Jump to content
  • Sign Up
Olepo

Vil kjøpe minigraver - noen med erfaringer?

Recommended Posts

Olepo   
Olepo

Hei! Jeg skal opparbeide hage på egen tomt og vurderer derfor å kjøpe en minigraver til dette prosjektet. Det er en skrå tomt, så det skal settes opp noen lave støttemurer og tilføres en del masse, planeres osv.. Siden det er et relativt omfattende prosjekt tenker jeg at det kan være praktisk å ha en egen maskin fremfor å leie. Maskinen kan selges når arbeidet er sluttført.

Tenker at en maskin på 3-4,5t vil være passende. Det er naturligvis ikke aktuelt å kjøpe noen ny maskin til hobbybruk, og ut ifra annonsepriser på finn.no blir det nok en maskin fra rundt år 2000. Maskiner i dette segmentet til "fornuftig/riktig" pris selges imidlertid svært raskt. Vil være en fordel å finne en privateid maskin der mva allerede er betalt.

Hvis noen har erfaringer - er det noen merker som anbefales fremfor andre? Vil helst styre unna "kinavare", mest pga deletilgang. Kan være greit med et merke med trygg importør og forhandlere.

Har lyst på hydraulisk pusseskuff, eller i det minste at maskinen har tilleggshydraulikk som gjør dette mulig. Har forstått at en del bruktimporterte maskiner ikke har tilleggshydraulikk. Noe annet å tenke på?

Fordeler/ulemper med stålbelter vs gummibelter? De fleste går på gummibelter, men det finnes noen eldre maskiner med stålbelter. (Maskinen vil ikke bli kjørt på vei eller ferdig opparbeidet plen.)

Vil være takknemlig for tips og råd, gjerne også et lite hint om noen vet om en passende maskin som skal selges:smiley:

nomen   
nomen

Først og fremst, kan du skru selv?

Det er fort at det må skiftes en slange eller noe, og da blir det dyrt hvis du må ringe til servicemann.

Husk også at deler til slikt er svindyrt, båtpenger blir småtterier iforhold, og det spiller ingen rolle om maskinen er stor eller liten.

Jeg er fordelen med å ha en maskin selv, og slippe tidspress, men jeg ser også muligheten for at den blir stående i uker å vente på deler og ingenting blir gjort.

Jeg hadde nok sett på muligheten for å leie maskin igjen.

Spør om priser.

Planlegg at du tar noen økter (dager) med effektiv jobbing. Og at alt er klart før du leier maskin.

Skal du kjøpe, bør det bli enten Volvo,CAT eller Kubota. De er dyre i innkjøpt, men er nok de som er lettest å omsette videre.

Olepo   
Olepo

Hei nomen, godt og viktig poeng. Man bør forvente at ting kan skje med en eldre maskin.

Jeg jobber som servicetekniker, (riktignok på litt annen type maskiner), og kan nok fikse en god del selv. I forbindelse med jobb bruker vi også slangeverksteder og utstyrsleverandører som forhåpentigvis kan gi meg noen fordeler ved privatkjøp.

Slanger og vanlige servicedeler ser jeg derfor ikke på som noe stort problem, men skulle det ryke noen større hydrauliske komponenter som pumpe, belte-/svingmotor, ventiler osv blir det fort kostbart ja..

Fordelen med egen maskin er at det blir mer fleksibelt, mindre væravhengig og man kan bruke den når det passer. Det vil også være enklere å tilpasse i forhold til innkjøring av masser, leveranse av blokker osv.

Merkene du nevner er nok av de som holder seg best i pris, både ved innkjøp og salg. Er vel kanskje en kombinasjon av merkevare, kvalitet og forhandlernett som gjør at disse ligger i øvre sjikt??

Men ser samtidig at maskiner som Kobelco, Hanix, Bobcat, Takeuchi, Neuson, IHI og PelJob(Volvo?) selger som "ferske wienerbrød" hvis maskinene ser greie ut. Maskiner som legges ut til tilsynelatende god pris selges ofte i løpet av noen timer.

Edited by Olepo

Sjeldenutpå   
Sjeldenutpå

Min erfaring er med mindre maskiner. Eg har hatt 1.5t hanix av eldre type for mange år siden. Nå har eg caterpillar 1.8t. 2007. Kanskje servicenett og deletilgang kan forsvare pris på maskina, men fysj for nokre delepriser.  Eg ville sjekka andre merker.   Cat maskina har iallefall ikkje mindre slakk nå ved 2500 timer en hvilken som helst kinamaskin.  Og truleg er det meste laga i kina. 

Men den er stille og romslig og heldt betre lakk og mindre rust en billige maskiner.

Gunga Din   
Gunga Din

Min erfaring, så stor maskin som mulig som passer for jobben.... Volvo/Cat/Kubota    en skuff på minst 0,5 m3 så maskinen orker litt, hvis du skal flytte på stein o blokk....da lander du rundt en 15 tonns maskin.....

personlig tror jeg att jeg hadde leid med pilot....da går jobben mye fortere.... 

Bruflaat   
Bruflaat

Har en Volvo 3.5t som jeg har brukt i noen år nå, med hydraulisk pusseskuffe også. Fin maskin som har gått uten store problemer. Skulle du kjøpe en Volvo må du passe på at styringspanelet er byttet eller så må du prute den ned da du mest sannsynlig må bytte det på et tidspunkt. Lett jobb, men 20k. Du trenger nok ikke noe mer enn 3.5t maskin på gummibelter. Ble selv overrasket over hvor mye man faktisk kan gjøre med en slik maskin. 

Gunga Din   
Gunga Din
boble65 skrev 20 minutter siden:

15 tonner for og fikse hage er vel litt i overkant?

nei faktisk ikke (nå litt beroende på hvordan hagen ser ut, givet!)

men hadde du fått inn en Volvo EC 135 el 160 med Rototilt så hadde det skjedd underverk på bare ett par dager!

locoLobo   
locoLobo

Jeg kjøpte en mer eller mindre utslitt Hanix for noen år siden, tror modellen var rundt 95,  3 tonner.  Fantastisk maskin, hadde den i 6-7 år.  

Underveis var det ubetydelige påkostninger, kr 5000 til bytte av defekt belterulle da jeg kjøpte maskinen. To slanger som måtte byttes underveis, 2x1000 penger. Det er det hele på disse årene. Masse til som burde vært byttet av bolter og slikt, men til privat bruk kan man tøye grensene. 

3 tonn er passe størrelse, krefter i massevis, tyngde nok, og egner seg til mye mer enn å rote i blomsterbed. 

Tonnasjen gjør den smidig å transportere, kjenner du en bondetamp med solid henger på traktoren klatrer maskinen lett opp der.

Gummibelter på den jeg hadde, halvslitt når jeg kjøpte den, og halvslitt når jeg solgte. Ville tilstander når jeg annonserte maskinen, kunne solgt den mange ganger. Ble solgt usett til fornøyd kjøper for nesten det samme som jeg ga for den.

Den ordnet tomt rundt 3 hus, med utgraving og planering, og drenerte rundt et hus.  Kjørte storsekker med ved opp bakker, la ut jord med den, bare fantasien setter grenser for bruksområde.  

Hadde ikke pusseskuff og savnet det ikke heller. Helt utrolig hvor fint det blir når man lærer seg å bruke skjæret.  Det virker for meg som tilsvarende maskin vil dekke ditt behov.  

Olepo   
Olepo

Takk for gode innspill.

Først og fremst er det uaktuelt å benytte en 15t maskin. Det er begrenset plass/tilgjengelighet på baksiden av huset så det lar seg ikke gjøre.

Jeg tror nok man kan utrette mye med en maskin på 3 til 5t. Om det tar noen timer ekstra så er det helt greit:smiley:.

Tomten er i utgangspunktet grovplanert, så ikke mye grov stein som skal flyttes. Må få inn masse for å rette en rufsete skråning bak huset, grave ut og fundamentere for støttemurer og trapp, rette av med jordlag og lage plen osv. Støttemurene blir sannsynligvis stablet av ferdige betongblokker.

Hadde nok vært lettvint å leie inn noen proffer til å fikse alt, men for det første vil det bli svært kostbart, og for det andre har det vært et par stykker å sett på tomten som begge skulle komme med en plan og et prisoverslag, men ingen av de har fulgt opp. Har sikkert nok annet å gjøre..

Bruflaat og locoLobo: Det er vel i tråd med mine egne tanker, at en maskin i denne størrelsen vil være grei til et slikt prosjekt.

Håpet er at hvis jeg kjøper en brukbar maskin og unngår større havarier/påkostninger vil den fortsatt ha en grei salgsverdi etter et år eller to. Skulle det bli nødvendig å bytte noen dyrere deler er det nok likevel ikke så mange timene med proffgraving som skal til før dette er tjent inn..?

Edited by Olepo

Shore   
Shore

Ikke minst så er det vel alle gutters drøm å sitte bak spakene i en gravemaskin og det får man vel ikke om man leier inn hjelp?  :wink:

Løp og kjøp. 

Olepo   
Olepo
5 hours ago, Shore said:

Ikke minst så er det vel alle gutters drøm å sitte bak spakene i en gravemaskin og det får man vel ikke om man leier inn hjelp?  :wink:

Det ligger nok noe der også ja:yesnod:

Gunga Din   
Gunga Din
Shore skrev for 6 timer siden:

Løp og kjøp. 

Olepo skrev 49 minutter siden:

Det ligger nok noe der også ja:yesnod:

:giggle::giggle: mistenkte det.......har jobbet med Anlegg hele livet (litt over 30 år), ikke bak spakene, det har jeg testet det det og.......

det er derfor jeg anbefaller så stor maskin som er praktisk mulig + en erfaren pilot.........det blir oftest det billigste, går fortest, og med best resultat...........men for all del....løp og kjøp en motorisert spade (H1....kallte vi det før i tiden !)

Pinkvin   
Pinkvin

Tok maskinførerprøven i militæret for 30 år siden på graver og dumper, men har ikke jobbet betalt som maskinfører.  

Er veldig enig med Gunga Din. 

Lånte minigraver av naboen for å planere ifht et tilbygg osv på egen eiendom. Satt i timesvis bak spakene og koste meg, men det var ikke særlig effektivt med en så liten graver. Veldig mye raskere enn å grave for hånd selvsagt. Men om tidsbruk ikke er vesentlig hadde jeg nesten valgt den fysiske fostringa bare for å få treninga ;-)

Så enden på visa var å sette jobben bort til en annen nabo som leide inn den største graveren som var praktisk mulig å bruke på tomta og fikk jobben gjort i en fei. Og jeg humpa rundt i en sånn "kjørende trillebår" for å få flytta unna en del masser. 

--

Jeg kunne forsåvidt hatt en minigraver til å gjøre småjobber på tomta, men ikke for å gjøre "ordentlige"/større jobber, da må en ha størst mulig redskap til jobben syns jeg.

Shore   
Shore

Jeg ser absolutt nytten av en stor maskin. Har nettopp vært med på et veiprosjekt hvor det ble brukt en 25 tonns maskin og en meget kyndig operatør, mildt sagt forbløffende hva som ble utført i løpet av kort tid.

Personlig har jeg ønsket meg en "motorisert spade" i mange år. Har pga leddproblemer ikke kunnet ta særlig kraftige tak med krafse og spade, men har mange morsomme prosjekter "i hodet" som jeg gjerne skulle ha utført. For mine ønsker er jeg overbevist at det hadde holdt med en "spade" på mellom ett og to tonn, som jeg også hadde kunnet forflytte mellom hjem og hytte med eksisterende bil/henger.

Har sett etter slik maskin i prisklassen rundt 100 k, men har vegret meg mot mange av tilbudene, da jeg ikke har erfaring fra slike maskiner og ikke tør gå på et prosjekt med mulige utgiftsbomber. Hadde maskinene som står avertert på nettet hatt noen form for garanti, hadde det nok stått et orange vidunder  i hagen for lenge siden. F.eks denne  https://www.finn.no/b2b/construction/ad.html?finnkode=109199954   Kubota KX36-3 kr. 65.000,- + mva

Tror som nevnt tidligere i tråden at en populær maskin i grei prisklasse hadde kunnet blitt solgt videre uten særlig tap etter endt bruk.

Sjeldenutpå   
Sjeldenutpå

Det er ingen problem å fikse store jobber med små maskiner. Eg har gravd ut tomter og drenert rundt hus, planert og masseforflytting med 1.8t maskin.  Men sjølvsagt tar det lenger tid å kjøre vekk 80 tonn masse med liten maskin og beltebåre. 

Olepo   
Olepo

Størst mulig maskin med en dyktig og erfaren mann bak spakene vil uten tvil være mest effektivt. Om det totalt sett blir billigst er jeg nok litt i tvil om. Fikk aldri noe prisoverslag/tilbud fra de to som har vært på befaring, men vet hva naboen betalte - og hans prosjekt var enklere/langt mindre omfattende enn mitt..

Nå er det som nevnt begrenset plass og tilgjengelighet på to av sidene pga hus og veranda, vil tro at en 5t maskin er maks av det som kan komme frem her. Er naturligvis amatør, men tror fortsatt at mye kan gjøres med en maskin på mellom 3 og 5t. Vil tro at det også er relativt stor forskjell på f.eks en 1,5t og 3,5t minigraver når det gjelder rekkevidde og kapasitet.

Skulle alt mot formodning skjære seg underveis er det alltids mulig å få proffer til å sluttføre, og legge maskinen ut på finn.no. Forhåpentligvis kan den selges videre uten alt for stort tap.

Forøvrig fint å høre om positive erfaringer med Hanix da det er en del av disse ute i markedet.

Olepo   
Olepo
7 hours ago, Sjeldenutpå said:

Det er ingen problem å fikse store jobber med små maskiner. Eg har gravd ut tomter og drenert rundt hus, planert og masseforflytting med 1.8t maskin.  Men sjølvsagt tar det lenger tid å kjøre vekk 80 tonn masse med liten maskin og beltebåre. 

Godt å høre at dette er mulig. Naturligvis tar det lengre tid med en liten maskin, men gjør man arbeidet selv slipper man å tenke timepris:smiley:.

Litt forskjell på hobby og profesjonell drift.

Propell1   
Propell1

Flott tråd! Jeg trenger virkelig en "motorisert spade" pga alder og diverse "vondter" i ledd m.m... Alt fra 1,5 t og kanskje litt mer er helt ok til hobbybruk (ut fra egen erfaring med leiemaskiner). Fleksibilitet og at maskinen er tilgjengelig hele tiden, er verdt mange penger.  Poenget er jo at det er litt kos og morro å gjøre ting sjøl og få det slik man vil ha det også -stort sett på første forsøk. Tiden ting tar er gratis for noen, kostbar for andre så der ligger nok noe av grunnen til at dette vurderes så forskjellig.

Utrolig hvor ofte det er en litt eldre mann kan ønske seg en sterk håndtlanger. Hittil har jeg utnyttet at elefantjekken min i garasjen kan brukes til mer enn å løfte en motor - og den har gjennomgått de mest utenkelige løft den aldri var laget for. En minigraver derimot, ville parkere denne hjelperen helt.

Hvis du nå kjøper en slik maskin, håper jeg at du også kan fortelle litt mer om hva du kjøper  - og om du vil dele noen erfaringer også?  Dette er som med båten, ingen ting er bedre enn å lære av andres suksess, feil eller tabber?!

locoLobo   
locoLobo

Forskjellen mellom 1.5 og 3 tonns maskin, er omtrent som å gå opp fra 15 fots båt til 22.  Den er også dramatisk i hva man kan gjøre :-)

Til jobb som gjelder masseforflytning, komprimering, samt krav til at arbeidet skal være både morsomt og ikke ta flere år, mener jeg at du bør ikke lukte på særlig mindre maskin enn 3 tonn.  

1,5 - 1.8 er ikke brukbart til slike oppgaver.  3 tonner har jeg hatt og er optimal til den type mindre jobb. Har også leid en 4.5 tonner for noen år siden, da begynner det å kreve litt plass, og transportvansker, selv om det fortsatt er en smidig maskin.  

Ditt valg, men ligg unna de minste er mitt råd i alle fall.

Olepo   
Olepo
12 hours ago, Propell1 said:

Hvis du nå kjøper en slik maskin, håper jeg at du også kan fortelle litt mer om hva du kjøper  - og om du vil dele noen erfaringer også?  Dette er som med båten, ingen ting er bedre enn å lære av andres suksess, feil eller tabber?!

Planen er fortsatt å investere i egen maskin på 3 til 4,5tonn, og jeg ser etter brukte maskiner på finn.no hver dag. Har observert at attraktive maskiner selges svært raskt. Nå blir det vel uansett ikke gjort noe særlig i vinter, så jeg har litt tid til å jakte på rett maskin.

Hvis det er interesse vil jeg naturligvis følge opp både med info om maskin og erfaringer underveis i arbeidet:thumbsup:

Edited by Olepo

Olepo   
Olepo
14 minutes ago, locoLobo said:

1,5 - 1.8 er ikke brukbart til slike oppgaver.  3 tonner har jeg hatt og er optimal til den type mindre jobb. Har også leid en 4.5 tonner for noen år siden, da begynner det å kreve litt plass, og transportvansker, selv om det fortsatt er en smidig maskin.  

Ditt valg, men ligg unna de minste er mitt råd i alle fall.

Takk for at du deler erfaringer. Dette er helt i tråd med hva jeg tenker selv, og jeg har i utgangspunktet sett etter maskiner mellom 3 og 4,5t.

Kommer nok frem med en 5 tonner også, men det er maks størrelse. Transport er egentlig ikke noe tema da maskinen må fraktes hit etter ev kjøp og blir nok da værende her til arbeidet er avsluttet.

Bruflaat   
Bruflaat

https://www.finn.no/109935780

Så denne fine maskinen! Er nok fra forhandler desverre, men byttet kontroll panel som jeg nevnte tidligere, samt med hydraulisk pusseskuffe og grøfteskuffe! Absolutt en å følge med på blir den ikke solgt utover vinteren nå. Lik maskin jeg har hatt i 5år uten noen problemer ihvertfall. Godt med varme i den og. 

Olepo   
Olepo
13 hours ago, Bruflaat said:

https://www.finn.no/109935780

Så denne fine maskinen! Er nok fra forhandler desverre, men byttet kontroll panel som jeg nevnte tidligere, samt med hydraulisk pusseskuffe og grøfteskuffe! Absolutt en å følge med på blir den ikke solgt utover vinteren nå. Lik maskin jeg har hatt i 5år uten noen problemer ihvertfall. Godt med varme i den og. 

Takk for info. Jeg har sett den, sendte også en melding til selger tidligere og fikk bekreftet at det tilkom mva på kjøpesum. (Dette var da ikke opplyst om i annonsen).

Ser ut til å være en god maskin, greit utstyrt og passe størrelse til mitt behov. Det er i utgangspunktet bare to "utfordringer" med denne; For det første vil prisen med mva havne et stykke utenfor budsjett. Nå står det at selger er åpen for bud, men det spørs hvor langt han kan strekke seg. Tror han har senket prisen i annonsen en gang allerede, det er nok ikke den beste tiden for salg av en slik maskin..

...På den annen side tror jeg en slik maskin holder seg godt i pris, og det kan nok lønne seg å kjøpe en maskin med "riktig" utstyr som ikke er helt oppbrukt i utgangspunktet.

Punkt 2 er at maskinen etter det jeg forstår befnner seg i Stavangerdistriktet, mens jeg holder til i Vestfold. Dette gjør at det fort vil koste en del med transport.

Noen som har en formening om hva det kan koste å frakte en 3,5 tonns gravemaskin fra Stavanger til Holmestrand i Vestfold??

Edited by Olepo

Bruflaat   
Bruflaat

Uten å vite annet enn å følge med på Facebook gruppa Fraktekrigen Norge tror jeg faktisk ikke det er så mange lappene for å få den fraktet over. Mange som kjører den strekninga hver uke med tom lastebil/lett lastebil. Og er som du sier, denne faller neppe mye i pris med ditt bruk.