Jump to content
Bay_liner

NRK sliter på radiofronten etter DAB-omlegging

Recommended Posts

Bay_liner   
Bay_liner

To Be Or Not To B.... varig? aner ikke men med så mye nettbasert og fleksibelt godteri (som en kuriositet kan det nevnes at Dickie Dick Dickens + + ++  nå ligger  ute på Youtube til en morsom orientering - en indikasjon på fremtiden) er det vel all grunn til å tro at den slags lytting ala de store kanalene vil DABbe av uansett. P4 og RN DABber og av....

http://www.nettavisen.no/nyheter/nrk-sliter-pa-radiofronten-etter-dab-omlegging/3423368649.html

Redigert av Bay_liner

Ida Marie III   
Ida Marie III

Tror nok de gav seg selv nådestøtet ved å stenge FM nettet..

Det nettbaserte mulighetene ville nok muligens tatt innersvingen på radio slik vi kjenner det,

men ikke så raskt som når de gjorde denne omleggingen..

Karanda   
Karanda

Utfordringen er om det blir en så stor andel som begynner å bruke nettbaserte løsninger, at mobilselskspene begynner å snøre igjen for streaming. Eller sagt på en annen måte, høyere priser.

Bay_liner   
Bay_liner

Nei. Det finnes/fantes apper som ga fenomenal lyd med eksepsjonelt lav bit rate. Lyd bruker ekstremt lite data sammenlignet med multimedia som vel nettene designes for i dag. 

Har hatt mobilt bredbånd abb på 100GB (mest 10-20) og mobilabb på 5-10Gb. Streamet all video en lyster uten å sprenge grensene. Fenomenal frihet til å gjøre hva en vil når en vil. 

Prisene for dette er veldig overkommelig 

iCar hadde justerbar eller automatisk  bitrate. Dessverre ble denne appen slukt av Tunein men det finnes sikkert flere low-bit radio apper derude. 

De fleste vil vel være i nærheten av wi-fi når de lytter til radio anyway?. 

Redigert av Bay_liner

janet   
janet

side det er en DABx tråd her;

noen som kjenner til "duppeditter" som kan konvertere DAB+ signaler til DAB signaler? (evt FM signaler)

evt kjenner til et sted i Oslo området hvor man kan få bygget om en DAB radio til å ta i mot DAB+ signaler?

Redigert av janet

000   
000

Eg forstår ikkje all denne klagingen på DAB eg. Har enda tilgode å miste dabsignal der fm hadde dekning. Dekningen er faktisk mykje bedre enn noen gang. 

janet   
janet
Knurrbart skrev 26 minutes ago:

Eg forstår ikkje all denne klagingen på DAB eg. Har enda tilgode å miste dabsignal der fm hadde dekning. Dekningen er faktisk mykje bedre enn noen gang. 

det er ikke all klagingen sm er knyttet til dekning,

mye klaging går på kvalitet, DAB+ gir betydelig fattigere lydbillede enn FM

(jeg klager ikke, greit at båndbredden brukes til noe mer samfunnsnyttig enn FM kringkasting, men fattigere blir det)

000   
000

Men det er jo bare sprøyt. Lyden er bedre enn på fm., mykje bedre faktisk da den alltid er fullt oppe å går eller intet. .Om noen tror det er dårligere fordi det er digitalt kan ta seg en bolle for alt ut fra nrk er komprimert uansett til samme kvalitet. Kvaliteten på ymse kommersielle kanaler skal eg ikkje uttale meg om annet enn den var ræva på fm iallefall og sterkt komprimert.  

Ser og så det nevnes streaming -det blir jo akkurat det samme igjen da bitraten er den samme. Om man har dårlig lyd på dab så er det heller fordi man har kvasiløsninger eller noe Denver type skrammel. 

janet   
janet

jaha,

skjønner du har dyp innsikt i akustikk og lydkvalitet,

da sier jeg bare som Burger King, Have it your way

LALUNA II   
LALUNA II

Essensen er vel hvorfor stenge Fm nettet og tilføre folket en utgift av dimensjoner for at snobben skal ha det coolt med mange radiokanaler ...var godt fornøyd med det som var .......de har drede på draget så det holder .....blir vel snart reversert når de skjønner hva de har gjort men spørs å lenge de greier å holde på "stoltheten " de derre sossegutta :saint:

000   
000

Det var voldsom klaging da tv ble digitalt og. Det blei fort stilt når man fikk det i hus og såg forskjellen. 

Jasså du janet. Ja kansje akustikken blei dårligere i styrhuset av å skifte ut radioen til en med dab. Det er rart med det hva som kan påvirke. 

Siden du liker å sitere så kan også eg slå til med noe, ikkje et sitat men ord som er inspirert av meir som.

Eg har ører, eg har de beste ører. 

Karanda   
Karanda
LALUNA II skrev for 3 timer siden:

Essensen er vel hvorfor stenge Fm nettet og tilføre folket en utgift av dimensjoner for at snobben skal ha det coolt med mange radiokanaler ...var godt fornøyd med det som var .......de har drede på draget så det holder .....blir vel snart reversert når de skjønner hva de har gjort men spørs å lenge de greier å holde på "stoltheten " de derre sossegutta :saint:

En utgift av dimensjoner sa mannen med en Marex.........

Grand Banks jr   
Grand Banks jr
Karanda skrev 38 minutter siden:

En utgift av dimensjoner sa mannen med en Marex.........

Jeg regner med at denne var ment som en slengbemerkning. Kjenner ikke din eller deres historie. Men som utenforstående virker det litt herseteknikk når jeg leser den...

For øvrig var digitalisering av TV og radio med på å gi meg et spark bak. Så nå har jeg ingen av delene. Hverken i hus, båt eller biler. Her går det på streaming. Personlig tror jeg DAB-innføringen, med så dyre oppgraderinger privatpersoner må gjøre, vil føre til radioens marginalisering, om ikke død.

Når jeg leser side opp og side ned med folk som har problemer med å få til dekning, og det eneste svaret fra DAB-tilhengerne er "Kjøp riktig utstyr", så blir nok både jeg og mange frustrerte og lei. For det er det folk har trodd de har brukt tusenlapper på, såkalt "ordentlig utstyr". Det er å gå baklengs inn i fremtiden når folk opplever det så tungvindt å bytte til DAB at de gir opp. 

Jeg har opplevd NRK veldig arrogante i hele DAB-saken. De har kanskje ikke vært det, men det er min opplevelse av både dem og politikerne.

Erik   
Erik
Knurrbart skrev for 5 timer siden:

Det var voldsom klaging da tv ble digitalt og. Det blei fort stilt når man fikk det i hus og såg forskjellen. 

Dette handler ikke om klaging nå. Det dreier seg som du selv påpeker om : det er i ferd med å bli stilt,  folk hører ikke på nrk lenger, etter at de la ned fm. Og de er vel ikke helt ferdig å legge ned heller. Og lytter tallene er inkludert streaming.

Jeg er en av de som har sluttet. Hører mest spotify, litt utlandsk radio, og noe podcast. 

Farvell nrk radio. Lykke på reisen.

nerdegutta   
nerdegutta
Knurrbart skrev for 7 timer siden:

Før ferien kjørte jeg fra Drammen til Porsgrunn.

Mistet signalet 26(!) ganger på den strekningen. Bilen er en Caddy fra juni 2016. To av gangene var på overganger for dyr, en ved Barkåker og en ved Sandefjord.

... Og så er det rett ved Sundance Massasjebad utenfor Holmestrand. Pip åpent landskap, men hull i signalene...

Jeg er ikke spesielt imponert.

Pinkvin   
Pinkvin
Knurrbart skrev for 7 timer siden:

Ser og så det nevnes streaming -det blir jo akkurat det samme igjen da bitraten er den samme.

Blir ikke det vet du. På gode streamingapper kan man selv velge kvalitet. Men ikke på alle kanaler. Men NRK har alltid hatt strømmer i ulik kvalitet på de fleste kanalene de sender, om ikke alle. 

Men om en faktisk ikke hører forskjell så er det jo ikke noe å styre med .Er en fornøyd med DAB på sin Denver kjøkkenradio så smiler jo verden til en, da er det bare å smile tilbake. 

000   
000

Jaja her på sunnmøre kjører eg iallefall uten et eneste hull i dekningen. Lengste eg har vært er til Harpefoss etter dab var installert. Datt ikkje ut en eneste gang bortsett fra i Innfjordtunellen men den er underutbedring nå. På heimveg satt eg på fm og det var ikkje annet enn sus fra bygda var forlatt til eg kom til Åndalsnes. Og derifra kom og gikk det heile vegen. 

janet   
janet
Grand Banks jr skrev for 7 timer siden:

Jeg regner med at denne var ment som en slengbemerkning. Kjenner ikke din eller deres historie. Men som utenforstående virker det litt herseteknikk når jeg leser den...

For øvrig var digitalisering av TV og radio med på å gi meg et spark bak. Så nå har jeg ingen av delene. Hverken i hus, båt eller biler. Her går det på streaming. Personlig tror jeg DAB-innføringen, med så dyre oppgraderinger privatpersoner må gjøre, vil føre til radioens marginalisering, om ikke død.

Når jeg leser side opp og side ned med folk som har problemer med å få til dekning, og det eneste svaret fra DAB-tilhengerne er "Kjøp riktig utstyr", så blir nok både jeg og mange frustrerte og lei. For det er det folk har trodd de har brukt tusenlapper på, såkalt "ordentlig utstyr". Det er å gå baklengs inn i fremtiden når folk opplever det så tungvindt å bytte til DAB at de gir opp. 

Jeg har opplevd NRK veldig arrogante i hele DAB-saken. De har kanskje ikke vært det, men det er min opplevelse av både dem og politikerne.

Tror nok du har et poeng der. Men jeg synes det ville være synd om NRK radio gikk heden. Det vil nok sitte langt inne hos politikerne,

almenkringkasting har en ganske sterk plass i  norsk politikk, (som i en rekke andre land i Europa).

Dekningsmessig er det helt OK der jeg ferdes (om DAB+ dekningen blir like bra som DAB var).

Det som er mer bekymringsfult og som jeg synes har vært slett håndtert i informasjonen rundt stenging/DAB+ innføring

er at i praksis så er alt av DAB radioer og FM radioer bare å kaste. Med midnre noen kommer opp med noe som kan konvertere

DAB+ signaler til DAB og/eller FM signaler. Det er ganske mye penger på landsbasis å kjøre i søppelbøtten.

På diverse www sider og i brunevareforretninger etc snakker man over seg om disse såkalt DAB+ adapterne.

Det er etter mitt syn helt misvisende å kalle disse for adaptere, nærmest å kaste blår i øynene på folk.

Disse sk adapterne er jo helt enkelt bare en billig DAB+ radiomottaker som man kople til et stereoanlegg eller forsterker/høyttaler for å få lyd.

Radiomottakere flest vil jo ikke engang ha innganger der man kople til slike adaptere.

Jeg kan ikke huske å ha sett en radiomottaker som har andre innganger enn 230V AC og så antenneinnganger

for en eller flere av (AM, FM, DAB, DAB+).

(for min egen del så er konklusjonen bare FILLERN, dette ble svindyrt)

Pinkvin   
Pinkvin

NRK klarer seg alltid, de har så solid "standing" og finansiering. Men det er nok litt verre for de kommersielle kanalene som lever av reklameinntekter. For de er det direkte tap i kroner og øre når antall lyttere går ned så synker inntektene på flekken.

Hvorvidt det er et stort tap at svensk halvadel og noen andre utenlandske investorer får noen færre kroner i lomma hvis P4 går dårlig kan en jo alltids vurdere selv, men i et arbeidsmarked innen media som allerede er svært presset så er dette sånt som fort gjør at ting vipper i enda mer negativ retning for de ansatte. 

--

Og overgangen til nettbasert radio, eller at radio dør ut, er jo kortet vesentlig ned. 

Festina_Lente   
Festina_Lente

NRK var min eneste stasjon før DAB.

nå er jeg stort sett sluttet å høre på radio, orker bare 20 minutter om gangen av sleivkjeftene i RADIO Norge og P4.

DAB kjøper jeg ikke. Da måtte jeg gått til innkjøp av tre båtradioer, to bilradioer, til hytta, til heimen.

Nix, gidder ikke.

så farvel NRK - lykke til på reisen som en sa.

dere er dypt savnet.

Grand Banks jr   
Grand Banks jr

Noen fakta:

Hvis jeg har lest tallene riktig:

NRK mistet 14% av sine lyttere.

Mer alarmerende er det at NRK har mistet 35% av sine lyttere på P3 (unge lyttere).

Dette er tall fra FØR FM er "slukket" for mer enn 50% av folket. Lurer på hva tallene sier etterpå...

I september" slukkes" mesteparten av nettet i resten av landet (målt i befolkning).

Minner om at unge lyttere er fremtiden. Hvis deres vaner går fra å lytte på radio til å lytte på noe annet, så dør radio som media. Om 20 år er det de som bestemmer NRK sine rammebetingelser. Men mange av dem som er varme tilhengere av DAB er da stort sett utenfor bestemmelsesrett eller ikke her lenger.

http://www.radionytt.no/r17176.php

Lindita   
Lindita

Makan til surmuling og grinete kællær.

En høvelig DAB-radio koster lite.  Som en tank med diesel, og jeg har seilbåt.  Hvor fin radio dere med motorbåter kunne fått gidder jeg ikke tenke på engang.

Dekningen for DAB er bra, men det er fryktelig mye dårlige antenner.  Finn ut hvordan et Faradays bur virker.  Det er her vi plasserer vindusantenner i bil.  Samme antenna brukes i båt, gjerne bortgjemt bak og under.  Det kan bare ikke bli bra.

Lydkvaliteten for DAB som system er bra.  Om noen aktører velger å redusere kvaliteten for å øke kvantitet er det ikke systemets feil.

NRK med masse attåt, værmelding hele døgnet, rock, musikk for fruen.

Espen 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn