Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

de fløy over tankeren isted men filma hekken og styrhuset mest!! veldig amatørmessig filming fra det helikopteret!

om man ser på tankeren har den enorme bulber for ankrende, og om disse samt ankrene har trufet siden på HI så skjønner man at den blir en sardinboks!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Kaskazi skrev 6 minutter siden:

På radioen kom opp en hypotese om at Helge Ingstad hadde aktivert radar stelth og var lite synlig for tankskipet. Likevel uforståelig. 

 

Da får vel det 'grå rederiet' enn mer å forklare........gå med 'radar stealth' i ett VTS område ?!

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Merkverdig at en fregatt ikke har bedre løsninger for skadebegrensning med vanntette skott osv for å unngå å synke. Ser veldig rart ut at det ikke skal mer til for å senke så vesentlige bestanddeler av marinens styrke. Neste nato-øvelse kan jo gå ut på et mer realistisk scenario, der fienden kommer med et fryktinngytende tankskip for hvert av marinens fartøyer ...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Endelig Tandberg i studio.. kunnskapsrik mann. NRK sin "allviter" som klarer å sette seg inn i kompliserte og avanserte situasjoner kjapt og formidler på en god måte. 

 

Ble akutt "svimmel" når de satt i studio og spurte "hvordan kan det bli sånne skader, det er jo ett krigskip". Som om det var ett panserskip fra starten av 1900 tallet eller noe... Og også at en kan se på direktebildene at skipet synker stadig mer, uten at det kommenteres på noe tidspunkt. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Grimme Elling skrev 1 minutt siden:

Merkverdig at en fregatt ikke har bedre løsninger for skadebegrensning med vanntette skott osv for å unngå å synke.

 

Det ble kommentert på NRK eller TV2, den har vanntette skott. Men det vi ser nå er vel like mye ett resultat av at båten ble rent på land for å unngå at den sank, pluss at den lakk inn på motsatt side så den ble hengende mot land og krenget over. Men nå står den vel i hovedsak på bunn. Kan vel også tenkes at den har revet opp flere hull når den ble landsatt, og så skubbet vekk fra land igjen. 

Link to post
Share on other sites

Grimme Elling skrev 2 minutter siden:

Merkverdig at en fregatt ikke har bedre løsninger for skadebegrensning med vanntette skott osv for å unngå å synke. 

Jeg gjør meg de samme tankene. Dette er jo Titanic om igjen.

Båten skal være bygget med 13 vanntette seksjoner, men likevel sank den som ei bryne.

Det betyr jo at denne fregatten kan taes ut med et velrettet skudd.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mulligan skrev 2 minutter siden:

Jeg gjør meg de samme tankene. Dette er jo Titanic om igjen.

Båten skal være bygget med 13 vanntette seksjoner, men likevel sank den som ei bryne.

Det betyr jo at denne fregatten kan taes ut med et velrettet skudd.

 

Men dere, den sank jo aldri... Så jeg skjønner ikke hva dere mener. 

 

Den ble landsatt for å ikke synke, om den faktisk var i ferd med å synke aner vi ikke. Så så det ut som om den ble skubbet av for å evt slepes. Om den da først har revet flere hull når den ble landsatt, så skadet ytterligere når den ble skubbet av, ja da er det ikke rart om den ikke kan flyte lengre. 

 

For å si det sånn, den fløyt frem til den ble kjørt inn på grunt vann. Resten skjedde når båten var uten mannskap. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 15 minutter siden:

Noen som klarer å markere hvor båten ligger?

se på Marine traffic, søk på Sture port.

tankeren og taubårt er ringet inn, antar fregatten ligger inne i vepsebolet rett ved siden av Stureterminalen.

At den i det hele tatt befinner seg der er jo et dumt sted å være, der er det mye restriksjoner pga stor trafikk av bøyelastere (tankskip som henter olje fra lagertanker / plattformer på feltene) , og at den går opp som en hermetikkboks i en kollisjon á la Titanic tyder på dårlig pansring spør du meg....

image.png.27a8ac81aec5644521d96dd2eb84d2ec.png

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 1 minutt siden:

Jeg gjør meg de samme tankene. Dette er jo Titanic om igjen.

Båten skal være bygget med 13 vanntette seksjoner, men likevel sank den som ei bryne. 

Det betyr jo at denne fregatten kan taes ut med et velrettet skudd.

De aller fleste skip får problemer med å flyte hvis maskinrommet blir fylt med vann. Det er for stort volum der det ikke er mulig å ha vanntette skott. Skader lenger frem er mye enklere, og er mest utsatt.

 

Fregatt på øvelse tyder vel på at skattebetalerne må ta regningen. Håper vi får se dykkere som sveiser hull snart. Dette blir uansett dyrt å fikse. Håpet er at få tekniske instalasjoner blir fyllt med vann.

 

 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 2 minutter siden:

se på Marine traffic, søk på Sture port.

tankeren og taubårt er ringet inn, antar fregatten ligger inne i vepsebolet rett ved siden av Stureterminalen.

At den i det hele tatt befinner seg der er jo et dumt sted å være, der er det mye restriksjoner pga stor trafikk av bøyelastere (tankskip som henter olje fra lagertanker / plattformer på feltene) , og at den går opp som en hermetikkboks i en kollisjon á la Titanic tyder på dårlig pansring spør du meg....

image.png.27a8ac81aec5644521d96dd2eb84d2ec.png

 

Er jo vanlig skipsled. Nå ser du jo at selv Hurtigruten går der. 

Redigert av Tridenten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Code0 skrev 7 minutter siden:

sog at den går opp som en hermetikkboks i en kollisjon á la Titanic tyder på dårlig pansring spør du meg....

 

 

Eh, det er vel enklere å si at det ikke er et panserskip... finnes det panserskip i drift i dag?

---

Svarer meg selv. De siste norske panskerskipene ble bygd på slutten av 1800 tallet. Det siste ble hugget i 1948. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin etterlyser panserskip i dag.... Vel sånn i full fart kommer jeg på gamle kanonbåten TYR, ligger nå i opplag. Historie som bilferge og lasteskip.

Den var vel 20-22mm eller hva det var med jern rundt vannlinjen.. Ikke stål. Men det var på 1880tallet.. . :giggle:

Tror ikke den er så mye tynnere i dag.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det går rørledninger på havbunnen og jeg antar at beslutningen(e) om å stenge ned, ble tatt mens det var fare for at fregatten skulle gå ned og skade installasjonene på  havbunnen. Man vil ikke ha full transport (trykk) i en rørledning som det kan gå hull på, av et skip som synker og treffer den.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 41 minutter siden:

 at den går opp som en hermetikkboks i en kollisjon á la Titanic tyder på dårlig pansring spør du meg....

 

En pensjonert marineoffiser uttaler seg til BT om dette, og sier at disse skipene er bygget lette, for å kunne oppnå høy fart og kunne bære mye utstyr ombord. Panserskip er avleggs, nå satser man heller på systemer for å unngå å bli truffet, heller enn å tåle treff. 

 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/J18KLm/-Fregatten-hadde-vikeplikt

Redigert av Korsfjord
Satt inn lenke. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grimme Elling skrev 4 minutter siden:

Det er vel i hvert fall grunn til noen bekymring over reell forsvarsevne, når skipet gjøres helt funksjonsudyktig av noe slikt. Og dersom ikke skott lukkes når man går fra borde, hva er det "beredskap" er til for da?

Om du har sett bilder av fregatten, så har den en stor flenge som strekker seg godt over halve skipets lenge. Det er da enkelt å skjønne at om over halve båten fylles med vann, så er det vanskelig å holde skipet flytende.

Uten at jeg vet hva som skjedde ombord, så vil jeg tro at alle vantette skott ble stengt etter kolisjonen da dette gjøres enkelt via et lite knappetrykk på bro. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...