Jump to content
ihandela

Forskudd på ny båt hos forhandler

Recommended Posts

ihandela   
ihandela

Hei,

Første gang jeg kjøper ny ( ubrukt) båt hos forhandler og de forlanger forskudd/betaling på hele kjøpssummen før de frakter båten til meg for overtakelse. Er dette noe jeg burde akseptere? Og hvis ikke, hvordan burde dette foregå? Jeg syns det blir helt urimelig for meg å ta hele risikoen alene da jeg kan ende opp med at de ikke leverer båten eller går konkurs før jeg har mottatt båten.

Mvh,

Ivar

ihandela   
ihandela

Forhandler ringte meg og forklarte at jeg ville få tilsendt faktura med HIN nummer, motor nummer, etc. Så da vil jeg eie båt og motor ved betaling og ved en eventuell konkurs så er jeg sikret båten. Stemmer det at ved å betale faktura på hele beløpet før båten er mottatt/levert er risikofritt for meg? Før frakt så må da båten forsikres av meg. 

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Såfremt det går klart frem av avtalen at du blir eier av denne aktuelle individuelle og spesifiserte båten  i det øyeblikk den er betalt, er risikoen liten. I alle fall hvis meningen er at den skal leveres/fraktes til deg umiddelbart etter betaling. Med en slik fremgangsmåte vil du være beskyttet mot eventuell insolvens hos selgeren. 

Du finner også en del veiledning i denne artikkelen på Båtjuss og båtliv.

ihandela   
ihandela

Tusen Takk for raskt svar. Veldig bra for oss uerfarne båtkjøpere å få råd fra de erfarne. 

Kalle Well   
Kalle Well

Jeg kjøpte ny båt i fjor. Betalte 10% av summen, deretter betalte jeg resten når jeg hentet båten. Båten sto allerede hos forhandler da jeg kjøpte den, men avtalte at de kunne ha den som demobåt i 3-4 mnd før jeg fikk den. 

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Kalle, bare til illustrasjon: Dette er et eksempel på en situasjon som kunne ha endt dårlig hvis forhandleren hadde gått under. Det er utskillelse fra forhandlers øvrige lager og identifisering som kundens båt som er avgjørende, sammen med det at båten er hos forhandler etter betaling fordi dette er i kjøpers interesse. F.eks. lagring i påvente av sesongstart. I et slikt tilfelle som ditt, med bruk som demobåt, kunne forskuddet ditt ha vært i faresonen, fordi bruken som demobåt var i forhandlerens interesse og ikke i din.

Man skal selvsagt ikke gå rundt og være patologisk paranoid når man kjøper båt, men en viss dose angst eller tvil er det sunt å ha. En gang i blant kan sikkert et spørsmål på dette forum lede tingene i riktig retning. :flag_bp:

Mouche   
Mouche

Hva om man: Tok levering av båten, kjørte den ut porten og tilbake til selgers utstillingslokale med en avtale om at denne kunne ha båten i sitt utstillinglokale og vise den frem til andre potensielle kunder i løpet av vinteren? Hvis det bare var betalt et forskudd på 10% ved inngåelse av kontrakten kunne man avtale at resten skulle betales til våren når båten ble hentet av eier?

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Man kunne ha forsøkt en slik variant men faren for at den ville falle gjennom er stor. Med bare ti prosent av kjøpesummen betalt ville det eksempelvis bli litt "konstruert" å si at eiendomsretten har gått over på kjøper.

En annen sak er at en konkurs med en slik avtale ganske logisk ville ende med at boet/panthaver oppfyller avtalen for å få inn penger. Full pris i stedet for "konkurssalg".

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn