Jump to content
LarsPetter

Hvordan gjøre opp regninger ved feil etter båtkjøp

Recommended Posts

LarsPetter   
LarsPetter

Hei.

jeg har kjøpt båt og oppdaget noen feil i ettertid. Det er nok ikke veldig store ting men noen tusenlapper blir det.

Vi har måtte ha båten på land for feilsøking pga risting på ene motor. Oppdaget da noen flere ting. Bl.a feilmontering fra selger sin side av drev. Pakning var ødelagt og det var vann i driv belgen. Det er greit, byttet lager og det som hører med. Noe gjorde mekanikeren der som båten ble tatt opp og jeg gjorde noe selv for og holde kosnadene nede

Men det hjalp ikke på ristingen.

oppdaget også sprekk i propell så de er sendt winrace for rep.

båten ryker også unormalt mye.

det jeg lurer på. 

Jeg har nå fått regning fra første gangen båten var oppe og ble ordnet. Skal jeg betale den regningene som evt kommer også ta alt med selger når båten er bra? Eller bør jeg snakke med selger og få han til og betale de etterhvert som de kommer?

Det enkleste er kanskje og betale alt først også ta oppgjøret etterpå. Men hvor lett er da og få tilbakebetalt?

Hilsen

Lars Petter

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Viktigst av alt er at du reklamerer til selger så snart det er grunn til det. Hvis du reparerer først og reklamerer etterpå, kan du risikere å tape eventuelle krav. Med en gang du oppdager feil som du tenker er selgers ansvar (enten du har rett eller ikke, det betyr ikke noe) må du gi selger beskjed om at du 1) har oppdaget en feil og 2) mener at han er ansvarlig og må dekke kostnaden. Hvis du er for sen med dette er det lett for at du sitter igjen uten noe.

Slik du redegjør over, virker det som at du har satt i gang med reparasjoner uten å varsle -- det er egentlig feil, så der må du ta rimelig rask aksjon og varsle om at det er feil som du vil holde selger ansvarlig for.

Mye av de sentrale reglene om reklamasjon, frister osv. har vi en hel artikkelserie om på Båtjuss og båtliv -- det kan være nyttig lesning!

LarsPetter   
LarsPetter

Hei, takk for tilbakemelding! Linken var nyttig!

skrev det ikke men jeg har snakket med selger om disse tingene. Men har vel kanskje ikke direkte sagt at han må betale det. Men mer at jeg må få ordnet det også tar vi det etterpå. Og han sa da at ja ting skal være i orden.

selger virker som er veldig seriøs fyr så håper dette ordner seg. Skal snakke med han om det jeg har funnet ut etterpå før jeg går i gang med og få ordnet dette. 

Da fikk jeg svar på det og da betaler jeg regningen (pga forfallsdatoen) først også tar jeg oppgjøret med han til slutt.

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Holder man en vennskapelig tone og søker å løse problemer kommer man som regel i havn. Så fortsett på den kursen!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn