Jump to content
asbjhe

Motor viser seg å være eldre enn forutsatt

Recommended Posts

asbjhe   
asbjhe

Hei. 

Vi kjøpte en 2012- daycruiser for en måned siden. I annonsen på Finn var det oppgitt at båten var en 2012-modell. Det var ikke spesifisert noe om alder på motor. 

I kjøpskontrakten er det også angitt 2012 for båten, men i rubrikken for årsmodell er det ikke angitt noe. (gangtid på 370 timer er angitt). Jeg har hele tiden gått ut i fra at motoren også har vært en 2012-modell, noe som jeg nå ser kan ha vært noe naivt...

I forbindelse med omregistrering i Securmark, finner jeg nå ut at motoren ( Mariner 135 Verado) viser seg å være en 2006-modell. Dette slo ned som en bombe i mitt hode... Er dette grunnlag for heving av kontrakten? Evt. hvor stort prisavslag bør kunne kreves? 

Venter spent på svar.

Edited by asbjhe

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Heving er det neppe grunnlag for, jeg går da ut fra at båt og motor fungerer som forutsatt. Det er i høyden et prisavslagskrav du kan fremme.  Det er "standard"-løsningen på årsmodell-feil. Om det er mangel som gir grunnlag for prisavslag kan komme an på flere omstendigheter, men hvis alt som er sagt om årsmodell er "2012" uten et ord om at motoren er 2006, heller jeg i retning av at det er mangel. Motorens "avvikende" årsmodell ser jeg som en vesentlig omstendighet som du burde ha fått opplysning om.

TommyJ   
TommyJ

Kjøpte båt med motor gjennom båtmegler , i både egenerklæring fra eier og annonse hvor båt og motor averteres så står det båt 2005 modell og motor 2010 modell. Motorens gangtid ca 300t. 

1,5 år senere selger jeg båten videre. Ny eier oppdager ved en tilfeldighet at motor er en 2005 modell , altså 5 år gamlere enn oppgitt.

Hvilket ansvar har båtmegleren , og hvilket ansvar har selgeren her ?

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Megleren har normalt ikke ansvar for dette, med mindre han har "glemt" å ta forbehold om at han er mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig med selgeren for sistnevntes oppfyllelse av avtalen. Se etter dette i kontrakt eller annonse.

Overfor din selger er dette klart en mangel. Betydningen er det vanskeligere å ta grep på -- det du kan kreve er et prisavslag -- men hvordan beregne det? "Skjønnsmessig", er svaret, men det hjelper jo ikke så mye.

OBS pass på å reklamere til din selger snarest hvis ikke du har gjort det allerede.