Jump to content
WGM36

Selskapet krever regress ved skade utført av meg.

Recommended Posts

WGM36   
WGM36

Hei.

Håper jeg får svar på dette, da jeg begynner å bli rimelig frustrert.

Saken er som følger:

Jeg kjører bak en annen båt i samme fart Ca 5 knop, vil anslå avstanden til ca40-50 meter.

Etter ca 10 min kjøring bak denne båten blir den borte for meg, for så i neste øyeblikk dukke opp midt foran båten våres, rakk såvidt å få slått bakk føre vi kjører på han i hekken. (3-4 knop når det smeller)

Kona og jeg sitter nærmest i sjokk over hva som har skjedd, blir en del materielle skader men heldigvis ingen personskader.

Jeg tar på meg alt ansvar for uhellet med engang, sender deretter inn skademelding til selskapet.

(Jeg og motpart har samme selskap)

Har så brukt mye tid i båten for å forske på dette, hva kunne jeg gjort annerledes for å unngått denne hendelsen, har kommet frem til at jeg må ha blitt blendet av gjenskinn fra sola i blanke instrumenter i instrument bordet, eller også fra rekkestøtter på siden av vinduet og eller blank gelcoat i instrumentpanelet.

Saken er at jeg har kjørt båt i 30 år uten en skade, og vet faktisk ikke hva jeg kunne gjort annerledes, nå mener selskapet at jeg har hvert grovt uaktsom og vil kreve regres.

Jeg synes dette er feil, da dette faktisk er et uhell i mine øyne, jeg mener når dette kunne skje så er det fult mulig at det kan skje igjen.

Kjører sikkert 2000 nm pr sesong og ser på meg selv som en erfaren og forsiktig båtfører.

Båten er fullforsikret, med den beste premien og betingelser dette selskapet kan levere.

Tenker da i mitt stille sinn at det hadde hvert bedre å ikke være forsikret, vurderer å engasjere advokat til å ta saken videre da jeg føler meg lite hørt i denne episoden.

Hva mener båtadvokaten om denne saken.

Mvh Terje 

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Som innhentende fartøy har du jo som kjent vikeplikt (skal holde av veien for), så det grunnleggende "skyldspørsmålet" er det vel ikke grunn til å bruke tid på. Det er mer interessant å få høre mer om hvorfor det ble "berøring" -- var det den andre båten som satte ned farten, eller du som økte? Et annet spørsmål er hva slags båt den andre var -- type og størrelse.

WGM36   
WGM36
Båtadvokaten skrev 12 minutter siden:

Som innhentende fartøy har du jo som kjent vikeplikt (skal holde av veien for), så det grunnleggende "skyldspørsmålet" er det vel ikke grunn til å bruke tid på. Det er mer interessant å få høre mer om hvorfor det ble "berøring" -- var det den andre båten som satte ned farten, eller du som økte? Et annet spørsmål er hva slags båt den andre var -- type og størrelse.

Windy grand mistral 37 og fairline 37, veldig like båter. Han sakket ned for å vente på sønn sin som kom i jolle.

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Fairline Targa 37 går vi ut fra, da? Hvor langt foran lå han da du sist så ham?

WGM36   
WGM36

40-50 meter vil jeg tro. Gikk på tomgang bak han. Fairline har motpart ja.

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Hvis ikke hoderegningen helt svikter meg sent på ettermiddagen, må du ha "ikke sett" ham i noe slikt som 13--15 sekunder. Høres det rimelig ut?

WGM36   
WGM36

Synes det høres lenge ut, men er kanskje ikke helt umulig.

Lurte jo brått på hvor den blei av, for så å observere den ca 15 meter før berøringen fant sted.

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Da er vi mer i retning av ti sekunder. Jeg sliter litt med å se GROV aktløyse i dette. Ti sekunder er ikke stort mer enn det går med til et overblikk horisonten rundt. Så er det vel heller ikke innenfor hva du har i tankene at han som du har foran deg kan komme til  stoppe opp? Hvis ikke det er mye annet relevant av fakta ville jeg kvidd meg veldig for å se noe grovt i dette.

WGM36   
WGM36

Takk for svar, nei motpart er også enig i avstander og fart. Ligger masse info i båtforumet hvis du tar deg tid til å lese tråden jeg opprettet der.

Men da mener du med andre ord at det ikke er bortkastede penger og engasjere en advokat hvis det går så langt.?

Mvh Terje.

JRK   
JRK

Det er jo uaktsomt å være så sløv at man kommer opp I denne situasjonen, men oppfatter allikevel ikke dette som "grovt" uaktsomt. Forøvrig synes jeg jo at noen av innleggene er rett og slett litt utidig.

Enten så har du vært på grunn eller så kommer du til å gå på grunn, er et kjent uttrykk. Det må jo sees på som like uaktsom som dette tilfellet. Om forsikringselskapene definerer dette som grovt, tror jeg mange etterhvert vil avstå fra og forsikre båtene sine...

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Aktløysa må i tilfelle bestå i at WGM36 ikke oppdaget at den andre båten stanset opp, "før det var for sent". Frem til den andre båtens manøver virker seilasen å ha vært normal og grei (40 m. avstand i ca. 5 knops fart). Men med mindre denne "ikke-oppdagelsen" har sin årsak i uoppmerksomhet (hente noe i kjøleskapet el.l.) tviler jeg på at det kan anses som grovt uaktsomt. Det blir i høyden en type uhell som skjer på grunn av at oppmerksomheten for et øyeblikk er rettet et annet sted enn "der det skjer".

Det er absolutt grunn til å ordne seg med profesjonell bistand dersom selskapet krever regress; selvsagt litt avhengig av hvilket beløp det er tale om. Husk at din båtforsikring gjerne gir dekning for kostnader til rettshjelp.

WGM36   
WGM36

Et spørsmål til, er det vanlig eller kan selskapet kreve politianmeldelse i slike saker når det ikke er personskader eller promille inne i bildet.

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

De kan nok ikke kreve at du skal "anmelde deg selv". Det må være en misforståelse.

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Det er vanlig å ha slike vilkår i forsikringsavtalen, altså at selskapet kan kreve at forsikringstaker anmelder et mulig straffbart forhold. Dubhar sikkert tilsvarende i din egen forsikringsavtale.

Hvilket selskap gjelder dette?