Jump to content
  • Sign Up
Lars H.

Hvordan setter jeg opp mail på Android telefon og nettbrett?

Recommended Posts

Lars H.   
Lars H.

Etter at fruen fikk seg nettbrett og smarttelefon, kunne det være greit at hun ordner med å lese og sende mail selv. Frem til nå har all hennes mail gått via meg og mine PC'er (hun har null greie på bruk av PC). Selv får jeg så mye søppelpost hver dag, at jeg holder meg til PC'n der jeg bruker Outlook. Trude har en vanlig xxx@online.no konto. Hun har også en gmail konto, men den brukes ikke.

Laster jeg da bare ned en Outlook app til hennes brett og telefon?

Lars H.

Edited by Lars H.

bellen   
bellen

Mest sansynlig ligger der en app for e-post allerede nedlastet på telefonen. Eventuelt kan du laste ned outlook-appen. Når du åpner appen, så går du inn på innstillinger og trykker på "Legg til konto". Så får du mest sansynlig et valg der du velger klient, der må du mest sansynlig velge "Andre". Og då logger du inn med e-post navn og passord. 

Popeye70   
Popeye70

Jeg tror jeg ville snudd litt på det - satt opp videresending fra Online til Gmail, og brukt Google sin Gmail-app på telefon og nettbrett for å sjekke mail. Inne i Gmail kan du sette opp at du sender mail ut fra Online-adressen hvis det er ønskelig å fortsette med denne. Dermed kan du bruke Gmail-tjenesten, men fortsatt motta og sende mail til/fra Online-adressen. Dette oppsettet gjør du enklest i en nettleser på PC, men det er relativt rett frem å få til. Jeg gjør det selv for min private mailadresse.

Online har vel ikke noe spamfilter, men det har Gmail. Ved å videresende til Gmail får man spamfilter og mindre søppelpost som en bonus.

bliss X   
bliss X

Jeg bruker mail appen som fulgte med telefonen og den fungerer veldig bra.

Ida Marie III   
Ida Marie III

Bruker g.mail på både PC og Android mob. Aldri noe søppel post inn boksen...👍

Lars H.   
Lars H.
bliss X skrev 25 minutter siden:

Jeg bruker mail appen som fulgte med telefonen og den fungerer veldig bra.

Men du kjører vel ikke Android?

bliss X   
bliss X

Jo jeg har samsung A3 og bruker som sagt epost appen som fulgte med telefonen. Du har en A5 etter det jeg kan huske.

Lars H.   
Lars H.

Stemmer det, både jeg og Trude har slik mobil, pluss at hun har et Samsung nettbrett. Jeg får sette meg ned og knote litt og se hva jeg får til.

bliss X   
bliss X

Låner dette tråden

På min samsung A3 har det dukket opp en app som gnåler om et eller annet. Kan ikke huske å ha sett denne appen før. Kan det ha kommet inn ifbm med siste android oppdatering?

Appen heter SmartThings. Jeg får ikke avinstallert den. får heller ikke deaktivert den da deaktiver knappen er grået ut

Popeye70   
Popeye70
6 minutes ago, bliss X said:

Låner dette tråden

På min samsung A3 har det dukket opp en app som gnåler om et eller annet. Kan ikke huske å ha sett denne appen før. Kan det ha kommet inn ifbm med siste android oppdatering?

Appen heter SmartThings. Jeg får ikke avinstallert den. får heller ikke deaktivert den da deaktiver knappen er grået ut

Dette høres ut som en Samsung-app for å kontrollere deres SmartThings Hub.

Mer info her: https://www.smartthings.com/

bliss X   
bliss X

Ja det er riktig men jeg ønsker å få den enten deaktivert permanent eller fjernet. Jeg kan tvinge den til å stoppe men så fort jeg restarter så er den igang igjen :headbang: Har googlet litt og det ser ut som flere sliter med å bli kvitt denne appen

Pinkvin   
Pinkvin
bliss X skrev for 23 timer siden:

Ja det er riktig men jeg ønsker å få den enten deaktivert permanent eller fjernet. Jeg kan tvinge den til å stoppe men så fort jeg restarter så er den igang igjen :headbang: Har googlet litt og det ser ut som flere sliter med å bli kvitt denne appen

Kan tenkes at telefonen og TVen din prater i sammen? Avinstaller appen på TVen så på telefonen og se om det gjør en forskjell...

locoLobo   
locoLobo

bliss X skrev for 23 timer siden:

http://www.packagedisabler.com/

bliss X   
bliss X
Pinkvin skrev for 23 timer siden:

Kan tenkes at telefonen og TVen din prater i sammen? Avinstaller appen på TVen så på telefonen og se om det gjør en forskjell...

Nei det er utenkelig siden jeg har usmart TV. Smarte dingser slipper ikke inn her :cool:

Har heller ingen andre smarte dingser. Jeg fikk nedgradert appen til en eldre versjon og da roet det seg

Fristende å prøve http://www.packagedisabler.com/ appen. Noen som har brukt den?

Pinkvin   
Pinkvin

Ah, du har Samsung telefon ja. Da er det vel så enkelt at Samsung vil at den skal være på telefonen din, og hver gang den oppdaterer software osv så er den der igjen. 

Jeg har same appen, men da installert 100% frivillig på en Lenovo telefon for å snakke med TVen i huset. Lenovo har veldig "rein" androide så det er lite "tull". Jeg kan avinstallere Smarthings og den er borte vekk. 

Så det er ikke så mange andre enn deg selv å skylde på som kjøpte en telefon hvor produsenten liker å "krydre" med egne apper. Evt må du få kjøpt deg et Samsung Svartv til jul så appen får gjort nytta si ;-)

bliss X   
bliss X

Installerte packagedisabler og det ser ut til at den tok kverken på smarthings. Kverket et par andre apper også med det samme.

Lars H.   
Lars H.

Kverket den apper på egen hånd, som du altså ikke selv hadde bedt om?

bliss X   
bliss X

Nei du får opp en litt kryptisk liste der du kan velge hva du vil ta kverken på. Det var tre programmer knyttet til smartthings. I tillegg fjernet jeg word og excel. Regner med det blir noen flere runder. Det som blir spennende er hva som skjer ved neste programvareoppdatering

LALUNA II   
LALUNA II

TAkk for info da er det nok noe som blir kverket her og  ;-)

Lars H.   
Lars H.
Popeye70 skrev On 3.8.2018 at 15.12:

Jeg tror jeg ville snudd litt på det - satt opp videresending fra Online til Gmail, og brukt Google sin Gmail-app på telefon og nettbrett for å sjekke mail. Inne i Gmail kan du sette opp at du sender mail ut fra Online-adressen hvis det er ønskelig å fortsette med denne. Dermed kan du bruke Gmail-tjenesten, men fortsatt motta og sende mail til/fra Online-adressen. Dette oppsettet gjør du enklest i en nettleser på PC, men det er relativt rett frem å få til. Jeg gjør det selv for min private mailadresse.

Online har vel ikke noe spamfilter, men det har Gmail. Ved å videresende til Gmail får man spamfilter og mindre søppelpost som en bonus.

Da var det tid for å få gjort noe med dette. Du sier: "Jeg tror jeg ville snudd litt på det - satt opp videresending fra Online til Gmail" Denne løsningen høres jo grei ut, men hvordan gjør jeg det? Jeg finner ingenting om hvordan i Outlook (2013). Over nyttår skal jeg en tur til Stavanger, og det hadde vært greit å lese mail til min online-konto på smarttelefonen og slippe å drasse med meg laptop'n.

Mulligan   
Mulligan
Popeye70 skrev On 3.8.2018 at 15.12:

Online har vel ikke noe spamfilter,

Jo, det har de.

Popeye70   
Popeye70
28 minutes ago, Mulligan said:

Jo, det har de.

Men hvordan fungerer Online sitt spamfilter? Må man fremdeles betale for å få vasket mail, slik det var tidligere? Det ser i hvert fall ut som om man må bestille spamfilter for å få det, det kommer ikke med tjenesten "helt automagisk":

image.png.cc8412738648bb03d291e39eda1cf4d8.png

Jeg har ikke Online-konto selv så jeg får ikke sjekket det, men er det en kostnad involvert for å bestille tjenesten "E-postfilter og Lagring"?

Mulligan   
Mulligan

Det bare blei sånn.

Det henger ved fra den tid jeg hadde ISDN abonnement fra Telenor. Det eneste jeg har igjen nå er e-post adressa.

Betaler 135 i kvartalet for lagring og spamfilter. 

Lars H.   
Lars H.

Nå har jeg forsøkt med et opplegg for å videresende innkommende mail på min xxx@online.no konto til min xxxx@gmail.com konto med kopi på xxx@online.no kontoen. Men ingenting skjer. Kan det være at Telenor trenger tid på å sette opp dette? Eller er det noe jeg må sette opp i gmail-kontoen også?

Slik så det ut hos www.online.no der jeg la inn videresending.

videresende_mail.jpg.1989933bbab3fe374b0e0177af1eb4fc.jpg

Edited by Lars H.

Popeye70   
Popeye70

@Lars H., jeg tipper det kan gå 30-60 minutter før dette blir aktivt hos Online, så test om en times tid og se om det fungerer da.