Jump to content
Øllern

Båtreparasjon

Recommended Posts

Øllern   
Øllern

Jeg hadde båten på reparasjon med skifting motorer gir/gass-eiere etc. Kostnadene ha overskredet opprinnelig estimat med over 100%. Båten ble overlevert oss 3 mnd etter avtalt tid i 2017. Det viste seg at vesentlige arbeider ikke var utført. Båten ble levert inn tidlig i år for å få gjort disse arbeidene. Nå kommer det nye krav på over 100.000.  Det virker helt urimelig. Spørsmål: Bør man bruke Forbrukerrådet eller advokat. I tilfelle - er det noen som vet om noen ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Om det er urimelig eller om andre innsigelser kan gjøres gjeldende kommer helt an på en detaljert vurdering av hva som er avtalt. Men ut fra min erfaring virker dette "ved første øyekast" å være litt i overkant. Det du bør gjøre er å samle sammen dokumentasjon for alt som er kommunisert, og få en skriftlig forklaring på det krav som fremmes. Da har du et utgangspunkt for en vurdering.

 

Vi har nettopp løst en liknende sak der installasjon av motor kom på to ganger prisen for motoren. I det tilfellet var det fakturert også for oppdiktet arbeid. Alle slike verkstedsarbeider bør man holde en stram styring med - det er vel litt sent i ditt tilfelle.

 

Hvis det blir en "ekte tvist" av dette vil du nok være best tjent med en rådgiver som arbeider kun for deg. Forbrukerrådet er best å bruke når man allerede har kompetent bistand.

Share this post


Link to post
Share on other sites
krabben91   
krabben91

Vil tro Håndverkertjenesteloven gjelder også for båtverksteder?

 

KNA, NAF, Forbrukerrådet og forbrukerombudet m.fl. har jo skrevet en forretningsvilkår ved bilreperasjoner, er båtbransjen på banen og tenker i sånne baner? Det kan virke som det finnes en del tilfeller av båtverksteder som har sendt urovekkende høye verkstedregninger, dog får man som ofte bare høre skrekkhistoriene. Det skal i bunn og grunn ikke være noen praktiske forskjeller ved utførelse av arbeid på en motor om den står ombord en båt, eller en bil.

 

 

forretningsvilkår.zip

Share this post


Link to post
Share on other sites
Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Spørsmålet er vel kanskje mer om hvordan de arbeider og "fører timer" enn hva alminnelige forretningsvilkår skulle bestemme. Det er ofte praksis og ikke regelen som er "problemet"

Share this post


Link to post
Share on other sites
krabben91   
krabben91

Om ett verksted bytter en masse deler på motor eller drev, uten å avtale med kunde. Det er mulig å reklamere på en sådan jobb?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Det er ganske klare og litt strenge vilkår for å utføre tilleggsarbeid (som går utenfor rammen av oppdraget/bestillingen) uten direkte instruks. Det må gjelde forhold man må anta at forbrukeren ville bestille,og tilleggsprisen må være beskjeden. Går det ut over disse rammene, risikerer verkstedet å ikke få betalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
LALUNA II   
LALUNA II

Har du bestilt reperasjon av drev så må en jo forvente at de fikser drevet så sant du ikke har gitt beskjed om at de må gi beskjed ved beløp begrensning  ...bare min logiske tanke ...nei er ikke verkstedeier ;-)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

×