Jump to content
Kapteinkatt

Arbeidskatamaran

Recommended Posts

Kapteinkatt   
Kapteinkatt

Hei. Eg jobber på ein arbeids/servicebåt 13.5m x7.5 uts med krane, nokk, vinsj. Og div annet uts. 

eg har imo 50 og roc. 

Lurer på en del ting. 

-kan andre som er ansatt uten imo50 være med ombord?(jobbe om bord)

-må vi minimum være 2 til en hver tid?

-hvilke kurs/sertifikat MÅ vi ha? (Som jobber om bord)

-hvilke kurs/sertifikat MÅ de andre som er ansatt i samme firma ha for å være ombord?

-hvordan fungerer dette med "skipsfører" (Vi har nå fått tildelt tittelen som skipsfører og fått fortalt at dette ikkje betyr noe for oss, men viser seg i ettertid at det er feil?!) -har vi som skipsfører ansvaret? Eller går det på firma?

Mvh kapteinkatt.

Poseidon   
Poseidon

Dette er et sørgelig kapittel i norsk byråkrati .....

Det er allerede flere år siden arbeidsgruppen gjorde seg ferdig og overlot fortsettelsen til Sjøfartsdirektoratet  -  og der stoppet det helt opp.
Det siste var at den nye forskriften skulle innføres fra sist årsskifte, men nå har det visst blitt utsatt på bestemt tid.

Jeg kunne tatt "copy paste" av metervis med korrespondanse, lite flatterende for SDir ...

Redigert av Poseidon

Sjeldenutpå   
Sjeldenutpå

At det vil presse seg fram meir krav for arbeidsbåter mellom 8 og 15m er både fornuftig og vanskelig.    At det ikkje er på plass er pr nå bra.  Sjøredningstjenesten hadde blitt nærast halvert då redningsselskapet måtte fortøyd 29 korpsbåter. 

LALUNA II   
LALUNA II

Vil bli dette som vil slå inn for RS i såfall det jeg kan skjønne

Hvem må ha de nye sertifikatene?

Kompetansesertifikat dekksoffiser klasse 6 vil bli minimum sertifikatkrav for ansvarshavende vaktoffiser og fører på skip med lengde (L) under 24 meter i fartsområde liten kystfart og som faller inn under virkeområdet til forskrift om bygging og tilsyn av mindre lasteskip i § 1. Det vil si fartøy som skal slepe, føre mer enn 1000 kg last og som utfører løft hvor det krengende moments arm overstiger 0, 100 meter.

For ansvarshavende vaktoffiser og fører på skip med største lengde 15 meter i fartsområde liten kystfart, og som faller utenfor virkeområdet til forskrift om bygging og tilsyn av mindre lasteskip, vil sertifikatkravet være minimum kompetansesertifikat dekksoffiser klasse 7.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn