Jump to content
BlåFerie

Oppgitt feil motor ved salg

Recommended Posts

BlåFerie   
BlåFerie

Hei båtadvokaten,

Har kjøpt meg en gammel seglbåt og fraktet denne ned til hjemhavn for bare dager siden. Men i annonse og salgskontrakt ble det opplyst at båten har en md11c med 23hk. På hjemturen begynte et kjølerør å lekke litt så jeg tenkte å erstatte dette nå, men etter å ha lett etter delen til en md11c forsto jeg snart at dette ikke kunne stemme.. det er en volvo penta men ellers var det ikke mye som lignet bilde av en md11.. sjekket og finner nå ut at dette mest sannsynlig er en md7a.. med 13hk.. ble litt paff av det hele. Dette er jo nesten en halvvering i antall hk, er er noe underdimensjonert for en 4.5 tonn båt.. det er slett ikke sikkert jeg hadde kjøpt båten hadde jeg vist dette på forhånd!

Har jeg rett til noen erstatning/kompensasjon for dette? Sjekket ikke serienummer på motoren da jeg kjøpte den, men kjøpte den i god tro om at selger var ærlig siden dette stod spesifisert både i annonse og salgskontrakt.. Har fortsatt ikke klart å finne platen med serienummeret på motoren og begynner å tro at dette er fjernet.. Forstår at dette er en sak som helst burde løsest mellom kjøper og selger men det hadde vært kjekt å få en pekepinne på hva rett jeg har om det skulle bli en sak ut av dette.. takker for svar! 

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Teknisk sett er det ikke tvilsomt at det foreligger mangel. Når det er opplyst motor av en gitt type, og motoren viser seg å være en annen, er dette rimelig opplagt. Selgers opplysninger skal alltid stemme --  og selger hefter selvsagt for uriktige opplysninger av alle slag, også i "som den er"-kjøp. Det er enkelte mindre nyanser i dette men neppe aktuelle i ditt tilfelle.

Et forhold som dette, med en uansett gammel båt med en uansett gammel motor, blir det feil å gjøre seg forhåpninger om "store" konsekvenser. Logisk sett vil det bare være hevning eller prisavslag som er mulige aktuelle sanksjoner. Hevning er jeg noe skeptisk til i et tilfelle som dette; men hvis det er litt å bebreide selgeren for feilen er det en mulighet. Men 9 av 10 slike tilfeller er klare kandidater for prisavslag i en eller annen størrelse.