Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

Arne Henriksen skrev 45 minutter siden:

Glad det ikke er jeg som skal levere denne...
 

TS.jpg

Den verste jeg har vært med å fylle ut var ca 1 mnok. En stk hovemotor på MTB. Og det er 30 år siden. Hadde en på 300k også, den var verre da den var ett resultat av inkompetanse. Andre litt spesielle var nytt vindu på bro, slått inn av en sjø. En CRT tv der skjemen knuste mens den var boltet fast. Absolutt alt av glass og porselen i byssa. Og en livflåte som hadde blitt revet løs av en bølge. De 4 siste var i forhold det ikke anbefales å gå ut i. TV og porselen var frittfall i 30 knop i alt for store bølger. Flaks at det ikke ble personalskade. Hvis det ikke er en voldsom kulturendring i marinen er jeg ikke overrasket over at det blir litt småbulking. 

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, Knallipadden said:

Krigsskipet har to radarer, AIS og utkikker om bord  opplyste de på pressekonferansen.  Jeg har hørt rykter om svikt med styring før sammenstøt, men det blir bare spekulasjoner. 

 

Kan jo nesten håpe på teknisk svikt.. men skulle tro det er reserve systemer som kan brukes hvis pimærstyringssystemet svikter. Ellers står det flere steder at fregatten mistet styring ETTER sammenstøtet. Men ingen har vel full oversikt.

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 1 time siden:

Glad det ikke er jeg som skal levere denne...
 

TS.jpg

Om jeg ikke husker feil fra militæret var det helt normalt med en del Ts-meldinger etter større øvelser så denne forsvinner vel i mengden??

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Sahara skrev 25 minutter siden:

 

Kan jo nesten håpe på teknisk svikt.. men skulle tro det er reserve systemer som kan brukes hvis pimærstyringssystemet svikter. Ellers står det flere steder at fregatten mistet styring ETTER sammenstøtet. Men ingen har vel full oversikt.

De har thruster om ikke annet kan jeg se men vet ikke om de har annen backup. Vet heller ikke hva slags løsning de har i forhold til ror og framdrift. Fikk med meg at de sier etter sammenstøtet, men var en som kjenner en som var ombord i båten som forliste som sa at mente at styringen hadde sviktet før de krasjet. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev 4 minutter siden:

Fikk med meg at de sier etter sammenstøtet, men var en som kjenner en som var ombord i båten som forliste som sa at de trodde styringen hadde sviktet før de krasjet. 

 

Dette avviste kommandør Sigurd Smith under presskonferansen i ettermiddag.

Journalist: Du sier styringssystemet ikke fungerte rett etter kollisjonen. Fungerte det før?

Kommandør: Ja. Det gjorde det. Fartøyet var i transit sydover (…) og styrte. 

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev 1 minutt siden:

Ser at NRK maler på med feilinformasjon, prøver å finne noen skandaler. Nå sies det at skipet ikke var forsikret, nå er det vel slik at Forsvaret har alltid vært selvassurandør.

 

Du vet at Forsvaret er selvassurandør, jeg vet det, men det er vel ikke sikkert at alle seerne vet det?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Drøyt... En ting er at ting skjer, og at vi mennesker gjør feil, men dette er snakk om en av, om ikke den mest dyrebare tabben i norsk historie. Tilsynelatende 100% unødvendig. En fregatt stappfull av instrumenter og kompetente mennesker, godt vær, et tankskip i lav hastighet med losen ombord. Jeg skal ihvertfall aldri mer le av russiske kapteiner som kjører i fjæresteinene i mørket etter å ha stått 22 timer alene til rors.

Link to post
Share on other sites

Rigide prosedyrer der man forlater normalt godt sjømannskap til fordel for hierarki og ulogiske beslutninger med fatal konsekvens er ikke ukjente saker i sjøforsvaret.

 

Hadde fartøyet manøvreringsproblemer hadde det ingen ting å gjøre i denne leia. Da skulle de bedt om taubåtassistanse.

 

https://www.nrk.no/troms/kystvaktskip-gikk-rett-i-fjaera---glemte-a-stanse-fartoyet-1.12288000

 

Nå får vi se hva årsaken er og hvordan ansvarsforholdet ligger men dette synes jeg ikke lukter godt. Avslått AIS i et av de mest traffikerte områdene i leia vitner også om sitt hva gjelder dømmekraft.

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 5 timer siden:

Ja Pinkvin. Jeg skriver at pressen gjør jobben sin, men at nssr leverer film fra ulykkessted som innkalt aktør med taushetsplikt er drøyt.

Nå vet jeg ikke hvor andre medier tok film fra, men i NTB var det vår egen fotograf (som også leverer video) som sto på stedet. 

 

TV2, VG, BT, Dagbladet, Aftenposten og ABC Nyheter brukte vår livevideo.

Link to post
Share on other sites

Ser nå at det er tydelige skader på SB ankerbulb på Tankeren og et sår rett ovenfor bulben, så ankeret har nok skrellet opp siden på fregatten som en sardinboks, slik jeg antok..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

 

4 hours ago, Mulligan said:

Jeg gjør meg de samme tankene. Dette er jo Titanic om igjen.

Båten skal være bygget med 13 vanntette seksjoner, men likevel sank den som ei bryne.

Det betyr jo at denne fregatten kan taes ut med et velrettet skudd.

 

Ja, et velrettet skudd, missil, kan senke slike skip. Gadd vite hva slags pansring de skulle ha hatt om så ikke var tilfelle?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...