Jump to content

Sinkanoder tært opp i løpet av 1 år på seilbåt. Mulig årsak?


Bav33dag

Recommended Posts

Ved opptak var 3 sinkanoder nesten helt borte. Har anoder på foldepropell, drev og skrog.

Båten (Bavaria 40 seil, 2008) ligger i nyere havn med separat jordfeilbryter på alle kurser. Den ligger med landstrøm tilkoblet.

Den lå ute i hele vinter også med landstrøm. I fjor ved opptak var det mye sink igjen. En nabobåt er ny. Dette er en trebåt med kobberhud.

Min båt har ikke skilletransformator. Jeg har ingen indikasjoner på feil i mitt opplegg ombord.

Noen ideer her på forumet?

Link to post
Share on other sites

Skrevet masse om det her før. Skal du ligge med landstrøm, bør du ha skilletransformator. Feil fra det elektriske på land, eventuelt via annen båt, kan gjøre at du blir offeranoden, sånn enkelt sagt. Feilene er så mange, og vanlige, at det er på en måte ditt ansvar å sørge for deg selv.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg er livredd for galvanisk tæring pga landstrøm etter å ha sett at seildrev og propeller blir spist opp på kort tid her på BP. 

 

Så jeg lurer på hva du har tilkoblet om vinteren? Kan det være ett alternativ å strekke en skjøtekabel rett ombord til feks varme osv du har stående på? Og evt kjøre lading på batteriene et par- tre ganger i løpet av vinteren? 

 

Hvis du skal ha på 12V anlegget til enhver tid så må du vel via skilletranformator uansett, men må du det? Hva er det på 12V som må stå på hele tiden? 

Link to post
Share on other sites

Hva er det skroganoden gjør, hvilken funksjon har den og hvordan er den i så fall koblet opp?

 

Som hevdet over, det eneste idiotsikre er skilletrafo av anerkjent kvalitet. Det er noen 'skilletrafoer' der ute som jeg ikke ville spandert  20 kroner på. Og om det er/skal bli skilletrafo, må den kobles korrekt. Alternativet et skjøteledningsprinsippet, der du kjører dobbeltisolert utstyr. Nå kan det også være ditt eget 12 V anlegg som er synderen. Veldig ofte er det slik. Sannsynligvis er det ikke andre båter, hvis du da ikke deler felles landjord. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Nå er anoden på seildrevet igjen spist opp etter et år. Har ligget i vannet i vinter, men uten landstrøm. Bare 220v rett i båten til avfukter og litt varme. Har ligget med landstrøm noen mnd. i fjor høst. Jeg ligger i en godt vedlikehold marina. Har også skillediode på jord.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Etter skifte av belg på Volvo 130S seildrev har plutselig sinkforbruk på propell eskalert voldsomt.   Etter 2 mnd i sjø er anoden på foldepropell nesten borte, den holder vanligvis minst et år.  Kan det være gjort noe galt i re-montering av drev, som gjør at sinkforbruker går opp?  Er det f.ex. noe galvanisk skille mellom motor og drev som skal være på plass, som kan mangle, være skadet eller feilmontert? 
(Jeg gjorde ikke jobben selv, så jeg kjenner ikke i detalj til hvordan det ser ut innvendig mellom motor og drev)           

IMG_2560[1].JPG

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering. Når jeg startet tråden var jeg bekymret for «forbruk» av anoder, særlig på drev og propell. I fjor monterte jeg 2 anoder direkte på kjølen, primært for å hindre rust.

Det var tydelig ved opptak at de virket. De var tært 50%. Det så ut til at det også var noe og jevnere tæring på andre anoder. Det var også klart mindre rust på kjølen.

Link to post
Share on other sites

Ra Balder skrev for 21 timer siden:

Etter skifte av belg på Volvo 130S seildrev har plutselig sinkforbruk på propell eskalert voldsomt.   Etter 2 mnd i sjø er anoden på foldepropell nesten borte, den holder vanligvis minst et år.  Kan det være gjort noe galt i re-montering av drev, som gjør at sinkforbruker går opp?  Er det f.ex. noe galvanisk skille mellom motor og drev som skal være på plass, som kan mangle, være skadet eller feilmontert? 
(Jeg gjorde ikke jobben selv, så jeg kjenner ikke i detalj til hvordan det ser ut innvendig mellom motor og drev)           

 

 

Anoden skal holde minst 12 måneder i sjøen. Annet er ikke normalt. Du har trolig en strømlekkasje mellom motor og drev.  Eksempelvis at isolasjonssettet er korrupert. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...