Jump to content

Dere med avfukter: hvilken tørrhet/fuktighet stiller dere inn på?


nordan family 27

Recommended Posts

Sterkt preget av å lese en historisk tråd her følte jeg et akutt behov for å sette inn en avfukter nå på disse mørke høstkveldene.

 

Det ble en Meaco dd8l. Satt den inn i båten for noen dager siden med innstilingen 2 dråper, sånn omkring 50 prosent relativ fuktighet. Men den stoppet nesten med en gang. Så jeg satt det på det tørreste, og da jobbet den og sendte vann i vasken. Men tilbake på den anbefalte innstillingen, stoppet den igjen.

 

Konkluderte med at det slett ikke var så fuktig i båten (ennå), og at innkjøpet ikke hadde hastet så mye.

 

Men hvor tørkt pleier dere andre å stille avfukterne? Vil jo ikke at treverket skal sprekke, og jeg vil heller ikke at avfuktern skal jobbe helt unødvendig. På den annen side - nå som lufteventilene er avstengt er jeg jo litt mer avhengig av tørr luft når luften blir stillestående i hele båten.

 

Mine ventiler er egentlig ikke stengbare. Noen som har sett innvendig «rist» eller lignende til å erstatte den sirkulære innvendige listen/dekselet med noe stengbart? Skrudde ned dekselet og dekket åpningen med en brødpose - litt tungvindt.

 

Link to post
Share on other sites

Har samme avfukter. Jeg bruker 2 dråper og viftehastighet på minimum. Har også opplevd på høsten etter en del bruk st det ikke er noe særlig fukt, men neste gang du kommer tilbake er det likevel  en forskjell. Avfukteren skal uansett gå i 10 min før den slår seg av første gang du starter den opp.

Redigert av Arne_ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har samme avfukter. Stiller på tre dråper, og har fuktighet på 32 % og 36 %. Avfukter står i «oppholdsrom». Når jeg hadde den på to dråper, syntes jeg lugar forut ikke ble tørr nok i dyner og madrasser. Bedre etter at jeg valgte tre dråper. Lavest viftehastighet, og slange ut i vasken. 

D835F8DC-C798-439F-9BBF-D14EFC544B6A.png.c4120c2844d8d5cd4a124e13fdf422d4.png

Link to post
Share on other sites

Brukermenyen kun i akterlugaren hvor jeg sover. 

Har den innstilt på 50%. Lavere enn det er ikke så bra for treverket ombord. Ville prøvd å sette den i det rommet som dynene er. I og med at jeg bor ombord og har det godt og varmt hele året blir jo den relative fuktigheten mer stabil også. Men på vinteren må jeg bruke luftfukter og tilføre fuktighet. 

Link to post
Share on other sites

Kan jo tilføye at luftfuktighet har nokså stor påvirkning på mye annet enn treverk, dyner og puter; nemlig metall som kan korrodere.

 

For å unngå korrosjon/rust på stål og annet metall bør du i hvert fall prøve å holde luftfuktigheten under 50 %. Da kan du tillate deg å la temperaturen synke lavt samtidig uten å risikere at elektronikk, metall osv korroderer. Ideelt sett burde avfukteren få en sløyfe innom motorrommet / kjølsvin for å avfukte det området også.

 

Enig i at den ikke skal gjøre det så tørt at treverk sprekker men jeg tror ikke det er en stor risiko på våre breddegrader uansett.

Link to post
Share on other sites

nordan family 27 skrev 13 minutter siden:

Stopper den selv ved minusgrader?

 

Om det er min avfukter du tenker på, så stenges den i desember en gang..aldri minus inni båten før det på Vestlandet..

Har også to vifteovner som står strategisk og blåser kald luft...hele vinteren igjennom.. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har originalen, Sandstrøm som Meaco dd8l er kopi av, og der oppgis ikke fukten i dråper men (husker ikke helt) 50-40% eller "kjør på hele tiden", eller noe i den dur. 

 

Setter den på "kjør på hele tiden", heter vel "continuous" på knappen, og "lav". Da går den på laveste viftehastighet og avfukter det den får til. Har også på "ionisering", som jeg ikke helt vet hva gjør, tror det har noe med støv å gjøre, sikkert flotte greier ;-)

 

Den avgir litt lunk så med båten på sjøen på Østlandet har jeg aldri opplevd frost som et problem. Men måtte kappe slangen for å få fall hele veien. Jeg lar vannet gå i svinet så kjører jeg lensepumpa litt når jeg er i båten. 

---

Har hatt/brukt den i noen år nå og aldri opplevd noen problemer med den. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Måtte google ionisering av luft. I følge bransjen får jeg både glatt hud og hår, det er jo helt fantastisk. Forklarer nok hvorfor jeg føler meg yngre og opplagt etter en tur i båten, det er ikke bedrag, jeg ser yngre ut etter ioniseringsoppholdet. :-)

 

Professoren i kjemi derimot er mer skeptisk og mener ladede partikler i håret ikke er noe særlig, dessuten at ionisert oksygen får mange av de samme egenskapene som peroksid, brukt til hårbleking. 

 

Det forklarer kanskje at både manke og skjegg har blitt stadig mer grått siden jeg kjøpte luftavfukteren... så mye for glatt hud.. hmmm ;-)

---

Neste gang jeg er i båten blir nok knappen "ionisering" slått av. Humbug eller ei, dette får andre drive med :-D

 

https://www.nrk.no/livsstil/_-ioniserte-produkter-er-humbug-1.8710023

Link to post
Share on other sites

De bruker samme kasse men komponenter og programvare er i følge importøren forskjellig.

 

Meaco er vel en del dyrere enn tilsvarende Sandström. Importøren forklarer det med at Meaco benytter en høyere standard for komponenter, kvalitetssikring osv. enn "andre" merker, men jeg hadde ikke satset penger på det... Enten koster Meaco faktisk mer  pga høyere kvalitet eller så tar noen seg godt betalt og vi (eks. Pinkvin) betaler mer enn vi behøver for samme varen :giggle: .

Redigert av Arne_ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Scand Baltic skrev 1 time siden:

Så Meaco er kopi av Sandstrøm?

 

Same, same ifht akkurat denne modellen. Sandstrøm er ett stort merke som selger i bøtter og spann via Elkjøp osv, så er det en  importør som selger det samme under sin egen brand, Maeco, til god overpris. 

 

Ikke vet jeg, men jeg ser "liksom" på "den store", dvs da Sandstrøm, som hovedmerket og at Maeco sin modell bare er en liten avlegger som en importør tjener noen kroner på. Men begge kommer vel ut av samme fabrikk. 

 

Var en som disikerte og kikka inni, identisk. Litt som barnesangen "men inni er vi alle like" ikke sant :-D

---

Arne_ : Jeg har Sandstrømvarianten ja. Betaler da nok om jeg ikke skulle kjøpe en dyr kopi ;-) Og den har nå holdt i så mange år uten å ha noen hikke at den vel strengt tatt har gjort jobben sin mtp prisen for den var ganske rimelig. Mener den kosta ett stykke under 2000,- på salg på Expert. Har sett på forumet her at enkelte har hatt trøbbel med sine dyre Maeco kopier da men ;-)

---

Jeg tror forresten Elkjøp osv har sluttet å forhandle denne modellen om jeg ikke tar feil. De har fått inn noen nye modeller med absorpsjonsteknologi. Er de like gode og rimelige så er det gode kjøp. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette har vært diskutert opp og i mente. Jeg har både en Meaco DD8L og en Sandstrøm fra Elkjøp som ser kliss lik ut. Men Sandstrøm har ikke den samme automatikken som Meaco har. Jeg hadde en tidligere modell fra Meaco som heller ikke hadde automatikk, og jeg mener bestemt at det er sistnevnte Elkjøp kjøpte inn og satt Sandstrøm-navnet på. Dette er jo noen år siden, men Pinkvin sin påstand om at det er Sandstrøm som er originalen, DEN tar jeg med en bøtte salt.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Key Freak skrev 24 minutter siden:

Dette har vært diskutert opp og i mente. Jeg har både en Meaco DD8L og en Sandstrøm fra Elkjøp som ser kliss lik ut. Men Sandstrøm har ikke den samme automatikken som Meaco har. 

 

Såvidt jeg vet er vel eneste forskjellen at Meaco slår seg på igjen etter strømbrudd? Utover det er den vel etter alle praktiske formål kliss lik. Og begge er jo gode greier så..

---

Vi er vel vant med at den dyre er originalen, men her er det altså store leverandører som pøser ut Sandstrøm, så er det noen som selger en kopimodell i små kvanta, til høyere pris. 

 

Dvs kopi blir vel kanskje feil. I dag er det vel mer "paralellmodeller" fra samme fabrikk, ulik label og noen små forskjeller men "same, same". 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

 

Såvidt jeg vet er vel eneste forskjellen at Meaco slår seg på igjen etter strømbrudd? 

---

 

Det er faktisk det eneste jeg savner på min avfukter som jeg kjøpte for ca 10 år siden på Claes olson..

Den funker flott, og tar ut fuktighet i massevis i begynnelsen...

Tror ikke det er så mye forskjellig hokkus pokkus teknologi på dette området..

Er vel noen som funker i kuldegrader også, men det er jo unødvendig, etter som slik luft er tørr...

 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jo, jeg var i båten i helga. Sol og fint vær, relativt kaldt nå på natta. Da var det lav luftfuktighet og knusktørt i båten, og det blir tørrere jo kaldere det er, da har avfukteren null funksjon utover å gi litt lunk og sirkulere lufta i båten. Når jeg er på tur i båten og har tilgang på strøm lar jeg den gå når jeg ikke er i båten. Mennesker i båt avgir fukt, og en lager mat med gass osv. 

 

Har fuktmåler ute og inne i båten, antagelig like lite nøyaktig som den som står i avfukteren, men uansett. Selv om jeg stort sett var nede i båten hele tiden var det fuktigere i utelufta enn nedi båten hele tiden fordi jeg hadde på varme. Enten vifteovn når jeg lå med strøm, eller så fyrte jeg i ovnen (med pipe). Om vi var hele familien i båten ville det nok vært fuktigere i båten pga mer matlaging osv. 

 

Om det er fuktige perioder av året, vår eller høst med dårlig værmelding og jeg vet jeg skal tilbake i båten innen x dager så setter jeg avfukteren på "continuous", dvs at den avfukter hele tiden uansett. 

 

Om jeg skal være bort fra båten over xx dager i en periode uten kuldegrader så setter jeg den på 50%. 

 

Når det bikker under null grader har den ingen funksjon lengre og en kan likegodt sette på en frostvakt/ovn. Med "ingen funksjon" så mener jeg da at den relative fuktigheten i lufta er så liten når det er kaldt at den etter alle praktiske formål er "tørr". 

 

Har aldri opplevd noe spesielt ifht treverk i båten. 

---

Når båten ikke er i bruk i "fuktige perioder", dvs høst/vår så stapper jeg tørkepapir/dopapir/hvasomhelst innvendig i ventiler som ikke lar seg lukke. Det er ikke sååå nøye, båten blir tørr nok uansett men en kan jo ikke ha flere ventiler på full åpning heller. 

 

Men en tett glassfiberbåt på Østlandet har normalt ikke store utfordringer, og i hvertfall ikke når det er normale kalde og tørre vintere. Men jeg hadde engang en litt eldre og "smålekk" båt (noen drypp her og der, ovenifra) som ble ganske fuktig når det var drittvær over tid på vår/høst og vi var plaget med mugg under opplag. Da var avfukteren ett mirakel, men egentlig dekket jeg over symptom over det jeg burde gjøre, tette båten. 

 

Som "komfortøker" i en ellers tett båt er avfukter helt topp. Tekstiler osv holder seg tørre og fine, alt ombord er "tørt" og det inneklimaet gjør også at det lukter "fresht" og fint i båten. Om en er noe plaget av den mystiske "båtlukta" ;-) (olje, diesel, septik, mugg, skit og lort) så hjelper den også veldig, men også her dekker en i praksis over andre problem, men alt som hjelper, hjelper frem til en evt får gjort noe med det egentlige problemet. 

 

Og om høsten, når jeg tar ned seilene. Så tar jeg de ned på en tørr og fin dag. Ruller de i lange pølser og legger de i båten. Da lar jeg avfukteren gå på full rulle i en uke eller så. 

---

Ikke minst så avlaster det ifht sesongen hvor vi før kjørte lass med tekstiler hjem for lagring om høsten. Det gjør vi ikke lengre. Vi har alt ombord året rundt. Være seg madrasser, puter, sengetøy, "båtklær" osv, osv. De tas med hjem når de trenger å vaskes, ellers ikke. 

---

Så ifht ts sitt spørsmål. Bruker den ulikt alt etter behovet, ulike "strategier". Og uansett er avfukteren en av de aller beste investeringene vi har gjort ifht komforten ombord. Vil ikke være den foruten. 

 

Når den vi har ryker så er det ikke utenkelig at neste vil være en variant for permanent installasjon som kan installeres skjult i båten. Men de koster ganske mye mer selv om de gjør akkurat det samme ;-)

Link to post
Share on other sites

Lars O skrev for 1 time siden:

Hva med å diskutere det TS etterspør ?

Denne spikeren er det allerede kokt nok suppe på.........

 

Lars O

 

Det TS spør om ble vel besvart ganske greit innledningsvis i tråden. Det kan dessuten være interessant for TS og andre å vite om man betaler overpris dersom man kjøper en Maeco eller om man faktisk betaler for en høyere kvalitet.

 

 

Pinkvin skrev 57 minutter siden:

Med "ingen funksjon" så mener jeg da at den relative fuktigheten i lufta er så liten når det er kaldt at den etter alle praktiske formål er "tørr".

 

Hvis du skriver total fuktighet blir det rett. Den relative fuktigheten er et mål på den prosentvise "metningen" av den totale mengden vanndamp som luft kan inneholde ved en gitt temperatur. Når relativ fuktighet når 100% er luften "mettet" og kondenserer. 

 

Kald luft kan inneholde mindre vann pr. kubikkmeter. enn varm luft. Sagt på en annen måte: Når luft avkjøles vil den relative fuktigheten stige fordi luften da inneholder prosentvis mere vanndamp i forhold til hva den maksimalt kan bære. 

 

 

image.png

image.png

Redigert av Arne_ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...