Jump to content
Stillafloat

Salg av privat båt til eget firma.

Recommended Posts

Stillafloat   
Stillafloat

Hei, 

for å gjøre en lang og innfløkt historie kort og bare gå rett til kjernen av den;

Vil jeg kunne selge min privateide båt til firmaet mitt og la firmaet betale for kjøpet først til neste år?
Og gjelder da eierskiftet fra dato spesifisert i kjøpskontrakten eller fra dato betalingen er gjort opp?
Vil fradragsrett for utgifter knyttet til driften av firmaet følge kalenderåret eller tidspunktet firmaet ble eier av båten?

Jeg ville tro salget skulle kunne la seg gjøre så lenge betalingsavtalen er beskrevet i kontrakten, 
men det kunne være geit å vite om dette er en lovlig måte å gjennomføre handelen på først, og at jeg forstår fradragsretten riktig for korrekt føring av regnskap.

Mvh
Stillafloat

Båtadvokaten   
Båtadvokaten

Det kommer nok litt an på selskapstype men jeg forutsetter at du mener aksjeselskap. Hvis du overdrar båten slik du beskriver, blir selskapet eier av båten pr. overdragelsen. Utestående kjøpesum blir en kredittytelse (lån) fra din side. Selskapet vil måtte svare for alle kostnader og vil oppebære alle inntekter fra det tidspunkt firmaet blir eier (overtar) båten. Hva som er "rett" tidspunkt er det kontrakten som bestemmer, ikke betalingen. Fremgangsmåten du beskriver er etter min mening helt kurant og gjennomførbar, i prinsipp.

Om du skatterettslig vil ha fradragsrett kan være en annen sak; og gjennomføring av overdragelse mellom aksjonær og aksjeselskap må gjøres etter bestemte regler.