Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

Forstår at det er viktig å finne årsaken til kollisjonen, men det viktigste nå er å få berget båten. Her er det en kamp med klokka, blir den liggende under vann mer en 1-3 uker, er den ferdig. Noe spent på om skroget har blitt utsatt for så store påkjenninger at den er blitt skjev. Blir en stor jobb og berge båten og en stor jobb å bygge den opp igjen, vil nok ta "noen" år.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev 10 minutter siden:

Forstår at det er viktig å finne årsaken til kollisjonen, men det viktigste nå er å få berget båten. Her er det en kamp med klokka, blir den liggende under vann mer en 1-3 uker, er den ferdig. Noe spent på om skroget har blitt utsatt for så store påkjenninger at den er blitt skjev. Blir en stor jobb og berge båten og en stor jobb å bygge den opp igjen, vil nok ta "noen" år.

Dei tenker nok helt sikkert ikke på å berge båten for at den skal bygges opp igjen, men for å hindre forurensing og skader på miljøet. Om den ligger to uker eller to måneder har nok heller ikke så mye å si med tanke om å berge båten. Alt skadet stål blir jo bare skiftet ut med nytt og den blir ikke "rammeskeiv" av at den ligger på bunn. Alt innvendig i båten som har hatt kontakt med vann blir nok mest sansynlig byttet ut uansett. Stålarbeidet tar nok ca rundt en måned å fikse. 

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Chiefengineer said:

Rigide prosedyrer der man forlater normalt godt sjømannskap til fordel for hierarki og ulogiske beslutninger med fatal konsekvens er ikke ukjente saker i sjøforsvaret.

Har ikke vondt for å se for meg følgende senario.
Kaptein går og legger seg til vanlig tid på kvelden, første styrmann holder ut litt lengre men gir over roret til 2andre styrmann som gir det videre til en mening som gir det videre til en 18 årig syltapp i fra Gol uten bølger i håret

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev 1 time siden:

Forstår at det er viktig å finne årsaken til kollisjonen, men det viktigste nå er å få berget båten. Her er det en kamp med klokka, blir den liggende under vann mer en 1-3 uker, er den ferdig. Noe spent på om skroget har blitt utsatt for så store påkjenninger at den er blitt skjev. Blir en stor jobb og berge båten og en stor jobb å bygge den opp igjen, vil nok ta "noen" år.

Tja - kva tid som går, kjem an på om bergingsarbeidet skal ut på anbud. eg sit forresten her og diskuterer med meg sjølv rundt kven som får bergingsarbeidet, blir det Eide frå Hordaland eller blir det Smit frå Nederland ?

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Dinamo said:

Tja - kva tid som går, kjem an på om bergingsarbeidet skal ut på anbud. eg sit forresten her og diskuterer med meg sjølv rundt kven som får bergingsarbeidet, blir det Eide frå Hordaland eller blir det Smit frå Nederland ?

 

Du mener Tronds (som tidligere I dag hadde taubåt på plass) 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 29 minutter siden:

Har ikke vondt for å se for meg følgende senario.
Kaptein går og legger seg til vanlig tid på kvelden, første styrmann holder ut litt lengre men gir over roret til 2andre styrmann som gir det videre til en mening som gir det videre til en 18 årig syltapp i fra Gol uten bølger i håret

 

Det har vært skrevet mye om dette i dag så jeg husker ikke hvor jeg leste det men det sto et sted at det alltid skal være minimum 4 mann på brua. Farkosten har også anti kollisjons system hva nå det måtte innebære og ble overvåket av Fedje sjøtrafikksentral

 

 

Link to post
Share on other sites

39 minutes ago, Dinamo said:

Tja - kva tid som går, kjem an på om bergingsarbeidet skal ut på anbud. eg sit forresten her og diskuterer med meg sjølv rundt kven som får bergingsarbeidet, blir det Eide frå Hordaland eller blir det Smit frå Nederland ?

Blir sikkert ett Russisk selskap så kan de slå to fluer i ett smekk.

Link to post
Share on other sites

Kaskazi skrev for 11 timer siden:

På radioen kom opp en hypotese om at Helge Ingstad hadde aktivert radar stelth og var lite synlig for tankskipet. Likevel uforståelig. 

 

Hæ? Kan man «aktivere» stealth, så man får redusert radarekko? Trodde det var fysisk betinget av utformingen på skroget og type coating, ikke noe man aktivt kan skru av og på etter ønske. Hvordan fungerer en eventuell aktiv stealth-modus?

AIS er naturligvis noe annet.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, S/Y Emma said:

 

Hæ? Kan man «aktivere» stealth, så man får redusert radarekko? Trodde det var fysisk betinget av utformingen på skroget og type coating, ikke noe man aktivt kan skru av og på etter ønske. Hvordan fungerer en eventuell aktiv stealth-modus?

AIS er naturligvis noe annet.

Tipper det egentlig mer er å slå på en radar responder enn å slå av Stealth. 

Link to post
Share on other sites

Interresant  synsing i denne tråden. Jeg observerer at det ikke er en eneste som reflekterer over at ulykken skjer kl 04  om natten. Det er det mest kritiske tidspunktet i et nattskift og særlig hvis det er det 3. på rad. Da kan mannskapet være i akutt underskudd på søvn. Det kan sammenlignes med å ha høy promille.

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Transittvakt på bro går gjerne 4/8 eller 6/12. Vaktskifte på bro er en særdeles lite dramatisk greie som typisk tar 5-10 minutter uten noe særlig distraksjon fra navigasjonen forøvrig.

 

Under operasjon/øvelse går man gjerne 6/6. Vaktskifte rundt måltider, kl 0200, 0800, 1400 og 2000.

 

Tidspunktet for ulykken er interessant, kl 04 er jo jevnt over da man er minst årvåken. Legg til at nattmaten har rukket å synke litt i magen (fra 02:00), så er det en god oppskrift på å være enda mindre årvåken.

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev Just now:

Hvor "årvåken" må 3-4 personer være for å reagere på en AIS-alarm som tuter med kollisjonsalarm, lang tid i forveien?

 

Det må nesten havarikommisjonen svare på når de (eventuelt) offentliggjør sin rapport.

 

Rent generelt:

Mange her gjør antakelser utifra egne erfaringer på sivile fartøyer, disse kan ikke uten videre overføres til et militært fartøy, bl.a. på grunn av hvordan brosystem på militære fartøy er bygget opp. Det er derfor ikke uvanlig at militære fartøyer har AIS på en egen laptop (W-AIS) som ikke er integrert med brosystemet.

 

Spekulasjon:

Da militære fartøyer ikke er pålagt å bruke AIS ved all seiling trenger det heller ikke være et verktøy som brukes veldig aktivt under navigasjon, selv om de kanskje burde. Hvordan navigasjonsradarer var satt opp for kollisjonsvarsling er jo et åpent spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...