Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

At dekkslys skulle være noen unnskyldning for å ikke se tankskipet, er bortimot latterlig...De fleste som har vært på sjøen nattestid og møtt tankere, suplyer, ferger, cruiseskip vet inderlig vel at de er opplyst som hele byer...og er overhode ikke vanskelig å se visuelt...

Og kjøre bevist inn i en slik flombelyst koloss er helt uforståelig...

Når det hele toppes med tilgang til både radar og ais...ja, så finnes der faktisk ingen unnskyldning...

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Ida Marie III said:

At dekkslys skulle være noen unnskyldning for å ikke se tankskipet, er bortimot latterlig...De fleste som har vært på sjøen nattestid og møtt tankere, suplyer, ferger, cruiseskip vet inderlig vel at de er opplyst som hele byer...og er overhode ikke vanskelig å se visuelt...

Og kjøre bevist inn i en slik flombelyst koloss er helt uforståelig...

Når det hele toppes med tilgang til både radar og ais...ja, så finnes der faktisk ingen unnskyldning...

Det er vel en grunn til at sjøveisreglene forbyr "bruk av lys som kan forveksles med lanterner eller nedsetter deres (lanternenes) synlighet, utydeliggjør deres særpreg" ....osv.) Forstår jeg deg rett så mener du altså at Sjøveisreglenes kap. 20b er en latterlig bestemmelse som man glatt kan hoppe over? Flere kapitler i Sjøveisreglene man ikke trenger å bry seg om Ida Marie?

 

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, REM said:

Det er vel en grunn til at sjøveisreglene forbyr "bruk av lys som kan forveksles med lanterner eller nedsetter deres (lanternenes) synlighet, utydeliggjør deres særpreg" ....osv.) Forstår jeg deg rett så mener du altså at Sjøveisreglenes kap. 20b er en latterlig bestemmelse som man glatt kan hoppe over? Flere kapitler i Sjøveisreglene man ikke trenger å bry seg om Ida Marie?

 

 

Lysbruk stiller kanskje litt i klasse med fløytebruk i uoversiktelig led, eller å dunke på gong-gong ved ankring i tåke....

 

Det er muligens deler av sjøveisreglene som er overmoden for revisjon f.eks. regel 34, 35, 41, kanskje heller si litt om bruk av VHF, AIS....

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 6 timer siden:

Sikkert dumt spørsmål. Men er dekksbelysningen designet på en slik måte at den blender andre sjøfarende, eller er den plassert og utformet slik at den lyser mot dekk og arbeidsstedene ombord, med tanke på å ikke lyse utover? Som du sier så er det vel ikke så spesielt at et fartøy legger fra kai med dekksbelysning, så dette bør det vel finnes etablerte rutiner for som er iht. sjøveisreglene. 

 

Dette er nok ganske vilkårlig, det blir til dels mye strølys fra dekksbelysningen. Spesielt natrium- og metallhalogenarmaturene gir mye lys i hytt og pine. Nyere LED er mer fokusert mot området de skal belyse og gir mindre strølys.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Ida Marie III said:

REM ... Har du sett et cruise skip om natten når det glir inn fjordene...? Eller et suply skip.?

Folk jobber ombord i disse fartøyene...skal de gå med hodelykt..?  

 

Så vidt meg bekjent gir ikke Sjøveisreglene fritak hverken for suply- eller cruisbåter?

Ellers forstår jeg deg slik at det kan være greit å droppe reglene hvis du ser at andre også gjør det?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

En Utfordring for forskriften som skal hindre sammenstøt til sjøs er at den for en stor del er basert på internasjonale regler.

Disse er det nok ganske krevende å få revidert.

Mange av reglene er utdatert og uten betydning.

Det bidrar til at sjøveisreglene mister kraft.

 

HI bryter et betydelig antall av disse reglene, men forsvaret saksøker Sola TS.

I den grad søksmålet fører frem vil det bidra til ytterligere å svekke sjøveisreglene.

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Johannes said:

 

HI bryter et betydelig antall av disse reglene, men forsvaret saksøker Sola TS.

I den grad søksmålet fører frem vil det bidra til ytterligere å svekke sjøveisreglene.

Og Tankeren følger reglene til pungt og prikke?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, REM said:

Og Tankeren følger reglene til pungt og prikke?

Det har jeg ikke sagt heller.

 

Men det å hevde at noe er et brudd med reglene mister betydlig kraft når mange av reglene er udatert.

 

Du påpeker at dekkslys, og annen belysning, på f.eks cruise skip ikke er lov i henhold til regelverket.

De aller fleste som driver med skip som lyser opp som en middels by, mener nok den regelen er utdatert.

Akkurat som alle de, (kanskje også du?) som ikke tuter med fløyta i henhold til reglene.

Politiet driver heller ikke med fløyting.

 

Det er mye etablert praksis som i mange tilfeller bryter med regelverket.

 

Men det går jo an å slå et slag for blendingsgardiner i cruise trafikken...

Link to post
Share on other sites

På cruisebåtene er vanligvis lanternene langt vekk fra de belyste områdene. At man ser lys i vinduene blir en ganske annen kategori enn at man har mange kraftige lyskastere rett imot.

Hvis tankeren er sjøklar når den går fra kai er det vel bare etpar trosser som skal inn etter avgang, og det bør man klare med dekkslys som lyser på dekk istedenfor lyskastere som står og lyser i fartsretningen.

Mons

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, Johannes said:

Det har jeg ikke sagt heller.

 

Men det å hevde at noe er et brudd med reglene mister betydlig kraft når mange av reglene er udatert.

 

Du påpeker at dekkslys, og annen belysning, på f.eks cruise skip ikke er lov i henhold til regelverket.

De aller fleste som driver med skip som lyser opp som en middels by, mener nok den regelen er utdatert.

Akkurat som alle de, (kanskje også du?) som ikke tuter med fløyta i henhold til reglene.

Politiet driver heller ikke med fløyting.

 

Det er mye etablert praksis som i mange tilfeller bryter med regelverket.

 

Men det går jo an å slå et slag for blendingsgardiner i cruise trafikken...

Så når man mener regelen er utdatert er det greit å bryte den?  Håper du innser at du er på ville veier her.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, mons said:

På cruisebåtene er vanligvis lanternene langt vekk fra de belyste områdene. At man ser lys i vinduene blir en ganske annen kategori enn at man har mange kraftige lyskastere rett imot.

Bilderesultat for cruise ships at night

Synes ikke lanternene er så veldig fremtredende.

Finnes sikkert eksempler som viser det motsatte.

Men mange av disse lysgigantene synes jeg maskerer sine lanterner i alt lyset ombord.

Link to post
Share on other sites

24 minutes ago, Johannes said:

Nå kverulerer du bare.

 

Fløyter du i henhold til sjøveisreglene?

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg solgte båten for 5 år siden.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

REM skrev 43 minutter siden:

Og Tankeren følger reglene til pungt og prikke?

Det var vel de eneste som oppfattet hva som var i ferd med å skje.

De oppdaget vel ikke HI på radaren, før den kom frem etter å ha skjult seg bak Fedje.

Hadde HI hat på AIS, hadde de nok oppdaget den tidligere.

At de ble tatt på sengen av en gjeng udugelige offiserer i den Kongelige Norske Marine, kan vel ikke mannskapet eller los på tankbåter klandres for.

De trodde vel de hadde med skikkelige sjøfolk å gjøre.

 

De fleste båtene som forlater havnene i Hjeltefjorden, befinner seg midt i seilingsleden idet de forlater havnen.

Det er lys på land, lys på båter og lys fra plattformer, innover hele fjorden.

At ikke ett av verdens beste krigsfartøy som skal oppdage farer til lands, til sjøs, under vann og i luften ikke er i stand til å finne veien gjennom denne fjorden, er rett og slett latterlig.

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

https://www.aibn.no/Om-oss/Nyhetsarkiv/Havarikommisjonen-inviterer-til-pressekonferanse-08.11.2019

 

Havarikommisjonen inviterer til pressekonferanse 08.11.2019 01.11.2019

I forbindelse med avgivelse av delrapport 1 om kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og Sola TS inviteres det til pressekonferanse i Havarikommisjonens lokaler i Lillestrøm fredag 8. november kl. 11:00. Påmelding senest torsdag 7. november kl. 12:00 til pressekonferanse@aibn.no

Havarikommisjonen vil på pressekonferansen presentere delrapporten som omhandler ulykken frem til og med kollisjonen. Rapporten blir tilgjengelig på vår nettside parallelt med pressekonferansen.

Pressekonferansen vil foregå på norsk.

Ingen andre aktører enn Havarikommisjonen vil være tilstede på pressekonferansen.

Link to post
Share on other sites

– Vi vurderer foretaksstraff etter ulykken, bekrefter påtaleansvarlig politiadvokat Ole Bjørn Mevatne i Vest politidistrikt overfor VG.

Vaktsjefen på fregatten, for brudd på navigasjonsreglene samt for uaktsomt å ha forårsaket en skade som kunne medført tap av menneskeliv.

Losen på tankskipet, for brudd på navigasjonsreglene og skipssikkerhetsloven.

Operatøren på Kystverkets sjøtrafikksentral på Fedje, for grov uforstand i tjenesten.

Politiadvokaten bekrefter at de fortsatt har status som mistenkte.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...