Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Det må i så fall være det siste, tror jeg. For som sagt sitter Pi-en en halvmeter under plotteren. Nettverkskortene er USB og en drøy meter fra plotteren. Og det trådløse nettverket i Pi-en er deaktivert. Så kanskje en egen GPS-antenne kan være lurt. En sånn koster jo bare 600 kroner, og den bør vel gi ganske mye bedre inntak:

 

https://seatronic.no/garmin-ga38-passiv-gps-glonass-antenne

 

Eller fins det kanskje også der noe morsomt som er å få fra Aliexpress?

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror den eksterne antenna er den beste løsningen. Wifi på 1 m hold inni en metallkasse (styrehuset) er nok ikke ubetydelig støy. Ikke noe problem å finne GPS antenne på Ali men Garmins pris var jo slett ikke verst da? Du må i alle fall sjekke opp pluggtype, baudrate for NMEA inn på plotter og hvordan antenna forsynes med strøm (noen har 4 ledere, andre sender likestrøm ‘oppå’ signal på coax-kabel). Står muligens i manual for plotter eller for Garmin-antenna.

Link to post
Share on other sites

Men nå har jeg jo prøvd uten å ha USB-nettverksdonglene tilkoblet, som jeg skrev i den opprinnelige posten om dette. Så det er ikke wifi-en som gjør det. Men det kan nok være en eller annen form for forstyrrelse fra USB-harddisken eller selve Pi-en. Jeg kom forresten på at jeg må prøve med Tellstick Duoen utkoblet, det tror jeg ikke jeg har forsøkt! Den sitter i boksen sammen med Pi-en, men skal vekk derfra og høyere opp. Jeg skal ha den oppe i boksen sammen med en av wifidonglene for å bruke den til å ta inn et par temperatursensorer i vannet og på brygga. Etter hvert lurer jeg på om jeg skal sette en vindsensor (Oregon) på brygga også, for det er greit nok å vite hvor mye det blåser oppe på hyttetaket i en kul stiving i november, men det som egentlig betyr noe, er jo hvor mye det tar på båten og brygga.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du disablet Bluetooth på Pien @Mastiff? Det kan jo være den. Og har du faktisk disablet wifi eller bare bruker du det ikke?

 

sudo nano /boot/config.txt

 

Legg inn dette:

 

dtoverlay=disable-wifi

dtoverlay=disable-bt

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

:giggle: Jeg avskyr alt som ikke har et grafisk grensesnitt og der jeg ikke kan flytte opp og ned i dokumentet som jeg vil... Det hender jeg bruker Geany, hvis jeg må ta noe litt mer avansert, men det foretrekker jeg egentlig å gjøre i Notepad++ på pc-en og så bare kopiere teksten til fila på Pi-en over VNC-koblingen. Noe som virkelig irriterer meg med Pi-ene er at hvis jeg merker og sletter tekst i ei fil på Pi-en, så blir den automatisk kopiert til utklippstavla. Aldri skjønt poenget med det.

Link to post
Share on other sites

@Mastiff dette er vanlig på Linux og Unix så det kommer fra gammelt av. Sånn er det bare :) Jeg elsker terminalen der det passer best, slik som config filer, men bruker GUI der det fungerer godt.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Jeg lar meg gjerne ekskludere! Jeg har vært med siden DOS 2.0, gjennom Edlin og alt annet, men hvis det ikke fins plass for nerder som følger med i tiden, tar jeg min lommebeskytter og går! :lol: (For de uinnvidde som ikke vet hva en lommebeskyter er: Se "Revenge of the Nerds")

Link to post
Share on other sites

Det er vel sånn at det skal lite støy til om signalene i utg pkt er svake ja. Men flyttet du plotter ut fra taket for å sjekke da? Ser ‘gps feil’ som sikkert er det samme som HDOP er 13.9 m. Mener du vil se lavere verdier om du har godt mottak/mange satellitter. Dog sikkert ikke viktig men er vel et slags mål på hvor godt mottak du har.

Link to post
Share on other sites

Nei, den er fuget og skrudd fast, og ledningene er akkurat lange nok. Så det ville vært lettere å kappe av taket med vinkelsliper... :giggle: Jeg startet den først med Pi-en i gang, og da var det ikke mer enn én svak sattelitt. Da jeg prøvde å initialisere den, påsto den at det var 1999, kanskje det vil hjelpe hvis jeg stiller inn datoen? Men jeg trodde det ble gjort automatisk når den fikk kontakt med satellittene.

Link to post
Share on other sites

Da var det løst, med ekstern antenne til 500 kroner. Nå har GPS-en kontakt før jeg kommer til kartskjermbildet. Før var det sånn etter flere minutter:

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Nå er det sånn så snart jeg kan komme inn på himmelvisningen:

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Med bedre signal har den jo mer enn halvert feilvisningen også. Og jeg trengte ikke engang føre ut noen ledninger, bare montere antenna inne i konsollen, fremdeles under aluminiumstaket. Jeg testet, og den ble selvsagt enda bedre når den var utenfor (feilvisning på rundt 3 m), men dette er mer enn bra nok for meg, siden jeg slipper å trekke kabel lengre og slipper å ha antenna på et sted der den er i veien. Så enkelt ble det:

bilde.png.6d91ed377530ccaa0a24708fd2f3d3a3.png

 

På det bildet har den stått et par minutter, og signalet er enda sterkere. Det er tatt i litt skrå vinkel, men antennen er selvsagt sentrert over rattstammen... :giggle: Og den er så lav at det ikke er noen sjanse i havet (eller på havet) for at jeg skal komme borti den når jeg styrer. I så fall er jeg så full at jeg absolutt ikke burde styrt!

Link to post
Share on other sites

🙌 Ikke verst! Har intern antenne selv og den bruker gjerne et minutt på å få fix så en eller annen gang må jeg få fart på det der GPS-kompass prosjektet mitt (før internbatteriet går..).


Men har du testet når den ‘støysenderen’/Pi-en er aktiv også?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...