Jump to content

Oppussingen av Morian


joern-eo

Recommended Posts

Familiens yngste har gått hen og blitt båteier. Båten er bygd i Son på begynnelsen av 50 tallet. Benyttet som vad-båt. Visstnok kun den eneste som ble bygd av denne typen.

Båten ligger i Drammen.

Mye å gjøre, men båten virker å være "hel ved".

Motor er en Sleipner 10/14. Den trenger litt kjærlighet ( og reparasjoner...).

Det er lekkasje på eksosbendet. Noen som har del / deler liggende?????

Skal forsøke å få lagt ut litt bilder etterhvert.

TE Båten.jpg

bend sleipner 1.jpg

bend sleipner 2.jpg

Link to post
Share on other sites

Det bendet er vel bare et par flenser og en rørstump. Kan vel lages på et lokalt verksted. Ellers så likner byggestilen veldig på vadbåter som ble bygget rundt Spjærøy på Hvaler. Det er uansett flotte båter som tåler mer vær enn man skulle tro. Skriver dette fordi vi hadde en tilsvarende fra 1971 til 1986. Vår målte 9.6 meter. Snakket med en gubbe som kjente igjen båten vår. Han hadde vært med å dorge makrell ute i Skagerrak. 8 dorgesnører over hekken, pluss dorgestenger.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@fjordgrynt. Det var da voldsomt. Når en ungdom får en båt som dette synes jeg det er leit at de skal bli "disset" av surmagede gamlinger. Båten er slett ikke verst. Null råte i skroget. Et par bord på akterdekket må byttes. Deretter kan man pusse opp etter eget ønske.

Overbygg blir skrapt ned, pusset og oljet.

Jeg synes det er flott at ungdom tar tak i denne type båter. Dette er bevaring av kystkulturen.  Han har allerede masse tilbud om hjelp i båtforeningen sin, og han vil lære utrolig mye fra forrige generasjon. Det er vel det vi trenger i en plastifisert båtverden....? At det finnes noen som tar vare på håndtverk er etter min mening utrolig viktig.

Båten er forøvrig 30 fot, bygget ved Lerum Båtbyggeri i Son i 1950.

 

Masse historie i båten. Registreringsnummer F2. Båten har vært i Tyskland for egen maskin så sjøegenskapene er gode nok...

Link to post
Share on other sites

Du mener Brødrene Lervig. De er døde nå. Kjente dem godt. De kom fra Østfold. Ble tvangsomplassert av nazistene under siste krig for å jobbe på det som var Son Marina som båtbyggere. Så at den båten er lik den vi hadde, er ganske naturlig. Bare en drøy halvmeter kortere enn den vi hadde. Brødrene Lervig var kjent som dyktige båtbyggere.

Link to post
Share on other sites

@Ternen   Takk.  Ramlet tilfeldig over tråden deres i går, og koste meg stort med den. Utrolig flott arbeid!!

 

Har selv gjort renovering av en Storebro Royal Cruiser fra 1974 med mahognyskrog. Ja, mye jobb, men du verden så lærerikt og givende.

Bare lukten av treverket gir meg nostalgifølelsen...

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev for 3 timer siden:

Jeg ønsker lykke til - sønnen din får nok mange fine pensjonistdager i den der ! Ikke for å være slem - men dette er jo et prosjekt som krever tusenvis av timer - og med full jobb og kone og unger etterhvert - vel, jeg sier lykke til. Jeg håper virkelig ikke det var du, som forelder, som rådet ham til å gi seg i kast dette prosjektet ?

Ja du kan grynte du. Startet selv med trebåt og når de først er pusset ned og istand er det ikke så uoverkommelig med arbeid. Lærerikt og inspirerende vil jeg si og jeg stusser overhode ikke over at en ungdom tar på seg en slik oppgave. Med lokal hjelpe/lære mannskap blir det jo enda bedre.

 

Men at du fjordgrynt kan greie å spre så mye galle det fatter jeg bare ikke☹️

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke Maud! :giggle:

Hvis kjøl, stevn og spanter er i god stand så bør det meste være overkommelig. Sørg for at båten kan brukes sommerstid, det gir motivasjon! Ut fra bildet ser det ut som mye er gjort med nedskraping og noen strøk lakk. :thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

@fjordgrynt   Har du drukket maling?

 

1. Prosjektet er et utrolig godt utgangspunkt. Alt er tørt, og det aller meste er kosmetisk. Tett som ei potte.

2. Han legger gode planer. Tar ting bit for bit.

3. Er opptatt av å ta vare på utgangspunktet. Båten er snart 70 år gammel og skal ikke bli ny.

4. Ikke strøm, kun opplegg til lanterner og pumper. 

5. Ungdom lærer seg håntverk og å nyte et enkelt båtliv.

 

Det museumslaget ditt tror jeg har vært mest opptatt av å drikke øl og kline med jenter...

PS! Han rekker nok det også...

 

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev 21 minutter siden:

 

Det var ikke meningen å spre galle - bare å bringe litt realisme inn i bildet. Du bagatelliserer den mengden med arbeid som kreves for et slikt prosjekt - det tar et arbeidslag fra et museum på 6 -9 personer årevis å bringe et slikt prosjekt i havn, å la en 16-åring ta på seg noe slikt alene er næmest omsorgssvikt. En 16-åring skal drikke øl sammen med kameratene sine og kline med jenter - ikke ligge med støvmaske og pusse lakk av en gammel trebåt.

 

Sorry, men det er sannheten.

Bare tull fra en gammel grinebiter, ikke noe å ta seriøst.
Dette er ikke ei gammal råtten skøyte eller ku!tter på 70-80 fot fot men en vad-båt på noenogtjue fot med det meste av treverket inntakt. Det er sannsynligvis heller ikke meningen å restaurere den men å bringe den opp til god bruksstand.
Stå på, dette blir bra og en fin læreprosess for poden. På Båtplassen er det mye folk som er gode på trebåt og gammel motor så det er mye å hente der.
 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke la dette bli en diskusjon om ungdomstid, den er ivaretatt.

 

Men gode råd og tips, samt kontakt med personer med motorkunnskap, det er flott.

Motoren går som bare det, men med lekkasje i blandebendet kommer det vann ned på magneten, så dette har førsteprioritet.

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, fjordgrynt said:

Mulig det - og jeg ønsker fyren selvsagt lykke til, det er ikke det. Men av egen erfaring så vet jeg at slike prosjekter gjerne viser seg å ta 10 ganger lenger tid enn det man ser for seg i utgangspunktet . Jeg frykter for den viktige ungdomstiden til denne gutten ... men det har jo ikke jeg noe med å mene noe om, jeg bare sier det jeg tenker, basert på egen erfaring.

 

I en tid hvor ungdommen bruker timesvis hver dag på telefonen sin, så bør man jaggu ikke prøve å ta motet av ungdom som faktisk vil gjøre noe dette. Og skulle det bli for mye, så går han jo lei. Han kommer ikke til å ødelegge ungdomstiden.. vet ikke helt hva du mener med det heller egentlig... 

Link to post
Share on other sites

Synes det ser ut som et trivelig prosjekt. Hvis han ikke har mye kunnskap om motor kan det godt være at det lokale kystlaget har ei motorgruppe som ville storkose seg med å slippe løs på den en vinter.

Hør med en industrirørlegger el så lager han bend av en flens og en rørstubb på en halvtime.

Her på sørlandet ser jeg at tilsvarende båter fylles med både damer og mye godt humør mens guttene i raske blanke plastbåter stort sett kjører kapp med hverandre eller sitter nokså alene i båten sin.

Husk hele tiden at det er viktigere å komme i bruk enn at alt skal være perfekt.

Mons

Link to post
Share on other sites

Vil ønske lykke til med spennende prosjekt. Var i akkurat samme situasjon for en del år siden og fikk mange nyttige råd og hjelp av folket på brygga. Var fryktelig nærme kjøp av en Spjærøykryssser i fjor men må innse at man er blitt innhentet av tidsklemma - dessverre. Det er viktig å ta vare på båtene som ble bygd rundt om i Oslofjorden. Skal i hvertfall følge med dere og bidra hvor jeg kan. Når det gjelder eksosbendet må det være noen i DMF som vet om noen som kan få sveiset dette?

Link to post
Share on other sites

hei Gratulerer med fin båt. når det gjelder eksosbendet vær meget forsiktig med eksos manifoil når dette demonteres. som andre har sagt vil et mek verksted mest sansynelig kunne lage dette. prøv å få fatt i en delemotor/deler altid kjekt å ha no liggende til sånne klenodier. ellers lykke til med skuta. legger ved link til fm motor han skall vist ha noe sleipner deler. http://www.fm-motor.no/sleipner.htm

Redigert av Adec 530 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er eksos ut av manifold på min gamle firesylindrede diesel. Flensen mot motor er spesiallaget for motor, muligens levert av motorprodusent. Det store kobberrøret er gjenget opp og fungerte som stuss for eksosslange. Resten er standard galvaniserte rør-deler. Dette sto i 40 år før det tæret hull i den tørre delen av eksosen. Bare en idé om mulig relativt rimelig løsning.DSC00024.JPG.1dbbe0996ebec79c62e7a93e00134645.JPG

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...