Jump to content
Sign in to follow this  
moby666

Spørsmål angående omlevering av båt

Recommended Posts

moby666   
moby666

Hei.

Kjøpte en 1 år gammel båt privat i fjor. Båten var lite brukt og virket i veldig god stand.

Da jeg skulle lagre den i vinter ble det oppdaget noen sprekker innvendig i skroget i dørken. Sendte noen bilder til fabrikk og ble enig om å vente med å fikse dette som en garantisak til våren.

Da vi skulle fikse feilen nå, så viser det seg at det er store feil med båten og helle inneskroget er løst. Verksted råder meg til å kontakte fabrikk og kreve ny båt. Jeg kontakter butikk der forrige eier hadde kjøpt båten og legger frem saken og oversender bilder. Det blir raskt konkludert med at jeg skal få en ny båt. Så kommer spørsmålet mitt:

Båten jeg har i dag har noe ekstrautstyr, som feks bunnstoff,  kartplotter, konsolltrekk etc som ikke er kjøpt der båten er solgt og hvis jeg ønsker den nye båten stoffet så må jeg bekoste dette selv. Er dette riktig? Jeg må også muligens betale for å få satt over kartplotter i ny båt.

Det hører også med at jeg må ta meg fri fra jobben for å levere inn båten da jeg må kjøre ca 25 mil med den. Dette må jeg også gjøre når jeg skal hente den nye båten.

Er klar over at jeg får en 2 år nyere båt og det er jo bra, men synes det er litt rart at jeg må betale penger for å få tilbake en båt med samme standard som den jeg leverer inn.

Utsalgspris på båt er ca 90.000 kr. 

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Etter forbrukerkjøpsloven § 30 skal om levering skje " uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren". "Uten kostnad" betyr at selger må dekke transportkostnader frem og tilbake, og overflytting av utstyr osv. slik at den nye båten funksjonelt blir tilsvarende den gamle. Om bunnstoffing faller under dette er jeg litt usikker på, siden det er noe man gjør hvert år, uansett. Men hvis det allerede er gjort på den skadete båten, fånyttes, faller det under selgers plikt til å holde kjøper skadesløs. Alt dette kan for så vidt også samles under "uten vesentlig ulempe" for kjøperen. 

moby666   
moby666

Men spiller det ikke en rolle at båten er kjøpt brukt av en privatperson? 

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Nei, privat kjøper i andre omsetningsledd kan gjøre gjeldende direktekrav mot yrkesselgeren i foregående omsetningsledd.