Jump to content
Oksø32

Oksø 32 / Ada 32

Recommended Posts

Oksø32   
Oksø32

Hei.

Vi har kjøpt vår første seilbåt, den ble litt større enn planlagt, da vi i utgangspunktet så etter noe ala en Albin vega. Vi er to voksne, to barn på 9 og 12 samt en liten hund, og endte opp med en Oksø 32, fra 1973.

Vi er veldig fornøyd med kjøpet, men ser at det er masse forbedringspotensiale.

Vi har litt problemer med å finne informasjon om båten, og tenkte at dette måtte være plassen å spørre. Det vi i utgangspunktet er ute etter er tekniske data, gjerne med tegninger/illustrasjoner. Det fulgte også med en gammel vhf som kanskje er like gammel som båten. En tidligere eier har forsøkt å montere autopilot på rorkulten. Dette er ikke ferdigstilt, og vi lurer på om noen vet om en god løsning for å plassere denne.

Vi finner heller ingen greasekopp på drevet. Dette fører til at vi tar inn litt vann når vi går på motor (ikke voldsomt mye, men det må pumpes). Vet noen om det skal være greasekopp på denne modellen, eller om båten har et annet system? Vi har ikke hatt den på land enda, men kan løfte den og utbedre hvis det trengs. Motoren er en 18 hk Volvo Penta 2002. 

 

På forhånd takk for hjelpen!

Screenshot_20180611-001825.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sjøstein   
Sjøstein

Hei, gratulerer med ny båt og lykke til . En klassiker med fine linjer. Du finner litt info om både Ada og Oksø 32 på denne siden: 

Ada 32 på Sailguide.

 

Seilmagasinet hadde en god artikkel om båten i 2015, tittelen var Farsarven. Den ligger på nett, men du må være abonnent for å lese den. Tror du kan kjøpe et kort digitalt månedsabonnement hvis du ikke ønsker å abonnere på bladet. Se her: Seilmagasinet/Oksø 32

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eureka   
Eureka

Velkommen til forumet og gratulerer som seilbåteier! 

 

Det er mye å sette seg inn i om man setter sine føtter i seilbåt for første gang. Og om man har vært i seilbåt før, andres, så dumper det plutselig ned mange nye til man må finne ut av. 

 

Et generelt tips, ta bilder at ting du lurer på, flittig, og legg ut i denne tråden. Du spør om montering av autopilot og smørekopp. Ta bilder slik det er. Legg ut, så er heg sikker på at det er noen som gir gode råd eller kan tegne på bildet. 

 

Jeg kjøpte sjøl min første seilbåt, comfort 30, for 7-8 år siden, og forumet gav mye hjelp. 

Men for å få adekvate råd og tips, over tid, legg ut bilder, følg opp med svar, hvordan ting ble løst etc. gjerne daglig om du har mulighet. Det er et svært aktivt forum. Ellers forsvinner tråden gjerne i mengden. 

 

Husk at det du lurer på, har andre også nytte av å lære. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lazyjack   
Lazyjack

Bygget ved Møvig Båtbyggeri ved Kristiansand på 70-tallet. De fleste ble levert som selvbyggersett, kvaliteten er derfor varierende. Robust båt men kjølbolter, muttere og underlagsskiver er i svartstål og bør sjekkes. I og med at båtene ble levert som selvbyggersett er det ulike motorer i dem, min hadde en Marna bensin som jeg byttet til VP 2002. Du skriver om "drev" men Oksø 32 er levert med aksling. Min hadde pakkboks med fettkopp som skal dryppe litt men ikke for mye.

Oksø 32 blir lett logjerring når det blåser opp og må reves relativt tidlig om den ikke skal fly opp i vinden.

Ada 32 er den svenske versjonen. Svenskene endret litt på formene når de overtok dem, bl.a. flyttet de roret noe akterover.

Redigert av Lazyjack

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oksø32   
Oksø32

Ok. Takk for svar. Er det noe måte jeg kan se om det er en Oksø eller Ada? F.eks høyde på masten ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lazyjack   
Lazyjack

Som du kan se av bildene på sailguide.com så fikk ADA 32 rektangulære vinduer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tiger Lily   
Tiger Lily

Hei.

Har nettopp kjøpt en Oksø 32 selv. Den jeg kjøpte var bygd av en av gründerne til Møvigs Båtbyggeri (Kr.sand) som leverte ca 35 båter av Oksø 32 før formene ble solgt til Sverige. Båtselgeren var en av de 5 som var sammen om å designe båten og sette den i produksjon, og hver av disse 5 bygde hver sin båt. Jeg eier nå en av disse 5 første.  Da jeg kjøpte min, var også en av de andre co-kontruktørene med på samtalene, så hvis du ønsker førstehånds informasjon om båttypen, kan jeg gi deg kontaktinformasjon direkte til en av dem. Trenger da telefonnr eller mailadresse.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tiger Lily   
Tiger Lily

Hei igjen.

Har såvidt vært innom min Oksø for første gang (3 dager i marinaen) og skal hente den hjem fra Kristiansand til Tønsberg i løpet av en ukes tid. Du spør om smørekopp - det er smørekopp på min, men vet ikke om det er standard på alle.

Re Oksø vs Ada: Tror Ada fikk 4 vinduer på hver side mens Oksø har 5 - i alle fall har min det.

Redigert av Tiger Lily

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arne2   
Arne2

Hei! Har kjøpt en Oksø/ADA 32 og melder meg på i denne tråden i håp om at det kommer fram interessant info av felles interesse.

 

Har heller ikke sett noen grease kopp på akslingen/gjennomføringen men har heller ikke kikket så grundig på dette.

 

Min var i ganske dårlig stand, så det ble også ganske mye jobbing med vedlikehold før den var klar for tur. 

 

Min har en Volvo Penta 2003 (3 syl, 27 HK, fra 1990), og der var det også en del å fikse, med fjernstyring og problemer med varmgang, men det ser nå ut til å fungere ok.

 

Selve innfestingen av vinduene på ADA 32 er annerledes ved at det er lagt pleksiglass på utsiden av "hytten". (Hadde en del lekasje men det er nå tettet.)

 

En ting jeg lurer på:

 

Har behov for en eller annen form for jolle eller gummibåt, men det ser ikke  ut til å være så god plass til det. Noen som har erfaringer/tips.

Redigert av Arne2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lazyjack   
Lazyjack

Du har vel hele havet bak båten å ta av til jolla😀. Skal du krysse hav så bør du uansett pakke den sammen og stue den vekk.

Når det gjelder vinduer så har vel Oksø også vinduene satt utenpå hytta, ihvertfall hadde min det. Vil forøvrig tro at dette varierer iom at de fleste båtene ble levert som halvfabrikat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rolf   
Rolf

Aaahhh - Oksø 32!

Drømmebåten fra den gang da vi guttene surret rundt nede på Sumatra og Madeira. Dette var på 70 tallet og Svanen lå i sundet mellom øyene og borte på båtbyggeriet kunne vi gjennom vinduene se de enormt store Havseilerne som ble bygget. De så fantastiske ut, og var så store og flotte..., hvem hadde egentlig bruk for så stor båt, tenkte vi...

 

Jaja...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lazyjack   
Lazyjack
Maika skrev for 3 timer siden:

Her er vi ute med morfars "Inni" for 43 år siden:)

 

Jeg kjøpte den av din morfar og den fikk navnet Hildring i vårt eie. Din morfar og mormor var glade i båten og før vi fikk lov å kjøpe båten måtte vi komme til kaffe hos dem på Nordstrand og ha med oss barna. Vi ble godkjent og fikk kjøpe båten :yesnod:  Med på kjøpet fikk vi også adskillige årganger av  Seilas som de hadde tatt vare på.

Jeg erstattet Marna bensinmotoren med en VP diesel  og den fikk også nytt storseil i mitt eie. Vi hadde den i 5-6 år før den gikk til ny eier i Kristiansand. For ikke så mange år siden traff noen venner på båten ved Randesund og eierne var de samme. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maika   
Maika
Lazyjack skrev for 4 timer siden:

Jeg kjøpte den av din morfar og den fikk navnet Hildring i vårt eie. Din morfar og mormor var glade i båten og før vi fikk lov å kjøpe båten måtte vi komme til kaffe hos dem på Nordstrand og ha med oss barna. Vi ble godkjent og fikk kjøpe båten :yesnod:  Med på kjøpet fikk vi også adskillige årganger av  Seilas som de hadde tatt vare på.

Jeg erstattet Marna bensinmotoren med en VP diesel  og den fikk også nytt storseil i mitt eie. Vi hadde den i 5-6 år før den gikk til ny eier i Kristiansand. For ikke så mange år siden traff noen venner på båten ved Randesund og eierne var de samme. 

Så moro:) De var glade i båten, ja, så det var nok godt for dem å selge den til dere. Morfar fikk den vel til sin 60-årsdag, før det hadde de bare seilt i lånte båter. Innredningen ble forøvrig gjort av herren i rød cap, Oslos siste glassgravør.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arne2   
Arne2

Det er jo bra at båttypen vekker gode minner fra gamle dager.

 

Samtidig så er det mitt inntrykk at disse båtene kan fungere helt utmerket bra også nå i dag.

 

Min hadde ligget ute på sjøen uten vedlikehold de siste 6 årene, så den var mye grodd og det var mye å ta tak i, og selger var ikke spesielt vanskelig å overtale.

 

Gjennomføringene var i ganske dårlig forfatning og alle ventilene var korrodert fast i åpen stilling. De ble således skiftet ut i sommer.

 

Selve skroget var kanskje, merkelig nok, i utmerket god stand, og jeg holdt nesten på å si "som nytt". 

 

Min er en "svenske" altså en ADA 32, og her var det en del delaminering rundt innfestingen av roret, så her la jeg på noen glassfibermatter for å forsterke. (På den svenske utgaven så er roret flyttet bakover og det er laget en ombygging i forhold til det originale, og det var noe delaminering på selve ombyggingsstedet.)

 

Når det gjelder motor så står det en Volvo Penta 2003 i min. De motorene ser ut for å være kjent for to ting, det ene er startproblemer og det annet er varmgang. Hadde begge deler, men det gikk greit å få renset opp kjølesystemet og da forsvant varmgangen. Når det gjelder startproblemer så fant jeg ut at jeg ville teste ut med "startgass" for biler. (Leverandør Biltema). Det fungerte utmerket og da var også startproblemet løst. (Har satt på et lite plastrør og spruter startgass inn i luftfilteret før oppstart. Ser ut til å fungere bra på motorer uten gjødeplugger.

 

På den positive siden så bruker den så utrolig lite diesel på sakte gange (5-6 knop) at jeg nesten ikke trodde det kunne være sant. Det ser ut til å dreie seg om noe slikt som 1-2 liter pr time, helst ned mot 1 liter tror jeg. Regner med at det har noe med skrogformen å gjøre. Har også en forholdsvis stor trebladet foldepropel, og det kan vel også være en faktor.

 

Vurderer på sikt å sette inn en overhault Yanmar motor. Er det noen som har prøvd det? (Lurer på om Yanmar motorene har den samme eller motsatt dreieretning, slik at propellen eventuelt må skiftes.)

 

Forstår det har blitt produsert 35 Oksø 32 i Norge og 11 stk ADA 32 i Sverige i de samme formene. Det skulle bli 46 båter til sammen. 

 

Skal tro om flesteparten av disse båtene fortsatt er "i live" og i drift?

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rolf   
Rolf

Her var det de ble bygget den gang på -70 tallet, de første Oksø 32.

Hadde en tur forbi det gamle båtbyggeriet på søndag. Kraftig utbedret og restaurert siden da.

9B374A2F-2B5E-44CF-8378-DB0D1C30589A.jpeg.5b0b78158ede8a750a0e40c424c0f2e6.jpeg7F513076-162B-49EB-B125-CBFE85AB1D2E.jpeg.dd890f45a58dc0d186d7f03031442cbc.jpeg8252CDD4-8D61-440A-A482-E68FB36A1926.jpeg.c30fb9a78284f22b98e45a8d75853374.jpeg

Redigert av Rolf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

×