Jump to content
Sign in to follow this  
motorcruiser

Seile/kjøre nyinnkjøpt båt hjem fra utlandet

Recommended Posts

motorcruiser   
motorcruiser

Er det noen som vet hvilke papirer man må ha med seg , når man skal seile/kjøre båt til Norge fra utlandet.

Jeg har kjøpt brukt motorbåt I Belgia som jeg skal kjøre hjem I påsken. Får ikke registrert båten I Norge før den er bet moms for . Dette kan først skje når jeg har fått den til Norge.

Av papirer har jeg  kjøps kontrakt, og CE marking dokumentasjon.

Hva mer MÅ man ha (om noe ), når vi legger I vei oppover  Belgia,Nederland,Tyskland,Danmark, Sverige

Prestige

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Så vidt jeg vet er det ingen krav til bestemt dokumentasjon for å føre båten nordover eller for å "bevise" at du er berettiget til det. Det er selvsagt fornuftig å ha dokumentasjon for ditt eierskap, og for utklarering fra avgangshavnen, men ellers burde du klare deg fint. Beste tips er å spørre årets båtentusiast 2013, sap_2000, som har gjort denne øvelsen, i en hentetråd av episke proporsjoner.

motorcruiser   
motorcruiser
Båtadvokaten skrev for 16 timer siden:

Så vidt jeg vet er det ingen krav til bestemt dokumentasjon for å føre båten nordover eller for å "bevise" at du er berettiget til det. Det er selvsagt fornuftig å ha dokumentasjon for ditt eierskap, og for utklarering fra avgangshavnen, men ellers burde du klare deg fint. Beste tips er å spørre årets båtentusiast 2013, sap_2000, som har gjort denne øvelsen, i en hentetråd av episke proporsjoner.

Da er jeg av samme oppfatning som deg.  Eller så har jeg lest tråden til sap _2000 og følger tipset ditt med å spørre han da han har gått samme løypa som vi har foran oss om litt. Takk for svar. 

GeirKS   
GeirKS

Jeg har faktisk blitt sjekket to ganger i Holland. De var mest opptatt av om VHF hadde lisens og riktig MMSI. Lovte dyrt og hellig å fikse det ved ankomst Norge. Da var det greit.

Hvis det er noe sted du får problemer er det nok Tyskland...

Geir

Lars Sunde   
Lars Sunde

Hei

Jeg tok Nibusen min fra England til Norge. I Nederland ble vi stoppet av Politi og Toll. I tillegg til kjontrakten  ville de se originalfakturane som med dokumentasjon for betalt moms I EU. Den hadde jeg heldigvis.