Jump to content

Raymarine for dummies ?


josefr

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt en eldre båt som har en Raymarine C120W oppe på flybridge denne er kun koblet til 12v. Den har en Furunoradar fra 1800-og-den-tid som har skjerm inne/nede. Så er det autopilot som ikke er koblet til noe av det andre - mener det er Autohelm ST8000 (eller noe i den duren).

 

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg en mindre plotter nede, for eksempel en C90W. Og så kjøpe en Raymarine radar som kan kobles til disse C-serie plotterne.

 

Hvilken radar passer?

Kan dette kobles sammen? Trenger jeg nettverksdisk av noe slag?

Hva trenger jeg for å få et sammenkoblet system, som ikke koster skjorta?

Kan autopilot også kobles på?

 

Takk for svar ?

Link to post
Share on other sites

Nå vart eg i tvil... eg trur eg har C120W ombord, og antenna til den har "digital" skrevet på seg, og "telefonledning" i staden for den vanlige kabelen.  Sjekk baksida av skjermen din, legg gjerne ut bilde.   C90W kjenner eg ikkje,  og eg veit heller ikkje korleis desse skjermane koblast saman. 

Autopilotar kan som regel alltid koblast til hvilken som helst plotter via nmea signal til/frå dei tynne kablane bak 

 

 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Finn frem telefonen og ta bildet av den modellen du har! Så kan jeg svare deg på hva slags radar du skal ha!. Det er et skille i årstall på når du kan bruke digital og analog radar ser du !

Plotteren er kjempefin! Og du får tak i radar på Finn. Enten du skal ha analog eller digital! Og det er viktig å kjøpe riktig!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hvilken årsmodell er dette ?

For meg ser det ut som du har inngang til SeaTalkNG(koblingen øverst på bildet) og det minner om min C90W fra 2011.

Da kan du sette opp(hvis det ikke alt er der da) en kabel med SeaTalkNG koblingsskinner så "snakker plotterne med hverandre".

http://www.raymarine.no/view/?id=400

Du setter kartbrikken i den ene plotteren og stiler den andre inn som "slave".

Når det gjelder radar skal du da ha HD Digital(218 og muligens 418/424).

 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror denne plotteren er fra 2008 eller nyere til 2011. Du skal ha digital antenne. Og du kan sette opp plottere i flertall og se hva du vil på de via Seatalksystemet. Men for å være bombesikker vil jeg gjerne se forsiden av plotteren din. 

Jeg har hatt generasjonen før (analog) denne og neste og du kan sette opp med fjernstyrt autopilot og diverse annen moro. Mye til salgs på Finn.... 

 

Men legg ut bilde av forsiden også!

 

Følg forøvrig innlegget til @VannTro over her!???

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 8 timer siden:

Jeg tror denne plotteren er fra 2008 eller nyere til 2011. Du skal ha digital antenne. Og du kan sette opp plottere i flertall og se hva du vil på de via Seatalksystemet. Men for å være bombesikker vil jeg gjerne se forsiden av plotteren din. 

Jeg har hatt generasjonen før (analog) denne og neste og du kan sette opp med fjernstyrt autopilot og diverse annen moro. Mye til salgs på Finn.... 

 

Men legg ut bilde av forsiden også!

 

Følg forøvrig innlegget til @VannTro over her!???

 

Bilde av forsiden ? 

 

C15C4C67-FE52-4E04-AA66-6CCCA7D873FD.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jepp, som jeg trodde! Digital radar. Du kan bruke HD radar på denne. 

Du finner utførlige bruksanvisninger på Raymarine sin hjemmeside. På norsk! Bare å laste ned som PDF. 

Navionics kartbrikke som du oppdateres selv på nett via abonnement på navionics.com. 

Ikke bruk Platinum kart. Det har ingen hensikt og stjeler alt for mye ressurser. Hold deg også unna Sonarcharts. De tar vanvittig mye ressurser!

Bruk hjemmesiden til Raymarine og lykke til!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ikkje for å kuppe tråden, men det er nok relevant for ts også.  Litt meir info om oppdatering av kart  Erikda ? 

Er navionics abonnement ein kostbar sak?   Denne brikka passer ikkje i noko pc, korleis virkar dette i praksis ? 

Erikda skrev for 14 timer siden:

...

Navionics kartbrikke som du oppdateres selv på nett via abonnement på navionics.com. 

Ikke bruk Platinum kart. Det har ingen hensikt og stjeler alt for mye ressurser. Hold deg også unna Sonarcharts. ...

 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 3 minutter siden:

Ikkje for å kuppe tråden, men det er nok relevant for ts også.  Litt meir info om oppdatering av kart  Erikda ? 

Er navionics abonnement ein kostbar sak?   Denne brikka passer ikkje i noko pc, korleis virkar dette i praksis ? 

 

 

Du får brikken fysisk hjem i postkassa di første gang du kjøper kart. Enten direkte fra Navionics på deres hjemmeside, eller i lomma hos forhandler som selger Raymarine. På disse modellene lagres kartet på en Scandisk CF-brikke. F.eks:

https://www.maritim.no/navionics-kart-for-nedlasting-cf-brikke#.WtPK1lVl9hE

 

Men handle kartbrikka der du får det området du skal ha, billigst. Enten det er på nett eller hos forhandler i  nærmiljøet.

Så tegner du dg med profil på Navionics.com og oppdaterer hver 14. dag for eksempel.

 

Brikka leses i en korthodler som fås kjøpt på f. eks Clas Ohlson, Teknikmagasinet, Elkjøp osv.

 

F. eks: https://www.elkjop.no/product/data/minnekort-og-usb-minne/HAMA114837/hama-slim-usb-3-0-minnekortleser-sort

 

Første gang du kjøper kart kan det koste opp imot  2500 (avhengig av område), Abonnement hos Navionics vil vel ligge på en rundt  1500 kroner pr. år. Men det er jo opp til hver enkelt hva de ønsker å bruke på kartoppdateringer. Jeg oppdaterer konsekvent!

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

josefr skrev On ‎14‎.‎04‎.‎2018 at 19.54:

Hei.

 

Takk for hjelpen. Jeg legger ved et bilde.

 

Nesten like viktig er om jeg kan dele en radar som jeg kjøper med en annen plotter, for eksempel en C90W?? Noe spes jeg da må se etter? Må jeg da ha en eller annen nettverksboks?

AB8E2619-C405-4657-B2AF-2EA6B513C0DC.jpeg

 

Bruk seatalk hs kabel til å koble sammen plotterne. Det er de 2 der det står STHS1 og STHS2, ser ut som en tlf.kabel. trur det var 1 til å koble sammen og 2 til DSM ekkolodd modul

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Otto R skrev for 2 timer siden:

C-serie(C-80/C-120) må ha egen kartbrikke i hver skjerm, mens E - serie(E-80/E-120) kan lese kart fra den andre skjermen.

 

Den C-serien det er bilde av her trenger bare 1 kartbrikke.

I denne typen kan du stille den ene plotteren som "slave".

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hei igjen :-)

 

Som jeg skrev i starten av tråden er jeg (fremdeles) veldig usikker på hvordan jeg skal sette dette opp... 

 

Jeg har altså en Raymarine C120W oppe og en C90W nede. I tillegg har jeg kjøpt en brukt Raymarine radar av typen RD418HD.

Jeg har ikke noen kabler til noe av dette, ut over «standard» til plottere (for å gi disse strøm).

 

Spørsmålet er hva jeg trenger for å koble dette sammen?

 

Jeg må vel sette opp et nettverk (ng eller HS?)?? Jeg har også fått tips om at jeg kan koble plotterne sammen med en HS-kabel, men da må plotteren med kartbikkenw stå på for at den uten skal fungere. Blir det da samme med radar?

 

Hadde vært fint om jeg hadde muligheter til å bruke radar på begge plotterne og det samme med kartbrikken uavhengig av hverandre, men det går kanskje ikke? Har også et ønske om et kamera etterhvert :-)

 

Takker for alle innspill ? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...