Jump to content

Oksø 32 / Ada 32, informasjon?


Oksø32

Recommended Posts

Hei.

Vi har kjøpt vår første seilbåt, den ble litt større enn planlagt, da vi i utgangspunktet så etter noe ala en Albin vega. Vi er to voksne, to barn på 9 og 12 samt en liten hund, og endte opp med en Oksø 32, fra 1973.

Vi er veldig fornøyd med kjøpet, men ser at det er masse forbedringspotensiale.

Vi har litt problemer med å finne informasjon om båten, og tenkte at dette måtte være plassen å spørre. Det vi i utgangspunktet er ute etter er tekniske data, gjerne med tegninger/illustrasjoner. Det fulgte også med en gammel vhf som kanskje er like gammel som båten. En tidligere eier har forsøkt å montere autopilot på rorkulten. Dette er ikke ferdigstilt, og vi lurer på om noen vet om en god løsning for å plassere denne.

Vi finner heller ingen greasekopp på drevet. Dette fører til at vi tar inn litt vann når vi går på motor (ikke voldsomt mye, men det må pumpes). Vet noen om det skal være greasekopp på denne modellen, eller om båten har et annet system? Vi har ikke hatt den på land enda, men kan løfte den og utbedre hvis det trengs. Motoren er en 18 hk Volvo Penta 2002. 

 

På forhånd takk for hjelpen!

Screenshot_20180611-001825.png

Link to post
Share on other sites

Hei, gratulerer med ny båt og lykke til . En klassiker med fine linjer. Du finner litt info om både Ada og Oksø 32 på denne siden: 

Ada 32 på Sailguide.

 

Seilmagasinet hadde en god artikkel om båten i 2015, tittelen var Farsarven. Den ligger på nett, men du må være abonnent for å lese den. Tror du kan kjøpe et kort digitalt månedsabonnement hvis du ikke ønsker å abonnere på bladet. Se her: Seilmagasinet/Oksø 32

 

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet og gratulerer som seilbåteier! 

 

Det er mye å sette seg inn i om man setter sine føtter i seilbåt for første gang. Og om man har vært i seilbåt før, andres, så dumper det plutselig ned mange nye til man må finne ut av. 

 

Et generelt tips, ta bilder at ting du lurer på, flittig, og legg ut i denne tråden. Du spør om montering av autopilot og smørekopp. Ta bilder slik det er. Legg ut, så er heg sikker på at det er noen som gir gode råd eller kan tegne på bildet. 

 

Jeg kjøpte sjøl min første seilbåt, comfort 30, for 7-8 år siden, og forumet gav mye hjelp. 

Men for å få adekvate råd og tips, over tid, legg ut bilder, følg opp med svar, hvordan ting ble løst etc. gjerne daglig om du har mulighet. Det er et svært aktivt forum. Ellers forsvinner tråden gjerne i mengden. 

 

Husk at det du lurer på, har andre også nytte av å lære. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Bygget ved Møvig Båtbyggeri ved Kristiansand på 70-tallet. De fleste ble levert som selvbyggersett, kvaliteten er derfor varierende. Robust båt men kjølbolter, muttere og underlagsskiver er i svartstål og bør sjekkes. I og med at båtene ble levert som selvbyggersett er det ulike motorer i dem, min hadde en Marna bensin som jeg byttet til VP 2002. Du skriver om "drev" men Oksø 32 er levert med aksling. Min hadde pakkboks med fettkopp som skal dryppe litt men ikke for mye.

Oksø 32 blir lett logjerring når det blåser opp og må reves relativt tidlig om den ikke skal fly opp i vinden.

Ada 32 er den svenske versjonen. Svenskene endret litt på formene når de overtok dem, bl.a. flyttet de roret noe akterover.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei.

Har nettopp kjøpt en Oksø 32 selv. Den jeg kjøpte var bygd av en av gründerne til Møvigs Båtbyggeri (Kr.sand) som leverte ca 35 båter av Oksø 32 før formene ble solgt til Sverige. Båtselgeren var en av de 5 som var sammen om å designe båten og sette den i produksjon, og hver av disse 5 bygde hver sin båt. Jeg eier nå en av disse 5 første.  Da jeg kjøpte min, var også en av de andre co-kontruktørene med på samtalene, så hvis du ønsker førstehånds informasjon om båttypen, kan jeg gi deg kontaktinformasjon direkte til en av dem. Trenger da telefonnr eller mailadresse.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei igjen.

Har såvidt vært innom min Oksø for første gang (3 dager i marinaen) og skal hente den hjem fra Kristiansand til Tønsberg i løpet av en ukes tid. Du spør om smørekopp - det er smørekopp på min, men vet ikke om det er standard på alle.

Re Oksø vs Ada: Tror Ada fikk 4 vinduer på hver side mens Oksø har 5 - i alle fall har min det.

Redigert av Tiger Lily (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei! Har kjøpt en Oksø/ADA 32 og melder meg på i denne tråden i håp om at det kommer fram interessant info av felles interesse.

 

Har heller ikke sett noen grease kopp på akslingen/gjennomføringen men har heller ikke kikket så grundig på dette.

 

Min var i ganske dårlig stand, så det ble også ganske mye jobbing med vedlikehold før den var klar for tur. 

 

Min har en Volvo Penta 2003 (3 syl, 27 HK, fra 1990), og der var det også en del å fikse, med fjernstyring og problemer med varmgang, men det ser nå ut til å fungere ok.

 

Selve innfestingen av vinduene på ADA 32 er annerledes ved at det er lagt pleksiglass på utsiden av "hytten". (Hadde en del lekasje men det er nå tettet.)

 

En ting jeg lurer på:

 

Har behov for en eller annen form for jolle eller gummibåt, men det ser ikke  ut til å være så god plass til det. Noen som har erfaringer/tips.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har vel hele havet bak båten å ta av til jolla?. Skal du krysse hav så bør du uansett pakke den sammen og stue den vekk.

Når det gjelder vinduer så har vel Oksø også vinduene satt utenpå hytta, ihvertfall hadde min det. Vil forøvrig tro at dette varierer iom at de fleste båtene ble levert som halvfabrikat.

Link to post
Share on other sites

Aaahhh - Oksø 32!

Drømmebåten fra den gang da vi guttene surret rundt nede på Sumatra og Madeira. Dette var på 70 tallet og Svanen lå i sundet mellom øyene og borte på båtbyggeriet kunne vi gjennom vinduene se de enormt store Havseilerne som ble bygget. De så fantastiske ut, og var så store og flotte..., hvem hadde egentlig bruk for så stor båt, tenkte vi...

 

Jaja...

 

 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 3 timer siden:

Her er vi ute med morfars "Inni" for 43 år siden:)

 

Jeg kjøpte den av din morfar og den fikk navnet Hildring i vårt eie. Din morfar og mormor var glade i båten og før vi fikk lov å kjøpe båten måtte vi komme til kaffe hos dem på Nordstrand og ha med oss barna. Vi ble godkjent og fikk kjøpe båten :yesnod:  Med på kjøpet fikk vi også adskillige årganger av  Seilas som de hadde tatt vare på.

Jeg erstattet Marna bensinmotoren med en VP diesel  og den fikk også nytt storseil i mitt eie. Vi hadde den i 5-6 år før den gikk til ny eier i Kristiansand. For ikke så mange år siden traff noen venner på båten ved Randesund og eierne var de samme. 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 4 timer siden:

Jeg kjøpte den av din morfar og den fikk navnet Hildring i vårt eie. Din morfar og mormor var glade i båten og før vi fikk lov å kjøpe båten måtte vi komme til kaffe hos dem på Nordstrand og ha med oss barna. Vi ble godkjent og fikk kjøpe båten :yesnod:  Med på kjøpet fikk vi også adskillige årganger av  Seilas som de hadde tatt vare på.

Jeg erstattet Marna bensinmotoren med en VP diesel  og den fikk også nytt storseil i mitt eie. Vi hadde den i 5-6 år før den gikk til ny eier i Kristiansand. For ikke så mange år siden traff noen venner på båten ved Randesund og eierne var de samme. 

Så moro:) De var glade i båten, ja, så det var nok godt for dem å selge den til dere. Morfar fikk den vel til sin 60-årsdag, før det hadde de bare seilt i lånte båter. Innredningen ble forøvrig gjort av herren i rød cap, Oslos siste glassgravør.

Link to post
Share on other sites

Det er jo bra at båttypen vekker gode minner fra gamle dager.

 

Samtidig så er det mitt inntrykk at disse båtene kan fungere helt utmerket bra også nå i dag.

 

Min hadde ligget ute på sjøen uten vedlikehold de siste 6 årene, så den var mye grodd og det var mye å ta tak i, og selger var ikke spesielt vanskelig å overtale.

 

Gjennomføringene var i ganske dårlig forfatning og alle ventilene var korrodert fast i åpen stilling. De ble således skiftet ut i sommer.

 

Selve skroget var kanskje, merkelig nok, i utmerket god stand, og jeg holdt nesten på å si "som nytt". 

 

Min er en "svenske" altså en ADA 32, og her var det en del delaminering rundt innfestingen av roret, så her la jeg på noen glassfibermatter for å forsterke. (På den svenske utgaven så er roret flyttet bakover og det er laget en ombygging i forhold til det originale, og det var noe delaminering på selve ombyggingsstedet.)

 

Når det gjelder motor så står det en Volvo Penta 2003 i min. De motorene ser ut for å være kjent for to ting, det ene er startproblemer og det annet er varmgang. Hadde begge deler, men det gikk greit å få renset opp kjølesystemet og da forsvant varmgangen. Når det gjelder startproblemer så fant jeg ut at jeg ville teste ut med "startgass" for biler. (Leverandør Biltema). Det fungerte utmerket og da var også startproblemet løst. (Har satt på et lite plastrør og spruter startgass inn i luftfilteret før oppstart. Ser ut til å fungere bra på motorer uten gjødeplugger.

 

På den positive siden så bruker den så utrolig lite diesel på sakte gange (5-6 knop) at jeg nesten ikke trodde det kunne være sant. Det ser ut til å dreie seg om noe slikt som 1-2 liter pr time, helst ned mot 1 liter tror jeg. Regner med at det har noe med skrogformen å gjøre. Har også en forholdsvis stor trebladet foldepropel, og det kan vel også være en faktor.

 

Vurderer på sikt å sette inn en overhault Yanmar motor. Er det noen som har prøvd det? (Lurer på om Yanmar motorene har den samme eller motsatt dreieretning, slik at propellen eventuelt må skiftes.)

 

Forstår det har blitt produsert 35 Oksø 32 i Norge og 11 stk ADA 32 i Sverige i de samme formene. Det skulle bli 46 båter til sammen. 

 

Skal tro om flesteparten av disse båtene fortsatt er "i live" og i drift?

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Her var det de ble bygget den gang på -70 tallet, de første Oksø 32.

Hadde en tur forbi det gamle båtbyggeriet på søndag. Kraftig utbedret og restaurert siden da.

9B374A2F-2B5E-44CF-8378-DB0D1C30589A.jpeg.5b0b78158ede8a750a0e40c424c0f2e6.jpeg7F513076-162B-49EB-B125-CBFE85AB1D2E.jpeg.dd890f45a58dc0d186d7f03031442cbc.jpeg8252CDD4-8D61-440A-A482-E68FB36A1926.jpeg.c30fb9a78284f22b98e45a8d75853374.jpeg

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Og hvordan går det så med seilingen og båtlivet forøvrig?

 

Sitter her ombord i min svenske ADA. Den har egentlig fungert utrolig bra.

 

Den er nok ikke noen racer men det er jeg selv heller ikke. Det går forholdsvis seint med den oppfører seg pent i sjøen synes jeg.

 

Det eneste som er litt trøttsomt det er at motoren er forholdvis morgentrøtt. Det er en Volvo Penta 2003 og der finnes det ingen glødeplugger, slik at på første start om morgene så må man av med motorkassen og spraye med startgass. Da starter den vanligvis på tredje forsøk. (Og tre ganger startgass.) Bortsett fra det så gård en jo nokså og jeg synes den bruker nokså lite drivstoff.

 

Jeg syntes i starten at båten var ganske stor, men nå synes jeg den er "passe liten". Ute på åpen sjø så kunne den godt vært større, men når man skal ha båtplass og ellers når man skal legge til kai, så er jo 32 fot og 3 meter bredde "mer enn nok".

 

Har ellers planlagt å seile under en bru på 12 meter, og lurer litt på om det kan gå bra, eller det ikke går?? (Har hørt at ADA stikker litt høyere enn Oksø, men aner ikke om det stemmer.)

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Arne2: VP 2003 har en kaldstartfunksjon som er beskrevet helt først i instruksjonsboka. Prosedyren er at før du starter tenningen trekker du stopphendelen helt ut. Deretter setter du giret i fri og skyver til full gass. Deretter tilbake til nøytral og stopphendelen inn igjen. Så starter du motoren på vanlig måte. Jeg har samme motor i min båt og det funker veldig bra for meg. 

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg en ny motor, dvs tipset viste seg å fungere og den gamle motoren ble som ny :smiley:

Jo, den startet faktisk slik som beskrevet, og en sak til:

Når jeg har startet den ved hjelp av startgass fra Biltema, så har jeg jo fått den i gang, men det har kommet ut noe "saus" i kjølevannet som jeg tenkte måtte være olje eller diesel. Utslitte stempelringer, og denne synger nok på siste verset, vardet som jeg tenkte. Når jeg startet med "ny" startmetode så kunne jeg ikke se noe mer til denne "sausen". Dette var faktisk et veldig stort framskritt.

 

Den gamle eieren hadde startet båten/motoren med startgass i flere år, og anbefalte dette som startmetode. (Men jeg tror ikke den hadde kjørt så mye på de årene for kjølesystemet var tett.) Nå ser det ut til å være slutt på både kjøleproblemene (termostaten) og startproblemene og "olje" i kjølevannet, så dette var jo særdeles bra!

 

Det er sikkert mye annet vi eiere av gamle båter og gamle motorer kunne hjelpe hverandre med, så vi skulle holde i gang en form for kommunikasjon. 

 

Ser ellers at det nå er 2 stk Oksø 32 til salgs på finn.no

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=115772940

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=144718665

 

Den billigste ser ut til å være omtrent som min for et år siden, men den har faktisk blitt helt all right etter hvert. (Min motor gikk, men bare i 20 min før den kokte.)

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil si at jeg er veldig godt fornøyd med denne ADA - Øksø 32 klonen.

 

Etter tips fra Sjøstein over så fungerer også motoren som en klokke, og det er i det hele og store ingen større ting som mangler nå.

 

Motoren i denne båten er etter hva jeg forstår VP 2003A produsert i 1990. Nå etter 29 år, så er motoren bruksmessig som ny. Man kan da ikke kalle det for dårlig kvalitet.  

 

Vil ellers anbefale både båttypen og motortypen for den som ønsker å skaffe seg en god turseiler for en billig penge. Båttypen er jo egentlig ganske liten innvendig til å være en 32 fots båt, men i forhold til bruksverdi, så vil jeg si at man egentlig kan få nesten utrolig mye for pengene.

 

Jeg ga 30.000,- for min og hadde jeg kjøpt en annen båt til 1.030.000,- så hadde det vel blitt akkurat de samme turene og de samme opplevelsene.

 

Å "fikse opp gammel båt" det krever ganske mye informasjon og mange tekniske løsninger, og i den forbindelse så er jo et webforum som Båtplassen en utrolig nyttig og bra ressurs.

 

Synes ellers at "gammel 32 fot" og for eskempel Oksø 32 har vært en veldig passe båtstørrelse å starte opp med. Det er stort nok til mange fine turer, men samtidig ikke for stor når man skal inn til havn og fortøye og slike ting. 

Link to post
Share on other sites

Ser det eksemplaret av Oksø 32, som ser ut til å være i god stand, og som er for salg nå er nede i 50.000,-

 

Som eier av en Ada 32 "tvilling" som nå etterhvert har begynt å fungere greit, så vil jeg mene at dette er et kjøp jeg kunne ha vurdert hvis jeg nå ikke hadde hatt den båten som jeg allerede har. 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=144718665

 

Ser at den har en VP 2002 motor og det betyr vel at den har behov for den samme spesielle startprosedyren som er beskrevet av Sjøstein over. Etter gjennomføringen av ny start-prosedyre så starter den alltid på første aller andre forsøk, og det hele har blitt ganske lettvint og problemfritt. Vil faktisk si meg godt fornøyd og anbefale både båt og motor. Det er jo riktig nok ikke noen Bavaria fra 2017, men i forhold til hva man får for pengene så vil jeg si at det er ganske all right.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...