Jump to content
Lysekil

Tilbud om stor kontantsum som delbetaling ved salg av båt

Recommended Posts

Lysekil   
Lysekil

Jeg er fast bosatt i Sverige.  Nå skal jeg selge en Nauticat 33 motorseiler i prisområde 700 K .  

I ettermiddag la jeg båten ut på Blocket.se - tilsvarende norske finn.no

Ti minutter etter at jeg hadde lagt ut annonsen plinger det i telefonen, med SMS om at en kar var veldig onteressert.

Jeg ringer nummeret i Danmark, og snakker med en potensiell kjøper.  Han spør litt om båten, og vil gjerne kjøpe den, men 

halve kjøpesummen må betales kontant i USD eller SEK. Vedkommende snakket  gebrokkent dansk-svensk-tysk.    Her lukter det svarte penger lang vei - ranspenger - narkotika eller

svart arbeid.  Jeg sa selvsagt at det ikke var aktuellt.

Men.. hvilken plikt til undersøkelse har selger når man får denne typen tilbud, og er det egentlig ulovlig å motta 350 tusen i cash ?  

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Forbudt er det ikke men smart er det i alle fall garantert ikke. Hele situasjonen tilsier enten at du hadde blitt lurt og ikke fått noe i det hele tatt, og/eller at du hadde pådratt deg et mulig straffansvar for heleri eller hvitvasking. Jo mer uvanlig betalingsform og andre omstendigheter er, desto mindre skal det til før man er over streken med uaktsomt heleri. Så det er bare å styre unna.

Jeg har vært borti et persongalleri med tilknytning til Sverige/kontinentet som driver en utstrakt form for handel med "kapitalvarer" blandet med kontanter og varebytter og merkverdige usikkerheter. Alt slikt må man enten ha full kontroll over selv, slik at man kan verifisere kilde til midler, eller bare styre godt unna.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn