Jump to content
Larsas

Er jeg klovnen?

Recommended Posts

Larsas   
Larsas

Jeg kjøpte en 22 fots cabincruiser (Uttern D66 exclusive), 2004 mod, Mercruiser 4.3 MPI for halvannen måned siden. Pris: 200.000. Privat salg.

Uten særlig peiling på verken båt eller motor var jeg ikke i stand til å vurdere graden av slitasje eller mangler noe særlig. I tillegg var jeg ruset på en hel måned med 25 grader og sol, samt en måned til med godvær i vente. Jeg bare måtte ha båt, og føler meg lurt av en "god selger". Han lovet meg at båten gikk som smurt og at det ikke var noen feil og mangler. 

Jeg gjorde ikke all verden av sjekk ved befaring, grunnet inkompetanse og introverthet. I ettertid ser jeg at jeg burde hatt med meg noen.

Nå har jeg båten på land og service og det viser seg at;

Det lekker girolje som bare pokker

Det lekker fra vannpumpa, og denne må byttes

Fuelfilteret er hønn-gammelt og må byttes, samt er sannsynligvis årsaken til "check engine" og innkopling av guardian (5% ytelse)

Jeg får feilmelding "trim fault"

Drivreima er slakk som fy

Fuelmåleren satte seg plutselig på 0 og ble der etter tanking

Jeg har også oppdaget at;

Babord lanterne fungerer ikke

Styrbord bauglykt fungerer ikke

Jeg fant en drøss med søppel innerst i et skap i kabinen når jeg gjorde rundvask innvending

Ingen av 12v kontaktene fungerer

Den ene stolen detter ut av hakk og blir helt skjev. Jeg løftet den av og så at den mangler spak for å skyve den frem og tilbake samt at den for å velge høyde er nær ved å knekke

Det mangler flust av "kalesje-knotter"

En god del av ledningene jeg ser har svart elektriker teip på seg (ikke orginalt mao)

Den ene vindusviskeren mangler en del og fungerer ikke

Hva kan jeg gjøre med dette? Jeg har lyst til å få igjen noe av pengene mine - men kontrakten sier at båten selges som den er. Er jeg screwed? Bør jeg kjøpe meg en klovnenese og bare lære til neste gang?

Når det er sagt, koser familien seg svært masse i båten, og vi klarer å se bort fra de "ubetydelige" manglene. Motor blir gjort service på og jeg er på vannet igjen midt i neste uke.