Jump to content
Johanna86

Båtplass

Recommended Posts

Johanna86   
Johanna86

Vi fikk høre når vi kjøpte vårt hus/småbruk ved sjøen for ca 5 mnd siden at de gamle eierne trudde det hørte til båtplass til eiendommen, hvordan sjekker man dette?

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Det er i noen tilfeller en "detektivjobb" fordi man muligens må hundre år tilbake i tid og studere tinglyste dokumenter. Men et utgangspunkt er utskrift av grunnboken for den eiendom du muligens har retten på -- det kan du få fra www.seeiendom.no.

knoellen   
knoellen

Jeg kan kanskje ikke hjelpe med tolkningen av en eventuel avtale men jeg kan hjelpe deg med å søke etter den komplette avtale dersom din eiendom har tinglyste rettigheter på en annen eiendom.

knoellen   
knoellen

Fremgangsmåten for å finne selve avtaleteksten avhenger av når en eventuell avtale er tinglyst, om den er tinglyst. At beskrive alle muligheter og metoder blir for vanskelig å beskrive, men om avtalen er fra før 1950 har tinglysnignen kopi som kan bestilles. Litt vanskeligere med gamle avtalene. Men som advokaten skriver start med grunnboken.

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Det er nok forskjellige måter å gjøre dette på, ja. Vi kjenner de fleste :flag_bp:

Digitalarkivet er en fenomenal ressurs, men ofte er lokale undersøkelser også viktig.

Pinkvin   
Pinkvin

Men å kjøpe eiendom uten å få utskrift på alt som er tinglyst på eiendommen... er ikke det veldig uvanlig? Om megler ikke har gjort det så er det bare å bestille selv. 

Utover det er prat med naboene ofte smart. Vi har tinglyst båtplass men hverken selger/megler eller vi ante hvor. Da var det å få en prat med et par eldre naboer og vist plassen for å så ta den i bruk (og håpe ingen protesterer). For oss gikk det helt fint heldigvis. 

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Det er litt i samme gate som det jeg mente med "lokalt" ovenfor. Historisk og lokal kunnskap kan være gull verd; men på den annen side kan det jo også være "legender" man slik får høre. Alt må dobbeltsjekkes og analyseres og forsøkes att inn i en (lokal)historisk sammenheng. et eksempel som har gitt meg mye bryderi er en tinglyst båtrett formulert slik: "parsellen skal derhos ha hovedbrukets båtrett i [stedsnavn]". Hva ordet "derhos" betyr (slik det var anvendt her) og hva hovedbrukets båtrett var (det hadde egen strandlinje og naust) tok litt tid å komme til bunns i. Jeg kaller gjerne dette for "juridisk arkeologi" :flag_bp:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn