Jump to content

Ja, det blir D5L-kurs på baatplassen denne vinteren også


Poseidon

Recommended Posts

Vi satser på å gjenta suksessen fra tidligere år: D5L-kompaktkurs starter i løpet av oktober og D5LA-kurset følger like etter :thumbsup:

Nå som tidligere legger vi opp til å arbeide oss gjennom hele pensum via nettet, med presentasjon av nytt stoff, kartseilas og oppgaveløsing inne på en del av baatplassen som vi kaller for "Klasserommet vårt".

D5L-kompaktkurset foregår på en avlukket del av baatplassen, kalt "klasserommet vårt", hvor kun deltagerne slipper inn. I tillegg til arbeidet på nettet har vi to obligatoriske samlinger ombord i Nattruten SANDNES i Stavanger havn. Samlingene foregår i februar og mars/april 2017. Kursdeltagerne kan bo rimelig og greit ombord i skipet, noe som de aller fleste deltagerne foretrekker.

I løpet av kurset gjennomgår vi disse fagene ihht den nye  læreplanen fra Sjøfartsdirektoratet:

  • Navigasjon
  • Navigasjonshjelpemidler
  • Sjøveisregler og brovakthold
  • Skipslære
  • Sikkerhet
  • Motor og teknologi

På de nevnte samlingene gjennomgåes stoffet enda en gang, supplert med oppgaver og øvelser - og så avsluttes hver samling med eksamen i tre fag.

Noe av det viktigste, som er nytt i denne læreplanen sammenlignet med tidligere, er to nye fag, to praktiske fag som nå er blitt obligatoriske:

  • Navigasjonshjelpemidler i praksis
  • Fremføring av fartøy

Disse må naturlig nok foregå ombord i fartøy og da er det skoleskipet POSEIDON II som blir benyttet.

 

Her er kjøreplanen for D5L-kurset denne vinteren:

D5L-kompakt_2017-2018.jpg

D5L_Samlingen i Stavanger_2018_febr.jpg

D5L_Samlingen i Stavanger_2018_april.jpg

Link to post
Share on other sites

YngveKL skrev for 5 timer siden:

Kjempetiltak! Hvilke priser er det snakk om for disse kursene? :smiley:

 

Når det gjelder D5L-kurset så er prisen for komplett kurs, inklusive sjøkart, lærebøker, materiell, samlingen i Stavanger, praksisttur og eksamensgebyr summert til NOK 19.200.
Det eneste som kommer i tillegg er den enkelte kursdeltagers utgifter til reise og opphold under samlingene.
De aller fleste deltagerne velger imidlertid å bo ombord i SANDNES og spise alle måltider ombord. Dette gjøres opp med damene som driver båtens venneforening, og jeg ser at det beløper seg til ca NOK 3-4.000 pr samling.

 

I gjesteboken på våre hjemmesider ligger en del tilbakemeldinger fra tidligere deltagere.

 

 

Redigert av Poseidon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har fått spørsmål på IM og pr telefon om hvordan det ligger an med D5L og de nye D6- og D7-sertifikatene som er under oppseiling, dvs for yrkesfartøy over 8 meter.

Til det må jeg bare svare at intet er avgjort, den reviderte kvalifikasjonsforskriften er pt ute på høring.

Men som en generell betraktning vet vi jo at "overgangsordninger" vanligvis er bedre enn den "permanente" som kommer etterpå, dvs har man sikret seg D5L  -  så ligger man betydelig bedre an enn om man ikke har dette ....

 

Link to post
Share on other sites

jotto skrev for 1 time siden:

Jeg oppfyller ikke kravet på 3 år med båt over 8 meter, men jeg kunne tenkt meg å lese pensum til D5L av ren nysgjerrighet og generell interesse for båt og sjømannskap. Er det mulig å kjøpe lærebøkene og evt annet pensum uten å ta kurset?

 

 

Hei igjen,

som et alternativ til 3 år og 8 meter har man muligheten for å avlegge "Praktisk utsjekk", dermed er den delen i boks.

 

Når det gjelder bøker og selvstudier limer jeg inn noe som jeg svarte i en IM til en annen på samme spørsmålet for et par dager siden:

"....Mht bokliste så bygget jeg opprinnelig D5L-kurset rundt boken som heter "Fritidsbåtskipperen" av Ulseth m.fl. Den har jeg brukt i snart 15 år og blir mindre og mindre fornøyd år for år, og den er definitivt uegnet til selvstudium. Men det blir litt mye bry å legge om hele kurset så jeg sliter med den litt til ....

Gjennom årene har jeg supplert med mye egenprodusert stoff og på motor har jeg gått over til å bruke "Dieselmotorhåndboken".
I navigasjonen går det mye på kartseilas og oppgaver som er tilpasset det nivået man befinner seg på og som jeg har laget til det bruket."

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er tydeligvis blitt populært å leie båt i utlandet for jeg får jevnlige spørsmål om hvordan det stiller seg med D5L "utaskjærs".

Svaret er enkelt og greit: når det gjelder fartøyer inntil 24 meters skroglengde så har hvert land frihet til å lage egne sertifikater og ordninger  -  og det gjør de til gagns!

 

Et norsk D5L- eller D5LA-sertifikat er derfor i utgangspunktet gyldig som sertifikat på et fartøy med norsk flagg. Men disse norske sertifikatene er vel anerkjent utenlands og derfor vil f.eks utleiere godta dem som kompetansebevis ved leie av landets fartøyer.

 

I Kroatia har man f.eks gjort en grundig jobb med å vurdere "all verdens sertifikater" og kommet frem til at med et norsk D5L-sertifikat er man kvalifisert til å føre kroatisk båt inntil 100 brt. Med et norsk D5LA-sertifikat er man kvalifisert til å føre kroatisk båt inntil 500 brt  -  og det burde jo holde for de fleste ....

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det går med raske skritt mot start for D5L-kurset og pakkene med materiell, sjøkart, bøker og annet sendes ut til uken.
Idag kom påmelding fra en gruppe fem sjøspeidere som planlegger langtur.
Vi har fortsatt plass til noen flere, men nøl ikke for mange dager ....

 

Bildet viser et utsnitt fra D5L som startet her i Stavanger for en uke siden, med 24 ivrige og topp motiverte deltagere!

 

IMG_2385.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...