Jump to content
Svelviksposten

Veksted har ikke utført det de har tatt betalt for.

Recommended Posts

Svelviksposten   
Svelviksposten

Daglig leder på verksted i tilknytning til opplag observerer at shims på drevet mitt skulle vært byttet. Annefaler på det sterkeste at dette blir utført, ellers kunne havari inntreffe. Ble glad for info og lar de ta jobben. Nå fem år etter raser drevet og nærmeste verksted sier det er min egen skyld siden shims ikke byttet. 

Jeg viser de kviteringen for at jobben er gjort. Drevet åpnes og avdekker at de har byttet shims på ett av 2 steder. 

For meg som legmann er det umulig å hvite om de har gjort jobben ordentlig. Men stoler på at merkeverkstedet utfører det de skal. 

Hva gjør jeg/ kan jeg gjøre? Måtte ut med over 100 000 kr pga at de ikke har gjort det vi avtalte. Har god dokumentasjon og bilder som viser avvik. 

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Hvis du har godt nok bevis for at det var avtalt skifte av shims begge steder, er det mulig at du kan reise et krav mot opprinnelig verksted. Men det er nok et stykke frem. Ett hinder vil være at drevet har fungert som det skal i fem år. Spørsmål som vil bli reist er hva som er gjort av vedlikehold og hva andre kan ha sagt eller ment om shims og bytte. Et annet er av mer teknisk art -- reklamasjonsfristen på fem år fra levering. Er det for sent nå, må i tilfelle mangelen skyldes grovt aktløst forhold hos verkstedet eller opptreden i strid med redelighet og god tro.

Det avgjørende vil være avtalen. Hvis ikke det spesifikt er angitt skifte av alle shims, tror jeg nok at du ikke har en spesielt god sak.