Jump to content
Sign in to follow this  
Kayb

Motor havari Skorgenes

Recommended Posts

Kayb   
Kayb

Hei

Vi kjøpte en SkorgenesUltra 300 i Februar 2018 med motor som var oppgitt til 340t i time tall. Salgs annonse informerer at motor ble satt i 2011 med 10t på teller og motor var fra 2008.

Båten ble kjøpt av privat person der båten selges som den er.. Tidligere eier hadde kjøpt den hos skorgenes i norge når de var i drift. Det har ikke kommet frem i kjøpskontrakt , annonse eller muntlig at det har blitt gjort omfattende reparasjoner på motor annet en normalt vedlikehold.

Nå etter at vi har fått havari på motor så vises det tydelig at det har blitt gjort omfattende reparasjoner på motor blant annet skiftet topper, har ikke fått lest av motor styring for timetall enda, da jeg venter på verksted time.

Jeg kjøpte båten i god tro at det var 340 timer på motor og at det ikke hadde blid gjort noe omfattende reperasjoner annet en at det hadde blitt satt inn motor i 2011 som hadde gådd 10t når den ble montert.

Selger hevder at i sitt eie så har det ikke vært noe feil med motor, og det kan godt være mulig. Sitter jeg nå på bar bakke og må betale hele kalaset selv, eller er det muligheter for noen form for kompensasjon?

Det er satt en budsjett pris til 50 000 inkl mva, men jeg ser ikke bort i fra at det kan overstige.. 

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

OM du har krav på at selger dekker hele eller deler av "kalaset", er vanskelig å si. Det kommer jo an på de nærmere fakta omkring motoren Hva er det som er gjort med den tidligere og hvorfor; og er det noe med dette som er feil fortsatt/har gått i stykker på ny? Generelt vil en selger leve litt farlig hvis han kjenner til tidligere store reparasjoner og ikke opplyser om dem (negativ motorhistorikk).  Se f.eks. denne historien om en selger som fortiet motorhistorikken og måtte ut med 337 000 som følge av det.

På den andre side har du jo som følge av "som den er"-forbeholdet mesteparten av risikoen for skjulte feil. Hvis det f.eks. er slitasjerelaterte problemstillinger du står overfor, vil det neppe være noe krav å reise bakover i rekkene. Annerledes, naturligvis, dersom selgeren kjente til noe og ikke opplyste om det.

Kayb   
Kayb

Så hvis jeg eventuelt skal komme noen vei så må jeg kunne bevise at selger viste om tidligere reperasjoner? 

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Ikke nødvendigvis, det kommer jo an på for det første hva feilen er og om det har noe med tidligere reparasjoner på motoren å gjøre, først og fremst. Hvis de opplysninger som er gitt om motoren ikke stemmer, vil det jo for dette avviket foreligge mangel pga. uriktig opplysning. Hvis det er en tidligere havarert motor som er satt i båten og opplysningen var at den var "ny", vil nok selger hefte for dette forholdet. Men havariet ditt kan jo være uten forbindelse med motorens opprinnelse. Derfor er det viktig å se helheten før man bestemmer seg for hva man skal mene.

Sjeldenutpå   
Sjeldenutpå

Såvidt eg les mellom linjene så var motor montert i 2011, og på det tidspunktet viste telleren 10 timer.  Dersom det er annonseteksten så har de snedig unnlatt å nevne gangtimer på motoren..

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Ja, det kan jo være et snedig retorisk triks. Men det vil rimeligvis ikke holde.