Jump to content
ch765

Regler rundt opplagshenger og transport på vei

Recommended Posts

ch765   
ch765

Hei, det finnes jo forskjellige varianter av opplagshengere/uregistrerte hengere. F.eks hjemmelagde, amerikanske hengere etc.  Finnes det unntak for transport av disse på offentlig vei? Kan man f.eks. få prøveskilt, gjelder det andre regler hvis man bruker traktor? Tenker da både med og uten last.

Pinkvin   
Pinkvin

Uten å kunne svare juridisk.. jeg ble stoppet av UP med båt på opplagshenger. Dvs en robåt på 14 fot. Hadde montert på bremselys osv, en sånn brakett som en kan bruke om en har sykler bak på bilen. 

Dette var "ute på landet" og politimannen var alene på kontrollen akkurat da. Måtte bruke litt tid og argument for å slippe unna bot for å si det sånn, og han lot meg ikke kjøre videre uten å forklare hvor "dust" jeg var. 

Så ut fra politimannens perspektiv var det veldig feil å kjøre med opplagshenger. Men tror det at jeg hadde tatt meg bryet med lys osv reddet meg, pluss at han var alene, pluss at vi var "på landet". ;-) Har ikke gjort det flere ganger etter det. 

Ville lest meg opp ifht prøveskilt på veivesenet sine sider, kan hende det ligger en løsning der...? Men må innrømme at jeg tviler litt. Virker litt rart om prøveskilt kan brukes for å dra noe som ikke er godkjent langs offentlig vei..

Mouche   
Mouche

Fra tid til annen ser vegvesenet at båter fraktes med opplagshengere. Opplagshengere er ikke registrert, og det er ikke tillatt å bruke disse hengerne ute på veien.

Noen forsøker seg ved å leie prøveskilt til denne typen hengere, men det er ikke tillatt, sier Andreassen. Er du avhengig av å leie båthenger er det også viktig å være klar over ansvarsforhold.

https://www.nrk.no/vestfold/slik-frakter-du-baten-din-trygt-1.11264643

Sjeldenutpå   
Sjeldenutpå

Prøveskilt utstedes på skiltnummer eller rammenummer.  Hjemmelagede doninger skal ikkje på offentlig vei.

Kallethekid   
Kallethekid

Som de andre her har skrevet er det ikke lov med uregistrerte opplagsvogner på veien. En kilde til missoppfatninger er det faktum at uregistrerte jordbruksredskap, brakkerigger, lifter og lignende kan trekkes. Forskjellen er definisjonen i veitrafikkloven som sier: "som ikke er konstruert for transport av gods" . 

Hvis man har et chassienummer på vognen/hengeren er det mulig å få et prøveskilt men det er det ikke lov å kjøre med last på et kjøretøy med prøveskilt og dette blir da kun for transport av hengeren.