Jump to content
bc45

Kjøpt bruktbåt med svært tung styring- heve kjøpet?

Recommended Posts

bc45   
bc45

Hei Båtadvokaten!

For noen uker siden besiktiget og kjøpte jeg en 2008 mod seilbåt. Den sto fortsatt på land på kjølen og de doble rorene da jeg besiktiget båten, så jeg fikk ikke testet styringen. Jeg hentet båten i går og fant fort ut at styringen (rorkult) er svært tung og knirkete. Den bærer preg av slitasje i styre-mekanismen og er så tung å styre at både seiling og motorkjøring blir slitsomt. Selger sa ingenting om tung styring da jeg så på båten mens den fortsatt var i opplag.

Jeg antar at båten må løftes på land og begge rorblader må av for skifte at slitedeler for å få styringen i orden. Jeg vil helst ikke kaste bort både tid og penger på en slik reperasjon og lurer derfor på om dette gir grunnlag for heving av kjøpet?

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Nei, hevning av kjøpet er nok neppe aktuelt. Hevning forutsetter "vesentlig mangel" og er reservert for alvorlige forhold, som ikke kan "korrigeres" med et prisavslag. I ditt tilfelle er det en reparabel skade, og da er det prisavslag eller eventuelt erstatning for reparasjonskostnader som er rette vei å gå.

bc45   
bc45

Tusen takk for svar:smiley: Jeg har kommet til en god løsning med selger der vi deler på kostnadene av reparasjon.

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Det er bra! Da kan det bli en hyggelig opplevelse å møtes igjen i en havn ett eller annet sted. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn