Jump to content
  • Sign Up
Lars H.

Noen som har erfaring med dette BT startbatteriet?

Recommended Posts

Lars H.   
Lars H.

Idag da jeg skulle kjøre hjem (med bilen) fra supermarkedet, var det null reaksjon da jeg skulle starte bilen, kun et ørlite klikk. Så da var det å ringe NAF. De kom

med startbooster i løpet av en halvtime, slik at jeg fikk startet og kom meg hjem i garasjen. Jeg gjorde så en test av batteriet, og det ser ut til at det er helt ferdig

selv om det ikke er mer enn 3 - 4 år. Her hva en Biltema-tester jeg har viste.

testresultat.jpg.807c9867ac593aa6e2487f9f3418e59e.jpg

Nå har batteriet stått til lading i 5 timer, men det viser fremdeles, om enn litt bedre, dårlige resultater. Hva som er skjedd, vet jeg ikke. Jeg startet opp og målte strøm

inn, og dynamoen gir greit med strøm. Så det er neppe den som er synderen.

Dermed blir det å komme seg til et sted der de har batterier. Jeg har Biltema 5min unna, og der har jeg funnet dette batteriet. Det passer inn fysisk, har bra CCA (EN)

på 720A og en kapasitet på 75Ah. Det gamle hadde CCA på kun 450A og var på 50Ah.

biltema_batteri.jpg.56c4de3113e3ae927529567b20b2fe3e.jpg

Er det noen som har erfaring med dette batteriet, artikkelnummer 80-2753? Jeg skal selvfølgelig ta med meg batteri-testeren og lure meg til å teste de batteriene av

denne typen i hyllen.

Lars H.

Atrox   
Atrox

Ingen erfaring med akkurat dette spesifikke batteriet, men har batteri fra Biltema i to biler, i båten og i 2 mc`er.  Har aldri gikk meg noe som helst problem hverken sommer eller vinter. Mener å huske at Biltema bilbatteri kom godt opp i en batteritest for noen år siden også.

Nemo   
Nemo

Litt merkelig datablad for batteriet. Der står det at batteriet er calsium/calsium og ah har nå blitt 70Ah.

Eureka   
Eureka

Hvordan er temperaturen for tiden hos deg? Har du som regel mange korte kjøreturer, klarer ikke dynamoen å lade opp det du har brukt på å starte bilen. Mener å huske å ha lest at man må kjøre 15-20 minutter, om vinteren, for å kompensere. 

Flere forbrukere blir også brukt på denne årstiden. Mere bruk av langlys, varme i setene og vifte på høyere effekt. 

Nå om vinteren passer jeg på å skru av lys, vifte, radio mm når jeg starter. Det kan være særlig nyttig og faktisk være forskjellen mellom start/ikke start, om batteriet ikke er fult. 

Så tenker jeg at batteriet du har, er litt veikt. Kjører ikke du stor Opel? Står det noe om batterispec i boka? 

Min Fiat Doblo på 1.2 liters motor har større batteri. 

La laderen stå på over natta, så får du jo se. 

Det minner meg om at jeg skal sette batteriet på lading i natt. Greit å topplade nå på vinteren. 15 minus her i dag. 

Lars H.   
Lars H.

Er det meg du spør? I så fall, originalt batteri  var et fislete 50Ah batteri med CCA på 450A og som jeg allerede hadde skiftet en gang i et like veikt batteri som nå i høst altså også tok kvelden.

Ja, det blir dårlig med lading fra dynamo (som er på 100A!) med lengste kjøretur på 30min de siste 3 ukene, ellers korte 5min. turer til butikker i nærområdet.

Starten trekker nok ikke så mye da jeg ved under null grader har motorvarmer tilkoblet fra morgen til kveld slik at det ikke er noe kinning for å starte. Motoren starter på godt under sekundet. Bilen er en Opel Astra stasjonsvogn med en 1,4 liters bensinmotor på 140Hp. Men kliamaanlegget står i auto hele året, og lys styres automatisk fra lyssensor.  Men da jeg kobler inn vifteovn på 1000W en time før hver tur, er bilen varm innvendig slik at setevarme er unødvendig å slå på.

Med det nye batteriet med nesten dobbelt så mange  Ah og CCA, ser alt ut til å være helt greit nå. Men jeg tar et par oppladinger med ekstern lader (Ladac 30A) i løpet av vinteren, koblet nettopp av laderen etter 3 dagers innboblet. Noe om batterikrav står det ikke noe om i boken for bilen, faktisk heller ikke hvor stor dynamo jeg har. Dynamostørrelsen har jeg fått opplyst fra Opel.

Ja, det kan bli kaldt her på Skjetten. En vinter noen år etter at vi flyttet inn her for over 30 år siden var vi nede i ÷32gr. Og ÷20 - ÷25gr. er ikke uvanlig om vinteren. Nå i kveld har det krabbet ned til ÷8gr. og temperaturen i garasjen (uisolert) er ÷3gr. synkende.

nomen   
nomen

Hadde akkurat samme erfaring som deg, en dag var det bare slutt.Var dog ikke BT batteri, men originalt Opel som var 7 år gammelt.

Dette var I Stavern på sommeren, kom til bilen etter at den hadde stått i ca 2 timer og ikke liv.

Fikk starthjelp og kjørte i de 45 minuttene det tar for å komme hjem.Fortsatt ikke nok til å dra motoren rundt.

Satt batteriet til lading over natten, målte en ok batterispenning, men hadde ikke "krefter".

Tviler på om det er at batteriet er fra BT som er årsaken til ditt problem, er vel bare "sånt som skjer"desverre. Selv om man, som du, gjør alt etter boka og mer til.

Om du vil kan du komme å få ett batteri av meg, da motorstyreenheten i min kjære Astra fra 2008 nå har tatt kvelden. Kommer ikke til å koste 22 000,- på en ny fra Opel, og brukt finner jeg ikke:(

Eureka   
Eureka

Forøvrig har både jeg og fruen TB batteri i bilene, og det er ingen ting ondt å si om dem. 

Lars H.   
Lars H.
nomen skrev for 1 time siden:

Tviler på om det er at batteriet er fra BT som er årsaken til ditt problem, er vel bare "sånt som skjer"desverre. Selv om man, som du, gjør alt etter boka og mer til. 

Er dette til meg? Jeg har da ikke hatt eller har noe problem med noe Biltema-batterier. Først ble originalbatteriet i bilen elendig etter 4 år, og så døde det nye jeg kjøpte hos Opel-forhandleren i løpet av en dag etter 3 år. Det som jeg har nå er fra BT og har så langt (etter noen uker) fungert utmerket, - og det skulle jo bare mangle at det ikke skulle gjøre.

Eureka   
Eureka

Du kan jo ha en strømfeil "ombord". 

Vindusviskeren på bakruta på Fiaten min funka etterhvert dårlig. Og sto stille til slutt. Noe senere oppdaget jeg at sentrallåsen på bakluka også fusket. Låste seg opp av seg selv igjen, når jeg låste bilen. 

Dette var sammenfallende med at jeg av og til sleit med å få start på bilen. Treig på starteren. 

snakka med forhandler som mente det kunne være brudd i kablene som gikk til bakluka. 

Kobla ut sikringa på Vindusviskermotoren, for jeg lever godt uten den. Frikoble også sentrallåsen på bakdøra. BT batteri inn, siden det 3 år gamle fra Banner, hadde knela. 

Etter det har det ikke vært noe strømproblemer. Bilen er fra 2002. 

Så, du kan jo ha en feil som tapper strøm. 

nomen   
nomen
Lars H. skrev for 7 timer siden:

Er dette til meg? Jeg har da ikke hatt eller har noe problem med noe Biltema-batterier. Først ble originalbatteriet i bilen elendig etter 4 år, og så døde det nye jeg kjøpte hos Opel-forhandleren i løpet av en dag etter 3 år. Det som jeg har nå er fra BT og har så langt (etter noen uker) fungert utmerket, - og det skulle jo bare mangle at det ikke skulle gjøre.

Beklager jeg misforstod, trodde det var BT batteriet som hadde gått i stykker.

Har forøvrig ikke hatt noen (mer) problemer med de batteriene jeg har kjøpt på BT

Kaptein Plast   
Kaptein Plast

Har 4 biler med BT-batteri, tre med sølv/kalsium, og ett AGM. Jeg har tømt etpar av de helt flere ganger, og det har så langt gått greit (3-4 år) mens ett gikk dukken etter tre år grunnet dårlig lading, så det var min feil.

Jeg knakk forresten ett til, trodde jeg, men der var det en strømtyv jeg ikke så før det var for sent, men det byttet jeg og jeg har nå et 'ekstra' på lur.

Er superfornøyd med startstrøm og kapasitet, og selv om 'gamle' batterier har kunnet vare i opp mot 15 år, føler jeg på en måte at disse er et hakk bedre. Har jo hatt vanlige batterier som ikke har vart mer enn 3-4 år også.

(Får du plass og kan bruke 1600,-+ på et batteri, så gå for AGM, maken til startvillighet har jeg aldri vært borti!)

Lars H.   
Lars H.

AGM (og GEL) har jeg holdt meg borte fra både i bil og båt. Et batteri med fri syre mener jeg er mye mindre sårbart enn om elektrolytten er sugd opp i noe eller i gel-form. Aller helst ville jeg hatt et batteri med propper slik jeg har for forbruksbatteriene i båten. Det er jo tross alt en batteritype som har holdt stand i 100 år. En strømtyv av en viss størrelse har jeg neppe, har aldri hatt problem med start når jeg kommer tilbake til bilen etter nesten 2md. båtferie.

Bonus   
Bonus

En liten kuriositet. Jeg tror at startbatteriet i bilen vår begynner å bli litt slappt. Bilen starter lett og med en gang (i garasjen), men det høres ut som om startmotoren «ikke går for fullt». Er vel kanskje på tide, batteriet er originalt fra bilen var ny i Mars 2005. Det er vel ikke så gal levetid 👍

Kaptein Plast   
Kaptein Plast

Ja, det begynner å bli litt lengre mellom disse 'ordinære' utgavene nå, og klart, har du bra kontroll kan du sikkert unngå både sulfatering og bunnfall. Og jeg må si jeg ble imponert da jeg først etter 23 år måtte bytte ut originalbatteriet på fatters Toyota.. :D