Jump to content

? Levetid på matepumpe ?


Walter_S

Recommended Posts

:lol: Levetid på matepumpe? :lol: Har i lengre tid slitt med "falsk" luft i dieselfilteret på min Yanmar 2QM15.


Som noen av dere kanskje husker, så har jeg satt på nytt komplett filterhus på motoren (siste finfilter),

- har skiftet ut min gamle, morkne CAV vannutskiller med et komplett Lucas filter / vannutskiller.

- Har byttet nesten alt av dieselslanger,

- skiftet og satt på nye slangeklemmer (både 2 og 3 etterhverandre, hvor det er plass) og

- teitet alle pakninger, blindplugger og slangenipler.

- Har til og med tatt ut dieseltanken for rengjøring, og luftet systemet utallige ganger.

 

Motoren starter fint, jager kanskje litt (ca 50 rpm) når motoren er kald, så går den pent i ca 1-2 timer (i gear), så begynner den å miste turtall, tar seg igjen hvis jeg gir gass, men når jeg tar gassen helt ned, så harker motoren og av og til stopper den. :eek:

 

Har hittil åpnet lufteskruen på toppen av dieselfilteret, med manuell pumping på matepumpen til ren boblefri diesel kom ut og startet opp igjen. Så går motoren tilsynelatende fint i nye 1-2 timer, og hele *#%$@§x* :lol: gjentar seg.

 

Er nå :wink: 100% sikkert på at alle forbindelser fra tanken frem til høytrykkspumpen er tett, likevel får jeg luft i dieselfilteret!

I dag var jeg på fjorden i ca 2 timer da det skjedde igjen. Kom meg greitt hjem, etter lufting (dét kan jeg nå nesten i blinde!!!) – men jeg kan ikke fortsett på denne måten. Det tar liksom hele gleden ved å ha båt!

 

Det eneste jeg ikke har tatt ut for rens / service er selve matepumpen. Kan ikke skjønne at det kan være noe annet!

 

Før jeg satt i gang med all rensing (vannutskiller, filter og tank) hadde jeg en del dieseldyr / vann og gørr i systemet. Kan det være at:

 

Enten: Matepumpen (Spørsmål nr 1: Sitter det et filter inni den?) er full av gammel dritt som gjør at motoren bruker mere diesel enn matepumpen kan levere, og at det derfor oppstår et vakuum / og luft (høres ikke logisk ut - gjør det det?) i den? Her må jeg tilføye at diesel-returen fra dysene går inn på toppen av dieselfilteret, og ikke til tank!? Kan det være årsaken?Bilde

 

Eller: Matepumpens membran (Spørsmål nr 2: Tror i hvertfall at det er et membran inni den?) er utslitt? Eller for den saks skyld hele matepumpen er slitt?

Det enkleste hadde selvfølgelig vært å ta av matepumpen for rens / service – men da er jeg på upløyet mark igjen – har aldri gjort dette før!<brBilde

Spørsmål nr 3: Hvordan gjør man det? Skrur man opp de 4 stjerne-skruer (lar underdelen av pumpa sitte på blokka) for å ta av toppen

Bilde

– eller tar man av hele matepumpen fra blokka (festet med 2stk 6-kant bolter)?<brBilde

 

Når jeg tar ut pumpen for rens, hva må jeg passe på og hva kan jeg forvente meg?

Spørsmål nr 4: Er det en pakning mellom selve pumpehuset og blokka?

Spørsmål nr 5: Er det en pakning mellom over- og underdelen av selve pumpa? Det er klart at jeg må kjøpe nytt membran og ha det liggende, i tilfelle.

Og Spørsmål nr 6: Når jeg setter pumpen på plass igjen, hva må jeg passe på? For det er sikkert en eller annen mekanisk overføring fra blokka (register?) til pumpen? Klarer jeg dette selv, eller er dette noe for en fagmann?

 

Takknemlig for alle svar og innspill, fra de av dere som har gjort denne operasjonen! :wink: Hilsen, Walter

 

Med et nytt :lol: langdrygt innlegg.....

Link to post
Share on other sites

1) Det er intet filter i matepumpen din.

2) Det er en membran inne i matepumpen.

3) Du skrur ut de 2 sekskantboltene fra blokka.

4) Det er en pakning mot blokka fra pumpehuset.

5) Det er en pakning mellom overdelen og underdelen av selve pumpa.

    Alternativt er det en del av membranen.

6) Det er en mekaninsk overføring, men det er likevel bare å sette pumpehuset rett på plass.

 

Lotus

 

PS: Få en egen retur til tank.

Link to post
Share on other sites

ad pkt 6:

 

Vær litt oppmerksom når du monterer tilbake pumpemekanismen. Litt avhengig av stillingen på motoren, så kan det være litt "tricky" å vippearmen til å legge seg slik som den skal. Kanskje vil du også merke trykket fra returfjæren i matepumpen. Det er slett ikke noe problem, men bli ikke forundret hvis du blir stående og dille litt før alt faller fint inn på plass.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Du får nok luft inn  i systemet av en eller annen grunn.Utfordringen er å finne ut hvor dette skjer.En grei måte er å sette inn en gjennomsiktig plastslange. Det skal ikke være luftbobler eller skum i drivstoffet.Slangen må flyttes etter eleminasjonsmetoden til lekkasjen finnes.

 

Alternativt kan du sette systemet under trykk for lettere å finne lekkasjen. Her kan den tidligere omtalte sykkelslangen/sykkelpumpe brukes for å trykksette systemet.

 

Utfordringen blir å få koble seg til og du trenger trolig noe fittings av ymse slag.

 

Du gjør trolig lurt i å koble inn et manometer mellom fødepumpa og innsprøytningspumpa for å se om fødepumpa leverer det trykket den skal.

 

Du bør bygge om slik at dysereturen går direkte til tanken.

 

Dersom der er en overstrømningsventil så er det denne som bestemmer trykket i systemet, men kan tyde på at du ikke har det siden du ikke har retur til tanken.

Link to post
Share on other sites

Hei,

En god regel, og det er ikke meningen å være belærende:

Oppstår det feil (falsk luft i ditt tilfelle), etter at man har skrudd et sted, så let der, ikke skru flere steder på en gang. Det er sjeldent at det plutselig oppstår en lekasje av seg selv.

Håper du finnner kjapt ut av det

Link to post
Share on other sites

Hei!

Hvordan er slangene plassert mellom tank og motor?  Prøvde selv med gjennomsiktige slanger og var forskrekket over å se hvor mye luft som sto igjen i slangene etter at jeg  hadde luftet til det ikke kom mer ved fødepumpen. Problemet er at det er omtrent umulig å få lufta ut av slangene dersom det ikke er stigning hele veien fra tanken. Hos meg hadde dieselslangen f.eks en bue nedover 180* før den gikk opp og inn i CAV-filteret. Det var ikke sjans å få sugd lufta ned gjennom den buen... Det som skjer er at lufta blir stående som større eller mindre bobler på alle "høydepunktene" på slangen mens dieselen renner i underkant av boblene når du lufter. Med en gang båten beveger på seg kunne så lufta ha flyttet seg nærmere motoren.... Eneste måten å få ut lufta dersom den står i slangene er i så fall å dytte på slangene mens du lufter slik at du skyver lufta framover mot lufteskruen. I min båt lå dieselslangen fra tank til motor i en skikkelig berg-og-dalbane og jeg ville aldri kunne ha luftet ut all lufta i slangene med matepumpa.

Jeg har lagt opp nye slanger med vannutskilleren litt høyere enn både tank og matepumpa og med slanger som går med gjevn stigning fra tank og matepumpa og opp til vannutskiller. Har også montert en kran på tilførselen ved tanken. Dermed vil evt luft i slangene bevege seg oppover og inn i vannutskilleren. For å lufte systemet behøver jeg nå bare å fylle på diesel i tanken slik at det står oppover i påfyllingsrøret og dermed høyere enn vannutskilleren. Åpner jeg så lufteskruen på vannutskilleren vil eventuell luft presses ut her....

Ønsker deg lykke til ! Selv fikk jeg mer eller mindre ødelagt sesongen i fjor fordi jeg aldri visste om motoren fungerte når jeg trengte den,- (men nå kan jeg lufte motoren i søvne.....) Problemene hos meg viste seg å være den originale stengekrana på dieseltanken som jeg var så dum å teste. Dermed ble det tydeligvis skade på en pakning....

 

Athene

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...