Jump to content
rje

Verkstedet har erkjent at de har ødelagt motor.

Recommended Posts

rje   
rje

Motoren har mest sansynlig skåret seg, og det må totaloverhaling til eller ny motor. Greit nok.

men hvilket ansvar har de i forhold til at båtsesongen er ødelagt for vår del? lånebåt (som ved bilverkstedene?)

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Tapt bruk av fritidsbåt er ikke et økonomisk tap så det er tvilsomt om det nyter erstatningsrettslig vern. Høyesterett avgjorde i en sak for rundt 25 år siden at kostnader til leiebil kunne kreves erstattet da bil ble skadet på verksted. De understrekte at det skal mye til. Det såkalte innrettelses-synspunktet står meget sterkt i norsk rett. Sannsynligvis kan du kreve dekket kostnader til leie av tilsvarende båt, HVIS det er mye om å gjøre og det blir vanskelig og komplisert å omorganisere ferien.

rje   
rje

Takk for svar.. jeg regnet med det, det er ikke til vesentlig ulempe så da er det nok en sommer uten båt.

Takk for svar.

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

På den andre side bør de jo "kompensere" deg på en eller annen måte, som ren kundepleie. 

rje   
rje

Prøvde på det. Ønsket pris på en brukt 17 foter de har liggende  (slik at vi i allefall kommer oss på sjøen i sommer) pris godt over 100.000. Fikk 3.23% i avslag.

Det var ikke aktuelt.

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Ville de ikke ta innbytte, heller?

rje   
rje

Det gjenstår å se hva takstmannen sier. Men det er en del mer en den båten jeg ønsket å kjøpe (Det var bare en båt for å komme seg på sjøen)

rje   
rje
Båtadvokaten skrev On ‎09‎.‎07‎.‎2018 at 13.29:

Ville de ikke ta innbytte, heller?

jo det kan nok være at de vil. men forventer da en fin avtale på evt. ny båt. ett bedre alternativ for meg vil da være å få den fikset og selge den på markedet neste år for så å stå frier til hvilken båt/merke jeg vil ha. eller selge den billig som repp objekt etter at jeg har fått kompensert for skaden.

rje   
rje

Ett lite spørsmål.. nå ser det ut til at det blir "ny" motor (longblock) alle bevegelig deler blir nye. Motpartens forsikringsselskap mener at jeg skal betale for verdiøkningen som dette gir. Dvs rundt 10% av repkostnadene. Kan det være riktig?

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Det er et vanskelig spørsmål.

Et viktig element av all erstatningsrett er at skadelidte ikke skal profitere på skaden, dvs. bli økonomisk sett bedre stilt som følge av skaden. Det finnes til og med et godt latinsk uttrykk for det -- compensatio lucrum cum damno. Dette er noe av en selvfølge, man skal ha full erstatning men selvsagt ikke mer, men det kan være vanskelig å praktisere mange ganger. Å finne ut hva som utgjør en berikelse og størrelsen på den, kan være en utfordring.

Man kan tilnærme seg dette fra flere retninger. En ofte brukt sådan er å se på levetidsforventninger og vurdere hvor mye levetid den opprinnelige motoren hadde igjen, kontra hvilken restlevetid du får med en long-block. I tvistesaker etter eiendomskjøp er denne typen betraktninger favoritten til boligselgerforsikringsselskapene, fordi det finnes tabeller over teknisk levetid som kan (mis)brukes for å få et for skadevoldersiden gunstig resultat. Men det fører ofte til at det innføres en form for "egenandel" på mangel eller skade, hvilket det selvsagt ikke skal være, fordi skadelidte fortsatt skal ha full erstatning.

En antakelig bedre tilnærmingsmåte er å gjøre en vurdering av hvilken netto verditilførsel båten får med ny long-block kontra tidligere motor i normalt fungerende stand. Hvis man først klarer å foreta en slik vurdering på en etterprøvbar måte, vil det antakelig gi et betydelig bedre begrunnet og mer riktig resultat enn levetidsforventninger. 

Du sier ikke noe om hvordan de har tenkt ut at ti prosent av reparasjonskostnadene skal være et "riktig" nivå på verditilførsel/berikelse. Men hvis det f.eks. inkluderer arbeidet som utføres er det ikke sikkert dette er relevant, i alle fall ikke hvis det ikke er annen måte å utbedre skaden på (innenfor hva som er teknisk mulig eller økonomisk forsvarlig). Hvis det er beregnet etter kostnaden til selve long-block'en kan det hende det er mer riktig,

Sannsynligvis er disse ti prosent en størrelse som ikke gjør det verd innsatsen å ta en tvist om det. Kanskje er det et slikt hensyn som også er begrunnelsen?

rje   
rje

Takk for godt svar. De 10% er longblock pluss arbeid. (Om jeg har forstått de rett) dvs for min del vil det utgjøre 15000. Jeg kan selvfølgelig "stå" i det, selv om det er irriterende da motoren som stod i var meget bra og kun kjørt rundt 300 timer..

Igjen, takk for godt svar.

LALUNA II   
LALUNA II

Måtte jo være 10% av deleprisene da ikke annet .....ingen vet om den motoren lever lenger enn den orginale så.......

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Før du godtar det kan det jo være fornuftig å stille forsikringsselskapet spørsmål om 1) hvorfor de mener du skal betale for å få båten brukelig igjen og 2) hvordan de har kommet frem til at deres beregning i så fall er "riktig". Hvis du samtidig får en brukbar takstmann til å vurdere verdidifferanse mellom båten slik den var og slik den blir, vil du ha et grunnlag for å vurdere hva du kan godta.

(For sistnevnte bør man i prinsipp sette opp et fremtidig tidspunkt på hvilket du uansett måtte ha pådratt kostnad til remotorisering. Avsavnsrente på "egenandelen" for tiden frem til det tidspunkt bør så gå til fradrag i "egenandelen".)