Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

bellen skrev 2 minutter siden:

Jeg tipper vakthavende på H Ingstad såg Sola i det dei snakker med Sola på Vhf

TS Sola hadde jo sin AIS påslått, så her er det ingen unnskyldning for å ikke se hva som ligger i farvannet forut - øvelse eller ei. - med med mindre man simulerte en total blackout uten skjerm, men å dundre på i 17 knop i dette farvannet peker desverre bare i en og uformildende vei.

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev 5 minutter siden:

TS Sola hadde jo sin AIS påslått, så her er det ingen unnskyldning for å ikke se hva som ligger i farvannet forut - øvelse eller ei. - med med mindre man simulerte en total blackout uten skjerm, men å dundre på i 17 knop i dette farvannet peker desverre bare i en og uformildende vei.

Er helt enig. 

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Aftenposten:

 

Drev navigasjonstrening

I en nyhetsmelding om ulykken, skriver NATO at KNM «Helge Ingstad» «seilte i indre fjorder for navigasjonstrening» da den kolliderte med tankskipet.

– De navigerte med en vaktsjef og en assisterende vaktsjef. En vaktsjef er utdannet navigatør, mens en assisterende vaktsjef ikke er fullverdig opplært, sier Torill Herland, kommandørkaptein og kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret, til NRK.

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev 3 minutter siden:

For meg høres det ut som Helge Ingstad ikke vet hvor den er -

 

Enig.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, fjordgrynt said:

 Sola TS hadde ihvertfall lanternene tent - og skulle blitt observert visuelt av brovaktene på HI - uansett. For meg høres det ut som Helge Ingstad ikke vet hvor den er -

 

Støtter den. Helt fram til etter de har kollidert virker det som HI ikke vet hva det er de har truffet.
Når det gjelder lys - jeg vet ikke hvordan det er å komme nordfra her, men vil tro det er mye bakgrunnslys fra oljeinstallasjonene der Sola TS kommer fra, om det kan ha vært en medvirkende årsak til at de ikke visuelt identifiserte at det kom noe mot dem?

Trenger kanskje ikke gjenta den om at annenhver fritidsbåt ville sett AIS-trackingen av Sola TS en halvtime før det smalt...

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Hvorfor går tankeren helt babord i leia? Ser ut til å være god plass mot styrbord. Dette ville gitt HI plass til å passere uten fare for å gå på "blokkene" som han sier. Vakta på trafikksentralen høres ut som han nylig har ramla ned fra månen. Han skal ha ansvaret for, og gi anvisninger til, alle fartøy i leden og sørge for at farlige situasjoner ikke oppstår. Han aner tydeligvis ikke at HI er på vei sørover og på kollisjonskurs med tankeren før tankeren selv spør om hvem som kommer mot ham, og sjøl da kan han ikke svare??

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, REM said:

Hvorfor går tankeren helt babord i leia? Ser ut til å være god plass mot styrbord. Dette ville gitt HI plass til å passere uten fare for å gå på "blokkene" som han sier.

 

<spekulasjon>

Tankeren kommer vestfra, ut fra Stura og dreier nordover. Det kommer flere raskere båter sørfra. Det er kanskje derfor tankeren holder litt mot vest, for å slippe forbi de raskere båtene og deretter falle inn bak dem i "køen" på vei nordover?

</spekulasjon>

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Tankeren hadde los ombord , og det er vel han som roper opp korvetten? Losen burde være godt egnet til denne trafikken. Lett å la seg rive med her , men her synes den unge mann på korvetten , i likhet med trafikksentralen ,  gjør dårlig inntrykk ...

   

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

26 minutes ago, fjordgrynt said:

Sier han at han skal prøve å dreie styrbord ? Jeg hører at tankbåten sier til HI at han må dreie til styrbord, da svarer HI at det kan han ikke, for da kommer han for nærme "bloksene" . Kanskje noen lokalkjente kan beskrive farvannet litt, og hva disse "bloksene" er for noe ? 

 

Ut fra kartet ser det nå ut som åpen fjord her, 100-200m dybde hele veien

Capture.JPG

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

<spekulasjon1>

HI var under NATO kommando og drev navigasjonsøvelse. HI er utstyrt med anti kollisjonssytem. Leste et sted at det er ikke uvanlig at man skrur av strøm under slike øvelser. 

</spekulasjon1>

 

<spekulasjon2>

Antar at trafikksentral også har systemer som vil alarmere om kollisjonsfare. Kan det ha vært skrudd av?

</spekulasjon2>

 

 

Link to post
Share on other sites

På broa på tankeren er Kaptein, Overstyrmann, 1. styrmann, Los og antakelig utkikk. Et tungt navigasjonsteam med senioroffiserer med høyt fokus.

 

På broa på fregatten er denne "vaktsjefen" som antakelig er en junioroffiser (1.styrmann) sammen med en annen ubefaren junioroffiser på opplæring i tillegg til noen menige fra "dalstrøka innenfor" som har fått beskjed om å si ifra hva de ser.

 

Det er et særdeles skrøpelig broteam, kun egnet til seilas i dagslys langt fra land og som kanskje er livredd for å reversere fartøyet da dette skaper rystelser i skipet som gjør at skipssjef eller skipssjef NK våkner og kommer opp på broa og man må stå i rett for hva man har gjort. Og på grunn av hierarkiet, mulig opprykk etc. vil dette være dårlig kost.

 

Dessverre er dette helt realistisk scenario. Etterforskningen vil vise....

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev 27 minutter siden:

Ja, det er litt pussig. Jeg observerer ofte tankskip til og fra Kårstø, og de er som regel opplyste som juletre i det de går inn ut av havnen. Og Sola TS hadde i hvert fall lanternene tent - og skulle blitt observert visuelt av brovaktene på HI - uansett. For meg høres det ut som Helge Ingstad ikke vet hvor den er -

Det er vel kanskje det som er saken her... de vet kanskje ikke helt hvor de er, men syns fortsatt det er rart at de ikke ser det visuelt hva som er rundt dem, hvis ikke jeg tar helt var det flere båter/skip i bakkant av tanker i tillegg...

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev 6 minutter siden:

<spekulasjon2>

Antar at trafikksentral også har systemer som vil alarmere om kollisjonsfare. Kan det ha vært skrudd av?

</spekulasjon2>

Nei. Med en fulltanket laster på vei ut fra Sture? Jeg tolker VTS slik at dette har man sett før - altså militærfartøy uten AIS på vei gjennom leia. Og man stoler på jo på at disse fartøyene opererer kompetent - hvilket denne absolutt ikke gjorde. Her er det bare å gjøre kort prosess, og stille et x-antall for rett.

 

Nå er katta ute av sekken, og det spennende er heretter å følge rettsprosessen, og dens grad av samsvar med både sivilsamfunn og den offentlige rettsoppfattning.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 7 minutter siden:

....På broa på fregatten er denne "vaktsjefen" som antakelig er en junioroffiser (1.styrmann) sammen med en annen ubefaren junioroffiser på opplæring i tillegg til noen menige fra "dalstrøka innenfor" som har fått beskjed om å si ifra hva de ser.

 

Det er et særdeles skrøpelig broteam, kun egnet til seilas i dagslys langt fra land og som kanskje er livredd for å reversere fartøyet da dette skaper rystelser i skipet som gjør at skipssjef eller skipssjef NK våkner og kommer opp på broa og man må stå i rett for hva man har gjort. Og på grunn av hierarkiet, mulig opprykk etc. vil dette være dårlig kost.

 

Dessverre er dette helt realistisk scenario. Etterforskningen vil vise....

Så det du mener er at i utgangspunktet består Den Norske Marine av kun inkompetent mannskap…. Syns det er en litt drøy påstand...

Det eneste som er sikkert, det vil komme flere ulykker kanskje ikke med marinen, men det vil skje, neste gang er det sikkert en ferje og de ser jo bare fremover, de andre skal jo vike...

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev 2 minutter siden:

Ja det kan være men de har jo masse elektronikk som vil gi dem alt de trenger av opplysninger forutsatt at elektronikken ikke var koblet ut pga øvelse.

 

Da har de isåfall gjort en fatal feil her. Et av hovedprinsippene i ISM-koden og skipssikkerhetsstyrings-prinsippene etc. er å utnytte alle tenkelige hjelpemidler man har ombord for å navigere sikkert og trygt. Det er jo derfor man har disse instrumentene!

Link to post
Share on other sites

SandAnker skrev 1 minutt siden:

Så det du mener er at i utgangspunktet består Den Norske Marine av kun inkompetent mannskap…. Syns det er en litt drøy påstand...

Det eneste som er sikkert, det vil komme flere ulykker kanskje ikke med marinen, men det vil skje, neste gang er det sikkert en ferje og de ser jo bare fremover, de andre skal jo vike...

Det har jeg ikke sagt men om det er slikt broteamet er satt opp under "navigasjonsøvelser" rundt sivile skip, dertil store oljetankere i trange farvann på denne fregatten så er det fullstendig forkastelig og særdeles graverende. Driver man navigasjonsøvelser med utkoplede instrumenter så forsterker man vaktholdet, ikke svekker det. Og tar ethvert tegn på unormaliteter som opprop fra andre fartøyer/VTS til sterk etterretning og aksjonsoppfølging. Det skulle være selvsagt.

Link to post
Share on other sites

Er enig i det, men nå har vi en lydlogg.. Vi vet ikke hvorfor HI agerte som den gjorde, men vi vet det gikk galt, og vi vet at Sola TS observerte dem, men antagelig var HI uten Lanterne føring.... At øvelsen ble foretatt der, er spesielt.... men kanskje har det vært en U-båt her også, kanskje har de satt av noen for øvelse på land, det vet vi ikke... Men vi vet det gikk galt da. Det vet vi..

Forsvaret har hun sagt at de avventer med kommentar til havarikommisjonen er ferdig...

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 19 minutter siden:

 

Da har de isåfall gjort en fatal feil her. Et av hovedprinsippene i ISM-koden og skipssikkerhetsstyrings-prinsippene etc. er å utnytte alle tenkelige hjelpemidler man har ombord for å navigere sikkert og trygt. 

Ikke hvis det er en øvelse der formålet er å trene mannskapet på å kunne navigere i en situasjon der utsyret er slått ut. Jeg tipper det er noe slikt de har drevet med. 

Link to post
Share on other sites

REM skrev 42 minutter siden:

Vakta på trafikksentralen høres ut som han nylig har ramla ned fra månen. Han skal ha ansvaret for, og gi anvisninger til, alle fartøy i leden og sørge for at farlige situasjoner ikke oppstår. Han aner tydeligvis ikke at HI er på vei sørover og på kollisjonskurs med tankeren før tankeren selv spør om hvem som kommer mot ham, og sjøl da kan han ikke svare??

Problemet er at HI ikke hadde på AIS og heller ikke hadde meldt seg opp for VTS slik de skal gjøre. Dette ble nok rene gjetteleken for VTS operatøren.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...