtte tilbake til Biltema i dag og få en ny pakke da jeg åpnet pakke nummer to i dag og der har noen fjernet selve trykkpanelet... Lurer på om noen kan ha åpnet esken i butikken for å se på ting, og ikke lagt tilbake trykkpanelet i esken men bare ved siden av et sted. Det er i alle fall ikke verdt noe alene... :-)

Link to post
Share on other sites

@Kanalkapteinen, jeg kan også legge til at jeg har laget mulighet for å "sikre ned" med mindre sikring ved å montere en slik en også:

 

20200708_142958.jpg.c89810549ddaf95c2ace0d730dacf413.jpg

 

For de tingene som skal ha mindre sikring enn 10A så lar jeg kursen gå via en egen sikring. Feks så skal ekkoloddet ha 3A mener jeg. 

 

Jeg vil også ha forgreninger, slik at én knapp styrer strøm til hhv ekkolodd, og kartplotter. 

 

Dieselvarmer bør også kunne ha en knapp, men den trekker mer enn 10A. Samme gjør septikpumpe. Så jeg vurderer om jeg kan bruke reléboksen til å sende styrestrøm til et relé som tåler 25A eller mer. Da kan det skru av og på strøm til dieselvarmer og septikpumpe. (Går egen 10mm2 ledning til dieselvarmer og septikpumpe )

Link to post
Share on other sites

Ja, uten tilgang til snekkerboden eller tid til å faktisk lage det slik jeg tenker, så blir det en mer lettvint men allikevel bra løsning.

20200708_154733.jpg.9984f455864ff42ef43f6b886fc06ecb.jpg

 

Første hull laget og tester med trykkepanel nr 1.

 

20200708_154810.jpg.443233ea52f494f4bf6ccc9aece8db02.jpg

 

Trengte noe sort som tåler saltvann og sol. Løsningen ble en tynn skjærefjøl som jeg kutter til med kniv. Radiusen ble laget med å bruke en gammel 35mm filmboks (De sorte boksene vi hadde så innmari mange av på 80 og 90-tallet.) Kjekke som vanntette bokser den dag i dag...

 

20200708_155200.jpg.e2283efab298a52e945652a63eaf7486.jpg

 

Nå skal jeg montere panel nr 2.

 

Planen er å ha plass til kartplotter i dashbordet mellom trykkepanel og instrumenter. 

Link to post
Share on other sites

Fra slik (med kun 3 av 12 knapper som egentlig fungerer)...20200703_075323.jpg.78c226aee3b837ab27b33249b46472cb.jpg

 

Til nye knappeløsninger og ledig plass til plotter på dash. Vil nok også bytte voltmeteret som viser litt feil samt er rustent. Må også fikse motorlampen til noe som ser pent ut, samt sannsynligvis bytte dieselmåler og 12V uttak. 

 

20200708_210402.jpg.5929644f7f4f54200564c9ec7ca4a1c7.jpg

Link to post
Share on other sites

Det blei jo meget ryddig og fint :) 

Gi gjerne en feedback på hvordan det fungerer i bruk. 

 

Jeg har også instrumenter fra nittenåttigamledager som bare nesten henger på plass, knapper som spretter ut og virker av og til, og har tenkt litt på tanken å rydde drastisk opp i hele dashet og sette inn slike touch-paneler som du har brukt kombinert med et slikt: https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/maleinstrumenter/multi-lcd-display-2000043728

Da hadde jeg fått mye ledig plass til f.eks. innfelt kartplotter og iPad.

Link to post
Share on other sites

@Kanalkapteinen, du burde jo hatt et instrument for høydemeter også :giggle:

 

Nå blir ting annerledes her. Konstatert motorproblemer i går. Ukjørbar da det kommer eksos inn i kjølevæsken. Så blir vel til at jeg starter en ny tråd om reparasjon av motoren. 3 dager før ferie i båt og huset er leid ut i 2 uker... Spennende...

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 25 minutter siden:

@Kanalkapteinen, du burde jo hatt et instrument for høydemeter også :giggle:

 

Nå blir ting annerledes her. Konstatert motorproblemer i går. Ukjørbar da det kommer eksos inn i kjølevæsken. Så blir vel til at jeg starter en ny tråd om reparasjon av motoren. 3 dager før ferie i båt og huset er leid ut i 2 uker... Spennende...

Ja, synes det er svakt at ikke kartplotter viser høydemeter :wink:

 

Huff og huff! Da får vi håpe du finner problemet og løsningen kjapt! 

Det er så kjedelig når slikt skjer :headbang:

Men det finnes alltid en løsning har jeg etterhvert erfart, når den verste skuffelsen har lagt seg:thumbsup:

Ofte har jeg drømt om hvordan det må ha vært å være første eier av disse gamle båtene, når motor og alt utstyr var flunka nytt...

Link to post
Share on other sites

Vil bare oppdatere tråden litt i dag. Har skjedd litt i dag også. 

 

Målte nytt bryterpanel:

Når multimeteret er innstilt på 20m (regner med at det er 20mA som skala) viser multimeteret 0,03 til 0,04. Ved å aktivere flere brytere legges det til 0,02 til 0,03.

 

Ved alle brytere inaktive er det 0,00 målt. Ved bakgrunnsbelysning på viser det 0,02

 

20200709_223726.jpg.265bed4b0cb6bb8f9b6d4e1a1089f213.jpg

 

Ellers har jeg hatt mekaniker ombord i båten. På kveldstid, og til den hyggelige prisen av kr 0,-

 

Det er en venn som visst har jobbet hos en av de store norske båtprodusentene med å montere KAD300, 42 og 43. Nå driver han bilverksted og fikser mye mulig og umulig. 

 

Rådet var å prøve med en myk pakning mellom turbo og eksosmanifold. Samt legge på litt høy temperatur pakningssilikon. Så det har jeg gjort i dag og i morgen på denne tiden kan jeg teste motoren. Det er spennende!

 

Litt bilder fra dagens økt:

20200709_205006.jpg.6452d1a104a1a7340374cddec316eb69.jpg

 

20200709_205119.jpg.0dcbf3b1444cdc03fd8a8407689ca76f.jpg

 

20200709_210155.jpg.217949dc23a214cc493b812f089c21cb.jpg

 

Det sliter mye på kniven å kutte pakninger. Så brytekniv er det jeg liker, og en liten en for da er det lettere å kutte svinger synes jeg. 

 

20200709_211510.jpg.7df794e429ef0628c82ea9396acbb142.jpg

 

Her rett før turbo monteres igjen:

20200709_213619.jpg.61d1f2573b00c63619196d3d203e4a87.jpg

 

Silikonen ble strøket ut pent, og alt overskudd tørket bort. 

Link to post
Share on other sites

I og med at alt fungerer i morgen når jeg starter opp motoren (se hvordan jeg skrev det) så ser jeg videre på neste lille prosjekt. Nemlig montere et Racor 500 kopi filter og vannutskiller. 

 

Kom i Posten i dag. 

 

20200710_223011.jpg.30b8c9cabbf2522f745043f9f7bd947d.jpg

 

Jeg fikk et slikt tidligere fra samme norske nettbutikk,  men det må det ha vørt noe feil på. Jeg fikk i alle fall ikke åpnet det. 

 

Dette satt også, men åpnet fint med litt makt. 🙂 Smurte så gjenger og o-ringer , og det er en drøm å åpne nå.

 

Så mens jeg venter på at pakningssilikonen skal herde skikkelig på turbo, så ser jeg på hvordan dette filteret kan monteres enklest og best mulig. 

 

Én ting er sikkert: Det skal monteres lavere enn dagens originale vannutskiller fra 40 år siden. Det står nemlig så høyt at diesel drenere tilbake til tanken i stedet for at det renner ut når jeg åpner opp bunnen på det. Med andre ord håpløst å sjekke, og venter man for lenge må man lufte motoren. Virker i alle fall slik... 

 

Så jeg tenker å montere dette nye nesten på høyde med finfilteret til motoren. 

 

Ser at noen også monterer en slik blemmepumpe (typisk på  utenbordsmotor) for å gjøre det lettere å fylle dieselfilteret med diesel. Litt usikker på om det er smart eller ikke. Innspill?

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

@Faj, da holder vi til i samme kommune. 😉

 

Vurderer hva vi skal gjøre videre, da vi etterhvert trodde vi måtte opp i forstørrelse for å få plass til ungene som begynner å bli ungdommer. 

 

Konklusjonen er at Neptimen fremdeles vil fungere veldig godt. Må bare få orden på motor,  eller bytte motor. Slik det er akkurat nå så er det ikke greit.

 

Monterte 5 kW dieselvarmer i år, og det gjorde at den kalde sommeren ble ok. Hadde 4 uker sammenhengende i sommer, og juli var som kjent meget kald. Våknet opp med 11 grader under kalesjen et par ganger om morgenen, og da var det bare å fyre opp dieselvarmer så bikket det 22 C ganske raskt. I hele båten. 🙂

 

Hva mener du med "halvfabrikat"? Kjøpte du et prosjekt som var delvis fikset eller demontert?

Link to post
Share on other sites

Gammle eier som forklart den var kjøpt bare skallet og i reddet privat ☺️

 

Vi har selv og webastor men bare den gode gammle med 3 hakk på varmen så savner termostat å kan justere litt mer 

 

Vi har og 2 snart tenåringer og 2 bebbi med oss samt gummi båten i snap Davideter bakpå merker den er grei plass i men vi savner mer fart på 700rpm tomgang på denne så gjør den 5knop 😳 noe fort å vanskelig å styre med resten av båtene som kan ligge 2knop men vil tro ny propell kan hjelpe på der mangler forøvrig 500rpm på topp fart og som er 10knop ferie klar båt og 12knop tom med halve tanker.. E ønsker å se 20knop så om det blir å beholde båten så blir det med tiden å skifte den gammle tunge Ford Saab 117hk motoren med noe nyere volvo d4 eller lignende vil e tro og opp i en 200-300hk er drømmen ☺️

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

For de som har fulgt med så har det dessverre vært tydelig at fjorårets båtferie i stor grad ble å oppdage båtlivet i hjemmehavn... 😯

 

Nå vurderer jeg seriøst å putte en VP 41 med 200 hk i min.

 

For den gamle traveren TMD40A har vært litt lunefull. Eller veldig lunefull. Dvs ikke fungert bra i fjor sommer. Og i stedet for å åpne den motoren og kanskje måtte koste på den X antall tusen for mekaniker, X antall tusen for deler etc. Så vurderer jeg å kjøpe en overhalt 41. Kan beholde giret, og kan muligens bare justere propell. 

 

Da slipper jeg usikkerheter med eksoslekkasjen som kan skyldes toppakning, topp, eksosmanifold etc samt  bytte dyser. 

 

Med en VP41 burde båten kunne ligge i 14-17 knop på marsj ved å hente ut rundt 150-160 hk av motoren. Mer enn det tror jeg vil være naturstridig med så stor kjøl. Samtidig tror jeg det vil gi en behagelig tid ombord, og at motoren vil trives. 

 

En D3 har jeg blitt forklart vil ikke trives ombord i min båt da mye av tiden vil den rusle på feil turtall. Da er en stor og tung diesel bedre. 

 

Jeg har også vurdert en TAMD40B, men  det er nok vanskeligere å finne en som er godt stelt. Samtidig er jo 41 bedre mtp forbruk.

 

Tanken er at en VP41 passer rett ned på motorkrybba, samt MS3 giret.

 

Noen innspill på dette?

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg fører båt fint. Dette er jo ikke akkurat en båt som man aksellerer heftig med heller. 😂🤣

 

Er mer å legge den i ca 15 knop ved transportetapper. Ellers rusler den jo mye i 5-8 knop. Mye skjærgård her. 

 

Nå er kona åpen for å investere i "ny" motor, så da får vi se hva vi ender opp med. 

Link to post
Share on other sites

Nå blir det "ny" VP 41B med 200 hk i denne båten til sommeren. Så nå skal jeg snart skru løs den gamle TMD40A (som blir tilgjengelig for salg som delemotor/ rep. objekt snart). Men det foregår i egen tråd. 

 

Men jeg ønsker å gjøre noen justeringer for det andre i min Neptim før sommeren:

  • Legge opp til at dieselvarmer kan hente friskluft utenfra (til oppvarmet luft). Både fordi det vil redusere fuktigheten inni båten, og fordi den da også kan hente kald luft utenfra hvis jeg ønsker kjøling i kabinene på varme sommerdager/ kvelder.
     
  • Bytte ut blandebatteriene, eller i det minste gi god service til de som jeg har. For de lekker litt her og der. Mulig det er nok å bytte noen pakninger. 
     
  • Bytte samtlige batterier.  De døde i tidlig vinter fordi jeg hadde skrudd på motoren og måtte teste noe i høst, og glemte å kople fra batteriene... Mine tanker var en helt annen plass da jeg gikk fra båten, og i og med at de pleier å være frakoplet tenkte jeg ikke på dem før jeg kom opp i båten igjen og hvilespenningen var 7,4V 😢
     
  • Legge opp skillerelé
     
  • Legge opp kabler til solcellepaneler permanent, med regulator så nære batteriene som mulig. 
     
  • Mulig lage helt ny plate på dashbord når jeg nå skal montere "nytt" instrumentpanel til motor.
     
  • Muligens bygge om litt i forpiggen da guttene og jenta stadig vokser. Han ene trenger litt lengre seng, og det tror jeg hun også trenger...

Så det blir litt å gjøre denne våren også...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...